Solformørkelse i Argentina

Vin, tango, ørken og mørke

Tag med til Argentina og oplev den totale solformørkelse i 2019. Den finder sted den 2. juli og strækker sig i et bælte fra Pitcairn Island (Mytteriet på Bounty) i Stillehavet til Buenos Aires i Argentina. Her varer den 2 minutter og 30 sekunder. Vi ser den ved stedet med det passende navn Bella Vista. Det ligger i det nordvestlige Argentina, tæt på grænsen til Chile. Viktors Farmor har arrangeret solformørkelsesrejser i mange år, senest til USA. Takket være et godt samarbejde med astroguide Michael Svalgaard har vi stort set altid ramt plet og fundet observationssteder, der gav et fuldt udbytte af begivenheden. Denne unikke rejse byder på både fantastisk natur, vin, vandring og ikke mindst solformørkelse.

Ingen fastsatte datoer - ring og hør nærmere     Kontakt os

Efter en overnatning i Buenos Aires flyver vi til Mendoza hvor vi skal besøge to eller flere af de lokale vinkældre og oplever naturen omkring Aconcagua Bjerget, Mendoza floden samt indianerbyen Uspallata.

Herefter tager vi mod nationalparken El Leoncito og Bella Vista hvor vi skal opleve den totale solformørkelse.

Efter denne enestående oplevelse drager vi mod de fantastiske nationalparker, Ischigualasto og Talampaya. Her få vi indtryk af den tid, hvor forskellige dinosaurer levede i området. I dette unikke naturområde med eroderede klippeformationer i mange farver kan vi nyde landskabet i et magisk skær.

Vi slutter af i Buenos Aires med et forrygende tangoshow.

Læs praktiske oplysninger om rejser til Argentina her

Bemærk! Første rejse er udsolgt, men vi arbejder på at lave endnu en tur. Skriv til th@viktorsfarmor.dk, hvis du er interesseret i at komme på venteliste til den ekstra tur.

Vi sætter kursen mod Argentinas hovedstad.

Vi ankommer til Buenos Aires om formiddagen og kører til vores centralt beliggende hotel. Vi har én overnatning i Buenos Aires.

Vi skal på en halvdags byrundtur, hvor vi ser byens forskellige distrikter. Vi besøger Nationalkongressen, Metropolitan Katedralen og Capitol (bedre kendt som ”Pink House”). Turen går også forbi Recoleta og Palermo med deres smukke parker og bygninger, og vi ser Colon Teatret, et af verdens vigtigste operateatre. Vi ser San Telmo området, et af byens ældste, samt Boca med sin meget pittoreske gågade. Vi slutter med at se det gamle havneområde Puerto Madero, som for nylig er blevet moderniseret.

Måltider: Aftensmad

Vi flyver til vinbyen Mendoza beliggende i regionen af samme navn.

Mendoza hedder ”ørkenlandet” på de lokales sprog. Det er en region med høje bjerge, snedækkede vulkaner og forskelligartet natur fra Andesbjergene til de savannelignende sletter. I dalene er der masser af vingårde, da det solrige klima er perfekt til vindyrkning.

Ved ankomsten til Mendoza er der tid til en byrundtur. Mendoza er kendetegnet ved sine mange træer, smukke alléer, orden og renlighed. Og så er den midtpunkt for Argentinas fineste vingårde og højeste bjerge. Byen blev grundlagt for mere end 400 år siden, så det bliver en dag, hvor vi får meget at vide om kultur og historie.

Vi besøger Alameda, den historiske zone, hvor Pedro del Castillo grundlagde byen i 1561. Her var byens liv og forretninger koncentreret, indtil 1861, hvor det hele forsvandt under et jordskælv. Der er stadig lidt tilbage af San Fransisco Kirken. Vi fortsætter til den moderne bydel, hvor vi ser Plaza Independencia, og vi besøger den smukke park General San Martin Park, hvor der er små skovstrækninger med meget smukke træer, en lille sø og en rosenhave. Vi slutter udflugten med at tage op på Glory Hill, hvor der foruden en smuk udsigt også er et imponerende monument over befrielseshæren.

Vi er jo i et vinområde, og dagen i dag er viet til vin. Vi besøger to eller tre vinkældre, hvor vineksperter vil fortælle om hele produktionsprocessen. Vi er også på en lille vandring i vinmarkerne.

Vi spiser en udsøgt lækker frokost på det kendte familieejede Zuccardi Winery. Frokosten består af barbecue, hvortil vi får lejlighed til at smage forskellige vintyper.

En dag med naturpanoramaer. Vi stifter bekendtskab med Cordon del Plata og med Aconcagua Bjerget og kommer helt til grænsen mod Chile.

Fra Mendoza kører vi et langt stykke langs floden af samme navn, og passerer dæmningen Potrerillos. Vi kommer til Uspallata, et ældgammelt byområde, hvor Huarpe indianerne bosatte sig længe før spanierne kom til landet.

