Cameroun

Pionérrejse til det mytiske land i Centralafrika

Cameroun er på det nærmeste fuldstændig overset som dansk rejsemål, og det er mærkeligt. For landet rummer alt det, vi forbinder med Afrika: regnskov, savanne, bjerge, strande, 200 etniske stammer, masser af musik og dans, dyreliv. Listen er lang, og landet er et spændende puslespil. Og så er Cameroun, efter afrikansk standard, politisk og socialt stabilt. Derfor introducerer vi nu en rejse til Cameroun. På 13 dages rundrejse oplever vi det frodige højland, når vi kører ad den såkaldte ”ring road” gennem farverige landskaber. Vi besøger små slotte, hvor fortidens mange kongedømmer havde hovedsæde. Vi når frem til indbydende strande ved Guineakysten, og besøger en landsby, der bebos af pygmæer. Der findes cirka 5.000 pygmæer i Cameroun.

Regioner: Afrika
Lande: Cameroun
Ingen fastsatte datoer - ring og hør nærmere     Kontakt os

Cameroun har været både tysk, fransk og engelsk koloni. Landet blev selvstændigt i 1960 og har undgået de store konflikter. Symptomatisk for landets kulturelle smeltedigel er, at en blanding af fransk, engelsk og pidgin er blevet populært. Det hedder selvfølgeligt camfranglais!
Landet rammer sjældent overskrifterne, og når det gør det, har det mest været på grund af fodbold. Camerouns landshold har været afrikanske mestre 4 gange og med ved VM 5 gange.

Så lidt kender danskerne til landet. Det er på høje tid at stifte nærmere bekendtskab med det.

Max 18 deltagere

Vi rejser fra Kastrup om morgenen og ankommer tidlig aften til lufthavnen i hovedstaden Yaoundé, hvor vi møder vores lokale guide.

Vi indkvarteres på hotellet, hvor vi skal bo én nat.  Vi spiser aftensmad på hotellet.

Der er 3-4 timers kørsel til den charmerende by Bangou. Vi ser høvdingens palads og fortsætter til Bafoussam, hvor vi skal bo én nat. Bafoussam ligger i et bakket, grønt område med produktion af kaffe- og kakaobønner.

De næste 4 dage kører vi ad ”ring road”. Vær forberedt på en vej, der til tider er i dårlig stand, men også på et fortryllende landskab, med frodige, grønne og gule dale, skarpe bjergtinder, bløde bakker og små landsbyer. Og så har der været mange små kongedømmer i denne del af Cameroun, hvilket vi mærker de kommende dage.

Om formiddagen besøger vi ”myternes hus”. Det er et lille, cirka 300 år gammelt hus, som indeholder våben og redskaber med ”magi”, der er brugt i stammekrige.

Efter frokost kører vi til Foumban, hvor der er mange spor af fortidens storhed. Det var tidligt et muslimsk område og er hjemsted for Bamoun stammen. Så tidligt som 1394 opstod et dynasti, der vandt de rigtige krige og gjorde Foumban til et hovedsæde for traditionel kultur. Sultaner har regeret i lige linje frem til i dag.

En enkelt blev dog halshugget i en krig mod en stamme fra det nordlige Cameroun i 1889. Det gav problemer for hans søn Ibrahim Njoya, for den afdøde sultans hovedskal har betydning i Bamoun-folkets ceremonier. Men så greb de tyske koloniherrer ind og sørgede for, at hovedet blev returneret, så Ibrahim kunne blive kronet.
Sultan Ibrahim Njoya byggede et nyt palads i 1917 – efter sigende inspireret af historier om, hvordan slotte i fjerne lande så ud. Han skabte desuden et skriftsprog for Bamoun-folket. Indtil da havde deres historieskrivning udelukkende været mundtlig, men sultanen indså behovet for at kunne nedskrive, og det nye alfabet fik 73 tegn.

Vi ser paladset, som bebos af Ibrahim Njoyas sønnesøn, den 19., sultan, og som rummer et museum med storslåede genstande fra tidligere sultaner - lige fra musikinstrumenter til klædedragter, krigsudstyr og smykker. Museet for kunst og traditionelt kunsthåndværk har en flot, privat samling af interessante genstande.
Der er også en statue af Njoya, som i parentes bemærket praktiserede polygami og havde 600 hustruer og 177 børn. Anslået.

Vi besøger desuden Foumbans store moské. Der er meget flot kunsthåndværk i byen, og onsdage og lørdage er der marked, som er en oplevelse i sig selv.

Vi har én overnatning i Foumban.

Der er 150 kilometers kørsel til Bamenda i den engelsktalende nordvest-region. Lidt udenfor byen besøger vi slottet Bafut, som er et af de største og smukkeste i Cameroun. Mere end 50 huse ligger rundt om en helligdom, bygget af træ og bambus, og som den dag i dag spiller en stor rolle i den lokale religion. Bafut har været meget medtaget af tidens tand, men for få år siden reddede man denne arkitektoniske og kulturelle perle med et stort projekt, der modtog penge fra mange steder i verden.

Vi besøger den onde skov, hvor folk, der blev set på som onde, blev ofret. Nogle blev begravet levende, og høje sten markerer gravene.  Vi ser den talende tromme, som er 600 år gammel og museet, hvor vi overværer en traditionel juju maskedans.

