Island rundrejse med Vestmannaeyjar

Vatnajökull, vulkaner, varme kilder, vandfald og vandringer

Denne rejse langs Islands kyst går gennem storslåede landskaber og forbi magiske naturfænomener - læg så hertil et rigt fugleliv. Blandt højdepunkterne er en sejltur på is-lagunen Jökulsarlon og ophold ved den kendte sø Myvatn.

11 dages rejse

Rejsen byder også på Vestmannaøerne, hvor vi spejder efter søpapegøjer og kommer ind midt i vulkanen Eldfell. Flere steder undervejs får vi tillige et indblik i vikingetiden og den danske historie i Island.

Island er kendt for sine 170 varme kilder, som skyldes, at skorpen mod klodens indre er tyndere end i Europa og Amerika. Men når et arktisk klima møder en geotermisk ø, er naturfænomenerne mange: Eksploderende geysere, imponerende vulkaner og sprudlende vandfald, islaguner og utallige enorme gletsjere er en naturlig del af rundrejsen.

Det var også naturen, der fik Island i verdens søgelys i 2010. Dengang var det vulkanen Eyjafjallajökull, der satte en stopper for lufttrafik på halvdelen af kloden.

Island har et rigt fugleliv, og i sommermånederne kan vi være heldige at se malemukker, arktiske ænder, søpapegøjer og mange flere arter. Der er på rejsen mulighed for at tage på hvalsafari i Reykjavik, hvor rejsen slutter med tid på egen hånd. Ved den kendte sø Myvatn tager vi på en spektakulær gåtur langs kraterkanten af en vulkan og afstresser i den lokale lagune.

Undervejs introduceres vi dybdegående til det islandske køkken, der hovedsageligt består af fisk og lam.

5 gode grunde til at rejse til Island med Viktors Farmor:

• Nyd og tag dig god tid til at udforske Reykjavik
  • Sejl i amfibiebåd på gletsjersøen Jökulsarlon
  • Opdag Europas største gletsjer, Eyjafjallajökull
  • Oplev den lille vulkanøgruppe Vestmannaeyjar, hvor søpapegøjer færdes
  • Nyd de autentiske blå naturbade i Myvatn

• Dag 1

Hvalfjördur

Vi flyver fra Kastrup Lufthavn, medmindre andet er angivet. Vi krydser halvøen Reykjanes på vores vej til Islands længste fjord, Hvalfjördur. Bugten mellem Reykjavik of Hvalfjördur, Faxaflói, har en stor bestand af hvaler, og i bunden af hvalfjorden ligger en gammel hvalfangerstation, der efter mange år i bero nu er taget i brug igen.

For rejsen i juli 2024:
    Vi fortsætter til bygden Borganes. Her indkvarterer vi os på vores hotel, hvor vi har to nætter.

For rejsene i august og september 2024:
    Vi fortsætter til landsbyen Reykholt i Reykholtsdalur. Her indkvarterer vi os på vores hotel, hvor vi har to nætter.

Måltider: Aftensmad.

Overnatning: Reykholt

• Dag 2

Varme kilder og Snorri Sturluson

Efter morgenmaden kører vi lidt ind i landet, til det geotermiske område Deildartunguhver. Dette er Islands største varme kilde. Hvert sekund vælter 180 liter vand frem, hvilket gør det til Europas kraftigste varme kildevæld. Vandet er 97 grader varmt. Det bruges blandt andet til opvarmning af huse i byen Akranes, der ligger 64 km væk.

Snorri Sturluson var middelalderens største forfatter og statsmand i Island. Han levede 1179-1241 og sad i Altinget som lovkyndig. Mest kendt er han i dag for ”Snorris Edda”. Han boede i Reykholt, og vi ser hans gamle udendørs varme bad, før vi besøger museet Snorrastofa, hvor vi får en rundvisning.

