Solformørkelse i USA

Se solen forsvinde i Oregon

Den 21. august klokken 10.15 om morgenen glider månen ind foran solen på USA´s vestkyst og skaber en total solformørkelse. Det første sted, dagslyset forsvinder, er kysten i Oregon, og så glider solformørkelsen som et bælte tværs over USA og forlader østkysten 4 timer senere. Der er allerede nu meget ”hype” om denne begivenhed, og Viktors Farmor er traditionen tro med på første række. Vi har valgt den lille by Madras som stedet, hvor vi ser solen forsvinde. Det sker kl 10:19:36 og varer 2 minutter og 2 sekunder. Bagefter kører vi tilbage til vores hotel i Oregons største by Portland, forhåbentlig opstemte over oplevelsen.

Regioner: Nordamerika
Lande: USA
Ingen fastsatte datoer - ring og hør nærmere     Kontakt os

Viktors Farmor har lavet solformørkelsesture i mange år – senest i år til en total solformørkelse i Indonesien i marts og en ringformet solformørkelse i Madagaskar i september. Altid med succes: Vi tilrettelægger rejserne i samarbejde med astroguide Mikael Svalgaard, der også for den kommende solformørkelse har lavet en særdeles grundig analyse af vejrforholdene. Hans data viser, at det nordvestlige hjørne af USA klart er det sted, der generelt har færrest skyer i august. Og byen Madras er ifølge klimatabeller det mest optimale sted overhovedet langs hele totalitærzonen.

Med solformørkelsen som rettesnor har vi sammensat en rejse, der snor sig langs USA's vestkyst og giver oplevelser i Californien, Oregon og Washington.

Vi er på heldagstur i San Francisco, på vinsmagning i Napa Valley og på vandring i nationalparken Yosemite. Bjergsøen Tahoe med klart, blåt vand og udsigt til Sierra Nevada bjergene danner en perfekt og afstressende ramme for os i to dage.

I Oregon kører vi gennem et fascinerende, vulkansk lavalandskab, og slår os ned i Portland, som flere gange er udnævnt til at være den mest grønne storby i USA. Portland kaldes også ”Rosernes by”, fordi klimaet er ideelt til roser, og i det hel taget er der et pulserende kulturliv i byen, hvor vi bor 3 dage.

Til sidst kører vi ind i delstaten Washington og slutter rejsen af i Seattle, hvorfra vi flyver hjem.

Rabat ved delt dobbeltværelse med 1 ekstra opredning: 2.500 kr.

Rabat ved delt dobbeltværelse med 2 ekstra opredninger: 3.900 kr.

Max 47 deltagere

Ankomst og indkvartering på hotel. Vi bor tre nætter i San Francisco.

Heldagstur rundt i den berømte by med bus. Vi oplever en stribe af højdepunkterne i byen med de stejle gader.

Turen går til: Civic Centerområdet med mange interessante bygninger, blandt andet Rådhuset og operaen. Vi ser den japanske have, St. Mary katedralen og dvæler ved udsigten fra Twin Peaks højene. Golden Gatebroen er ikke længere verdens længste hængebro, som den var, da den blev bygget i 1937, men den er stadig imponerende og det mest kendte vartegn for den liberale by. Fishermans Wharf med dens folkeliv, lækre fiskeretter og hyggelige stemning er en særlig oplevelse. Herfra har man udsigt til fængselsøen Alcatraz.

Aftenen er til fri disposition.

Heldagsudflugt til det velkendte vindistrikt, Napa Valley. Vi besøger to vingårde, hvor vi hører vinbonden fortælle om hele processen med at fremstille vinen. Selvfølgelig får vi også smagsprøver og på den ene vingård spiser vi frokost.

Der er cirka fire timers kørsel til USA’s mest berømte nationalpark, Yosemite. På denne vestlige side af Sierra Nevadabjergene ser vi en del af den godt 3000 kvadratkilometer store park. Vi ser enorme, skulpturelle granitklipper, vandfald, mammuttræer, gletsjere og et rigt dyre- og fugleliv kan man opleve.

