Logo

Bangladesh rundrejse

Tæt på Bengalens mennesker og natur

De svulmende floder Ganges og Brahmaputra. Bølgende rismarker. Verdens længste strand. Fascinerende folkemylder. Dét er Bangladesh. Og trods fattigdom og årlige oversvømmelser viser landet sig i virkeligheden at være helt forskelligt fra det trøstesløse billede, medierne giver os. Her har man fred for andre turister. Her oplever man den rige, østerlandske kultur tage livtag med vores vestlige.

I en landsby bor vi hos en familie i 2 dage. I rickshaw kører vi til en anden landsby, hvor familien Mozida fortæller om deres liv over te og frokost.

Et uafhængighedsmuseum, og en krokodille, der kan klappes, er andre unikke indslag på rejsen, der også har tiger-safari i mangroveskovene og slutter ved verdens længste strand.

Se dagsprogram
Regioner: Asien
Lande: Bangladesh
16 dage Pris Rejseleder Status Information
17. nov 20 til
2. dec 20
22.600 kr Filip Engsig-Karup Udsolgt Forespørg
15. dec 20 til
30. dec 20
23.900 kr Filip Engsig-Karup Ledige pladser Bestil rejse
16. feb 21 til
3. mar 21
Afventer pris Filip Engsig-Karup Ledige pladser Bestil rejse
16. mar 21 til
31. mar 21
Afventer pris Filip Engsig-Karup Ledige pladser Bestil rejse

Max 14 deltagere!

Vis alle dage Skjul alle dage

Vi starter rejsen mod Bangladesh.

Efter ankomst til Dhaka, hovedstaden i Bangladesh, kører vi til vores hotel. Vi tager på en lille tur i omegnen, køber stof og besøger en skrædder, hvor damerne kan få syet lokalt tøj. Herefter går vi tilbage til hotellet og spiser aftensmad.

Vi har tre overnatninger på hotel i Dhaka.

Måltider: Aftensmad

Efter morgenmaden besøger vi, hvis muligt, den danske ambassade, hvor vi hører om situationen i Bangladesh – både mht. politik og økonomi, miljø og udvikling. På denne måde får vi vores besøg sat ind i den store sammenhæng, og der er ingen tvivl om, at deres præsentation vil indeholde adskillige overraskelser i forhold til, hvad vi troede, vi vidste om Bangladesh!

Herefter bliver vi lidt klogere på Bangladeshs historie, når vi besøger museet for landsfaderen Sheik Mujibur Rahman. Det holder til i hans daværende private bolig. Her blev han, og så godt som hele hans familie, brutalt myrdet i august 1975, og udstillingen beretter sentimentalt og konkret om denne tragedie. Bagved ligger et nybygget betonmuseum for Mujibur Rahman. Her fortælles historien om hans liv og virke kort og præcist, men desværre også på en lidt tør og kedelig måde. De to små museer supplerer dog hinanden udmærket. De formidler historiske kendsgerninger klart og tydeligt og er vigtige for at forstå den stolthed, nationalfølelse og kærlighed til sprog og kultur, der præger det bangladeshiske samfund. Men med deres sentimentale stil lader museerne os også ane lidt af den varmblodede bengalske sjæl og folkekarakter.

Vi kører forbi det silolignende parlament. Det er desværre ikke tilladt at kigge ind, men den karakterfulde arkitektur – set udefra – er også et par billeder værd. Hvis tiden tillader det, besøger vi kort en god 4-etagers butik med alle mulige gaveartikler, tøj, smykker og brugskunst, alt sammen lokalt produceret og i en god kvalitet.

Herefter spiser vi middag på en god restaurant, inden vi kører tilbage til hotellet.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

For nogle hundrede år siden lå hovedstaden i Bengalen i Sonargaon – omkring 1½ times kørsel sydøst for vores hotel. Der er et interessant bymiljø. Vi besøger byens museum for at udvide vores viden om Bangladeshs historie. Herefter går vi en tur i byen, der også kaldes Panam City – et knudepunkt for handel i 1700 og 1800-tallet.

