Logo

Den Transiranske Jernbane

På sporet af Iran

På 13 dage bevæger vi os fra millionbyen Teheran, videre mod nordøst til naturskønne Sari og tilbage mod syd til den antikke by Shustar. Vi kommer til oldtidens Persepolis, og vi slutter rejsen med nogle dage i landets skønneste by  -  ISFAHAN.

Vi oplever storslået natur, gammel og ny kultur og mangfoldighed i et land i en rivende udvikling - alt sammen krydret med lækre retter fra det persiske køkken.

Se dagsprogram
Regioner: Mellemøsten
Lande: Iran
13 dage Pris Rejseleder Status Information
1. apr 19 til
13. apr 19
18.900 kr Bjarke Vestesen Garanteret afrejse Bestil rejse
28. okt 19 til
9. nov 19
18.900 kr Jens-Arne Sørensen Garanteret afrejse Bestil rejse

Max 20 deltagere!

Vis alle dage Skjul alle dage

Afgang fra København til Teheran.

Måltider: Der serveres mad på flyet.

Vi ankommer tidligt om morgenen og efter visumproceduren i lufthavnen, kører vi til hotellet. Efter nogle timers hvil starter dagens sightseeing.

I Teheran har vi et spækket program. Vi besøger Golestan Paladset, som stammer fra Qajar dynastiet, der regerede Persien fra ca. 1794-1925. Det var her, at shahen og Farah Diba blev kronet, og hele området har adskillige smukt dekorerede paladser og en haver med fontainer og springvand midt i den ellers pulserende hovedstad.

Vi kører omkring Azadi Tower, som er et af Teherans berømte varetegn. Det blev bygget under shah-styret og indviet i 1971 i forbindelse med 2500-året for det persiske imperium. Det fik oprindelig navnet Shahyad Tower (Kongens mindetårn), men blev senere et af stederne for revolutionen i 1979. Derefter fik det sit nuværende navn, som betyder ”Frihedstårnet”.

Vi besøger også Nationalmuseet, som indeholder en stor samling arkæologiske udgravninger, figurer mere end 9000 år gamle, og saltmanden, som for omkring 1700 år siden af uforklarlige årsager endte sine dage i en saltmine i det nordvestlige Iran.

Kan der blive tid vil vi prøve at finde det danske bageri, som en skolelæreruddannet kvinde fra Aarhus åbnede i 1962. Hun døde i 2007, men hendes datter driver stedet videre, og her sælges spandauere, wienerbrød og jordbærkager efter vægt.

Overnatning i Teheran.

Måltider: Morgenmad og aftensmad. Frokost på egen hånd.

Vi starter tidligt, da vi skal med dagtog til Sari ved Det Kaspiske Hav. Toget kører kl. 05.15, og når det bliver lyst ser vi turen gennem Alborz-bjergene.

Teheran Banegård virker for mange velkendt. Det er ikke helt uden grund, for den er nemlig bygget af den samme arkitekt, som også designede Aarhus Banegård.

Vi skal opleve en af de smukkeste togstrækninger i landet. Naturen er storslået. Jernbanen blev bygget af Kampsax i 1930’erne og afleveret til Reza Shah i august 1938. Vi kører på flere broer og viadukter, og en meget berømt loop omkring Veresk-broen, som i sig selv er et sandt ingeniør-mesterværk. På en strækning på 25 kilometer måtte banen kravle 600 meter op ad bjergene i loops og sno sig gennem 13 tunneler og 22 større broer ud over et stort antal støttemure, viadukter og gallerier. Banen skulle bygges på seks år, og Kampsax holdt sit løfte og var endda færdig otte måneder tidligere end den frist, Shah Reza havde sat.

Vi har to overnatninger ca. 15 km fra Sari i naturskønne omgivelser.

Måltider Morgenmad og aftensmad. Frokost på egen hånd.

