Israel rundrejse

Vidt omkring i Det Hellige Land

Rundrejsen i Israel er Viktors Farmors mest omfattende rejse i Israel. På 12 dage oplever vi alle Israels historiske og bibelske højdepunkter, og derudover byder rejsen også på en række mindre kendte seværdigheder, der giver et nuanceret blik på ”Det Hellige land”.

Man kunne snildt bruge alle 12 dage i Jerusalem, men vi har valgt det bedste ud, så vi også får mere af Israel med. Vi skal gå i de religiøse fodspor og besøge de steder, hvor Jesus blev døbt, og hvor han udførte miraklet med fisk og brød. Vi kommer omkring Israels mindre kendte byer som havnebyen Haifa og det åndelige centrum i Israel, Safed. Det hele krydres med nogle skønne naturoplevelser som en sejltur på Genezareth Sø og et besøg ved de underjordiske Rosh Hanikra grotter.

Besat land

Dele af rejsen går til områder, der er kontrolleret af Israel, men aldrig anerkendt som israelsk land af hverken FN, Danmark eller mange andre lande. Viktors Farmor har Israel på programmet af historiske og religiøse årsager, og tager ikke stilling til spørgsmålet om disse områders tilhørsforhold.

5 gode grunde til at rejse til Israel med Viktors Farmor:

• God tid til at udforske Jerusalems knudepunkter og seværdigheder
  • Stå på Masada-klippen og hør historien om, hvordan knap 1000 jøder holdt stand imod romerne i årevis
  • Besøg et drusersamfund ved Carmelbjerget og spis et traditionelt drusermåltid
  • Tag et uforglemmeligt bad i Det Døde Hav – Jordens laveste punkt
  • Udforsk Betlehem og se både Fødselskirken og Banksys kontroversielle Walled Off Hotel

• Dag 1

Ankomst til Ben Gurion Lufthavnen ved Tel Aviv

Afrejse fra København, med mindre anden lufthavn er angivet under "Bemærkninger".

Afgangs- og ankomsttidspunkt kan variere på rejserne, men typisk ankommer vi om eftermiddagen eller først på aftenen. På nogle afgange først efter midnat.
    Efter ankomst til Tel Aviv sætter vi straks kursen mod Jerusalem, som ligger ca. en times kørsel fra lufthavnen.

Overnatning: Jerusalem

• Dag 2

Jersualem, Zionbjerget og den gamle bydel

Vi kører til Zionbjerget, hvor vi besøger Kong Davids grav. Herefter tager vi ind i Jerusalems gamle bydel, hvor vi spadserer gennem det jødiske kvarter, som blev gennemrestaureret efter krigen i 1967. Vi besøger den romerske Cardo, bygget i det 6. århundrede.

Eftermiddagen er fri på egen hånd. Rejselederen har flere forslag til denne dag.

Overnatning: Jerusalem

• Dag 3

Det moderne Jerusalem og Betlehem

I dag oplever vi det moderne Jerusalem - Vestjerusalem. Her ser vi Israels parlament, Knesset (kun udefra), den syvarmede lysestage Menorahen og ikke mindst Yad Vashem, mindesmærket for Holocaust. Yad Vashem er et gribende og interessant sted, der betyder meget for Israel.

Vi fortsætter til Israel museet og ser afdelingen ”Shrine of the Book”, hvor nogle af Dødehavsrullerne er udstillet. Vi ser også modellen af det gamle Jerusalem. Modellen rekonstruerer topografi og den arkitektoniske karakter af byen, som den var op til år 66, det år, hvor det store oprør mod romerne brød ud, der siden førte til destruktion af byen og templet.

Eftermiddagen sluttes i Betlehem, hvor vi besøger Fødselskirken.

Vi besøger også Banksys Walled Off Hotel ved Seperationsmuren, hvor vi bl.a. kan se Banksys kunst, malerier og graffiti i hotellets reception samt på muren ved hotellet.

Vi har 2 overnatninger i Betlehem.

Overnatning: Betlehem

• Dag 4

Oliebjerget og Jerusalems gamle bydel

Efter morgenmaden kører vi til Oliebjerget med den fantastiske panoramaudsigt over byen. Vi kan se både den gamle bydel med Klippemoskeens guldkuppel og det moderne Jerusalem i baggrunden.

Efter at have nydt udsigten og fået udpeget de vigtigste steder, spadserer vi ned ad Oliebjerget til Getsemane Have og Alle Nationers Kirke. På vejen passerer vi den russiske Maria Magdalena kirke.

Resten af dagen foregår til fods i Jerusalems gamle bydel. Vi skal naturligvis følge i Jesus’ fodspor ad Via Dolorosa, som slutter ved Golgata-klippen i Gravkirken. Kirken er det helligste sted for verdens kristne.

Vi besøger også de etiopiske munke, som har indrettet sig oppe på taget af Gravkirken. Vi kigger forbi Bethesda-dam og snor os gennem de små bazargader, passerer det kristne, det armenske og det jødiske kvarter og kommer ud ved jødernes helligste sted, Vestmuren.

Det er en fascinerende og uforglemmelig oplevelse at stå her ved resterne af Kong Salomons tempel. Her ses både de sortklædte ultraortodokse jøder med slangekrøllerne og almindelige jøder, som i skøn forening beder ved Vestmuren.

Oven over Vestmuren ligger de to smukke bygninger, Klippemoskeen med guldkuplen og få meter derfra, Al Aqsa moskeen med den grå kuppel.

Middag i Betlehem.