I umiddelbar nærhed ligger der en anden seværdighed, specielt for danskere. Her ligger nemlig en folkehøjskole, der er direkte opstartet ud af et tæt samarbejde imellem en dansk højskolemand og en flok bangladeshiske entusiaster. Kontakten førte til et samarbejde imellem organisationen BACE i Bangladesh og Danida, der igennem årene finansierede både driften af fem folkehøjskoler og de tilhørende bygninger. Og de fungerer den dag i dag. Vi besøger folkehøjskolen og får frokost i deres kantine. Efter besøget vender vi næsen hjemad imod Dhaka, hvor vi først kører ind til skrædderen og følger op på hans arbejde med damernes tøj. Bagefter spiser vi aftensmad på vores hotel.   

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Vi starter dagen med at køre hen i Gulshan 2 shoppingområdet. Her er der mulighed for at købe ægte perler, lokalt produceret silke og meget mere. Vi slutter besøget i Gulshan Market med et besøg i kaffeshoppen Peala.

Herefter kører vi til indenrigslufthavnen for at tage flyet til Saidpur i det nordlige Bangladesh. Byen rummer en stor befolkning af de foragtede bihari’er, der oprindelig er indvandret fra Indien til at arbejde i englændernes administration af Bengalen. De holdt med pakistanerne under krigen i 1971, så da Pakistan tabte, fik de frataget alle deres borgerlige rettigheder og henvist til store flygtningelejre, hvor de fleste stadig bor. De er dog efterhånden ved at få deres borgerlige rettigheder tilbage og er langsomt ved igen at blive integreret i samfundet.

Fra lufthavnen kører vi til landsbyen Khosalpur, hvor vi indkvarteres. Landsbyen består af en blanding af kristne, hinduer og muslimer, men vores værtsfamilie er kristne. De bor i nydeligt lerklinede jordhuse omkring en lille gårdsplads, som er omhyggeligt fejet. Vi bor de næste 2 nætter i deres egne huse, og for de flestes vedkommende i 4-sengs værelser. På grund af pladsmangel må nogle af os dog overnatte i kirken. Sengene viser sig at være overraskende gode med skumgummi-madrasser, myggenet og varme vattæpper imod nattekulden.

Vi har god tid, så vi vandrer en lille eftermiddagstur i omegnen. Der er ved at være høsttid, så der vil givetvis være gode fotomotiver på markerne.

Om aftenen spiser vi lækker og 100% hjemmelavet aftensmad, tilberedt på åbent ildsted.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Efter morgenmaden kører vi til Birganj, hvor vi kigger ind til St. Mathews School. Skolen er startet af rejselederen og drives med støtte fra venner i Danmark. Vi er med til morgensamling og kigger bagefter ind i klasseværelserne og snakker lidt med børnene og lærerne. Herefter er der te på legepladsen med projektdirektør Nogen Bormon. Vi har god tid, men når sulten begynder at melde sig, går vi op på SMS organisationens kontor og klemmer os sammen om spisebordet og får lækker frokost.

OBS. På rejsen 15. dec er skolen lukket for undervisning, men en flok børn fra skolen møder os og optræder med sang og dans.
På rejsen 16. feb starter vi dagen med at deltage i fejringen af Modersmålets Dag, inden vi besøger skolen.

Herefter kører vi videre til hindutemplet Kantinagar. Det er et smukt eksempel på velbevaret 400 år gammel tempelarkitektur. Templet bruges stadig af hele det nordvestlige Bangladeshs hinduer, især til Raas puja’en i november, hvor livskraften og de basale drifter dyrkes mere åbent, end man ellers ser i konservative landsbymiljøer. Vi kigger nærmere på Krishna-tempels ornamentik og det tilstødende Shiva-tempel, hvor brahminerne stadig modtager ofringer fra de tilbedende. Tempelkomplekset er nu på UNESCOs liste over Verdens Kulturarv og under det bangladeshiske nationalmuseums beskyttelse.