Sari er hovedstad i provinsen Mazandaran og ligger smukt beliggende mellem Det Kaspiske Hav og Alborz-bjergkæden, der strækker sig hele vejen fra det nordvestlige Iran til det nordøstlige Iran. I Sari er der fundet spor af beboelser tilbage til det 7. årh. f.Kr. Vi ser nogle af byens seværdigheder som museet og det historiske hus Kalbadi, der ligesom Golestan Paladset i Teheran stammer fra Qajar dynastiet. Kalbadi var en betydningsfuld tobakshandler, og en af byens rigeste mænd.

Vi tager forbi Vaziri badene, ikke for at blive vasket, men for at se de gamle badehuse, som engang var en del af Kalbadi komplekset. Vi besøger også basaren, som er typisk for en provinshovedstad.

Måltider: Morgenmad og frokost. Aftensmad på egen hånd.

Vi kører i bus på strækningen tilbage til Teheran langs jernbanen, og der bliver tid til flere interessante stop undervejs.

Vi gør et stop ved byen Vresk, hvor vi kan se jernbanebroen, som under Anden Verdenskrig blev kaldt ”the bridge of victory”. Broen er et af det danske rådgivende ingeniørfirma Kampsax’ mesterværker, bygget under ledelse af den østrigske ingeniør, Walter Aigner. Vi ser den imponerende bro nedefra og går det lille stykke hen forbi Vresk-stationsbygningen til kirkegården, hvor Aigner er begravet blandt mange af jernbanens arbejdere.

Turen med bus til Teheran er på cirka 280 km. Indkvartering i Teheran.

Måltider: Morgenmad og frokost. Aftensmad på egen hånd.

Om formiddagen er der tid til museumsbesøg. Det kan blive museet for moderne kunst med vovet kritisk iransk kunst, Tæppemuseet eller et tredje museum, men afhænger af åbningstider og restaureringer.

Midt på eftermiddagen stiger vi på toget, og vi nyder lige et par timer i dagslys, hvor vi får et indtryk af de forskelligartede, men mest ret golde landskaber i retning sydpå mod Zagros-bjergene. Overnatning i 2-personers kupéer (så vidt muligt).

Måltider: Morgenmad og frokost eller aftensmad.

Tidlig ankomst til Shushtar. Vi kører til vores hyggelige hotel og får lige nogle timers hvil inden dagens sightseeing.

Vi ser bl.a. det historiske hydrauliske vandsystem. Et komplekst system af tunneler, vandmøller, kanaler og damme, som forsyner byen med vand fra floden Karun. De ældste rester går tilbage til Darius I i det 5. århundrede f.Kr., men det meste af det, der i dag kan ses i Shushtar, stammer fra tiden under sassaniderne (2.-7. århundrede e.Kr.). Det imponerende hydrauliske vandsystem har også fingeraftryk fra elamitterne, mesopotamerne, nabatæerne og romerne. Stedet er optaget på UNESCOs verdensarvsliste.

Måltider: Morgenmad og frokost. Aftensmad på egen hånd i Shushtar.

Vi kører ca. 50 km for at komme til det enestående arkæologiske Chogha Zanbil Ziggurat, inden vi sætter kursen mod byen Ahwaz.

I 1979 kom Irans største trappepyramide Chogha Zanbil på UNESCOs verdensarvsliste. Trappepyramider - eller rettere ziggurater - var typiske for de store byer i Mesopotamien fra år 2200 til 500 f.Kr. Zigguraten har ingen rum eller kamre i sit indre, men havde oprindeligt et tempel på toppen. Vi besøger resterne af Chogha Zanbil bygget under elamitterne omkring år 1250 f.Kr. af kongen Untash Napirisha til ære for guden Inshushinak. Dengang lå den midt i et frugtbart, opdyrket område med masser af skov. Selv om tidens tand har taget sin del af zigguraten gennem århundreder, og den i dag kun har den halve højde på 25 meter af den oprindelige på over 50 meter, rager den alligevel op i landskabet og står majestætisk som symbol for elamitternes rige, og som et af verdens absolut bedst bevarede eksempler på en trappepyramide. Vi ser også et fodaftryk af et barn i den tørrede ler sat for eftertiden for mere end 3000 år siden, og elamitternes inskriptioner ved indgangene til det engang hellige sted.