Herfra fortsætter vi af hovedvej 7 mod Chile, og lige før grænsen kommer vi til et naturligt udsigtspunkt, hvorfra der er en enestående udsigt over Aconcagua Bjerget. Her går vi ind i den naturskønne Aconcagua National Park, hvor der bliver tid til en vandretur på et par timer. Vi nyder udsigterne og den friske bjergluft. Senere kommer vi til Puente del Inca, en bro 2.720 m.o.h., hvor Cuevas floden har perforeret bjergsiden og på den måde dannet en naturlig bro.

Dagens etape er på 300 km, og tager omkring 8 timer. Frokosten tager vi i nærheden af Las Cuevas, som er grænsebyen ind mod Chile. Byen ligger i 3550 meters højde.

Ud på eftermiddagen er vi tilbage I Uspallata, hvor vi har én overnatning.

Vi drager nordpå og besøger nationalparken og observatoriet i El Leoncito National Park. Vi skal på en guidet tur i observatoriet hvor guiden øser af sin viden omkring astronomi og den forestående solformørkelse.

Dagens rute er på 150 km, hvoraf små 50 km er på grus. Vi er fremme i den lille, hyggelige by Barreal i tide til en sen frokost, og har to overnatninger i Barreal.

Måltider: Morgenmad og frokost eller aftensmad

Vi kører til Bella Vista for at opleve solformørkelsen. Området er kendt for at være skyfrit næsten hele året rundt, så der er rigtig gode muligheder for at få det fulde udbytte af de 2 minutter og 30 sekunders solformørkelse.

Afstanden fra Barreal til Bella Vista er 170 km. Vi har en frokost-pakke med.

I dag kører vi videre mod nord til Valle Fertil. Distancen er på 450 km, og vi kører langs nogle af de højeste bjerge i Sydamerika. På et tidspunkt kan vi se Cerro Mercedario, som er 6770 meter højt og dermed er et af de 4 højeste bjerge i Andes. Der er tid til at nyde udsigterne undervejs og tale om gårsdagens storslåede naturoplevelse, som er få forundt.

Frokosten er i byen San Juan, hvorefter vi fortsætter gennem store, åbne landskaber til Valle Fertil. Her er vi fremme ud på eftermiddagen. Overnatning i San Agustin de Valle Fertil.

Måltider: Morgenmad og frokost eller aftensmad

Vi fortsætter eventyret og dagens store oplevelse bliver Ischigualasto Provincial Natural Park. Stedet kaldes også ”Månedalen”, og her får man svar på mange af spørgsmålene om dinosaurernes oprindelse og liv. Her er spor fra dyr der har levet her for mere end 180 millioner år siden. Her findes også forstenet træ og mange fossiler. En lokal specialguide giver os indtryk af den geologiske evolution. Området har for millioner år siden været en sø med frodig vegetation, som gav føde til mange forskellige dyr. I dag er det et ørkenområde med sparsom regn.

Vi tilbagelægger i alt 250 km denne dag. Kørslen fra Valle Fertil til nationalparken tager 2 timer, og det passer med, at frokosten bliver i selve parken. Sidste del til Villa Union tager ligeledes 2 timer.
I Villa Union har vi 2 overnatninger.

Om formiddagen kører vi til en fantastisk naturpark, Talampaya National Park. Parken ligger i den sydlige del af La Rioja provinsen, og den hører til det samme naturområde som Månedalen. Begge er udnævnt af UNESCO til at være ”Natural Patrimony of Humanity”. Den tørre wadi fra Talampaya Floden, omgivet af 150 meter høje rødlige klippevægge, kan kun udforskes fra specialbyggede køretøjer. Tusinder års erosion har dannet skulpturer i mærkværdige former og farver. I naturparken finder man petroglyffer (helleristninger) lavet af præcolumbianske kulturer. På en mørk baggrund ses tegninger og
geometriske figurer. Der er spiraller, fodaftryk, flammer, mennesker og mytiske figurer med vinger.

Til trods for det barske klima, kan vi være heldige at se grå ræve og kondorer. Også guanacoer og maras ses ofte. Guanaco er en vild lamaart, der lever i små flokke i højderne, gerne i tørre bjergområder. De klarer sig i højderne, da de har 4 gange så mange røde blodlegemer som vi mennesker. Hvis de føler sig truet giver de et advarselskald, en pibende lyd, hvorefter de hurtigt løber væk. De kan klare sig uden vand i lang tid. Det er et af de største vildtlevende dyr i Sydamerika, og deres eneste fjende er pumaen.
Maras er et lille harelignende dyr med et hoved der minder om et rådyrs.

Frokosten nyder vi inde i nationalparken. Der er begrænset kørsel denne dag, idet der er 51 km fra hotellet til Talampaya.

Om morgenen kører vi til La Rioja, det er en tur på 4-5 timer. Fra lufthavnen i La Rioja flyver vi tilbage til Buenos Aires hvor vi indkvarteres på vores hotel.

Om aftenen spiser vi en god middag og oplever et legendarisk tangoshow. Showet gennemgår tangoens historie levendegjort af forskellige professionelle dansere og sangere.

Vi har dagen fri på egen hånd inden vi kører til Ezeiza lufthavnen for fly mod Europa.

13 dage Pris Rejseledere Status Information