Logo

Etiopien og Djibouti

Gennem Danakil ørkenen

Et af verdens laveste områder, Danakil, og den tidligere franske koloni Djibouti er to højdepunkter på denne ny rejse. Danakil ørkenen er mere end 100 meter under havet, det regner så sjældent at Awash floden tørrer ud, inden den når Det Indiske Ocean.

I Djibouti overnatter vi ved Abbe-søen, der har et rigt fugleliv, og vi ser varme kilder og eroderede klippeformationer. Vi besøger saltsøen Assal, der har verdens mest saltholdige vand og samtidigt er det laveste sted i Afrika. Vi bor ned til Det Røde Hav ved den ældste by i Djibouti, Tadjoura, hvor der også bliver tid ved stranden. Og vi besøger naturligvis også landets hovedstad Djibouti. 

Se dagsprogram
Regioner: Afrika
Lande: Etiopien Djibouti
15 dage Pris Rejseleder Status Information
27. okt 19 til
10. nov 19
29.900 kr Gert Lynge Sørensen Udsolgt Forespørg
1. nov 20 til
15. nov 20
Afventer pris Joachim Jacobsen Ledige pladser Bestil rejse

Klippekirkerne i Lalibela i Etiopien kaldes ofte verdens ottende vidunder. De er hugget ud af klipperne for 800 år siden, da en konge ville bygge et nyt Jerusalem. I Etiopien kommer vi også til byen Harar, der er kendt for sine hyæne-fodrende mænd, og der er rundtur i hovedstaden Addis Ababa, der er hjemsted for Den Afrikanske Union.

Max 15 deltagere!

Vis alle dage Skjul alle dage

Ankomst tidlig morgen. Vi kører til vores hotel, hvor vores værelser allerede er gjort klar til os.
Efter ankomst afleverer vi vores pas m.v., og Viktors Farmors partner i Etiopien sørger for, at vi får vores Djibouti visum.
Herefter spiser vi morgenmad.
 
Addis Ababa kaldes ofte for ”Afrikas hovedstad”, for både Den Afrikanske Union og FN har hovedsæder i den etiopiske hovedstad. Byen ligger i 2.355 meters højde, og det gør den til verdens 3. højest beliggende hovedstad. Efter morgenmaden skal vi på byrundtur. Vi besøger National Museum of Ethiopia, der bl.a. huser 52 knogler fra abemennesket Lucy. Lucy var en sensation, da hun blev udgravet i 1974. Hun har gået rundt for 3,2 millioner år siden, og har mindet om både abe og menneske. Palæo-antropologen Don Johanson kunne ud fra fossilets bækken afgøre, at der var tale om et hun-individ – og var i øvrigt så opstemt over sit fund, at han opkaldte det efter Beatles-sangen ”Lucy in the Sky with Diamonds.” Museet belyser Etiopiens oldtidshistorie samt landets nyere historie.

Vi besøger også det etnografiske museum, hvor nationes folkemindesamling er udstillet i Kejser Hailie Selassies gamle palads. Hvis der er tid, snupper vi en kop friskmalet, etiopisk Arabica-kaffe på en af byens kendte cafeer. 

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Efter morgenmaden kører vi til lufthavnen for at flyve til Lalibela, hvor vi har to overnatninger.

Lalibela er en særpræget og isoleret bjergby (2.630 m.o.h.). Besøget her er et af rejsens højdepunkter. Lalibela er kendt for sine mange klippekirker, hugget ud af en smuk rød vulkansk bjergart. 12 af disse særprægede kirker er stadig i brug og tiltrækker pilgrimme fra hele Etiopien. Kirkerne er forbundet via labyrintagtige underjordiske gange. Vi udforsker kirkerne til fods. Om eftermiddagen ser vi bl.a. den største klippekirke i verden, Bet Medhane Alem. Kendt fra film og billeder er også Bete Giorgis, der er hugget ud som et kors.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Vi bruger formiddagen til at udforske flere af Lalibelas fantastiske klippekirker.
Vi har eftermiddagen fri på egen hånd.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

En ca. 11 timer lang køretur (inklusiv pauser) gennem storslåede landskaber til Mekele. Denne del af Etiopien er dannet af vulkansk aktivitet, det er en dramatisk og smuk natur. Her er kaktusser, smukke akacie-træer, dromedarer og små landsbyer. Vi stopper undervejs og nyder de flotte udsigter.

