Solformørkelse i Chile og Argentina

Mørke over Argentinas Schweitz

Den 14. december 2020 tidligt om morgenen begynder en total solformørkelse ude i Stillehavet. Den trækker ind over Chile og Argentina og ender mange timer senere i Atlanterhavet ud for Afrikas kyst.

Du kan opleve solformørkelsen fra det skønne område, der kaldes Argentinas Schweitz. Her vil den totale formørkelse strække sig over 2 minutter og 10 sekunder, og vi er klar klokken 13, når den indtræffer. De klimatiske forhold på dette sted er meget gunstige, da Andes bjergene beskytter mod fugt fra Stillehavet, og afstanden til Atlanterhavet er stor. Derfor er rigtig gode muligheder for at få det fulde udbytte af de 2 minutter og 10 sekunders totale solformørkelse.

Se dagsprogram
Ingen fastsatte datoer - ring og hør nærmere     Kontakt os

Viktors Farmor har arrangeret solformørkelses-rejser i mange år, og som sædvanlig har vi et samarbejde med astro-guide Michael Svalgaard. Hans analyse af vejrforhold medfører, at vi gang på gang står på det rigtige sted, og derfor får det fulde udbytte af fænomenet.

På rejsen kombinerer vi solformørkelsen med de største oplevelser på tværs af Sydamerika. I Chile vandrer vi til nærmest krystalgrønne vandfald i en nationalpark, og vi sejler til den magiske ø Chiloé, hvor mange huse er bygget på pæle. I farvandet omkring Chiloé er der gode chancer for at opleve kolonier af pingviner.

I Argentina nyder vi verdens 7. flotteste udsigt fra bjerget Campanilo i et område, der kaldes ”De 7 søers land”. Vi er på udflugt til øen Victoria, der ligger midt i en af søerne, og efter solformørkelsen flyver vi til Buenos Aires, hvor rejsen rundes af med besøg på en gaucho-gård.

Bemærk! På afrejse nummer 2 er programindholdet det samme, men dagene i Bariloche afvikles i en anden rækkefølge (dog samme program d. 14. december).

Flyrejse til Santiago, Chile.

Efter indkvartering og hvil på hotellet tager vi Chiles hovedstad i øjesyn. På en rundtur får vi indtryk af både den historiske del af byen og de mere moderne kvarterer. Vi starter ved præsidentpaladset La Moneda, som har spillet en stor rolle i landets historie. Blandt andet blev det delvist ødelagt i 1973, da hæren bombede paladset, hvor præsident Allende holdt til.

Vi vandrer gennem gågaderne Huérfanos og Ahumada, og giver os god tid på den berømte Plaza de Armas, der er omgivet af historiske bygninger, bl.a. katedralen. På pladsen er der et livligt folkeliv omkring det store springvand. Her ses hyppigt kunstnere, der udstiller deres seneste værker.

Vi kører over floden Mapocho til bydelen Bellavista, en bydel for kunst og kultur. Herefter fortsætter vi til kvarteret Pueblito Los Dominicos, hvor der findes mange butikker med kunsthåndværk.

Vi har en overnatning i Santiago.

Måltider: Aftensmad

Om morgenen kører vi til lufthavnen for at flyve til havnebyen Puerto Montt, der ligger i søhøjlandet. Efter frokost gør kører vi til et udkigspunkt, hvor vi får en flot udsigt ned over byen og havnen. Herfra kører vi den korte vej til Puerto Varas, hvor vi overnatter.

Puerto Varas blev dannet i midten af 1800-tallet af tyske immigranter. Her er træhuse bygget i traditionel tysk arkitektur og den smukke trækirke Iglesia del Sagrado Corazón de Jesus. Byen ligger lige ned til Llanquihue-søen med en fantastisk smuk udsigt over til både Osorno- og Calbuco-vulkanerne. Vi går en tur i den hyggelige by.

Vi kører ud til færgelejet for at sejle til øen Chiloé, en sejltur på ca. 30 minutter. Der er chancer for at se søløver og delfiner.

Chiloé er kendt for en ganske særlig mytologi, og for en ganske særlig arkitektur. Og én ting til, som har reference til vores del af verden: Kartoffel! Næst efter Titicaca er Chiloé det sted, hvor der findes flest varianter af kartoflen – som fandt sin vej til Europa og vores spiseborde i 1600-tallet.

Vi går i land og kører nu til Ancud bugten. Den lille by Ancud har et spændende fiskemarked og et lille lokalt museum. Vores lokale guide vil berette om myterne og historien om Chiloé samt give en fin introduktion til livet som det leves på denne helt magiske ø.

Vi kører nu på grusvej til Stillehavskysten. Vi sejler i små både ud til to små øer, hvor både Humboldt pingviner og Magellan pingviner yngler. I små både kan vi komme tæt på nogle af pingvinerne. Der er også mulighed for at se søløver, pelikaner mm.

Frokosten indtages på en lille restaurant på stranden. Sidst på eftermiddagen kører vi til Castro, hovedbyen på Chiloé, hvor vi overnatter på hotel.