Om aftenen er der indenrigsfly fra Ahwaz til Shiraz, hvor vi har to overnatninger.

Måltider: Morgenmad og frokost. Aftensmad på egen hånd.

Shiraz (1600 m.o.h.) ligger som en grøn oase ved foden af bjergene. Shiraz, "the town of roses, of nightingales of love and poetry", blev i det 13. årh. hele Persiens litterære og kulturelle center. De to mest berømte poeter, Saadi og Hafez, er født i Shiraz, og deres maleriske gravmæler kan besøges. Hafez er stadig i dag en vigtig del af iranernes identitet, kultur, tradition og litteratur.

Vi besøger en af de berømte haver, Bagh-e Eram, der ligger i udkanten af byen. Haven er kendt for sine cyprestræer og for sit palads, Qajar Palace fra forrige årh., der er smukt dekoreret med dyremotiver. Haven er én af de mange paradisiske haver, som også er på Unescos verdensarvsliste og er i dag også botanisk have for Shiraz Universitet.
Bazarerne er blandt de smukkeste i landet, og vi slentrer en tur gennem nogle af de mange gader og fornemmer stemningen.

En af de smukkeste moskeer i Iran hedder Nasir al-Molk, og bliver også kaldt for ”den lyserøde moské” i kraft af de mange lyserøde kakler, som pryder facaderne. Moskeen er jordskælvssikret ved at erstatte sten med træstykker, som kan absorbere rystelserne. Har vi tid til det forsøger vi at besøge moskeen så tidligt på dagen som muligt for at se solens stråler gennem kulørte glas, som giver et helt særligt lys i den del af moskeen, som bruges om vinteren.

Måltider: Morgenmad og frokost. Aftensmad på egen hånd i Shiraz.

Vi står tidligt op og kører til Persepolis, der ligger ca. 60 km nord for Shiraz. Persepolis er højdepunktet på enhver rejse til Iran.

Persepolis blev påbegyndt i det 5. århundrede f.Kr. under Kong Darius I. Persepolis skulle være stedet, hvor de vigtigste religiøse ceremonier fandt sted i 3 uger omkring Now Ruz (nytår) ved forårsjævndøgn den 21. marts. Desuden blev udsendinge fra de 28 vasalstater med skatter og gaver modtaget ved samme lejlighed. Kostbarhederne blev opbevaret i skatkammeret, og til at passe på det hele havde man de 10.000 udødelige (soldater). Persepolis blev altså kun brugt 3 uger om året, og hvad angår byggeriet og hvilke ting, der foregik, har man utroligt mange oplysninger fra de 30.000 lertavler, som er fundet i Persepolis – og som faktisk endnu ikke er fuldstændig fortolket. Persepolis var ikke kendt i Mellemøsten, så ingen af de kendte historiefortællere fra samtiden omtaler stedet. Derfor er stedet udgravet så sent i historien.
Vi ved, at Xerxes og Artaxerxes tilføjede flere bygninger.

Bygningshistorien er veldokumenteret i de talrige kileskriftfund på stedet. Alexander den Store indtog Persepolis i 331 f.Kr., og byen blev plyndret og delvis ødelagt under en brand. Derefter blev den forladt, og den blev først genopdaget i begyndelsen af det 17. årh., da rejsende hjembragte beskrivelser af ruinerne.

I 1765 besøgte Carsten Niebuhr Persepolis. Han boede i en landsby i nærheden i næsten en måned, og hver morgen red han på sit æsel over til ruinerne, hvor han så arbejdede til sent om eftermiddagen med at opmåle grundplaner, aftegne relieffer og kopiere kileindskrifter. Det var Niebuhrs minutiøse aftegninger, der skabte grundlag for tydningen af kileskriften. Også i kongegravene i Naqsh-i Rustam foretog Niebuhr opmålinger og aftegninger. Disse klippegrave ser vi også, 4 km nord for Persepolis.