Sidst på eftermiddagen ankommer vi til Mekele, hvor vi har en overnatning i hotel.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Vi kører ned gennem højlandet til kanten af Great Rift Valley i 2.300 m.o.h. Her fra er der kun 90 km i fugleflugtslinje til et af de laveste punkter på jorden (135 meter under havets overflade).

Danakil ørkenen er verdens officielt varmeste sted målt på gennemsnitstemperatur, og et af de tørreste steder i verden. I november vil dagstemperaturen ligge på ca. 39 grader og nattemperaturen på 27 grader. Danakil ørkenen er samtidigt et af de mest tektonisk aktive områder på kloden. Her er mere end ¼ af alle Afrikas vulkaner, hvoraf 30 er aktive, svovlholdige boblende varme kilder, størknede sorte lavastrømme og enorme saltbassiner.

Vi ankommer om eftermiddagen til saltkaravanebyen Hamed Ela, hvor vi overnatter i primitive hytter med beskedne toiletforhold. Herefter kører vi til Dallol, hvor vi vandrer ca. 30 min. op til et punkt, hvor vi kan se, hvordan overfladen af Danakil er dækket af forskellige farvede mineraler.

Dallol er resterne af en kæmpe dampeksplosion, som skete i 1926. Det er et magisk område med boblende svovlholdige kilder, små konisk formede skorstene, smaragdgrønne syresøer på en svovlgul baggrund, mærkværdige mineralske formationer, jernoxider i en rustfarvet aflejring.

Herefter fortsætter vi til saltsøen Asale (120 m.u.h), hvorfra der bliver udvundet salt.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Vi kører til foden og lidt op ad Erta Ale vulkanen. Først på aftenen vandrer vi ca. 1-2 timer til toppen af vulkanen. På vejen op kan vi mærke, hvordan temperaturen falder. 

Det specielle ved krateret i Erta Ale er, at det i mindst 120 år har indeholdt en permanent lavasø. Normalt eksisterer lavasøer ikke længe, da de trækker sig tilbage i magmakammeret, der forsyner søen, når trykket nedenunder forsvinder eller lavasøen tømmes ved udbrud. Der er kun fem steder i verden, hvor permanente lavasøer eksisterer, og de andre steder, ud over Erta Ale, er isolerede og svære at nå frem til. Vi overnatter i det fri på toppen af vulkanen. 

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Meget tidligt om morgenen vandrer vi ned til bilerne, hvorefter vi kører til Afdera, en kæmpe saltsø med en udstrækning på ca. 100 km2

Vi fortsætter til Serdo og videre til Semera, hvor vi overnatter på resort. 

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Vi kører til grænsen til Djibouti. Efter grænseformaliteterne kører vi ind i Djibouti.
Djibouti hed tidligere Fransk Somaliland, og senere Afar- og Issaterritoriet, men har siden 1977 været en selvstændig republik. Landet har en strategisk beliggenhed ved indsejlingen til Det Røde Hav.

Vi kører til Abbe-søen, hvor der er et rigt fugleliv, og vi ser varme kilder og udhulede kalkstøtter, som er opstået under vandoverfladen, de steder, hvor der tidligere kom gasbobler ud af undergrunden. Omkring boblerne lever en bestemt slags mikrobe, som sørger for, at kalkpartikler bliver klistret sammen og danner disse kalkformationer.

Der er mulighed for at overnatte i telte eller i simple hytter. 

