Bhutan og Sikkim

Natur og kultur i Himalayas gamle kongeriger

I det nordøstligste hjørne af Indien, klemt inde mellem Nepal og Bhutan, ligger Sikkim med sin helt egen identitet. Det åndelige liv oplever vi bl.a. i flere smukke templer. Mere eventyr venter i Bhutan, der indtil 1978 var et lukket land. Nu er døren åbnet på klem, men bhutanerne gør meget for at værne om sin traditionelle kultur.

14 dages rejse

Sikkim var et isoleret kongedømme indtil 1975, og man mærker stadig Sikkims særlige sjæl, trods den tibetanske buddhisme i dag er blandet med indisk hinduisme. Vi studerer også det lokale kunsthåndværk og nyder den storslåede natur med dybgrønne temarker og frodige dale indrammet af høje, sneklædte bjerge. I Bhutan går mange folk stadig i traditionelle dragter, og de gamle buddhistiske templer summer af lyden fra messende munke. I landsbyerne plejes jorden med håndkraft, og i hovedstaden Thimphu afskaffede man landets eneste trafiklys, fordi det var for upersonligt.

Bhutan er dog ikke en tidslomme, men et land, der har fundet en unik balance mellem tradition og modernitet. Resultatet er et land helt ulig noget andet sted i verden. Tilmed et land med en fantastisk og velbevaret natur, der varierer fra frodige dale og farvestrålende rododendronskove til 7.000 meter høje sneklædte bjerge.

5 gode grunde til at rejse til Bhutan og Sikkim med Viktors Farmor:

• Udforsk to af Himalayas gamle kongeriger, der i dag er meget forskellige
  • Oplev Bhutans højdepunkter. Deriblandt det ikoniske tempel Tigerreden
  • Nyd udsigten mod nogle af Himalayas højeste bjergtoppe fra Sikkim
  • Kør med bjergtog ved den gamle britiske bjergstation Darjeeling
  • Studér det lokale kunsthåndværk i både Sikkim og Bhutan

• Dag 1

Afrejse fra København

Vi flyver mod Delhi. Flyrejsen er fra København med mindre anden lufthavn er angivet i feltet Bemærkninger ud for rejsens dato på hjemmesiden.

• Dag 2

Til Darjeeling

Vi lander i Delhi om morgenen og fortsætter efter nogle timer i transit til det østlige Indien. I den lille lufthavn Bagdogra venter vores biler på os, og vi kører straks mod Darjeeling. Det er en tur på mellem 3 og 4 timer, og vi passerer små landsbyer og temarker.

Ved ankomsten i Darjeeling indkvarteres vi på hotel.

Overnatning: Darjeeling

• Dag 3

Udsigt til Himalaya

Tidligt om morgenen kører vi til Udsigtspunktet Tiger Hill for at få storslåede udsigter mod Himalaya. I godt vejr kan vi se Kanchenjunga og andre toppe i dagens første solstråler. På vejen tilbage standser vi ved klostret Ghoom, som er bygget tilbage i 1850 og tilhører en sekt indenfor den tibetanske Buddhisme.

Tilbage på hotellet er det tid til morgenmad, og derpå er det tid til en tur i Darjeeling by. Vi besøger blandt andet Mountaneering Institute, som blev opført i 1954 til minde om sherpaen Tenzing Norgay, der besteg Everest sammen med Edmund Hillary.

På rundturen besøger vi også Himalayan Zoological Park, som har haft vis succes med at opdrætte sneleopard og tibetansk panda, og vi har tid på det tibetanske flygtningecenter, som åbnede i 1959, og som i dag sælger tibetansk kunsthåndværk.

Vi ser det smukke hindu-tempel Dhirdham, der er bygget i 1939 som en kopi af Pashupatinath templet i Nepal, og lige ved siden af templet afgår det smalsporede Toy Train, der blev anlagt i 1880erne og i dag er erklæret verdensarv af Unesco. Vi tager toget op til klostret Ghoom – hvis det ellers kører, for det er ikke altid, køreplanen holder.