Når dagen går på hæld, tager vi tilbage til bussen og kører til vores landsby.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Om morgenen kører vi til det dansk-drevne spedalskhedshospital i Nilphamari. Projektet opsporer, behandler og rehabiliterer spedalske, som der stadig findes en del af i området. Hospitalet behandler de patienter, der reagerer imod medicinen, og dem, der får svære sår og deformiteter. Vi hilser på patienterne, kigger på fysioterapien samt værkstedet, hvor man producerer kunstige lemmer og får en god orientering om, hvilken forskel hospitalet og projektet gør.

Vi kører til Chowrungi Bazar, hvor vi stiller bussen og skifter til rickshaws, og kører endnu længere ud over rismarkerne til en lille landsby, hvor en fattig muslim-familie venter os. Vi sørger for at være opmærksomme på de kvindelige deltageres påklædning og sørger for at alle har et tørklæde om skuldrene og evt. om hovedet.

Konen i familien hedder Mozida og har kendt rejselederen siden hun var 10 år. Nu er hun gift og har fire børn. Vi hører deres livshistorie og snakker om deres hverdag, mens vi spiser frokost.

Efter frokosten kører vi til den landsdækkende udviklingsorganisation BRACs veludrustede kursuscenter i Dinajpur. Her sover vi én nat i gode gæsteværelser. Vi tager en tur ind og kigger på Dinajpur by og hilser på nogle af indbyggerne.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Efter morgenmaden kører vi til jernbanestationen i Saidpur, hvor vi skal med intercitytoget til Khulna. Det er meget muligt, at toget er forsinket, men så øver vi os i tålmodighed og kigger frimodigt på de andre ventende. Vi tilbringer det meste af dagen i toget, og herfra kan vi iagttage folkelivet, som det hver eneste dag udfolder sig. Det bevæbnede togpoliti vil være opmærksomme på os og garantere vores sikkerhed (efter bedste evne!). Vi får serveret frokost i togets spisevogn og supplerer måske med bananer, jordnødder, appelsiner eller andet, som bliver solgt af omvandrende sælgere. Og ellers underholder os ved at snakke med dem, der vil (og kan) snakke med os – eller tager os måske en lur.

Efter solnedgang når vi frem til endestationen i Khulna. Her stiger vi om i batteridrevne rickshaws og finder vej til vores hotel, hvor vi har én overnatning.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Vi kører til Bagerhat. Her herskede for 500 år siden den navnkundige Khan Jahan Ali. Han var både smuk og klog, dybt religiøs og usædvanlig retfærdig, når han skulle afgøre sine undersåtters tvister. Han var også en mægtig hærfører og vandt kampe over et utal af små hindukonger i regionen. Og han var så populær, at tusinder og atter tusinder ønskede at konvertere til islam. Han byggede et utal moskeer og fik gravet mange damme. Vi besøger en af dem, hvor der stadig lever vilde krokodiller. Vi håber at kunne lokke en af dem frem, så vi kan klappe den!

Bagefter besøger vi den 60 kuplede moske, der som en af de få i Bangladesh kan besøges af kvinder – forudsat at de er tækkeligt påklædt!

Vi kører det sidste stykke til flodhavnebyen Mungla, hvor mangrovejunglen Sundarban begynder. Sundarban er egentlig en kombination af ordene ”Sundri”, som er navnet på det hyppigst forekommende træ i junglen, og ”bon”, som betyder skov eller jungle. Det er også her i Mungla, at de store oceangående skibe lægger til og losser deres last om i fladbundede coastere, der sejler op til Dhaka og Khulna. Vi skynder os lige at spise en let frokost, inden vi sejler over floden i en lejet motorbåd, der fører os ud på den turbåd, vi har lejet til det næste døgns tid. Vi fordeler os i 2- og 3-sengs-kahytterne. Så lægger vi fra land. Floden er bred som Lillebælt, og snart begynder vandet at bruse langs skibets sider, mens vi arbejder os sydover. Vi finder en stille krog af floden, hvor vi kaster anker for natten. Vi får serveret en lækker aftensmad og hygger os, mens den fløjlssorte nat sænker sig over os.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Vi står tidligt op, står ned i en mindre motorbåd og sejler længere ind i junglen ad de mindste og tætteste små sidefloder. Vi er tavse og musestille, og alligevel ser vi nok heller ikke her nogen bengalsk kongetiger, men der er gode muligheder for at se aber og hjorte, og vi får i hvert fald de røde krabber at se ved den lerede flodbred.