Vi gør holdt ved de to specielle vandfald Hraunfoss og Barnafoss, der har boret sig ud under en gammel lavamark. Der bliver i dag også tid til en kortere gåtur i det rå landskab, hvor vi vil kigge efter de mange stentyper og stenfarver man kan finde i egnen.

Om eftermiddagen og aftenen er der tid på egen hånd i Borgarnes eller Reykholt. Alt efter hvilket hotel vi benytter (det varierer fra tur til tur) kan man besøge det lokale udendørs svømmebad, proviantere i det lokale supermarked, tage et kig på den lille havn eller gå på et museum der forklarer hvordan nordmændene kom til Island samt en introduktion til sagaen om Egill Skallagrimsson.

Overnatning: Borganes eller Reykholt

• Dag 3

Islandsk sild og Brennivín - Akureyri

Vi forlader det vestlige Island og kører i nordøstlig retning mod Akureyri. Naturen forandrer sig konstant foran os og efter en tur over højlandet, kører vi langs den spektakulære kyst, og passerer fiskerlandsbyer som Ólafsfjörður og Dalvik.

I Siglufjördur skal vi have en rundvisning på sildemuseet, hvor vi vil lære om sildens historiske betydning for Island og byen. Vi smager på den gode sild på et stykke islandsk rugbrød (ikke som dansk!) med et glas Brennivín.

Akureyri er Islands næststørste by på små 20.000 indbyggere. Vi standser ved byens symbol, kirken, der troner frem på toppen af en bakke over byens centrum. Efter en kort gåtur gennem centrum kommer vi frem til dagens hotel, hvor vi indkvarterer os.

Efter aftensmaden er der mulighed for at besøge en af byens cafeer eller barer, idet vi bor centralt i Akureyri.

Overnatning: Akureyri

• Dag 4

Vandring og vulkan - geologiske vidundere ved Myvatn

Dagen starter med et holdt ved ”gudernes vandfald” Godafoss inden vi ankommer til Myvatn, hvor vi har en overnatning. (På enkelte afgange overnatter vi i kystbygden Húsavík.)

Søen Myvatn har mange underlige bugter og endnu flere mærkelige øer. Dette skyldes at Myvatn er forbundet til vulkansystemet omkring vulkanen Krafla, der har mange grene ud til søen. Vi vandrer ca. 140 højdemeter op til kraterkanten af vulkanen Hverfjall. Fra toppen af det næsten symmetriske krater er der en smuk udsigt over søen og de omgivne lavamarker.

Vi kører videre til Dimmuborgir, et landskab fyldt med underlige formationer af lavasøjler, der er resterne af en gammel lavasø. Desuden er området er kendt for sit ekstremt rige arktiske fugleliv, og ud over at følge fuglene i det fri besøger vi et fuglemuseum placeret ude på en lille halvø midt i søen.

Om aftenen runder vi en god dag af i Nature Bath. Dette er Myvatns svar på Den Blå Lagune – bare mere ægte og autentisk. Vandet er 38 grader varmt og kommer fra 2500 meters dybde.

Overnatning: ved Myvatn eller Húsavík

• Dag 5

Til østfjordene

Afhængigt af, hvor vi har overnattet starter dagen enten med et besøg ved den spektakulære dal Asbyrgi eller ved vulkanen Krafla, hvorfra vi kan se kratersøen Víti og ud over den store lavamark, der strækker sig helt tilbage til Myvatn. Efter kørsel i mere barskt terræn kommer vi til Islands – og Europas – kraftigste vandfald, Dettifoss, som med garanti giver enhver besøgende et sug i maven.

Vi kører videre østpå, og kommer til en meget øde og gold egn af Island. Vi gør holdt i dalen Mödrudalur, hvorfra man i godt vejr kan spejde hele vejen til Vatnajökull og Herdubreid, også kaldt Dronningefjeldet.

Vi kører til vores hotel ved en af fjordene på østkysten, typisk enten i Egilsstadir eller ved Fáskrúðsfjörður.