Vi overnatter på hotel i Yosemite, hvor vi bor to nætter.

Vi bruger hele dagen på at udforske Yosemite Nationalpark og oplever flere spektakulære scenerier og imponerende klippeformationer.

Turen til Lake Tahoe tager cirka fire timer og den går ad CA-395N igennem bjergene med storslåede udsigter, vandfald og varme kilder. Lake Tahoe er en af de største, dybeste og højst beliggende søer i USA. Den ligger i fantastiske naturomgivelser og der er alle former for vandsport fra rolig padlen i kajak til vilde ture med jetscooter – men man kan også nøjes med en svømmetur eller en travetur med fotoapparatet.

Vores hotel ligger ved den sydlige del af Lake Tahoe, og her er vi i to nætter.

Vi bruger hele dagen ved Lake Tahoe og nyder udsigten til de majestætiske Sierra Nevadabjerge og den indtrængende, blå farve i bjergsøen.

Boblende mudderbade med eksotiske navne som Bumpass Hell oplever vi i nationalparken Lassen Volcanic , som vi kommer til efter cirka fem timers kørsel. Fra bjergtoppen er der storslået udsigt over landskabet og i nærheden er området oversået med lavestykker fra det seneste vulkanudbrud. Et veludviklet net af vandrestier går gennem skovene til idylliske søer og rislende bække.

Vi fortsætter til Redding, hvor vi skal overnatte.

Køreturen i dag tager omkring seks timer og den går gennem et fascinerende vulkansk lavalandskab til Crater Lake nationalpark i Oregon. Denne kratersø er skabt ved den ødelagte vulkan Mount Mazama. Søen er med en dybde på 594 meter den dybeste sø i USA. Mount Mazama kollapsede efter et vulkanudbrud for omring 7000 år siden og kratersøen har hverken til- eller afløb, og imponerer ved sin skarpe, blå farve.

Vi fortsætter til Eugene, hvor vi overnatter.

Turen til Portland tager cirka to timer.

Portland er kendt som rosernes by. Det er en stor by, som har bevaret meget af sin oprindelige charme. Den rummer mange smukke parker og grønne områder, og den mest interessante er det internationale rosenudviklingscenter, Rose Test Garden.

Rosenhaven blev skabt i 1917 af det amerikanske rosenselskab og her dyrkes nye roser baseret på mere end 400 arter.

Vi har tre overnatninger på hotellet i Portland.

Om formiddagen udforsker vi Portland og eftermiddagen er til fri disposition.

Vi tager tidligt afsted og har 2½ times kørsel til Madras, hvor vi skal se solformørkelsen. I Madras er solformørkelsen total i godt to minutter fra kl. 10.19.

Madras ligger i læ af de 3000 meter høje Cascade bjerge. Landbaserede vejrmålinger viser, at der kan være op til 85% chance for at se solformørkelsen. Tidspunktet af året er også perfekt. Sommerens torden-sæson er på retur. Den tørre og solrige efterårstid skal til at begynde. Samtidigt finder solformørkelsen sted om formiddagen, inden solens stråler har skabt for megen turbulens i atmosfæren med deraf følgende skydannelser.

Vi vender tilbage til Portland efter en forhåbentlig storslået oplevelse.

PS: Astro-guide Michael Svalgaard har en plan B, hvis vejret i Madras driller, for det næstbedste sted at opleve solformørkelsen ligger faktisk også i Oregon.

Vejen mod Mount Rainier Nationalparken i staten Washington er fyldt med spektakulære udsigter . Mt. Rainier ligger i Cascades bjergkæden og den 4390 meter høje vulkan kan ses viden om med sin flotte sneklædte top. Den ligger i smukke omgivelser med dale, vandfald, subalpine blomsterenge, urskove og mere end  25 gletsjere.

Vi fortsætter til Seattle, hvor vi har tid til en hurtig byrundtur, inden vi tjekker ind på hotellet.

Afgang til lufthavnen og hjemrejse.