Tilbage i båden har besætningen forberedt vores morgenmad, som vi nyder i det lune vejr.
Herefter tager vi motorbåden igen og går i land ved en af skovvæsenets stationer. Her kigger vi lidt nærmere på mangrove-junglen, kravler op i et udkigstårn og spejder efter en bengalsk kongetiger, men når nok kun et se friske spor af dens poter i den lerede skovbund sammen med utallige spor efter de plettede hjorte, som Sundarbans junglen er så rig på.

Efter frokosten kaster vi los og sætter kurs tilbage mod nord. Vi lægger dog lige til ved Koromjol dyrepark, hvor vi kan se skovvæsenets avlsprogram for krokodiller samt modeller af de udryddelsestruede floddelfiner og marsvin, vi kan være heldige at se ude på floden, når de bare et sekund ad gangen kommer op for at ånde. Her er også aber, der har vænnet sig til turister – og vænnet sig til, at de har interessante ting med i tasker og i hånden. Så vi skal passe på, hvad vi har med i land! Så sejler vi tilbage til Mungla, og kører her fra til vores hotel i Kulna, hvor vi har én overnatning.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Næste morgen står vi tidligt op og begiver os af sted imod Morellganj, hvor hjuldamperen venter. Turen til Morellganj tager næsten to timer og slutter ved en flod, som vi må krydse i en lejet motorbåd. Vi kan se færgedamperen ovre ved den anden flodbred, og efter at have lagt til ved den, går vi ombord og finder vores kahytter. Vores kahytter oppe på 1. klasse – adskilt fra 2. klasses passagererne og højt hævet over 3. klasses mylderet – er små og beskedne med 2 senge, og madrasserne er ikke specielt bløde.
Hjuldamperen er bygget for næsten 100 år siden, og det er dermed 1. klasse, som det var i gamle dage. Så forvent ikke for meget.

Vi tilbringer dagen på færgedamperen og kan betragte scenerierne veksle omkring og under os, når vi lægger til ved de forskellige flodstationer. Vi kan se folk stå af og på, og store bundter af varer læsses og losses ved håndkraft af senede og svedglinsende kulier, der henrykt griner til tilskuerne oppe på 1. sal. 

Under sejladsen kan vi være heldige at se udryddelsestruede floddelfiner komme op for at ånde. Floddelfinerne, der er på størrelse med små marsvin, er næsten blinde og vikles derfor en gang i mellem ind i fiskernes garn, hvor de desværre drukner.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Tidligt om morgenen ankommer vi til Sadar Ghat i Dhaka. Det er byens terminal for færgetrafik til alle mulige destinationer i det sydlige Bangladesh, og dagligt ankommer og afgår langt over 100 personfærger terminalen. Derfor passerer der tusinder og atter tusinder passagerer igennem det ældgamle mobile kajanlæg og gør det til en sydende heksekedel. Vi ankommer dog så passende tidligt, at der endnu ikke er så kraftigt mylder – hverken på kajen eller i de smalle gader i Gamle Dhaka.

Efter en omgang morgenmad kører vi til lufthavnen. Her checker vi ind til vores indenrigsfly, der går direkte til Cox’s Bazar.

Cox’s Bazar blev grundlagt for over 300 år siden af den britiske kaptajn Cox, som ville det blomstrende sørøveri til livs. I dag er sørøveriet ophørt, men mange af områdets beboere påstår at være efterkommere af de vilde sørøvere.