Overnatning: Egilsstaðir eller ved Fáskrúðsfjörður

• Dag 6

Petra's museum og islagunen Jökulsarlon

Island er fyldt med specielle sten, mineraler og basaltformationer. Det får vi indtryk af på et spektakulært museum i det østlige Stödvarfjördur. Som ung pige begyndte Petra Ljösbjörg at samle sten; som husmor fortsatte hun; og som enke omdannede hun hus og have til en særpræget udstilling. I dag besøges museet af tusinder af rejsende hvert år, og vi har tid til at se museet og udforske stenene i den betagende natur omkring huset.

Fjordene i det østlige Island er omkredset af tårnhøje fjelde. Det får fjordene til at virke smalle og betagende. Vi standser i den lille fiskerlandsby Djupivogur, inden vi fortsætter langs sydkysten, hvor man flere steder har et enestående udsyn over havet mod syd og flere af Vatnajökulls gletsjertunger.

Jökulsarlon er en islagune beliggende imellem Europas største gletsjer Vatnajökull og havet. Vi kører på Islands hovedvej nummer 1 og har udsigt til gletsjerflodens blå isbjerge. Ikke sært, at Jökulsarlon har været brugt som kulisse for Hollywood-film som ”A view to a kill” og ”Die another day” samt ”Tomb Raider”, for det er et af Islands største naturfænomener. Vi sejler en tur på is-lagunen, som er et arktisk syn og oplevelse man sent vil glemme.

Overnatning på hotel ved Vatnajökull.

Overnatning: Vatnajökull

• Dag 7

En dag langs Europas største gletsjer

Vi kører vestpå langs kysten i det særprægede dramatiske landskab på det gletsjertrykkede fladland mellem Vatnajökull og havet. I klart vejr vil vi kunne følge Vatnajökulls mange gletsjertunger strække sig ned mod hovedvejen.

Efter et kort holdt i byen Kirkjubæjarklaustur kører vi igennem en lavamark, der tilhører den kendte vulkan Laki. Området er fyldt med fantastiske farver, grønt mos, rødt slagger og sort, vulkansk aske.

Ved byen Vik kommer vi forbi det berømte fuglefjeld Dyrholaey, som 3-4 måneder om året er et kendt tilholdssted for søpapegøjer. Vejen går forbi det storslåede vandfald Skogafoss, der med sin beliggenhed tæt ved havet - samt sin vinkel ofte danner flotte regnbuer. Oven for vandfaldet er det i godt vejr muligt at se hele vejen til Eyjafjallajökull. Det er gletsjeren, som i 2010 stoppede det halve af klodens lufttrafik, fordi en vulkan under gletsjeren gik i udbrud.

På vej til dagens destination gør vi holdt ved det specielle vandfald Seljalandsfoss, hvor det er muligt at gå ind bag vandfaldet.

Vi har to overnatninger i Hvolsvöllur

Overnatning: Hvolsvöllur

• Dag 8

Vestmannaeyjar - vulkanudbrud og søpapegøjer

For at komme til Vestmannaeyjar sejler vi en time og ankommer til den største og eneste beboede ø Heimaey.

Vestmannaeyjar er en lille vulkan-øgruppe, ud for den islandske sydkyst, der er skabt gennem udbrud for ca. 10.000 –12.000 år siden. Her yngler verdens største søpapegøje-koloni, der dog i disse år er af svingende størrelse på grund af fødemangel og klimaforandringer.

Desuden er Vestmannaeyjar kendt for det store vulkanudbrud i 1973, hvor hele Heimaey måtte evakueres.

Vi besøger det moderne, interaktive museum Eldheimar, hvor man kan følge hele udbruddets forløb, samt se et udgravet hus der blev dækket til af lava. Heimaeys mytiske vulkannatur indbyder til vandringer.

