Madagaskar rundrejse

Unik natur og dyreliv på Afrikas største ø

Der findes oplevelser, du kun kan få i Madagaskar, da øen gemmer på flere endemiske arter - f.eks. lemuren. Og så tager vi på morgenvandring blandt svajende blækspruttetræer og tykke baobabtræer, mens solen står op.

16 dages rejse

Synet af den sødeste lemur, der spiser bambusskud få meter fra dig i regnskoven. En irgrøn kamæleon, der sidder ubevægeligt på en gren og stirrer stift på dig med sit ene citrongule teleskopøje, mens det andet roterer rundt på udkig efter rovfugle. Nøgleordet er endemisk. De fleste dyr og planter i Madagaskar findes nemlig kun der.

Forklaringen til dette skal findes i øens helt specielle historie. I 90 millioner år har verdens fjerdestørste ø været isoleret fra al anden landjord. Det har medført, at en rejse til Madagaskar bliver en oplevelse af at befinde sig i en helt speciel tidslomme, hvor tiden og livets udvikling er gået sine egne veje i mange millioner år. Det har frembragt en natur, som ikke findes andre steder i verden!

5 gode grunde til at rejse til Madagaskar med Viktors Farmor:

• Oplev endemiske planter, fugle og dyr, såsom kamæleoner
  • Udforsk mange forskellige nationalparker og reservater
  • Nyd storslåede og afvekslende landskaber, når vi kører rundt på øen
  • Besøg små landsbyer, markeder og arbejdende værksteder
  • Vandr i Isola-nationalparkens halvørkner og oaser

• Dag 1

Afrejse

Vi flyver fra Kastrup Lufthavn, medmindre andet er angivet.

• Dag 2

Ankomst Antananarivo

Vi ankommer om eftermiddagen og kører til vores hotel i Antananarivo. Vi har én overnatning i Antananarivo.

NB: På nogle afgange ankommer vi allerede dag 1 om aftenen. Disse rejser varer i alt 16 dage.

Måltider: Aftensmad

Overnatning: Antananarivo

• Dag 3

Den sjældne indri og andre lemurarter i Andasibe nationalparken

Efter morgenmaden kører vi mod øst til Andasibe nationalparken. På vejen gør vi holdt i Peyrerass for at kigge efter padder og krybdyr.

Vi fortsætter til Andasibe. I nationalparken lever den sjældne indri, den største af alle lemurer. Vi kan også opleve den meget smukke diadem-sifakalemur. Sifakaernes og indriens bevægemåde adskiller sig fra andre primaters. I træerne kan de springe op til 10 meter fra gren til gren i opret stilling, idet de griber fat om grene eller stammer med de forlængede gribefødder. På jorden bevæger de sig omkring ved oprette spring, mens armene holdes ud til siden eller over hovedet som balancestænger. Det ligner en elegant dans og har givet dem tilnavnet: de dansende sifakaer. Størstedelen af tiden tilbringer indrierne og sifakaerne dog i træerne. Indrierne har en meget karakteristisk og imponerende sang (eller skrig), som kan høres op til tre kilometer væk.

Om aftenen tager vi på en vandretur på udkig efter nataktive lemurer, kamæleoner og andre dyr.

Vi har to overnatninger på hotel i Andasibe.

Overnatning: Andasibe

• Dag 4

Vandretur i Andasibe Nationalparken og Vakona Reserve

Efter morgenmaden er det tid til en vandretur i Andasibe nationalparken på udkig efter indrien og de andre 10 lemurarter, som lever i parken, otte slags kamæleoner, bl.a. den store og farverige Parsons kamæleon, 100 fuglearter og 20 frøarter.

Efter frokost besøger vi Vakona Reserve, hvor vi på tæt hold kan observere flere lemurarter, der oprindeligt blev holdt i fangenskab, men nu lever frit i Vakona Reserve.

