Logo

Tre kongebyer i Marokko

Rabat - Meknés - Fez

Duften af krydderier, myntete serveret i små glas, mønstrede kobberfade, sølvsmykker, Marokkopuder, røde knasthuer, labyrintiske gyder.

Det er ikke svært at sætte associationer på Marokko, for landet er tætpakket med indtryk. Det gamle kongerige er den arabiske verdens yderpunkt i Nordafrika. Selv om det ikke ligger i Orienten, har landet et umiskendeligt orientalsk præg. Tag for eksempel de gamle kongebyer. Dem er der flere af, for Marokko har været regeret af kaliffer, sultaner, konger og dynastier, som hver for sig har efterladt spor. Derfor er Rabat, Meknés og Fez så spændende, at de er med på UNESCOs liste over verdens kulturarv.

Se dagsprogram
8 dage Pris Rejseleder Status Information
15. mar 20 til
22. mar 20
8.900 kr Anne-Marie Esper Larsen Garanteret afrejse Bestil rejse
5. apr 20 til
12. apr 20
9.300 kr Helene Boesen Ledige pladser Bestil rejse
12. apr 20 til
19. apr 20
8.900 kr Florian Elabdi Jensen Ledige pladser Bestil rejse

Rabat er nutidens hovedstad, og fæstningsværket Oudaya er en by i byen, omgivet af tusindår gamle mure. Rabat byder også på en medina med riads, paladser, moskeer og hamammer. Der er et jødisk kvarter, og en nekropolis, der ligger ovenpå fønikiske og romerske kolonier.

Meknès er omgivet af store olivenlunde og vinmarker. Vi besøger byens olivenmarked, og lægger også vejen forbi den mest berømte port i Marokko, Bab Al Mansour. Den bærer inskriptionen ”Jeg er den smukkeste port i Marokko”.

Vi runder af med et par dage i Fez, som var en af verdens største byer i den tidlige middelalder. Den gamle bydel er meget velbevaret, og rummer 9.000 små stræder. Den første dag giver mange indtryk af Fez, og vi hører om de udfordringer, det giver at imødekomme indbyggernes behov, samtidig med at et middelalderpræg skal bevares. Næste dag er en fridag, hvor man selv sætter tempoet i garver-, smede-, krydderi-, væver- og træskærerkvarterer.

”Jeg tror dette er begyndelsen på et smukt venskab”. Sådan lyder filmhistoriens måske mest kendte udgangs-replik. Den stammer fra ”Casablanca” fra 1942, med Humphrey Bogart og Ingrid Bergmann i hovedrollerne. Og det bliver også udgangs-replikken på en rundrejse i dag. For man bliver næsten uundgåeligt venner med Marokko.

Max 16 deltagere!

Vis alle dage Skjul alle dage

Vi afhentes i Mohammed V lufthavnen og køres til hotellet.

Måltider: Der serveres mad i flyet

Casablanca er Marokkos største og økonomisk vigtigste by. På dagens tur gør vi holdt ved Casablancas vartegn Hassan II moskeen, som stod færdig i 1993 på land indvundet fra Atlanterhavet. Moskeen er verdens tredje største og har verdens næsthøjeste minaret på 210 m. Den kan rumme 25.000 bedende foruden 80.000 i de omliggende gårde. Fra moskeen kører vi langs Casablancas corniche ved Atlanterhavet, inden vi tager videre ad kystmotorvejen til hovedstaden Rabat.

I Rabat oplever vi byens ældst beboede kvarter, Kasbah Oudaya (borgbyen Oudaya), der ligger ved floden Bou Regregs udmunding som en by i byen omgivet af tusindår gamle mure. Vi fortsætter til fods over i Rabats afslappede medina, hvor vi bliver introduceret til de klassiske elementer i den arabiske bystruktur: riads, paladser, moskeer, hamammer, fælles bagerier og handelskvarterer organiset efter lav. Vi kommer igennem det jødiske kvarter, mellah, hvor ’rbatierne’ i dag får håndsnedkereret deres møbler.

Vi har to overnatninger i Rabat.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Vi kører til mausoleet for det moderne Marokkos to første konger, Mohammed V’s og Hassan II, og oplever den respekt, der omgiver det marokkanske kongehus. På nært hold ser vi i mausoleet, hvordan marokkanerne også i moderne tid mestrer alle discipliner af det traditionelle håndværk på højt niveau. Ved siden af mausoleet ligger Rabats vartegn, tårnet ’La Tour Hassan’, der blev påbegyndt i 1195 og som ligger på en lige linje, der forbinder det med to andre tårne: La Koutubia i Marrakesh og La Giralda i Sevilla i Spanien.

Herfra tager vi tilbage i historien - til Chellah, en nekropolis, der ligger ovenpå tidligere fønikiske og romerske kolonier. Chellah blev hårdt ramt i 1755 af et stort jordskælv, hvis epicenter lå midtvejs mellem Rabat og Lissabon og som ændrede Bou Regreg-flodens udløb, så den ikke længere kunne bruges som havneanløb for piraterne og deres fangst af slaver.

Efter frokostpause, hvor der er mulighed for at spise på en fiskerestaurant ud til Atlanterhavet, kører vi over Bou Regreg-floden til Rabats tvillingeby Salé, som har været et vigtigt historisk, kulturelt og religiøst centrum med over 100 såkaldte zaouia’er (religiøse broderskaber). Salé var Marokkos største havn fra 1200 til 1500-tallet og skibene lagde til direkte ved portene i bymuren, hvor man endnu kan se fortøjningsringene. Vores spadseretur i Salé vil tage os forbi det gamle slavemarked og en meget fin lille madrassa (koranskole) fra 1333. Få rejsende finder vej til Salé og vi får et indblik i et meget autentisk marokkansk bykvarter. Er heldet med os, vil vi hører skøn melodisk sang strømme ud fra en zaouia.