Overnatning: Darjeeling

• Dag 4

Til Sikkim

Vi har god tid til at køre fra Darjeeling til Gangtok. Det er en strækning på 110 km.
    Lidt udenfor Gangtok besøger vi det berømte Rumtek-kloster, som er hovedkvarter for Kagyupasekten i den tibetanske buddhisme. Det blev bygget i 1960 som en kopi af et kloster i Tibet, og har en skat af statuer, bønneflag og skrifter, som blev smuglet ud af Tibet af munke, da Kina invaderede landet. Rumtek er også kendt for sine vægmalerier. Der males stadig på klostrets vægge, og de dekorerede facader gør klostret værd at se.

Indkvartering på hotel i Gangtok, som er hovedstad i delstaten Sikkim.

Overnatning: Gangtok

• Dag 5

På den høje bakke

Navnet Gangtok betyder bogstaveligt ”Den høje bakke” og der er udsigt mod Himalaya fra byen, der ligger i 1650 meters højde over havet.

Om formiddagen besøger vi klostret Enchey, der ligger oven for Gangtok. Enchey er ikke så gammelt. Det er bygget i 1909, men spiller en stor rolle i hverdagslivet i Sikkim, fordi de beskyttende guder Khangchendzonga og Yabdean efter sigende bor i klostret og opfylder pilgrimmenes ønsker.

Derpå gælder det Institute for Tibetology. Det er dannet for at forske i og dokumentere det tibetanske sprog og tibetanske traditioner.

Vi kigger indenfor hos Cottage Industri, som er et center for lokalt fremstillet kunsthåndværk, tæpper og møblerer Der er også tid på egen hånd i Gangtoks bazar.

Middag på hotellet om aftenen.

Overnatning:  Gangtok

• Dag 6

Til Vest-Bengalen

Vi kører til Kalimpong, som ligger lige udenfor Sikkim, i den delstat., der hedder Vest-Bengalen. Byen var center på handelsvejen mellem Tibet og Indien, men betydningen forsvandt efter krigen i 1962 mellem Kina og Indien. Vi ser klostret Zang Dhok Palri Phodang, som er vigtigt for den tibetanske buddhisme. Sidst på dagen har vi tid til en tur i byens markedsgader.
    Overnatning i Kalimpong

Overnatning: Kalimpong

• Dag 7

Til Bhutan

Vi har en lang køretur foran os, for vi skal nå Bhutan. Ved grænsen skifter vi både bil og guide, og checker ind på hotel i Phuentsholing. Denne grænseby er en kommercielt cengter, der ligger lige på overgangen fra den flade indiske slette til Himalayas bjerge. Byen er et tydeligt mix af det indiske og det bhutanesiske.

Om aftenen slentrer vi en tur gennem byen til templet Zangtho Pelri Lhakhang.

Overnatning: Phuentsholing, Bhutan

• Dag 8

Med udsigt til Bengalen

Små 4 km udenfor Phuentsholing standser vi ved Kharbandi Gompa, et smukt kloster, der ligger i en tropisk have. Vi kan se billeder, der viser episoder af Buddhas liv – og så er der tilmed udsigten ned over Vest-Bengalen og temarkerne i Indien.

I det hele taget er køreturen mod Thimphu smuk, men også lang. Vi skal regne med 6 timer, med stop og frokost undervejs.

Lige før hovedstaden laver vi et stop ved Simtokha, som er den ældste borg i Bhutan. I dag rummer den landets skole for religiøse og kulturelle studier.

Vi lægger også veje forbi Buddha Point - et udsigtspunkt med en god udsigt over Thimphu dalen, under en enorm, forgyldt Buddhas åsyn.

Om aftenen kan vi overveje en slentretur gennem hovedstadens bazar.

Overnatning: Thimphu, Bhutan

• Dag 9

Til maskedans i hovedstaden

Om formiddagen ser vi nationalbiblioteket og kunstskolen, hvor unge studerende gennemgår en 6-årig uddannelse i Bhutans 13 traditionelle kunstarter. Vi ser også tekstilmuseet.

Frokost i Thimphu.

Om eftermiddagen besøger vi fæstningen i Thimphu, der er hjemsted for parlamentet i dag. Fæstningen er bygget i 1641, men rekonstrueret i 1960 efter principperne om, at der hverken bruges søm eller arkitekttegnet plan.

Vi har også tid ved King´s Memorial, bygget i 1974 til minde om den tredje konge, Jigme Dorji Wangchuck. Denne stupa bliver brugt af mange mennesker i den daglige udøvelse af deres religion, og dagen igennem kommer folk forbi og tager en runde rundt om stupa’en. Indeni er der er mange religiøse malerier og statuer af forskellige buddhistiske guder.