Formiddagen bruger vi til en lille bytur i Castro. Vi ser de traditionelle palafitos, der er hytter bygget på pæle. Vi ser også den majestætiske trækirke, der er på Unescos liste over verdens kulturarv. På en slentretur gennem byen kommer vi til markedet, hvor der bl.a. sælges uldprodukter og kunsthåndværk, der er produceret på øen.

Om eftermiddagen kører vi til den nordlige del af øen til fiskerlandsbyen Dalcahue. Der er en hel speciel atmosfære i denne lille fiskerby med de rustikke huse og traditionelle fiskerbåde. Sidst på eftermiddagen sejler vi tilbage til fastlandet.

Vi har to overnatninger i Puerto Varas.

En dag med store naturoplevelser. Vi kører til Vicente Perez Rosales, den ældste nationalpark i Chile, grundlagt i 1926. Vi gør holdt ved vandfaldet Petrohué, og vandrer ad en sti til andre smukke vandfald, nogle af dem nærmest krystalgrønne i farven. Derefter kører vi til Osorno vulkanen (1300 m.o.h.), hvor vi skal på en ca. 3 km. vandretur over lavamarkerne. Herfra er der imponerende udsigter over Llanquihue søen. På en klar dag kan vi se Stillehavet.

Efter vandringen er der tid til frokost og lidt afslapning på det hyggelige cafeteria helt oppe ved snegrænsen. Der vil være udsigt til søen ”Todos Los Santos” samt flere snedækkede vulkaner. Sidst på eftermiddagen kører vi tilbage til vores hotel i Puerto Varas.

Vi krydser grænsen til Argentina. Køreturen varer ca. seks timer. Ruten byder på mange flotte udsigter til søer og bjerge.

Indkvartering i Bariloche på hotel nær ved søen, hvor vi har fire overnatninger.

Dagen byder på en af de smukkeste køreture i Argentina. Vi passerer vi skove, søer, floder og vandfald i ”De 7 søers land”. Vi kører ad kurvede veje langs med søerne og stopper undervejs for at nyde de mange smukke udsigter.

Vi besøger San Martin de los Andes, der ligger ved foden af Andesbjergene i en smuk dal omgivet af bjerge ved den østlige ende af Lácarsøen. Den hyggelige by er præget af alpin byggestil med nydelige blomsterhaver.

Vi kommer også forbi nationalparken Lanin, der ligger for foden af vulkanen af samme navn, helt op mod grænsen til Chile. Vartegnet for området er den 3.776 meter høje vulkan Lanin, der med form som en omvendt vaffel og sne på toppen er let genkendelig. Den udslukte vulkan kan ses vidt omkring.

Heldagsudflugt til øen Victoria. Vi kører til Panuelo havnen, hvorfra vi sejler til Victoria Island. Her er der forskellige gode vandrestier. Efter vandringen går vi igen om bord og sejler til den berømte ”Bosque de Arrayanes” (myrte-skoven), en helt unik skov. Efter besøget her og en kort vandretur sejler vi tilbage til Panuelo, hvorfra vi kører til vores hotel.

Vi kører ca. 3 timer nord for Bariloche for at opleve solformørkelsen. De klimatiske forhold her er meget gunstige, da Andes bjergene beskytter mod fugt fra Stillehavet, og afstanden til Atlanterhavet er stor. Derfor er rigtig gode muligheder for at få det fulde udbytte af de 2 minutter og 10 sekunders totale solformørkelse.

Efter solformørkelsen og en god frokost med argentinske vine kører vi tilbage til Bariloche.

Måltider: Morgenmad og frokost med argentinske vine

Vi starter dagen med at køre til Campanario bjerget, hvor vi skal med stolelift op på bjerget. National Geographic har udnævnt udsigten fra dette lille bjerg til at være den syvende bedste udsigt i verden!!

Efter en tid på bjerget tager vi stoleliften nedad igen, og kører til et fantastisk naturområde, også kaldet ”Switzerland of Argentina”. Hvis vejret tillader det, tager vi på en vandretur gennem smukke skovstrækninger. Indimellem er der imponerende panoramaudsigter. Først på eftermiddagen er vi tilbage i Bariloche og kører til lufthavnen for at flyve til Buenos Aires, hvor vi har to overnatninger.

Måltider: Morgenmad og middag

I dag tager vi på besøg hos gauchoerne uden for Buenos Aires. Gauchoerne indbegrebet af den argentinske sjæl. De kom oprindeligt til Argentina som immigranter fra Europa, og forsøgte at klare sig ved at opdrætte og drive kvæg, som nedstammede fra de dyr, de spanske erobrere havde haft med tilbage i 1500-tallet. Dengang brugte spanierne kvæget som træk- og arbejdsdyr og spiste dem ikke, men det ændrede gauchoerne på.

På gården nyder vi en barbecue samt argentinske vine, og oplever bl.a. gauchoerne hesteopvisning, folkemusik og dans.

Vi er tilbage i Buenos Aires sidst på eftermiddagen. Om aftenen spiser vi afskedsmiddag.

Vi kører til lufthavnen, hvor hjemrejsen begynder.