Vi vandrer til vulkanen Eldfell, og der er mulighed for at vandre et stejlt fjeld ved havnens indsejling der giver en flot udsigt over hele øen, byen og Eyjafjallajökull-gletsjeren inde på fastlandet.

Om aftenen sejler vi retur til fastlandet og kører mod Hvolsvöllur.

Overnatning: Hvolsvöllur

• Dag 9

Den gyldne cirkel og Halldór Laxness' Hus

Et storslået mix af vandfald, geysere og naturreservater er i vente. Kort sagt: En ægte islandsk klassiker.

Vi besøger det berømte vandfald Gullfoss, den eksploderende geyser, Strokkur og slutter af med en vandring i den UNESCO-bevarede Thingvellir Nationalpark. Gåturen byder på både dansk og islandsk kulturhistorie, og under os er der et geologisk fænomen, for det er her, de tektoniske plader mellem Amerika og Europa mødes.

Vi ser også det flotte vulkankrater Kerið, som er meget anderledes end de andre vulkaner, som vi ser fra oven på denne rejse.

Litteratur fylder meget i islandsk identitet. I forstaden Mosfellsbær besøger vi den kendte islandske forfatter, Halldór Laxness' Hus. Laxness modtog i 1955 nobelprisen i litteratur. Han er kendt for at skildre og tage fat på samfundsnære temaer på en kontroversiel og satirisk måde.

Vi har to overnatninger i Reykjavik.

Overnatning: Reykjavik

• Dag 10

Reykjavik byvandring - frivillig hvalsafari

Vi begynder dagen med at danne os et overblik over byen med en byvandring. Hvis en forestilling ikke forhindrer det, kigger vi ind i foyeren i Harpa. Det spektakulære og moderne koncerthus er inspireret af den islandske basalt-natur og er designet af Henning Larsens Arkitekthus i samarbejde med Olafur Eliasson.

Her fra er der tid på egen hånd – Reykjavik er kendt for en række spændende museer og shopping-muligheder i form af bl.a. lokal kunst og uldvarer.

Til dem der ikke har fået nok af de varme bade er det valgfrit at besøge Islands største svømmebad med fem forskellige saunaer og spabade og meget mere – alt sammen udendørs.

Det er også muligt at booke en hvalsafari, som, hvis vejret tillader det, tager dig til havs til en stor oplevelse. Læs her om hvalsafari-udflugten.

Udflugten til havs skal bookes og betales direkte hos udbyderen, se dette link.

Overnatning: Reykjavik

• Dag 11

Halv fridag i Reykjavik

Afhængig af hjemrejsetidspunktet er formiddagen på egen hånd inden vi hentes og køres i lufthavnen om eftermiddagen. Ankomst til Danmark om aftenen.

Her finder du relevante oplysninger om rejser til Island

Visum og pas. Nordiske statsborgere er visumfri i de nordiske lande. Der gælder ingen pastvang for nordiske statsborgere, der rejser mellem de nordiske lande. Du skal dog kunne identificere dig og skal derfor medbringe en eller anden form for billedlegitimation. I hele 2021 anbefaler de islandske myndigheder dog alle, at medbringe gyldigt pas.

Dit pas vil være velegnet som billedlegitimation og kræves undertiden af fly- og færgeselskaber.

Vaccinationskrav er der pt. ingen af. Check evt. Seruminstituttets hjemmeside

Viktors Farmor sælger forsikringer fra Gouda:
    Har man afbestillingsforsikring hos Gouda, dækkes alle sygdomme, også sygdomme, der kan relateres til Corona.
    Har man rejseforsikring hos Gouda (sygeforsikring under rejsen) dækkes alle nyopståede sygdomme, også hvis det er en corona-relateret sygdom.
    Viktors Farmor tager forbehold for ændringer i ovenstående og henviser til www.gouda.dk for den til alle tider korrekte dækning. Du kan til enhver tid købe din Gouda rejseforsikring hos Viktors Farmor.