Overnatning: Andasibe

• Dag 5

Gennem fantastiske landskaber og kanaler til Palmarium Reservatet

Vi fortsætter ud mod kysten gennem et fantastisk landskab, som bla. er hjemegn for det berømte “de rejsenes træ”. På malagassisk hedder den ravenala. Oprindeligt fandtes den kun på Madagaskar, men i dag er den et populært prydtræ overalt i troperne. Den er faktisk ikke et egentligt træ, men er fjernt beslægtet med bananen, hvilket man godt kan se på bladene. Bladstænglerne, som omslutter stammen, opsamler regnvand, og det siges, at rejsende her kan slukke deres tørst, og at alle, som har drukket vand fra de rejsendes træ, vil vende tilbage til stedet! Alle dele af planten bliver brugt i det lokale traditionelle husbyggeri i landsbyerne, som vi kører forbi: Bladene til taget, bladstilkene til vægge og de udbankede stammer til gulv. Vi ankommer til Manambato, hvorfra vi sejler ad kanaler der løber parallelt med kysten til vores hotel, hvor vi har to overnatninger.

Efter mørkets frembrud tager vi ud for at kigge efter den sjældne Aye-aye, der er verdens største nataktive primat. Dens bizarre udseende har betydet, at de fleste lokale folkeslag tiltror den overnaturlige evner. Den levevis er meget speciel, da den bruger sin langfinger til at banke på træer for at finde steder med insektlarver, som den kan gnave sig ind til med sine lange gnaver-lignende fortænder. Denne adfærd har givet den tilnavnet "Madagaskars spætte". Det mentes på et tidspunkt, at den var uddød, men den blev genopdaget i 1957.

Overnatning: Palmarium Reserveret

• Dag 6

Lemurer og kødædende planter Palmarium Reservatet

I dag besøger vi Palmarium Reservatet, hvor der lever ti forskellige lemurarter. Vi vandrer en tur i skoven på udkig efter lemurer samt andre dyr og planter.
    I et sumpet område finder vi den ene af Madagaskars to endemiske arter af Nepenthes, som er en kødædende gruppe af planter, som på dansk hedder kandebærer. De har en fascinerende fangstmetode, hvor bladene er omdannet til kopper. Kanten af kopperne udskiller nektar, der lokker insekter til, som derefter glider ned i de væskefyldte kopper og drukner. Væsken i kopperne indeholder fordøjelsesenzymer, så planten fordøjer sit bytte i koppen og optager næringen gennem bladvæggen!

Om eftermiddagen besøger vi en lille fiskerlandsby, hvor vi bliver vist rundt og kan opleve deres dagligliv.

Overnatning: Palmarium Reservatet

• Dag 7

Tilbage til Antananarivo

Om morgenen sejler vi tilbage til Manambato og kører til Antananarivo, hvor vi ankommer om aftenen. Vi har én overnatning i Antananarivo.

Overnatning: Antananarivo

• Dag 8

Risterasser og små landsbyer i det smukke højland

Efter morgenmaden begiver vi os ud på Madagaskars længste landevej, Route National 7 (RN7). Vi følger den sydover mod Antsirabé, en ca. fire-fem timers lang køretur gennem det smukke højland, som med vulkansk jordbund er frugtbart. Området er Merina- og Betsileo-stammernes hjemegn. De er kendt som dygtige farmere, og undervejs får vi rig lejlighed til at beundre deres smukke risterasser, der snor sig som lange tunger ned gennem floddalene. Rundt om i landskabet og langs vejen passerer vi mange små landsbyer med de traditionelle toetagers lerhuse. Hvis vi kommer forbi et marked, stopper vi og går en tur for at nyde alle farverne, duftene og atmosfæren.

Vel fremme i Antsirabé checker vi ind på vores hotel, hvor vi har én overnatning.

Overnatning: Antsirabé

• Dag 9

Pousse pousse i Antsirabe

Antsirabe er hovedstad for de håndtrukne rickshaws, eller pousse pousse som de kaldes her. Om morgenen tager vi med pousse pousse for at opleve byen, inden vores rejse fortsætter mod syd via Ambositra, hvor zafimaniry-folket lever. De har en lang tradition for højkvalitets træskærerarbejde. Undervejs gør vi holdt et sted, der er kendt for kunsthåndværk og ædelsten.
    Vi er fremme ved Ranomafana nationalparken ved aftenstid og tjekker derefter ind på vores lodge, der ligger ved nationalparkens udkant, omgivet af tæt skov.