Efter check-in på vores hotel, hvor vi har én overnatning, tager vi til stranden. Bangladesh roser sig af, at stranden ved Cox’s Bazar er verdens længste badestrand, og for mange lokale turister er den deres første rigtige oplevelse af havet. De vader ud i brændingen med alt tøjet på, især naturligvis kvinderne, og gyser over bølgebruset, som på blæsende dage kan være lige så imponerende som ved vores Vestkyst. Vi, der er af vikingeæt, er jo ikke så nemme at imponere, så vi vender tilbage til hotellet, spiser middag og siger godnat.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Efter morgenmaden tager vi med minibus til Teknaf, sydspidsen af Bangladesh. Turen tager et par timer. Undervejs kommer vi forbi området, hvor rohingaerne er stuvet sammen i enorme flygtningelejre.

Fremme i Teknaf finder vi færgen, som i løbet af to timer sejler os ud til koraløen St. Martin’s Island. Undervejs vil vi kunne se den voldsomme brænding over det mange hundrede kilometer lange koralrev ned langs kysten. Det giver lidt dønninger, men det tager vi bare med som en oplevelse. På St. Martin’s Island er der ingen biler og kun få motorcykler, så vi kører på rickshaw til hotellet, checker ind og spiser frokost.

Eftermiddagen er fri til at dase på standen eller bade. Efter aftensmad går vi en tur i mørket ad små veje imellem marker og boliger. Nede på sydenden af øen hilser vi på de vagtmænd, der holder øje med, om der kommer skildpadder op og lægger æg. Og hvis nogen vil, kan de blive på stranden og vente på, om der skulle komme en havskildpadde op.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Efter morgenmad lejer vi en motorbåd og sejler ned til den sydligste spids af St. Martin’s Island, koralrevet Sera Dip. Vi går forsigtigt i land og balancerer over de skarpe koraller, går en tur og måske bader. Vi kan køle os med frisk kokosmælk og evt. stille lækkersulten med en friskstegt fisk eller krabbe.

Hjemme på hotellet spiser vi frokost og slutter turen til St. Martin’s Island. Først tager vi rickshaws til havnen, hvor vi går ombord på færgen og sejler tilbage til fastlandet. Ved solnedgang når vi Teknaf, hvor minibussen venter på at køre os tilbage til vores hotel, hvor vi spiser aftensmad.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

I dag tager vi først en tur til et lokalt buddhisttempel og kloster. Buddhisterne er hårdt pressede disse år, da der har været mange anslag fra muslimske bøller imod buddhistiske landsbyer og templer. Det er en slående modsætning at mødes med buddhisterne og opleve deres absolut fredfyldte templer. Vi skal dog være ude kl. 11, hvor middagspausen begynder! Så inden da tager vi ind på det lokale fiskemarked. Her landes nattens fangst af alverdens fisk, og for mange af os er hajer og rokker nok de mest fascinerende. De gode spisefisk ises straks ned og køres på lastbiler op til Dhaka, hvorfra de distribueres til resten af landet. Det gør vi ikke. Vi tager vores middagspause på en restaurant, der hurtigt sørger for at servere en virkelig god bangladeshisk måltid mad.

Efter frokost tager vi flyet til Dhaka. Vi slutter rejsen af med et festligt punktum i den Nordiske Klub. Her kan vi tage en dukkert i pølen, hvis vi ikke klarede det på St. Martin’s Island, slappe af med en kold øl og evt. få en dejlig omgang body massage, og så spiser vi ellers lækker vestlig aftensmad inden vi kører til lufthavnen.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Alle planlagte afgange

16 dage Pris Rejseleder Status Information
17. nov 20 til
2. dec 20
22.600 kr Filip Engsig-Karup Udsolgt Forespørg
15. dec 20 til
30. dec 20
23.900 kr Filip Engsig-Karup Ledige pladser Bestil rejse
16. feb 21 til
3. mar 21
Afventer pris Filip Engsig-Karup Ledige pladser Bestil rejse
16. mar 21 til
31. mar 21
Afventer pris Filip Engsig-Karup Ledige pladser Bestil rejse