Logo

Hviderusland

Stalin Linjen og Europas sidste urskov

Hviderusland er det sidste stykke ukendt Europa. Landet er ret isoleret, og får kun besøg af få turister. Ikke desto mindre har Hviderusland rigtig meget at byde på. For eksempel den sidste stump af den urskov, der engang dækkede det meste af Europa. Og museer i verdensklasse.

Den sidste diktaturstat i Europa kaldes landet ofte, og republikken, der blev selvstændig i 1991 efter Sovjetunionens fald, er da også nægtet adgang til Europarådet. Alligevel er der skilte på engelsk mange steder. Og man bliver mødt med nysgerrighed og gæstfrihed.

Se dagsprogram
Regioner: Europa
Lande: Hviderusland
8 dage Pris Rejseleder Status Information
5. sep 21 til
12. sep 21
9.990 kr Uffe Gardel Ledige pladser Bestil rejse

Vælg denne rejse med Viktors Farmor fordi:

  • Vi besøger Stalin Linjen – et forsvarsanlæg langs den vestlige grænse af det gamle Sovjetunionen
  • Vi ser fæstningen i Brest, der holdt stand i en måned mod tyskerne i 1941
  • Vi besøger nationalparken Bielaviezskaja, som har noget af Europas ældste skov
  • Vi ser to renæssanceslotte, som begge er på UNESCOs liste over verdens kulturarv
  • Vi besøger museer i verdensklasse, herunder det berømte krigsmuseum i Minsk

Max 20 deltagere!

Vis alle dage Skjul alle dage

Vi ankommer til Minsk midt på eftermiddagen og mødes af vores lokalguide.

Minsk er den største by i Belarus. Dens historie går tilbage til 1067. En stor del af det gamle Minsk blev jævnet med jorden under 2. Verdenskrig. Vi når at stifte et første bekendtskab med byen på en kort bytur, inden vi indkvarteres på vores hotel.

Vi ser blandt andet Uafhængigheds-pladsen med regeringsbygningen og den romersk-katolske kirke Krasny, Victory Circus med den høje obelisk og evige flamme som ærer heltene fra 2.verdenskrig, Troitskoye Predmestye (Trinity forstad), Den Hellige Treenigheds Katedral og Skt. Katharina Kirken – begge er arkitektoniske monumenter fra det 17. århundrede.

Måltider: Aftensmad

Vi kører til Biełaviežskaja Pušča Nationalpark, som er et unikt skovområde – det er noget af Europas ældste skov og optaget på UNESCO's liste over verdens naturarv. Engang var det meste af Europa dækket af urskov som denne. Udover et mangfoldigt dyreliv kan parken prale af at have verdens største bestand af europæiske bison.

Undervejs på dagens køretur holder vi frokostpause ved Radziwill-familiens renæssanceslot i Nesvizh. Indbyggere i den lille, charmerende by er stolte af, at deres by rummer familiens hovedsæde fra det 16. århundrede. Det er på UNESCO's liste over verdens kulturarv.

Tidligere var slottet hjem for Radzivill-fyrsternes belarus-litauiske familie. Under kommunismen var det sanatorium for kolkhozbønder, landmænd, som arbejdede i sovjettidens organiserede kollektiver. I dag er slottets grund og gårdsplads åbent for publikum. Radziwills slot ligger ved nogle søer. Om sommeren er det populært at tage hertil fra byen og gå ture i den udstrakte park.

Tæt på Nesvizh-slottet finder vi en storslået, katolsk kirke med smukke freskomalerier. Det er Farny-Kirken, tegnet af arkitekten Giovanni Maria Bernardoni (16. århundrede) og det er den første bygning i tidlig barokstil i Østeuropa.

Vi spiser aftensmad og overnatter på et hotel i nationalparken.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

I dag besøger vi nationalparken og ser skoven, og der bliver også lejlighed til en kort vandretur for dem, der har lyst. De store bisoner lever kun frit i de områder af skoven, som er spærret for adgang, så dem får vi ikke at se, men der vil være rig lejlighed til at se de smukke omgivelser og nyde dyre- og fuglelivet.

Det er muligt at købe en udflugt, hvor I tidligt om morgenen kører ind i nationalparken og ser de store bisoner. Tilmeldingen sker hos lokalguiden eller rejselederen og betales på stedet.

Vi besøger naturmuseet i parken som har flotte instruktive opstillinger. Sidst på eftermiddagen forlader vi skovområdet og kører mod Brest, hvor vi har to overnatninger.

Måltider: Morgenmad og frokost

Brest er regionens administrative center. Det var den første by i Belarus, der opnåede selvstyre. Det skete i 1390. Byen ligger på højre bred af Bug-floden og betragtes som Belarus' port mod vest. Vi tager på en byrundtur.