Vi har to overnatninger på lodge ved Ranomafana nationalparken.

Overnatning: ved Ranomafana Nationalparken

• Dag 10

Vandringer blandt lemurer i Ranomafana Nationalparkens regnskov

Hele dagen er viet til denne fantastiske nationalpark. Vi står tidligt op og tager på en formiddags vandring i regnskoven. Efter en god frokost tager vi på endnu en vandring i en anden del af parken, inden vi sidst på dagen vender tilbage til vores lodge.

Ranomafana betyder “varmt vand” og referer til de varme kilder, som i kolonitiden tiltrak mange besøgende. I 1986 blev den gyldne bambuslemur opdaget i områdets utilgængelige bjergregnskove, hvilket medførte, at man i 1991 etablerede en nationalpark på stedet for at beskytte dens levesteder. Dermed fik man beskyttet hele områdets dyre- og planteliv. Det viste sig derefter, at skoven er utrolig rig på dyreliv, og i dag er Ranomafana ét af de bedste steder at se lemurer i Madagaskar.

Hele 12 forskellige arter af lemurer lever i parken. I alt lever her 43 forskellige arter af pattedyr, 62 forskellige krybdyr, heraf 12 slags kamæleoner. Der er hele 98 arter af frøer og 90 arter af sommerfugle. Mere end 115 fuglearter, hvoraf 36 er endemiske, er blevet set i parken. Og forskerne opdager jævnligt nye arter, som kræver opdatering af artslisterne.

Overnatning: ved Ramonafana Nationalparken

• Dag 11

Ringhalede lemurer i lanja Reserve og Bara-folket på græshøjsletten

I dag har vi en lang dag foran os på RN7. Så efter en tidlig morgenmad kører vi mod Fianarantsoa og videre sydvest over med sigte efter Isalo sandstensbjergmassivet. Undervejs passerer vi forbi mange landsbyer i et storslået landskab. Vi stopper og besøger Ianja reserve, hvor vi går en tur. Her er gode muligheder for at se den ringhalede lemur (også kendt som den excentriske Kong Julien i Madagaskar tegnefilmene).

Vi fortsætter videre gennem bjergene og ender oppe på den store græshøjslette, som er Bara-folkets hjem. Bara-folket er kvæghyrder og deres levevis og religion er centreret om zebu-oksen. Snart efter aner vi i det fjerne omridset af et enormt bjergområde midt på højsletten. Det er Isalo sandstensbjergmassivet, målet for dagens etape.

Vi har to overnatninger på lodge ved Isalo nationalparken.

Overnatning: ved Isalo Nationalparken

• Dag 12

Vandreture i Isalo Nationalparkens smukke landskaber

Isalo nationalparken dækker hele 815 kvadratkilometer og består af et kæmpe sandstensmassiv, som gennem tusindvis af år er blevet eroderet af vind og vand, så det i dag fremstår som et vildt og spektakulært sted med kløfter, plateauer og besynderligt formede toppe. I en blanding af halvørken, oaser og næsten måneagtige landskaber beundrer vi de sære sandstensformationer med et imponerende farvespil mellem de forskelligfarvede sandstenslag og de lav-arter som vokser på dem.

Vi tilbringer dagen i parken med vandreture i det smukke landskab. Nationalparken er hjemsted for lemurer og mange andre endemiske arter af dyr og planter. Her vokser fx elefantfodsplanten, en særpræget busk med stærkt opsvulmet stamme og knaldgule blomster, den findes kun i Isalo-bjergene. Tapiatræet er et af de almindeligste træer her. Af dens blade lever en speciel silke-natsværmer, som også er endemisk for Madagaskar. Fra dens kokoner spindes fine silkeklæder, som traditionelt bliver brugt til begravelsesklæde. Isalo bjergene er hellige for Bara-folket, og skjult i klipperne kan vi se deres gravsteder.

Vores ecolodge er en af de bedste på Madagaskar, bygget af sandsten og perfekt indpasset i
    landskabet. Om aftenen nyder vi en fortryllende flot solnedgang.

