Logo

Hviderusland og Kiev

Minsk, Kiev og Tjernobyl

Hviderusland er det sidste stykke ukendt Europa. Landet er ret isoleret, og får kun besøg af få turister. Ikke desto mindre har Hviderusland rigtig meget at byde på. For eksempel den sidste stump af den urskov, der engang dækkede det meste af Europa, med løsgående bison. Og museer i verdensklasse. Den sidste diktaturstat i Europa kaldes landet ofte, og republikken, der blev selvstændig i 1991 efter Sovjetunionens fald, er da også nægtet adgang til Europarådet. Alligevel er der skilte på engelsk mange steder. Og man bliver mødt med nysgerrighed og gæstfrihed. En heldagsudflugt bringer os til Tjernobyl og den forladte by Prypyat.

Regioner: Europa
Lande: Hviderusland Ukraine
12 dage Pris Rejseleder Status Information
10. sep 17 til
21. sep 17
16.400 kr Uffe Gardel Garanteret afrejse Bestil rejse
22. apr 18 til
3. maj 18
16.400 kr Uffe Gardel Bestil rejse
3. jun 18 til
14. jun 18
16.400 kr Uffe Gardel Bestil rejse
9. sep 18 til
20. sep 18
16.400 kr Uffe Gardel Bestil rejse
Vis alle ledige afgange Vis færre

Vi besøger nationalparken Bielaviezskaja, hvor vi nyder den smukke natur. Vi oplever landets port mod vest: Brest. Vi ser fæstningen, der holdt stand i en måned mod tyskerne i 1941. To renæssanceslotte, som begge er blevet optaget på UNESCO's liste over verdens kulturarv, kommer vi også forbi.

Hvideruslands hovedstad Minsk råder over et museum i verdensklasse. The Great Patriotic War museum åbnede allerede mens 2. verdenskrig stadig rasede og blev dermed det første museum for 2. Verdenskrig. Ved Minsk besøger vi også de restaurerede forsvarsværk Stalin Linjen.

Med nattog kommer vi fra Minsk til Kiev, og i Ukraines hovedstad ser vi blandt andet to steder, der er på UNESCO's liste over verdens kulturarv. Først den ortodokse katedral Sankt Sophia og senere klostret Lavra med underjordiske krypter.

Læs praktiske oplysninger om rejsen her

 Små ændringer til programmet 2018 kan forekomme.

Vis alle dage Skjul alle dage

Vi ankommer til Minsk lufthavn midt på eftermiddagen og mødes af vores lokalguide.

Vi når at stifte et første bekendtskab med byen på en kort bytur, inden vi indkvarteres på vores hotel i Minsk.

Minsk er den største by i Hviderusland. Dens historie går tilbage til 1067. En stor del af det gamle Minsk blev jævnet med jorden under 2. Verdenskrig.

Vi ser blandt andet Uafhængigheds-pladsen med regeringsbygningen og den romersk-katolske kirke Krasny, Victory Circus med den høje obelisk og evige flamme som ærer heltene fra 2.verdenskrig, Troitskoye Predmestye (Trinity forstad), Den Hellige Treenigheds Katedral og Skt. Katharina Kirken – begge er arkitektoniske monumenter fra det 17. århundrede.

Måltider: Middag

Vi kører til Biełaviežskaja Pušča National Parken, som er et unikt skovområde – det er noget af Europas ældste skov og optaget på UNESCO's liste over verdens naturarv. Engang var det meste af Europa dækket af urskov som denne. Udover et mangfoldigt dyreliv kan parken prale af at have verdens største bestand af europæiske bison.

Undervejs på dagens køretur holder vi frokostpause ved renæssance slottet Radizville. Indbyggere i den lille, charmerende by Nesvizh er stolte af, at deres by rummer familieslottet fra det 16. århundrede. Det er på UNESCO's liste over verdens kulturarv.

Tidligere var slottet hjem for prins Radziville´s hviderussisk-litauiske familie. Under kommunismen var det sanatorium for kolkhoz bønder. Det var landmænd, som arbejdede i sovjettidens organiserede kollektiver. I dag er slottets grund og gårdsplads åbent for publikum. Radzivilles slot ligger ved nogle søer. Om sommeren er det populært at tage hertil fra byen og gå ture i den udstrakte park.

Tæt på Nesvizh slot finder vi en storslået, katolsk kirke med smukke fresko malerier. Det er Farny Kirken, tegnet af arkitekten Giovanni Maria Bernardoni (16. århundrede) og det er den første bygning i tidlig barokstil i Østeuropa.

Vi spiser aftensmad og overnatter på et hotel i nationalparken.

Måltider: Morgenmad, frokost og middag.

 

I dag besøger vi nationalparken, hvor vi skal ud og gå i naturen. Alle i almindelig form kan deltage. Det er sjældent, man får lejlighed til at spotte den europæiske bison, men der vil være rig lejlighed til at se de smukke omgivelser og nyde dyre- og fuglelivet.