Inden vi vender tilbage til hotellet, kan vi få indtryk af Bhutans tradition for kunsthåndværk i en regeringsejet butik.

Om aftenen overværer vi et show, der viser landets særlige maskedans. Al dans, kunst, drama og musik i Bhutan har rødder i buddhismen, og især musikken spiller en rolle i fortællingen om de sociale værdier.

Overnatning: Thimphu, Bhutan

• Dag 10

Fallosser og udsigt til Himalaya

Dagen byder på en køretur fra Thimphu til Punakha, en strækning på 75 km ad god vej. Undervejs gør vi et stop ved passet Dochu-La, hvor der i godt vejr er en fantastisk udsigt over mod flere bjergtoppe, blandt andet Gangkar Puensum, der med sine 7.497 meter er det højeste i Bhutan.

Vi stopper også ved Chimi Lhakhang-templet, der bestemt ikke er noget almindeligt tempel. Det står klart allerede, når de første fallosser begynder at dukke op. Her er fallosser overalt. Nogle er malet på husene, mens andre er skåret i træ. Templet er dedikeret til Bhutans mest populære helgen, Drukpa Kuenley – også kendt som Den Guddommelige Galning. Han levede fra 1455 til 1529 og brugte en stor del af sit liv på at udbrede og fortolke buddhismen for almindelige mennesker. Godt hjulpet af en god portion sang, drama og seksuel ladet humor, der stod i stærk kontrast til de gejstliges etablerede ceremonier. Han er dog mindst lige så kendt for sin ukonventionelle og temmelig skandaløse opførsel som for sine prædikener, og historierne om hans liv og udskejelser er mange. Men det ændrer ikke på, at han 500 år senere stadig spiller en stor rolle i Bhutans religion og kultur.

Vel fremme i Punakha checker vi ind på vores hotel.

Indtrykkene fortsætter om aftenen, når vi besøger en lokal gård. Familien byder på te og kaffe. Gården ligger i en lille klynge af gårde, alle bygget efter de bhutanesiske traditioner med sten og lerklining, men ingen søm.

Overnatning: Punakha, Bhutan

• Dag 11

Til Paro

Vi besøger fortet Punakha, som blev bygget i 1637 ved stedet, hvor floderne Pho og Mo løber sammen. Punakha fort har spillet en betydelig rolle i landets historie, og det er uden tvivl en af de smukkeste og mest fotogene bygninger i Bhutan.

Derefter kører vi mod Paro. Det er en strækning på 125 km. I Paro checker vi ind på hotel, og fortsætter til fæstningen Rinpung. Den er bygget 1645 i den typiske bhutanesiske stil, og i dag er Rinpung egentlig en blanding af fæstning og kloster. 200 munke deler bygningen med den lokale forvaltningen, og adgangen til klostret er gennem en lukket bro. Vi slutter dagen på nationalmuseet Ta Dzong, der oprindeligt var et vagttårn, men blev taget i brug som museum i 1968.

Måltider: Morgenmad, frokost, middag.

Overnatning: Paro, Bhutan

• Dag 12

Tigerreden

I dag venter der os en stor oplevelse, når vi vandrer til det berømte Taktsang kloster. Det betyder ”Tigerens rede”, og en legende fortæller, at guru Rinpoche, som førte buddhismen til Bhutan, fløj hertil fra Tibet på ryggen af en tiger. Tigeren landede på bjerget dér, hvor klostret ligger. Klostret er et af de mest betydningsfulde i buddhismen, og det er et uofficielt symbol for Bhutan.

Det er mest spektakulært på afstand. Vi vandrer cirka to timer til et udsigtspunkt og tager en kaffepause i cafeteriet. Her kan man afgøre med sig selv, om man fortsætter op mod klostret, eller bliver siddende og nyder en ekstra kop kaffe. Der er yderligere en times vandring til det øverste udsigtspunkt, og vil man helt ind på klostret er der yderligere en masse trapper. Men det er det hele værd, når man står inde på Taktsang.

Når vi er nede igen, venter belønningen: Frokost. På vej tilbage mod Paro ser vi et af Bhutans ældste klostre, Kyichu Lhakhang.