Efter en frokostpause besøger vi byens hovedattraktion: Brest fæstningen. Fæstningens historie begyndte i 1842, da man simpelthen flyttede hele byen Brest 3 km mod øst og derefter byggede fæstningen. I 1917 indgik Lenins nye kommunistiske styre Brest-Litovsk fredsaftalen med Tyskland.

Under 2. Verdenskrig modstod fæstningen i en måned den tyske invasion i 1941, men den blev desværre ødelagt af de mange hårde kampe. Efter krigen blev fæstningen restaureret og gjort til et monument, der minder om det heltemodige forsvar af byen Brest.

Brest er et vigtigt transportknudepunkt mellem Vest- og Østeuropa. Vi besøger byens jernbanemuseum, som har en flot samling af damplokomotiver og togvogne, lige fra en 100 år gammel passagervogn fra Warszawa-Moskva- ekspressen og til lokaltog fra sovjettiden.

Måltider: Morgenmad og frokost

Vi kører til Minsk, hvor vi har 3 overnatninger. Køreturen er på ca. 350 km.

Undervejs besøger vi Mir slottet som er på UNESCO's verdensarvsliste.

Mir slottet er fra den sidste halvdel af det 15. århundrede, oprindeligt påbegyndt i gotisk stil, men igennem tiderne er det både blevet ombygget og udvidet, først i renæssancestil og senere i barok stil. Slottet er i sin nuværende form et storslået vidnesbyrd om en turbulent historie.

Måltider: Morgenmad og frokost

Vi kører ca. 50 km til Belaz fabrikken som siden 1940’erne har produceret nogle af verdens største og mest imponerende køretøjer, der bliver brugt i bl.a. mineindustrien.

Vi spiser frokost ved Belaz og herefter kører vi tilbage til Minsk for at besøge krigsmuseet. Det blev åbnet i november 1944 – altså mens verdenskrigen stadig rasede, men Minsk var blevet befriet. Museet er i verdensklasse. Og endnu bedre: mange forklaringer findes på engelsk. Her er alt lige fra håndvåben og Molotov cocktails til tanks. Historier om partisaner fortælles i træskure, akkurat som de skure, partisanerne byggede i skovene. Der er også en udstilling om koncentrationslejren Maly Trostenet, som var den tredje største i Europa. Alene bygningens arkitektur er – anderledes. Om den er smuk, må man vurdere ved selvsyn!

For de som ønsker det, kan et besøg i operaen måske arrangeres denne eller de efterfølgende dage (ikke inklusiv).

Måltider: Morgenmad og frokost

Efter morgenmaden besøger vi en gedefarm, der ligger ca. 35 km fra Minsk. Her hører vi om produktionen af gedeost og om, hvordan sådan en stor farm fungerer i Belarus.

Vi spiser frokost på farmen, inden vi drager mod krigens mindesmærker ved Stalin Linjen. Vi begynder i 1930'erne, hvor man begyndte at bygge et forsvarsnetværk langs den vestlige grænse af Sovjetunionen. Disse fæstningsværker strakte sig fra Østersøen til Sortehavet. Alt i alt 23 befæstede zoner blev bygget, herunder fire på landets territorium. På dette tidspunkt var den vestlige grænse i Belarus omtrent 35-40 km fra hovedstaden Minsk. Dette netværk af forsvarsanlæg er kendt som Stalin Linjen.

I over 60 år har der været fredeligt i Belarus, og befolkningen er overbevist om, at freden vil vare evigt. Men der vil altid blive værnet om mindet om krigstiden. I løbet af tiden mellem 1941 og 1945 mistede hver tredje indbygger livet.

Der er åbnet et museum for Stalin Linjen. Museet er en rekonstruktion af byen Zaslavl, som den var i før-krigstiden (byen befinder sig 35 km fra Minsk). Dele af fæstningsværker er blevet restaureret i Finland, Tyskland, Polen, og Tjekkiet, men en komplet restauration af et helt forsvarsanlæg findes kun 2 steder: I Hviderusland og i Frankrig (Maginot Linjen).

På museet er der meget at opleve: Man kan komme ind i en bunker. Få fornemmelse af at være skytte eller artillerist. Gå en tur langs skyttegravene. Klatre op i en tankvogn - eller forestille sig selv i en kampsituation i forreste linje i forsvaret.

Om aftenen mødes vi til afskedsmiddag.

Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad

Formiddagen er på egen hånd inden vi kører til lufthavnen. For det meste ankommer vi via et stop i Riga.

Måltider: Morgenmad

Alle planlagte afgange

8 dage Pris Rejseleder Status Information
5. sep 21 til
12. sep 21
9.990 kr Uffe Gardel Ledige pladser Bestil rejse