Museet i parken er af nyere dato og har flotte instruktive opstillinger.

Sidst på eftermiddagen forlader vi skovområdet og kører mod Brest, hvor vi har to overnatninger.

Måltider: Morgenmad, frokost og middag.

Brest er regionens administrative center. Det var den første by i Hviderusland, der opnåede selvstyre. Det skete i 1390. Byen ligger på højre bred af Bug-floden og betragtes som Hvideruslands port mod vest. Vi tager på en byrundtur.

Efter en frokostpause besøger vi byens hovedattraktion: Brest fortet. Fæstningens historie startede i 1842, da man simpelthen flyttede hele byen Brest 3 km mod øst og derefter byggede fæstningen. I 1917 indgik Lenins nye kommunistiske styre Brest-Litovsk fredsaftalen med Tyskland.

Under 2. Verdenskrig modstod fæstningen i en måned den tyske invasion i 1941, men den blev desværre ødelagt af de mange hårde kampe. Efter krigen blev fæstningen restaureret og gjort til et monument, der minder om det heltemodige forsvar af byen Brest.

Vi besøger også byens jernbanemuseum, som har en flot samling af lokomotiver og togvogne. For eksempel en passagervogn fra Brest-Moskva ekspressen i 1903, komplet med bruserum og komfortabelt soveværelse, og en mere proletar-indrettet vogn fra 1988.

Måltider: Morgenmad, frokost og middag.

Vi kører til Minsk, hvor vi har 3 overnatninger. Køreturen er på ca. 350 km.

Undervejs besøger vi Mir slottet som er på UNESCO's verdensarvsliste.

Mir slottet er fra den sidste halvdel af det 15. århundrede, oprindeligt påbegyndt i gotisk stil, men igennem tiderne er det både blevet ombygget og udvidet, først i renæssancestil og senere i barok stil. Slottet er i sin nuværende form et storslået vidnesbyrd om en turbulent historie.

Måltider: Morgenmad, frokost og middag.

Vi kører ca. 50 km til Belaz fabrikken som siden 1940’erne har produceret nogle af verdens største og mest imponerende køretøjer, der bliver brugt i bl.a. mineindustrien.

Vi spiser frokost ved Belaz og herefter kører vi tilbage til Minsk for at besøge krigsmuseet. Det blev åbnet i november 1944 – altså mens verdenskrigen stadig rasede, men Minsk var blevet befriet. Museet er i verdensklasse. Og endnu bedre: mange forklaringer findes på engelsk. Her er alt lige fra håndvåben og Molotov cocktails til tanks. Historier om partisaner fortælles i træskure, akkurat som de skure, partisanerne byggede i skovene. Der er også en udstilling om koncentrationslejren Maly Trostenet, som var den tredje største i Europa. Alene bygningens arkitektur er – anderledes. Om den er smuk, må man vurdere ved selvsyn!

Vi spiser middag i byen, og for dem, som ønsker det, kan et besøg i operaen måske arrangeres (ikke inklusiv).

Måltider: Morgenmad, frokost og middag.

Efter morgenmaden besøger vi en gedefarm, der ligger ca. 35 km fra Minsk. Her hører vi om produktionen af gedeost og om, hvordan sådan en stor farm fungerer i Hviderusland.

Vi spiser frokost på farmen, inden vi drager mod krigens mindesmærker ved Stalin Linjen. Vi begynder i 1930'erne, hvor man begyndte at bygge et forsvarsnetværk langs den vestlige grænse af Sovjetunionen. Disse fæstningsværker strakte sig fra Østersøen til Sortehavet. Alt i alt 23 befæstede zoner blev bygget, herunder fire på Hviderussisk territorium.

På dette tidspunkt var den vestlige grænse i Hviderusland omtrent 35-40 km fra hovedstaden Minsk. Dette netværk af forsvarsanlæg er kendt som Stalin Linjen.

I over 60 år har der været fredeligt i Hviderusland, og befolkningen er overbevist om, at freden vil vare evigt. Men der vil altid blive værnet om mindet om krigstiden. I løbet af tiden mellem 1941 og 1945 mistede hver tredje indbygger livet.

Der er åbnet et museum for Stalin Linjen. Museet er en rekonstruktion af byen Zaslavl, som den var i før-krigstiden (byen befinder sig 35 km fra Minsk). Dele af fæstningsværker er blevet restaureret i Finland, Tyskland, Polen, og Tjekkiet, men en komplet restauration af et helt forsvarsanlæg findes kun 2 steder: I Hviderusland og i Frankrig (Maginot Linjen).

På museet er der meget at opleve: Man kan komme ind i en bunker. Få fornemmelse af at være skytte eller artillerist. Gå en tur langs skyttegravene. Klatre op i en tankvogn - eller forestille sig selv i en kampsituation i forreste linje i forsvaret.

Vi spiser middag ved Stalin Linjen.