Møntfoden hedder Islandske Krona (ISK). Der går 65 kr. på 1000 ISK. Alle større kreditkort kan bruges på Island. Der vil være mulighed for at hæve penge med Visa og Master Card i lufthavnen, ligesom der også er mulighed for veksle penge. Men langt det nemmeste er at betale alle steder med VisaDankort eller Mastercard - der er altså ikke nogen grund til at medbringe/hæve store kontantbeløb.

Landekoden til Island er +354

Når du befinder dig i et EU-land (samt i Norge og Island) sikrer EU's regler, at du kan ringe og bruge data til samme pris, som når du er i Danmark. Der er som regel et loft for data, og du vil typisk modtage en sms om dette fra dit teleselskab ved indrejse. Typisk vil du desuden også modtage en sms, når loftet er nået.

Til trods for et stort land med lille befolkning er der forholdsvis god mobildækning rundt på hele Øen (langs kysten).

De fleste hoteller har  desuden adgang til internet. Det kan forekomme, at dette er mod betaling.

Strømstik i Island ligner stort set de danske, men er ikke helt de samme. Dog kan 90 % af alt dansk elektronik godt bruge islandske strømstik.

Vandet kan drikkes fra hanen, samt fra naturen uden for byerne.

I Island forventes ikke drikkepenge for normale tjenesteydelser. Man kan runde op, hvis man synes man har fået god service, men det er ikke forventet.

Hvis man vil fotografere mennesker, bør man altid spørge om lov først.

Et måltid mad koster fra ca. 125 kr. En øl ca. 50 kr. og en sodavand 30 kr. Et glas husets vin ca. 70 kr. og vand er som regel gratis på spisesteder.

• Frokoster

På de fleste rejser i Island er frokosten på egen hånd. Rejselederen har forslag til hvor den kan indtages eller købes.

På enkelte hoteller er det muligt at købe frokost til at tage med:

• Hotel Kea i Akureyri kan man bestille en frokostpakke dagen før til en pris på ca. 140 DKK.
    • Hotel Hellishólar kan man selv lave sin madpakke fra morgenbuffeten til en pris på ca. 90 DKK.

Bagagen bør aldrig være tungere end at man til enhver tid kan bære det selv.

Hav også en flaske håndsprit med i en klar plastikpose. Pt. må flaskens indhold gerne overstige 100 ml. Se her.

Til trods for at Island kun lige ligger syd for Polar¬cirklen er årstemperaturen generelt højere end de fleste andre steder på samme bredde¬grad. Dette forårsages af den varme nord¬atlantiske strøm fra syd. Man kan i maj og september forvente dagstempera-turer på 9-12 grader.

Man må også forvente at dette subpolare vejr kan være yderst omskifte¬ligt med havgus, sol, regn vindstille vejr og blæst på samme dag.

Island kører efter Greenwich Mean Time, og er derved en time forskudt fra Danmark (1 time tidligere). Dog ændrer Island ikke til sommertid, hvorfor tidsforskellen mellem Island og Danmark er 2 timer i tidsrummet 3. søndag i marts kl. 02.00 t.o.m. 1. søndag i oktober til kl. 02.00.

• Kirurgisk mundbind / medical mask til brug i Kastrup lufthavn
    • Evt. sovemaske pga. de lyse nætter (flere steder er der mørklægningsgardiner)
    • Evt. ørepropper pga. fuglesang om morgenen
    • Myggestift og middel mod kløe
    • Regntøj
    • Vindtæt jakke
    • En varm trøje
    • Kikkert
    • Hat/kasket
    • Håndsprit
    • Lille termoflaske
    • Fotokopi af pas (opslaget med foto)
    • Evt. håndklæde
    • Badetøj
    • Evt. søsygetabletter

Du behøver ikke medbringe en masse pænt tøj, stilen i Island er afslappet.