Middag på hotellet.

Overnatning: Paro, Bhutan

• Dag 13

Farvel Bhutan

Transfer til lufthavnen i Paro, hvorfra vi flyver til Delhi. Check ind på hotel og tid på egen hånd til at fordøje rejsens indtryk.

Overnatning: Dehli

• Dag 14

Til København

Vi kører til lufthavnen i Delhi, hvor hjemrejsen begynder. Efter et flyskifte ankommer vi til København.

Måltider: Morgenmad og frokost (fly)

Her finder du relevante oplysninger om rejser til Bhutan

Viktors Farmor sørger for visum til Bhutan. Hertil skal vi bruge en kopi af pas, der skal være gyldigt mindst 6 måneder udover udrejsetidspunktet fra landet. Kopien skal være tydelig og i farver, helst i JPEG-format.
    Visum til Indien (Sikkim) skal man selv sørge for. Det er et såkaldt visum-ved-ankomst, som man søger via nettet på forhånd. Viktors Farmor sender i god tid inden rejsen en visumvejledning til Indien til rejsedeltagerne. Husk at checke, at I får et ”double entry” visum til Indien, og husk at medbringe bekræftelses-mail, hvorpå står, at visum er GRANTED, på rejsen.
    Et tip: Det er altid en god idé at have en ekstra kopi af passets informationsside med. Den opbevares et andet sted end selve passet.

Som i de fleste andre oversøiske lande, anbefales det at være vaccineret mod smitsom leverbetændelse (hepatitis A), stivkrampe og difteri.
    Viktors Farmor rådgiver af principielle årsager ikke om smitterisiko for malaria og om valg af malaria profylakse.
    Du bør tale med egen læge eller en specialklinik for rejsemedicin. Medbring evt. dag-for-dag programmet, hvorpå rejseruten er indtegnet.
    Du kan også orientere dig på Seruminstituttets hjemmeside. Der er dog ofte forskellige holdninger til, hvad der tilrådes af vaccinationer og profylakse.

Bhutan er 5 timer foran Danmark. Ved sommertid er forskellen kun 4 timer. Indien er 4½ time foran Danmark. Ved sommertid er forskellen kun 3½ time.

• Adventurerejse

Rejsen Bhutan og Sikkim er en Viktors Farmor adventurerejse.

Der er lagt vægt på enestående oplevelser, men du skal være forberedt på lange køreture og nogle nætter med primitiv indkvartering. Det er også vigtigt at være i almindelig god form og godt gående for at få det fulde udbytte af rejsen.

• Sprog

De officielle sprog i Bhutan er dzongkha, nepalesisk, indisk - og forskellige dialekter. I Indien kan man komme langt med engelsk.

• Telefoni

Landekoden for Bhutan er +975, for Indien er den +91.

• Internet

Både i Bhutan og i Indien er adgang til web stigende. Der er adgang til internet på større hoteller. For eksempel i form af gratis wi-fi i lobbyen, eller i form af et ”business office”.

Spørg før du tager billeder af folk. Det er ikke alle, der ønsker at blive foreviget. Vær ydmyg over for dem, du ønsker at fotografere. Selvom de er fattige og oplagte motiver, er de stadigvæk mennesker med værdighed. Det er ikke tilladt at fotografere inde i templer og andre helligdomme.
    I Indien må militære områder, checkpoints samt lufthavne ikke fotograferes.

• Vand

Det bedste er at undgå drikkevandet. Primært fordi det indeholder forskellige bakterier. Brug vand på flaske.

• Strøm

Ofte kan man bruge de ”danske” stik med to ben.
    Men der kan være steder, hvor man skal bruge et stik med tre runde ben – og andre steder kan det være stik med 3 flade ben (som de engelske). Medbring derfor en adapter for en sikkerheds skyld.

I Bhutan er valutaen ngultrum, som er bundet til den indiske rupee. 1 Ngultrum (BTN; symbol Nu) = 100 chetrum (Ch).
    Der findes hæveautomater i de fleste af de byer, vi besøger. Der kan hæves med Mastercard. I Paro kan man desuden hæve med Visakort. Man kan bruge kreditkort i de større forretninger i Thimphu. Både ngultrum og indiske rupees kan bruges overalt i Bhutan.