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Vi kører nordøst på til Tadjoura ved Det Røde Hav.
Fra det etiopiske højland i vest til Rødehavskysten kører vi forbi sand- og klippeørken, der undervejs brydes af bjergformationer, lavereliggende sletter, Afarsænkningen og saltsøen Assal.

Assalsøen, der udfylder krateret fra en udslukt vulkan, har ikke noget afløb og er verdens mest saltholdige med 32,5% salt. Saltet er en vigtig indtægtskilde for Djibouti. Vandoverfladen ligger 156 m under havniveau og er det laveste sted i Afrika. I området er der også flere varme kilder.
Assal-søen er en del af Rift Valley, hvor den fra Det Røde Hav går ind på det afrikanske kontinent.

Vi bor på et simpelt resort ved Det Røde Hav.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Vi starter dagen med at besøge fiskemarkedet i Tadjourahs gamle fiskehavn og kigger rundt blandt de smukke hvide bygninger i byen. 
Om eftermiddagen kører vi til den 7 km. lange sandstrand Sable Blanc. Vi har tid til at nyde stranden, og kan gå en tur, inden vi sidst på eftermiddagen sejler tilbage til vores hotel.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad   

Efter morgenmaden sejler vi over Tadjourabugten til hovedstaden Djibouti, hvor vi har én overnatning på hotel. 

Med 500.000 indbyggere er det en lille hovedstad, men den er i rivende udvikling. Dels er beliggenheden ved Det Røde Hav strategisk rigtig, dels er havnen blandt de største på Afrikas Horn. For eksempel foregår 95% af Etiopiens udenrigshandel gennem denne havn.

Djibouti City har derfor udviklet sig fra at være en lidt søvnig by tilbage i 1980´erne til en driftig hovedstad. Byen er multi-etnisk, og det kan ses i arkitektur og kultur. Mange internationale organisationer har også slået sig ned i byen i de senere år.

Vi tager på rundtur i Djibouti City om eftermiddagen.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Om morgenen tager vi med tog til Dire Dawa i Etiopien. Det er en ny oplevelse – ikke kun for os, men for andre passagerer også, for banen er indviet i 2018. Den forbinder Addis Abbeba med Det Røde Hav og løber over 750 km, med mere end 60 viadukter og broer.
Skulle afgangen den pågældende dag ske at blive aflyst, hvilket desværre sker ofte, så kører vi i stedet for med bus.

Efter ankomst til Dire Dawa kører vi det sidste stykke til Harar, hvor vi har én overnatning.

Og om aftenen ser vi en tradition, der kun hører hjemme i Harar: Fodring af hyæner. Gennem århundreder har byen holdt sig på god fod med hyænerne, for det holder det onde væk, lyder overleveringen. Derfor er der vovehalse, der hver aften fodrer de sultne hyæner udenfor bymuren.

Se en video om hyæne-mændene

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Harar benævnes ofte som den 4. mest hellige by i Islam. Det er en gammel by, der har spillet en stor rolle i landets historie. Der er 110 moskeer, og byen adskiller sig fra rejsens andet højdepunkt, det nordlige Etiopien, hvor kristendommen er mere fremtrædende. En fire meter høj bymur omkring Harar er intakt, og der er et livligt handelsliv.

Den franske poet Arthur Rimbaud boede i Harar fra 1884 til 1891. Rimbauds oprørske poesi har inspireret mange nutidige kunstnere, og vi besøger hans hus. Der er også et museum, der viser Harari folkets arkitektur.

Om eftermiddagen kører vi til Dire Dawa for at flyve til Addis Abeba.

Måltider: Morgenmad og frokost

Alle planlagte afgange

15 dage Pris Rejseleder Status Information
27. okt 19 til
10. nov 19
29.900 kr Gert Lynge Sørensen Udsolgt Forespørg
1. nov 20 til
15. nov 20
Afventer pris Joachim Jacobsen Ledige pladser Bestil rejse
Viktors Farmor baggrundsbillede