En dag til egne aktiviteter. Rejselederen har forslag til, hvordan dagen kan anvendes. Nogle har måske lyst til lidt shopping og andre til at gå på museum.

Efter aftensmad kører vi til banegården og tager nattoget til Kiev i Ukraine. Der er 4-personers sovevogne. Mod merpris kan man få en 2-personers sovevogn, hvis det ønskes.

Måltider: Morgenmad og middag.

Ankomst til Kiev ved 8.00 tiden og transport fra banegården til den ukrainske restaurant: ”Kozatska Hramota” (Kosakkens Diplom).

Efter morgenmad tager vi på bytur. Vi oplever det gamle Kiev. Vi ser stedet, hvor byen blev grundlagt og kommer forbi arkitektoniske monumenter fra middelalderen til nutiden, og selvfølgelig oplever vi også det moderne Kiev.

På vores tur besøger vi hellige steder for den ortodokse kirke: St. Sophia Katedralen, som er på UNESCO’s verdensarvsliste. Kirken er bygget af prins Yaroslav Den Vise i 1037. Interiøret blev udsmykket med fantastiske mosaikker og i hovedkuplen finder vi et imponerende billede af Pantokrator – Kristus som verdensfrelser. Vi besøger desuden St.Michael Zlatoverkhy klosteret, som er dedikeret til ærkeenglen Michael, Kievs hellige protektor.

På byturen til fods ser vi også den charmerende Andreyevsky Descent, én af byens ældste brostensbelagte gader, hvor ukrainske billeder og håndværk sælges. Gaden omtales tit som Kievs ”Montmartre”. Vi ser St. Andrews barokkirke og andre nyere monumenter.

Vi spiser frokost på en lokal ukrainske restaurant. Efter frokost tjekker vi ind på vores hotel og får lidt tid til at friske op. Eftermiddagen er til fri afbenyttelse. Om aftenen mødes vi til fælles middag, hvor vi smager på lokale specialiteter.

Måltider: Morgenmad, frokost og middag.

 

I dag er der særlige krav til påklædning: Langærmede skjorter og bukser. Medbring pas og kildevand fra Kiev. Pga. nedstyrtningsfare er det ikke længere tilladt at gå ind i bygningerne.

Vi kører mod nord, og 2 timer fra Kiev er vi ved grænsen til den såkaldte ”exclusion zone”. Det er det afgrænsede område omkring den lækkede atomreaktor Tjernobyl. Området er 214 km i omkreds.

Vi passerer kontrolposten og kommer ind i det afgrænsede område. Vi besøger Tjernobyl-atomkraftværket - en virksomhed, som engang beskæftigede mere end 5200 arbejdere. Vi ser "sarkofagen", som er navnet på den beton- og stålkonstruktion, som inddæmmer de radioaktive masser og rester efter eksplosionen på Tjernobyl i 1986.

Vi mærker stilheden i spøgelsesbyen Prypyat – hver eneste af byens 47.500 indbyggere måtte forlade deres hjem dagen efter, at katastrofen indtrådte d. 26. april 1986. Vi udforsker den døde bys forladte bygninger: boliger, skoler, hoteller, børnehaver og endda et tivoli, som skulle indvies d. 1. maj 1986.

Sidst på eftermiddagen forlader vi området og kører tilbage til vores hotel. Efter tiltrængt bad og tøjskift er der middag på en ukrainsk restaurant.

Måltider: Morgenmad, frokost og middag.

Efter morgenmaden tager vi på en udflugt til det nationale vartegn Lavra Grotte klosteret.

Klostret, grundlagt i 1051, ligger på en bakke med udsigt over Dnipro-floden. Dets spektakulære struktur blev bygget til i årenes løb i klassiske, byzantinske og ukrainske barok-stilarter.

Klostret fungerer stadig den dag i dag og består af adskillige kirker, tårne og kilometerlange underjordiske tunneller (huler) med krypter og religiøse genstande. Man må ikke gå glip af dette unikke, arkitektoniske mesterværk, som er optaget på UNESCO's verdensarvsliste.

Frokosten er på egen hånd og eftermiddagen er til fri afbenyttelse. Der er mange muligheder. Den lokale guide har idéer til, hvordan eftermiddagen kan tilbringes.

Om aftenen samles vi til afskedsmiddag.

Måltider: Morgenmad og afskedsmiddag.

Efter morgenmad på hotellet kører vi mod Boryspil lufthavn, og hjemrejsen begynder.

Måltider: Morgenmad.

Alle planlagte afgange

12 dage Pris Rejseleder Status Information
10. sep 17 til
21. sep 17
16.400 kr Uffe Gardel Garanteret afrejse Bestil rejse
22. apr 18 til
3. maj 18
16.400 kr Uffe Gardel Bestil rejse
3. jun 18 til
14. jun 18
16.400 kr Uffe Gardel Bestil rejse
9. sep 18 til
20. sep 18
16.400 kr Uffe Gardel Bestil rejse
Viktors Farmor baggrundsbillede