Persepolis ligger på en 15 m høj "mur" eller faktisk en slags kunstig terrasse, hvorpå paladserne blev bygget. Persepolis rummer nogle af verdens allerfineste og bedst bevarede arkæologiske levn. I de forskellige bygningsdele er der et væld af interessante og fine detaljer. "Apadana" var den store audienshal, hvor perserkongen modtog delegationer fra vasalstaterne. Her har været 36 høje søjler. To monumentale trapper fører op til Apadana. Begge er dekoreret med meget velbevarede relieffer. Deres fine stand skyldes, at de i århundreder har været begravet under sand-masserne. Vi vil bl.a. se relieffer, der viser processioner af tributbærere fra andre lande. Der er skytere (fra området v. Sortehavet), der er lydiere (fra Vesttyrkiet) samt en delegation fra Indus Dalen. Man ser, hvordan forskellige genstande som tæpper og stole bæres frem på ryggen af tjenere, og der er et væld af detaljer f.eks i klædedragter og hovedbeklædninger. Også en kamp mellem en løve og en tyr er skildret i relief.

Over middag kører vi cirka 400 km til Isfahan, hvor vi har de sidste 3 overnatninger.

Måltider: Morgenmad og frokost. Aftensmad på egen hånd i Isfahan.

Formiddagen er afsat til besøg i tre bygningsværker i forbindelse med den store plads, Emam Pladsen. Det drejer sig om Ali Qapu Palace, Lotfollah Moskéen og Emam Moskéen. I starten af det 17. århundrede besluttede Shah Abbas sig til at flytte hovedstaden til Isfahan. Han benyttede de dygtigste håndværkere, og det blev til helt fantastiske bygningsværker. Byen domineres af gyldne og blå kupler.

Efter de mageløse bygningsværker går vi til pladsens modsatte ende for at besøge bazarerne.

Læs mere om Isfahan og Emampladsen her

Måltider: Morgenmad og frokost. Aftensmad på egen hånd i Isfahan.

Besøg i den armenske bydel, Djolfa, hvor der er 13 kristne kirker, deriblandt en storslået katedral, Vank-Katedralen. Det indre af denne kirke er en stilblanding af islamisk-persisk og kristen-europæisk. Her midt i det muslimske Iran er der stadig armeniere, i dag ca. 8000, der har frihed til at udøve deres kristne religion.

Fem ældgamle broer, alle arkitektoniske mesterværker, fører over floden Zyandeh-Rood. Vi vil stoppe ved to af broerne. Broen ”33 buer” er fra 1600-tallet. En række arkader giver denne 300 meter lange bro en elegant silhuet. Den anden bro er den mest berømte i hele Iran. Khaju-broen, et enestående bygningsværk i to etager og med en pavillon til kongen på midten, hvor han kunne iagttage perserne bade i floden, og indimellem hoppede han også selv i vandet. Det er også i buerne under broen, at isfahanierne med stærke stemmer synger fædrelandssange og sange om tabt kærlighed. Er vi heldige kan vi høre nogle af dem synge.

Er der tid til det, ser vi et duetårn, som kunne rumme 4000 duer og gav landmændene omkring Isfahan vigtig gødning til deres afgrøder.
Vi spiser afskedsfrokost sammen, og derefter er eftermiddagen fri på egen hånd.

Måltider: Morgenmad og frokost.

Lidt efter midnat kører vi til lufthavnen, og hjemrejsen begynder.

Alle planlagte afgange

13 dage Pris Rejseleder Status Information
1. apr 19 til
13. apr 19
18.900 kr Bjarke Vestesen Garanteret afrejse Bestil rejse
28. okt 19 til
9. nov 19
18.900 kr Jens-Arne Sørensen Garanteret afrejse Bestil rejse
Viktors Farmor baggrundsbillede