Indisk valuta er rupees (INR).
    Kreditkort kan bruges i mange forretninger, men ikke alle. Som tommelfingerregel kan man gå ud fra, at forretninger, der handler med turister, accepterer kreditkort. Man kan ligeledes hæve penge fra automater. I Indien hedder de ATM, og de findes efterhånden i mange byer, ofte i forbindelse med en bank, men i sit eget rum, så man ikke skal ind i banken for at hæve
    Vi anbefaler, at du medbringer USD i kontanter, der kan veksles i bankerne. Store USD sedler giver den bedste vekselkurs.

Ikke almindeligt i Bhutan. Dog forventes drikkepenge til bagagedrengene (som ofte er kvinder) på alle hoteller. Beløbet er cirka 10 Ngultrum pr. person.
    Drikkepenge til lokal guide og chauffører betales af Viktors Farmor.
    I Indien er drikkepenge til gengæld almindeligt. Regninger på restaurant ( for drikkevarer) kan man runde op. Det er vigtigt at huske et lille beløb til dragere og rengøringsfolk på hotellet.

• Rygning

I 2004 blev Bhutan det første land i verden til at indføre et totalforbud mod tobaksrygning. Forbuddet gælder overalt: indendøre, udendøre, i folks private hjem, ja, selv på bjergtoppe. Salg af enhver form for tobak er nu kriminaliseret i Bhutan. Pågribes personer i færd med at ryge en smøg, bliver de idømt en bødestraf på 210 dollar. Dette gælder dog ikke udlændinge, så langt tid det ikke foregår på offentlige steder. Man kan ikke købe tobak i Bhutan, men det er lovligt at indføre 200 cigaretter til Bhutan, dog med risiko for at få tillagt 100-200 % i toldafgifter.

Bagagen bør ikke være tungere, end at man til enhver tid kan bære den selv.

Sørg altid for at have tandbørste samt lidt ekstra tøj/undertøj i håndbagagen, så man er forberedt på det tilfælde, at bagagen kan være forsinket på bestemmelsesstedet.
    Vigtig medicin bør altid være i håndbagagen.

• Transport

Indien er et tredje verdens land med alt, hvad det indebærer.
    Trafikken kan være ret kaotisk, hvilket kan give forsinkelser i forhold til den lagte rejseplan. Der kan desuden ske forsinkelser/ændringer i rejseplanen som følge af dårlige vejrforhold, vejarbejde, sporarbejde på togstrækninger mm. Der kræves en god portion overbærenhed ved rejser i Indien. Den indiske livsstil er meget langt fra den europæiske perfektionisme.

Ved besøg i dzongs i Bhutan er der en dress-code: Skjorte/bluse med lange ærmer og krave, lange bukser/lang nederdel.
    Ved festivalerne betragtes skjorte/bluse med krave som et absolut krav sammen med lange bukser eller lang nederdel.
    Der kan blive koldt i højderne i Bhutan. Vi anbefaler at medbringe varmt tøj, for eksempel letvægts ski-undertøj.
    Indernes holdning til påklædning er ret afslappet. Det er ikke nødvendigt at medbringe ”fint” tøj til hotellerne. Om dagen har man det bedst i let bomuld. T-shirts og kortærmede bluser/skjorter er anvendelige. Lårkort nederdel eller shorts til kvinder er ikke velset alle steder (f.eks. i templer og i større byer). Ligeledes skal man helst dække sine skuldre. Det kan være køligt morgen og aften, så man bør medbringe en trøje og en let vindjakke.

• Indkøb

I Bhutan handler man ikke om prisen, så undgå at forsøge på dette, da det virker fornærmende. Vær ydmyg over for deres unikke land, kultur og traditioner.
    I Indien skal der ofte tinges om prisen. Kun i de større forretninger er der faste priser.
    Man kan med fordel købe tøj, tæpper, lædervarer, bøger etc. Priserne er meget rimelige.
    I flere byer kan man opleve, at der er nogle (specielt taxa- og autorickshawchauffører), der med vold og magt søger at få turister til at købe ind i ganske bestemte forretninger. De lokker gerne med, at det er deres bror, onkel eller nevø, der har en forretning, og som vil give særlig gode priser. Det er kun et fif. Sørg for altid at handle uden at have en inder med: Vedkommende skal have provision, og det fordyrer varerne.