Vi har én overnatning i Bafut.

Køreturen til Wum går gennem flotte flodsletter og betagende landskaber.

Vi ser Lake Nyos, som er en vulkansk kratersø. Den er frygtet af de lokale på grund af en stor eksplosion forårsaget af naturgas i 1986. 1700 mistede livet i eksplosionen. Myndighederne har iværksat en handlingsplan for at fjerne naturgassen fra undergrunden og mindske risikoen for nye eksplosioner. Vi ser Subum, en landsby, der blev forladt efter eksplosionen, men hvor indbyggerne nu er vendt tilbage, efter at have levet adskillige år som flygtninge langt derfra.

Menchum vandfaldet og Wum-søen er andre, flotte oplevelser denne dag. Vi besøger Aghem Paladset, hvor der er danseopvisning med kvinder iklædt farvestrålende dragter.

Vi har én overnatning i Fundong.

Turen går gennem de smukke bakker til Laikom. Der er mange udsigtspunkter, hvor man kan nyde synet af landbyer på skråningerne og marker med afgrøder.

I Laikom besøger vi høvdingen, hvis kongedømme er  et af de største i Cameroun. Ved besøget gennemgår alle gæster en rituel velkomst. Inde i slottet kan man se den antikke træskulptur Afo-Akom. Den blev stjålet i 1966 fra de kongelige gemakker. 7 år senere blev den spottet på et kunstgalleri i USA – og prompte leveret tilbage. Efter sigende (i Cameroun!) skulle skulpturen have forårsaget en masse ravage på kunstmuseet. Den siges at have magisk kraft og beskytter nu hele Cameroun.

Køreturen fortsætter til Bamenda. Vi har én overnatning her.

Dschang er tidligere  hovedstad  i landets vestlige provins. Den ligger i 1400 meters højde og blev derfor et yndet feriested i kolonitiden. I dag kendes Dschang for sin kulturelle mangfoldighed.

Der er et spændende marked med kunsthåndværk, og for få år siden åbnede Musee des Civilisations des Cameroun - et museum, der skildrer historie og kultur for de forskellige folkegrupper i landet. Vi runder dagen af med chefferie – eller paladset – hvor byens kongeslægt holder til.

Det er påbegyndt i 1800-tallet, og i dag er der et lille museum, der fortæller om dynastiets historie. Den nuværende konge i Dschang kom på tronen i 210. Han efterfulgte sin far, der havde regeret i 46 år - og efterlod sig 18 koner og 140 børn.

Vi har én overnatning i Dschang.

Vi kører mod Melong og stopper ved det 80 meter høje vandfald Ekom-Nkam, der har været brugt som kulisse i flere film. Vi fortsætter mod Limbe, der ligger ved Guineabugtens kyst. På Limbe Wildlife Center lever aber, chimpanser og gorillaer, som er bragt til centeret, hvor der gøres et stort arbejde for at redde dyrene, der af forskellige årsager er bragt til centret. Man kan også ”adoptere” et dyr ved at give en donation.

Vi fortsætter til Mount Cameroun, som er det højeste punkt i landet og en af de største aktive vulkaner i Afrika. Ved byen Bakingli kan man gå på størknet lava fra et udbrud i 1999.

Om eftermiddagen er der tid til at nyde stranden ved Limbe, tage en dukkert eller måske stille op til lidt strandsport. Stranden er mørk på grund af vulkansk aske. Limbe ligger ved Mount Cameroun og er omgivet af banan- og kokosmarker. Det er et populært udflugtssted, og her kan man blandt andet spise lækre fiskeretter.

Vi har to overnatninger i Limbe.

Vi kører til Bimbia, som var et samlingssted for slaver, der skulle eksporteres. Her er en udstilling, der beskriver forholdene i kolonitiden, hvor slaverne via havnen blev sendt blandt andet til USA. Vi besøger den gamle, tyske mole, hvor skibene ankom for at hente slaver, vi ser lænker, der blev brugt, et forladt skib og Nichol Island, hvor slaverne blev holdt indespærrede, før deres rejse til den nye verden.

Der er tid til afslapning på stranden, inden vi kører udenom den store havneby Douala med kurs mod landets sydlige kyst.

Vi besøger en pygmælandsby, hvor vi deltager i aktiviteter som indsamling af mad i naturen, oplever dans og andre traditionelle, daglige gøremål og hører om livet i landsbyen. Pygmæerne er skovmennesker, der lever i harmoni med naturen. Deres kultur er under forandring, men de formår at holde fast i mange traditioner og lærdom fra deres forfædre.

Vi overnatter i hytter eller telte i pygmæ-landsbyen.

Vi kører til Kribi, som er en af landets badebyer. Undervejs ser vi Lobé vandfaldet, som er det eneste sted i verden, hvor et vandfald løber direkte ud i Atlanterhavet.

I Kribi indkvarteres vi, og kan slappe af ved en af de smukkeste strande i verden med fint og gyldent sand. Det er muligt at besøge et projekt, der arbejder med at redde havskildpadder.

Dagen kan bruges til afslapning ved stranden, og til at opsummere alle rejsens indtryk.

Vi når at besøge et kunsthåndværkermarked, inden vi kører tilbage til Yaoundé og rejser hjem om aftenen.