Måltider: Morgenmad og aftensmad

Efter morgenmaden kører vi tidligt mod Meknès, en af de gamle kongebyer. Byens betydning blev befæstet under Sultan Moulay Ismail, den første sultan i det nuværende kongedynasti. Moulay Ismail samlede Marokko under sin lange regeringstid og er berømt og berygtet af mange grunde, bl.a. for sine stalde, der rummede 12.000 heste (!), som vi besøger. Han er også berømt for sit store harem og deraf mange børn, sin byggemani, hvoraf man endnu kan se kilometervis af mure og for sin grusomme behandling af slaver. Netop på grund af hans grusomme ry tillægger marokkanerne ham stor magisk kraft – baraka – og valfarter til hans mausoleum. Dette mausoleum er dog i øjeblikket under renovering og kan ikke besøges.

På grund af sit frodige opland har Meknès i tusind år været en vigtig by, der også i dag er omgivet af store olivenlunde og vinmarker. Vi besøger Meknès’ olivenmarked, der ligger ved den mest berømte port i Marokko, Bab Al Mansour.

Efter frokostpause i Meknès kører vi videre til den gamle romerske ruinby Volubilis - en vigtig by i den vestligste del af det romerske rige. Herfra blev der sendt korn, oliven, cedertræ og vilde dyr til gladiatorkampene i Rom. Volubilis har mange velbevarede mosaikker bl.a. med motiver af vilde dyr, som ikke mere findes i Marokko.

Sidst på eftermiddagen ankommer vi til Fez, hvor vi afslutter dagen med at køre turen rundt om Fez medinaens storslåede bymure, hvorfra vi kan se middelalderbyen i al sin herlighed. Derefter indlogeres vi på hotel/riad i udkanten af medinaen.

Vi har tre overnatninger i Fez.

Måltider: Morgenmad og aftensmad

Vi har hele dagen til at opleve Fez, den religiøse hovedstad i Marokko. Fez har været hovedstad gennem mere end 400 år i alt, og byen er hjemsted for landets ældste universitet.

Fez’ medina er grundlagt i 789 og er verdens største medina. Den fungerer på mange måder endnu, som den gjorde i middelalderen, f.eks. bringes alle varer stadig rundt på ryggen af æsler eller muldyr. Byen har gennem århundreder været symbolet på Marokkos arabiske, kulturelle og religiøse identitet og har være tæt forbundet med Andalusien i Spanien, hvorfra mange muslimer og jøder flygtede fra de katolske kongers forfølgelse i takt med den kristne erobring af Spanien. Her findes mere end 350 moskeer og 12 madrassaer (koranskoler).

Vi tilbringer dagen i medinaen og ser moskeer, koranskoler, paladser, fontæner og foundouker (karavanehoteller). Vi spiser fælles frokost under vores byrundtur. Det gør vi i et gammelt palads med springvand, søjler og flotte mosaikmønstre.

I løbet af dagen hører vi også om Marokkos attraktioner på Unescos kulturarvsliste, hvoraf Fez udgør en af i alt 9 attraktioner på listen. Vi hører om bybevaring og, hvilke udfordringer, det giver at skulle bevare en middelalderby samtidig med imødekommelse af indbyggernes behov i moderne tid.

Et af de tydeligste eksempler på et håndværk, der endnu fungerer på samme måde som i middelalderen, er Fez’ berømte Chouara-garverier, som vi besøger efter frokost. Garveri-håndværket har naturligt ført til en betydelig produktion af lædervarer, herunder kvalitetskind til de franske modehuse, men selvfølgelig også til den lokale produktion af Marokko-puder!

Selvom man nemt kan miste orienteringen i Fez medinaens mere end 9000 gader og stræder, afslutter vi dagen med at vende tilbage til hotellet.

Måltider: Morgenmad og frokost

Der er god tid til at fordybe sig i de mange spændende håndværkssteder, byen er så kendt for.

Måltider: Morgenmad

Vi forlader Fez og starter dagens køretur på ca. 260 km til Casablanca. Vi gør holdt i den lidt særprægede lille by Ifrane. Den kaldes ”Lille Schweiz”, da den er bygget helt i europæisk stil. Beliggende i 1165 m’s højde har den kølige somre samt vintre med snefald. Byens vartegn er en stenløve, der står på en græsslette nær Hortel Chamonix. Den symboliserer den sidste vilde Atlas løve, der blev skudt nær byen omkring år 1920.

Undervejs på dagens kørsel spiser vi en lækker lokal frokost hos en berberfamilie.

Om aftenen samles vi til afskedsmiddag.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Om formiddagen kører vi til lufthavnen i Casablanca, og hjemrejsen begynder. Efter en flytur på godt 4 timer lander vi i Kastrup.

Måltider: Morgenmad. Der serveres et måltid mad i flyet

Alle planlagte afgange

8 dage Pris Rejseleder Status Information
15. mar 20 til
22. mar 20
8.900 kr Anne-Marie Esper Larsen Garanteret afrejse Bestil rejse
5. apr 20 til
12. apr 20
9.300 kr Helene Boesen Ledige pladser Bestil rejse
12. apr 20 til
19. apr 20
8.900 kr Florian Elabdi Jensen Ledige pladser Bestil rejse