Både Bhutan og Sikkim har tørre vintre og våde somre. I Bhutan kan temperaturen i februar svinge meget. Der kan være vejr til kortærmet bluse om dagen, men køligt om natten. Der falder næsten ingen regn. I september og oktober  ligger temperaturen i døgnet mellem 10 og 20 grader som gennemsnit. Der falder 400 mm regn som gennemsnit i september, men kun 100 mm i gennemsnit i oktober.

• Vaccinationskort
    • Kasket eller solhat
    • Lille rygsæk
    • Gode vandresko
    • Langærmet skjorte/bluse og lange bomuldsbukser
    • Varmt tøj til højderne
    • Regnjakke
    • Evt. medicin mod maveinfektion (tal med egen læge)
    • Desinficerende spray el. creme
    • Lommelygte + batterier (elektriciteten kan være ustabil)

• Flyrejsen

På vores rejser bruger vi en række forskellige flyselskaber. På nogle få af disse – f.eks. Finnair – kan vi desværre ikke seate jer på flyet. Vi kan derfor ikke garantere, at I sidder sammen, selvom I rejser sammen. Vi kan heller ikke imødekomme særlige ønsker til seating såsom gangplads, vinduesplads osv. Ønsker du at vide, hvilket flyselskab vi bruger på en given rejse, er du altid velkommen til at ringe til os eller skrive på info@viktorsfarmor.dk

• Ofte stillede spørgsmål om Bhutan

Får man ikke højdesyge?

På turen er der tænkt nøje over akklimatisering. Vi starter i lavlandet og bevæger os gradvist højere og højere op. På vejen passerer vi nogle ganske høje pas – det højeste på Bhutan rundrejsen er Thrumshing La på 3.750 meter – men vi bevæger os ned igen på den anden side og sover i lavere højde. Det betyder, at højdesyge meget sjældent er et problem.

Hvornår er det bedst at rejse til Bhutan?

Februar til april samt fra september til og med november. I disse perioder er temperaturene typisk mellem 10 og 20 grader, og det er ikke regntid. Nætterne kan dog være kølige. Især i februar og november, så sørg for at tage varmt tøj med også. I marts og april blomstrer rododendronerne i bjergene, og Bhutan viser sig fra sin mest frodige side. I oktober og november er luften ofte særlig klar, hvilket giver et flot udsyn mod Himalayas høje bjerge.

Hvor fysisk krævende er rejserne?

Vores rundrejser i Bhutan er ikke deciderede vandreferier. Men det sagt, sikrer gode knæ og almindelig god fysisk form et bedre udbytte af rejsen. Der kan være en del trapper i templerne, og terrænet er kuperet. Gåturen op til Tigerreden tager et par timer ad en stenet sti. Det er dog muligt at stoppe halvvejs og nyde udsigten derfra, hvis du ønsker det. Især på den store Bhutan rundrejse fra øst til vest er der nogle lange køredage ad snoede bjergveje. Hovedvejen tværs gennem landet er blevet væsentligt forbedret over de seneste år, men der er stadig en del hårnålesving, der skal forceres.

Hvordan bor man?

Vi overnatter rejsen igennem på gode turistklassehoteller. Udbuddet og kvaliteten er bedst i Paro og Thimpu, mens standarden typisk vil være lavere, jo længere mod øst, man er.

Hvad får vi at spise?

Rejser til Bhutan er altid med helpension, der foruden lokale retter og specialiteter typisk byder på indslag fra Indien, Kina eller internationale favoritter.

Kan jeg hæve penge på kreditkort i Bhutan?

Det er muligt at hæve penge på kreditkort i Paro og Thimpu, men andre steder i landet kan det være meget svært, hvis ikke umuligt. Her er det bedre at medbringe amerikanske dollars i kontanter og veksle dem til den lokale valuta ngultrum.

For alle, der skal ud at rejse med Viktors Farmor, tilbydes 10% på varer, som ikke er nedsatte på Spejdersports webshop. Fordelskoden oplyses ved bestilling af rejse.

Det kan anbefales at downloade Udenrigsministeriets app Rejseklar, hvor du kan læse rejsevejledningen og anden god information. Appen kan downloades til både Apple og Android.

Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om mulighederne for rejser til Bhutan.