• Litteratur

Islands nok mest kendte forfatter ”Halldór Laxness” vandt nobelprisen i litteratur i 1955. Specielt hans bøger fra 1940 beskriver Islands løsrivelse fra DK – ofte meget satirisk samfundslæsning. Hallgrímur Helgasons ”101 Reykjavik” er desuden en spændende skønlitterær bog.

Litteraturliste Island:

Faglitteratur:

• Turen går til Island, Kristian Torben Rasmussen, Politikken
    • Iceland, Lonely Planet
    • Iceland, Insight Guides
    • Island – nordisk religion, historie og samfund, Leif Nordberg, 2012
    • Oplev Island (16 rejse essays) , Morten Stender, Gyldendal 1983
    • Naturguide Island af Jon Feilberg, Torben Rasmussen, Gyldendal, 2019 (Flot, bred og nyttig repræsentation af flora-fauna i et praktisk 15 x 21 cm format med vandafvisende omslag, som netop passer
      ned i buksesidelommen.)
    • Håndskrifter fra Arne Magnussons samling
    • Oplev Island af Morten Stender
    • Keldehat, På rejse i sagaernes land af Keld Zeruneith
    • Eyjafjallajökull, Vulkanen der lammede Europa, Rikke Pedersen, Gyldendal 2010
    • Vulkaner, varme hilsner fra Jordens indre, Paul Martin Holm, Gyldendal, 2. udg., 2015.

Skønlitteratur:

• Salka Valka, Halldor Laxness, 5. Udgave, 2008. (En af Islands vigtigste forfattere, som vandt nobelprisen I litteratur i 1955.
    • Himmerige og helvede, Jon Kalman Stefásson, 2007. (Livet på Island for 100 år siden, i byen med stærke kvinder og i det lille fiskerleje og om man kan dø for et digt.)
    • Svar på Helgas brev, Bergsveinn Birgirsson, 2010 (En 90 årig fåreavlers brev til sin ungdoms kærlighed.)
    • Independent People, Halldor Laxness, 2008.
    • 101 Reykjavik, Hallgrimur Helgason, 2010
    • Islandske Konger, Einar Már Gudmundsson, 2013
    • Hvidbogen om krisen på Island, Einar Már Gudmundsson, 2009. (Om finanskrisen i Island 2009)
    • Skygge-Baldur, Sjon, 2011
    • Mørke Strømme, Arnaldur Indridason, 2013. (En af mange i serien om detektiven Erlendur. Andre bøger i serien er f.eks. Tavs som graven(2014), Reykjavik Nights(2014), Strange Shores(2014))
    • Karitas, Kristín Marja Baldursdóttir, 2010. (Flere romaner om en islandsk kvindes liv)
    • Passion Hymns, Hallgrímur Pétursson, (Salmer, som er en vigtig del af det religiøse Island)
    • Edda, Snorri Sturluson, 2013. (Saga, som specielt er god om nordisk mytologi)
    • Hjemme på Tunet, Halldor Laxness, Gyldendal (autobiografisk bog om forfatterens første 12 år)
    • Miss Island, Áudur Ava Ólafsdottir, 2018. (Modtager af Nordisk råds litteraturpris 2018)

Netflix:

• Krimiserien TRAPPED er to nervepirrende sæsoner af 10 afsnit fra hhv. det østlige Island og det nordlige med flotte landskabsbilleder især i sæson 2. De to sæsoner kan ses uafhængigt af hinanden.
  • Infrastruktur

I Island er der ingen motorveje og højeste hastighed er 90 km i timen. Der køres hovedsageligt på asfaltvej, men i adskillige tilfælde vil der også være grusveje.

For alle, der skal ud at rejse med Viktors Farmor, tilbydes 10% på varer, som ikke er nedsatte på Spejdersports webshop. Fordelskoden oplyses ved bestilling af rejse.

Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om mulighederne for rejser til Island.