Overnatning: ved Isalo Nationalparken

• Dag 13

Endemiske fugle og dyr i Zombitse Nationalparken og videre til sydvestkysten

Efter en tidlig morgenmad fortsætter vi vores tur ad RN7 helt ud til kysten. Vi kører væk fra græssletten, og efterhånden ændrer vegetationen sig, som vi kører ind i den tørre sydlige region. Vi ser nu de første baobabtræer. Undervejs besøger vi Zombitse nationalparken med en enestående skov, som er en blandingsskov mellem den halvtørre del og den meget tørre del af Madagaskar. Her går vi en tur og spejder efter nogle af de fugle og dyr, som kun findes her, bl.a. Appert’s greenbul og Zombitse hapalemur. Her er også gode chancer for at se de smukke og elegante Verreaux’ sifaka-lemurer. Efterhånden som vi nærmer os kysten kører vi igennem et område med en enestående tornet vegetation. Her regner det kun meget lidt og mest i februar og marts, så vegetationen er helt speciel, og over 80% af planterne er endemiske for Madagaskars sydlige region, dvs. de findes ingen andre steder i verden!

Vi ankommer til Tulear og kører herfra mod Ifaty. Om aftenen når vi frem til den dejlige strand ved Ifaty.

Overnatning: ved Ifaty

• Dag 14

Vandretur blandt blækspruttetræer og baobabtræer i Reniala naturreservatet

Vi tager afsted før solopgang til det nærliggende Reniala naturreservat, hvor vi tager på en magisk vandretur i torneskoven blandt blækspruttetræer og baobabtræer, mens solen står op og dagen vågner omkring os. Parken er berømt for sine mange sjældne fugle, bl.a. long-tailed groundroller, subdesert mesite og running coua, som i hele verden kun findes ved Ifaty og nærmeste omegn!

Vi har fri om eftermiddagen til at slappe af på lodgen eller ved stranden.

Overnatning: ved Ifaty

• Dag 15

Med fly tilbage til Antananarivo og byrundtur

Efter morgenmaden kører vi tilbage til hovedstaden, Antananarivo. Hvis der er tid til det, tager vi på en kort byrundtur i Antananarivo. Byen har mange toetagers murstenshuse med balkon og teglstenstag, opført i højlandets traditionelle byggestil og i fransk kolonistil. Det bevirker, at byen mere ligner en samling landsbyer end en storby. Vi kommer forbi mange af disse bygninger samt den gamle retsbygning, premierministerens tidligere palads og ruinerne af dronningens palads.

Overnatning: Antananarivo

• Dag 16

Antananarivo. Afrejse

Efter morgenmaden besøger vi et lokalt marked, en kryddeributik, og hvis muligt en skole, inden vi om aftenen kører til Antananarivos lufthavn for at flyve hjem til Danmark.

• Dag 17

Hjemkomst

Her finder du relevante oplysninger om rejser til Madagaskar

Visum fås ved ankomst og koster 35 EUR, hvilket betales kontant. Passet skal være gyldigt 6 måneder udover opholdet.
    Det er altid en god idé at have en ekstra kopi af passets informationsside med. Den opbevares et andet sted end selve passet.

Som i de fleste andre oversøiske lande, anbefales det at være vaccineret mod smitsom leverbetændelse (hepatitis A), stivkrampe og difteri.

Viktors Farmor rådgiver af principielle årsager ikke om smitterisiko for malaria og om valg af malaria profylakse. Du bør tale med egen læge eller en specialklinik for rejsemedicin. Medbring evt. dag-for-dag programmet, hvorpå rejseruten er indtegnet.

Du kan også orientere dig på Seruminstituttets hjemmeside. Der kan være forskel på, hvilke vaccinationer der tilrådes.

Møntfoden hedder Malagasi Ariary (MGA). Der går ca. 2,8 kr på 1000 MGA. Kreditkort kan kun benyttes i store butikker og på hoteller, så det er en god idé at have kontanter på sig. Medbring Euro eller Dollars til veksling. Der er hæveautomater i Antananarivo, Antsirabe, Manakara, Fianarantsoa og Tulear.

