Chhattisgarh og Odisha

Årets rejse 2019

Årets rejse går til det østlige Indien, og bringer os i kontakt med en række stammer, især i delstaten Chhattisgarh.

Mere end 50% af indbyggerne i Chhattisgarh tilhører en stamme. De har i årtusinder ført en tilværelse uden for det indiske kastesystem. Hos Muria stammen får vi et glimt af det såkaldte ghotul-system. Ghotul er en hytte af ler og træ. Her opdrages de unge piger og drenge af udvalgte ældre. De lærer om renlighed, disciplin, fremtræden, selvtillid, respekt - og kærlighed. Maria stammen har i større grad end mange andre tilpasset sig den moderne verden. De er kendte for den særlige hovedprydelse med kohorn, som mændene bærer, når de udfører deres dans. Af samme grund kaldes stammen ”Bison Horn Maria”.

Regioner: Asien
Lande: Indien
Ingen fastsatte datoer - ring og hør nærmere     Kontakt os

Oppe i bjergene lever Dongria stammen, som sælger mango, ananas og andre frugter på markederne neden for bjergene – og her møder vi dem. En af de mest isolerede stammer er Bonda. Man siger, at deres kultur ikke har ændret sig meget gennem de sidste tusinde år. Eneste chance for at møde dem er det ugentligt torsdags-marked i Anukodelli. Vi er selvfølgeligt på dette marked.

Anden halvdel af “Årets rejse” bringer os ud til Den Bengalske Bugt. Vi ser soltemplet i Konark, som er på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Søen Chilka er Asiens største, og vi tager en tidlig morgentur på søen. Rejsen slutter med to dage i nationalparken Bhitartanika, hvor vi blandt andet sejler i mangroveskovene.

Årets rejse er på 17 dage og vi får store kulturoplevelser i farverige Indien.

Vi starter årets rejse og sætter kursen mod Indien.

Vi ankommer til Delhi, og kører til hotellet. Efter et hvil starter dagens program.

Vi besøger ”Handicraft Museum”, med en række spændende udstillinger af kunsthåndværk fra forskellige egne af Indien. Vi besøger også et helt specielt markedsområde ”Deli Hatt”, hvor der er boder med tekstilarbejder, keramik, træskærerarbejder og meget mere fra Indiens mangfoldige lokaliteter, der har hver deres særpræg. Der er også små spisesteder med lokalretter fra forskellige egne.

Vi overnatter i New Delhi.

Om morgen kører vi til indenrigslufthavnen og flyver til Raipur. Her møder vi vores guide og chauffør, og vi kører mod Kanker, med en indlagt frokostpause undervejs. Hvis der er tid, besøger vi byerne Rajim og Champaner, hvor der er nogle smukke templer.

Ved ankomst til vores hotel i Kanker fortæller lokalguiden om de forskellige traditioner i regionen.

Vi overnatter i Kanker.

Efter morgenmaden besøger vi Deer-Horn Muria stammens landsby og der oplever vi Gotul systemet. Vi kan nyde denne smukke landsby og dens lokale mad. Herefter kører vi til Jagdalpur, som er den største by og hovedcentrum i regionen Bastar.

Vi får frokost på turen, som tager 3 timer og som byder på muligheden for, at opleve og udforske den unikke stammekultur i Chhattisgarh. Vi tager også en mindre smuttur på halvvejen for at besøge et stammesamfund i Kondagaon området.

Vi har to overnatninger i Jagdalpur.

Vi udforsker stammelandet og besøger den kendte Bison-Horn Maria stammen. De er især kendt for deres vævning, dans og deres gæstfrihed. Senere oplever vi den frodige skov i Kanger Valley National Park og dens attraktioner, som inkluderer enten grotterne Kailash eller vandfaldene ved Tirathgarh.

På vejen tilbage kan vi få et glimt af det ugentlige Haat (marked).

Om morgen kører vi til Rayagada, hvor vi besøger stammelandsbyen Bhatra, og landsbyen Kotpad, der er kendt for sine meget fine vævninger indfarvet med vegetabilsk farvestof. Vi ser fine arbejder på bomuld, silkevævninger til sarier, tørklæder, sjaler og kjoler er alle farvet med organske farvestoffer. Det naturlige farvestof er fremstillet af et træ, som vokser i området.

Vi overnatter i Rayagada (5/6 times kørsel + besøg).

I dag kører vi til Chatikona markedet, hvortil Dongria Kondh stammen kommer for at handle. De bor i det bakkede landskab og tilhører det ret primitive Kondha samfund.

Dongria Kondhs kvinder er meget glade for tatoverede ornamenter. De pynter sig med hårnåle, øreringe, næseringe og halskæder. Derudover bliver armbånd og øreringe også brugt af mændene. Mændene lader gerne deres hår vokse langt, så de kan sætte det op i en knude i nakken.

Vi kan opleve Dongria Kondhs mænd og kvinder komme vandrende ned fra bjergene med forskellige frugter, grønsager og dyr til det ugentlige marked. På markedet kommer stammen i kontakt med andre stammer i området, som Doms, og Desias og mange byttehandler finder sted.

Derefter kører vi videre til Samiliguda, en smukt beliggende lille by. På ruten besøger vi flere spændende stamme landsbyer for Desia Kondh, Paraja og Mali.