Vær obs på i forbindelse med hjemrejsen, at der ikke kan bruges lokal valuta i afgangshallen, så husk at få brugt kontanterne eller få dem vekslet tilbage, inden I går gennem security.

• Adventurerejse

Dette er en Viktors Farmor adventurerejse.

Der er lagt vægt på enestående oplevelser, men du skal være forberedt på, at der kan opstå program- og hotelændringer undervejs, og hotelstandarden kan være svingende. Vejene er mange steder i dårlig stand, hvilket medfører langsom kørsel. Vær derfor forberedt på lange køredage.

På grund af vandreturene i nationalparkerne er det nødvendigt med almindelig god fysisk form.

Telefoni. Landekoden for Madagaskar er 261. Den udgående internationale kode er 00. Skal man ringe fra Madagaskar til Danmark trykkes først 16 og efter ny klartone 45 samt nummeret.

Mobiltelefon. Netværksdækningen er 70-90 % med den bedste dækning hos selskaberne Zain og Telma. Det koster over 20 kr. i minuttet at ringe og modtage opkald fra Danmark. Sms koster 2,50 kr. at afsende og er gratis at modtage.

Der er 127/220 volt i lysnettet. Danske el-stik er brugbare. Strømmen er ikke altid stabil på overnatningsstederne, men de fleste steder har en nødgenerator, der tændes under strømafbrydelser.

På grupperejser betales drikkepenge til lokalguider og chauffører af Viktors Farmor – dog ikke på pousse pousse turen i Antsirabe. På restauranter og hoteller kan man give lidt ekstra, hvis man har været tilfreds. Det er bedst at give drikkepenge i Ariary, den lokale valuta.

Lufthavne, politi, broer, regeringsbygninger og militære områder må ikke fotograferes. Hvis man vil fotografere mennesker, bør man altid spørge om lov først.

Et måltid mad på en restaurant koster ca. 80-100 kr. En øl koster ca. 6-15 kr., og en sodavand/drikkevand ca. 6-8 kr.

Bagagen bør aldrig være tungere end at man til enhver tid kan bære det selv.

Madagaskar har et tropisk klima, men på grund af at størstedelen af landet ligger over 900 meter er klimaet relativt mildt. Der falder gennemsnitligt 60 mm regn i oktober, og temperaturen ligger typisk mellem 18 og 30 ºC. Nogle dage kan temperaturen komme op på 30-40 ºC midt på dagen.

Der kan være varmt og fugtigt på vandreturene:
    - Sørg for rigelig indtagelse af saltholdig væske (mindst tre til fem liter i døgnet (ikke alkohol)).
    - Sørg for supplerende salttilførsel (for eksempel chips og/eller salttabletter).
    - Klæd dig i let, luftig og løstsiddende beklædning (lette bomuldsstoffer).

Madagaskar er i vores sommerhalvår en time foran Danmark.

- Varm trøje til de kølige aftener

- Evt. regntøj/regnslag

- Lette vandrestøvler eller vandresko

- Rejsedokumenter (f.eks. forsikring og fotokopi af pas (opslaget med foto))

- Lommelygte

- Kikkert

- Insektspray

- Vådservietter el. desinfektionsgel

- Sollotion med høj faktor

- Kasket eller solhat og solbriller

- Badetøj

- Evt. medicin mod maveinfektion (tal med egen læge)

- Malariaforebyggende medicin

- Salttabletter

- Dagtursrygsæk til at bære vand på vandreturene

• Sprog

Vores lokale guider og kontaktpersoner i Madagaskar snakker både engelsk og fransk.

• Indenrigsfly

Selvom man har fået bekræftet tiderne på det bestilte indenrigsfly, sker det ofte at flytiderne ændres med kort varsel. Man kan således f.eks. komme ud for at skulle flyve om eftermiddagen i stedet for om morgenen og omvendt. Desuden er der ofte forsinkelser og aflysninger på indenrigsflyene.

For alle, der skal ud at rejse med Viktors Farmor, tilbydes 10% på varer, som ikke er nedsatte på Spejdersports webshop. Fordelskoden oplyses ved bestilling af rejse.

Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om mulighederne for rejser til Madagaskar.