Vi har to overnatninger i Semiliguda (4/5 times kørsel + besøg)

Om morgenen kører vi til Aunkadoli området og besøger markedet i Bondas, hvor vi opleve Godba stammen. De bor i fjerntliggende bakker og holder sig isoleret fra omverden. De dyrker ris og holder køer og geder. Denne stamme kan kun ses, når de kommer ned til markedet for at handle.

Det er vigtigt at vi planlægger vores besøg, så vi oplever det ugentlige marked om torsdagen. Bonda kvinderne er kendetegnet ved deres perlehalskæder samt store messing- og sølvhalsbånd. Deres hoveder er glatbarberede og dekoreret med flettede blade fra palmyratræet.

Vi besøger også nogle af stammerne i Gadaba landsbyen. Gadabas kvinder er meget glade for at bære tunge smykker fremstillet af messing eller aluminium. De bruger også en speciel slags hårnåle. De ældre gifte kvinder bærer en bestemt type øreringe, som er lavet af sølv, messing eller aluminium. Derudover bruger de smykker i deres næse og på fingrene. De går med armbånd, som er flettet af græs. I Gadaba har man ingen tatoveringer.

Gadabas er meget glade for dans og musik. Blandt alle stammerne er de særligt berømte for deres ”dhemsa” dans. Denne dans udføres af kvinderne, som er iført deres berømte Karenga Sari. Mændene spiller på musikinstrumenterne, mens kvinderne danser i en halvcirkel med  tre og fire trin, som gradvis ændres til otte. Om eftermiddagen hører vi tilbage til hotellet.

(4/5 times kørsel + besøg)

Efter morgenmaden oplever vi det største ugentlige stammemarked arrangeret af Sanaparoja og Mali stammerne i Kunduli, kun 30 km derfra. Dette marked er meget farverigt.

Senere besøger vi nogle interessante stammelandsbyer, hvorefter vi kører til Gopalpur ved havet, hvor vi overnatter på hotel.

(5/6 timers kørsel + besøg)

Vi starter dagen med et besøg ved Chilka Søen og Mangalajordi for at kigge på fugle. Chilka søen er den største brakvands sø i Asien. Vi sejler på søen og håber at spotte rigtig mange fugle fra båden.

Sidst på eftermiddagen besøger vi en kunsthåndværkerlandsby i Raghurajpur (Heritage village). Vi møder de lokale kunstnere og ser, hvordan de arbejder. Her er dygtige ikon malere og manuskriptmalere, og her males på både træ og tekstiler. Chitrakar malere i og omkring Puri praktiserer denne form for kunst.

Denne form for maling på tøj kan spores langt tilbage i tiden. Vi har to overnatninger i Puri.

(4/5 times kørsel + besøg)

Det imponerende soltempel i Konark er på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Det blev bygget af kong Langula Narasimha Deva i det 13. århundrede, i den gyldne æra for Odisha-kunst.

Om aftenen oplever vi en Konark danse festival.

Om morgenen kører vi mod Bhubaneswar, og undervejs besøger vi Dhauli Peace Pagoda.

Vi besøger endvidere de berømte munkehuler i ”tvillingebakkerne” Khandagiri og Udaigiri. Vi overnatter i Bhubaneswar.

(2 timers kørsel + besøg)

Efter morgenmad kører vi til Bhitarkanika National Park (150 km og 3-4 timers kørsel).

Bhitarkanika er et unikt område med mangrove skove, der gennemkrydses af mange bække. Det er et af de største mangrove øko-systemer i Indien og der er en mangfoldig flora og fauna. Denne unikke biologiske mangfoldighed tiltrækker mange besøgende.

Bhitarkanika National Park er et førsteklasses leveområde for de mindre asiatiske katte: Bengalkatten, fiskekatten og junglekatten (swamp lynx). Men der er selvfølgelig også andre spændende dyr at få øje på: Hyæner, vildsvin, sambar-hjorte, hulepindsvin, delfin, saltvandskrokodille, pyton, kongekobra, båndvaran, sumpskildpadder, isfugle, spætter, næsehornsfugle, forskellige arter af gæs, rustand, hvide havørne, terner, havmåger, vadefugle. Vi ankommer med båd til Bhitarkanika, og vi håber at spotte både vilde dyr, reptiler og fugle i mangrove skoven.

Vi tager båden tilbage til fastlandet og overnatter i Bhitarkanika National Park.

Efter morgenmaden besøger vi et Bird Sanctuary. Vi tager på en lille vandretur til et udsigtstårn og senere sejler vi rundt i området. Vi håber at kunne spotte krokodiller. Derudover skal vi besøge et museum og et projektområde.

Vi overnatter i Bhitarkanika National Park.

Vi kører tilbage til Bhubaneswar og besøger det meget interessante buddhistiske område Lalitgiri-Udaigiri-Ratnagiri, også kendt som the Diamond Triangle of Odisha. Her er mange arkæologiske levn.

Herefter kører vi til lufthavnen for fly til Delhi. Vi overnatter i Delhi.

Kørsel til lufthavnen og hjemrejsen begynder

Hjemme igen - med bagagen fuld af minder.

17 dage Pris Rejseleder Status Information