Overnatning: Betlehem

• Dag 5

Jerusalem - Qumran - Det Døde Hav

Efter morgenmaden kører vi 1230 meter ned til Det Døde Hav på Vestbredden, som er det lavest beliggende sted i verden - mere end 400 m under jordens overflade. Jo længere vi kommer nedad, jo mere stiger temperaturen. Det Døde Hav er en del af Den Afro-syriske Spalte, som strækker sig fra den libanesiske Beqaa-dal til Afrikas Horn ved Somalia.

Vi besøger Jesus dåbssted ved Jordan-floden, inden vi fortsætter til Qumran, hvor Dødehavsrullerne blev fundet i 1947. I grotterne er der blevet fundet syv næsten komplette skriftruller og fragmenter af op mod 800 skriftruller, alle med bibelske tekster. Dødehavsrullerne bliver i dag opbevaret i Israel museet i Jerusalem. Vi ser grotterne og besøger resterne af oldtidens klosterlignende samfund på stedet.

Tid på egen hånd og aftensmad på kibbutz-hotel ved Det Døde Hav, hvor vi bor to nætter.

De første kibbutzer blev oprettet fra 1909, og kom hurtigt til at udgøre kernen i opbygningen af det jødiske samfund før statens oprettelse. Kibbutz (hebraisk: gruppe) er et kollektivt samfund, et lille samfund i samfundet, hvor folk bor og arbejder i fællesskab. Den grundlæggende solidariske tankegang har gennem tiden tiltrukket cirka 40.000 danskere, som for en periode som volontør ønskede at opleve denne rene kollektivisme.

I dag er kun få kibbutzer kollektive, men der ligger stadig ca. 245 kibbutzer over hele Israel.

Overnatning: ved Det Døde Hav

• Dag 6

Det Døde Hav - Masada - Judæa ørkenen

Dagens højdepunkt, i bogstaveligste forstand, er den legendariske Masada-klippe. Heroppe, 400 meter over Det Døde Havs overflade, kæmpede 967 jøder for næsten 2000 år siden en heroisk kamp mod den romerske overmagt. Ifølge myten var de belejret af romerne i tre år, men nægtede at overgive sig.

Efter besøget skal vi på en underlig badetur. Vi kan opleve den ejendommelige fornemmelse af at flyde oven på vandet som en korkprop. Man kan ”sidde” og læse en bog eller avis i vandet.

Overnatning: ved Det Døde Hav

• Dag 7

Det Døde Hav - Genesaret Sø - Kapernaum - Tiberias

Efter et dejligt morgenbord rejser vi nordpå gennem Jordandalen til Genesaret Sø.

Området langs med Jordanfloden er frugtbart, og der ses marker med grøntsager, frugtplantager og mange daddelpalmer, som er grundlaget for en omfattende eksport.

Området omkring Genesareth Sø regnes af mange som det mest naturskønne i Israel. I løbet af eftermiddagen skal vi på en skøn sejltur på søen. Vi ser også nogle af de steder, hvor Jesus udførte mirakler, deriblandt Brødmiraklets Kirke ved Tabgha, samt Kapernaum, hvor Jesus mødte sin første discipel, Peter, og gik på vandet.

Overnatning: Tiberias ved Genesaret Sø

• Dag 8

Galilæa - Safed - Golan

Vi kører til Safed, der er en af jødedommens fire hellige byer. Byen blev et åndeligt centrum i det 2. århundrede, hvor store dele af Talmud blev til her, og siden 1600-tallet har den været centrum for kabbala (jødisk mystik).
    Kabbalamystikerne levede, studerede, underviste og skrev i denne by, og mange af gravene er valfartssteder.

De gamle billedskønne sidegader i det jødiske kvarter har skjulte nicher og smukke synagoger, og de høje lofter, farverige dekorationer og gamle toraruller vidner om den rige fortid. Vi besøger de gamle synagoger og en kunstnerkoloni.

Vi fortsætter til Golanhøjderne for at se de gamle bunkers, som blev forladt af syriske soldater under seks-dages-krigen i 1967, byen Kuneitra på grænsen mellem Israel og Syrien, samt den nye israelske by Katzrin.

Vi slutter dagen på en af Golanhøjdernes vingårde, hvor vi smager på vinen.

Aftensmad og overnatning i Tiberias.

Overnatning: Tiberias ved Genesaret Sø

• Dag 9

Nazareth - Rosh Hanikra grotterne - Akko

I Nazareth besøger vi Bebudelseskatedralen, som er bygget over det sted, hvor ærkeenglen Gabriel ifølge traditionen fortalte jomfru Maria, at hun skulle føde Guds søn.

Herefter kører vi nordpå ud til kysten og helt op mod grænsen til Libanon, hvor vi besøger Rosh Hanikra grotterne. Her har havvandet slidt sig vej og skabt en række underjordiske huler på op til 200 meter. Nede i grotterne kan man opleve de mange grønne og blå nuancer af vand, der blandes af lyset. Oppe i sollyset skinner kalkstensklipperne hvidt, og herfra er der en imponerende udsigt ud over den israelske kyststrækning ned mod Haifa og Carmelbjerget.

Vi kører tilbage langs kysten for at besøge den lille charmerende havneby Akko. Gennem 1100-tallet var byen befæstet af korsridderne, bl.a. med den engelske Kong Richard Løvehjerte i front. Senere var den i de muslimske mamlukkers og efterfølgende i osmannernes hænder. Vi går en tur i den gamle osmanniske bydel, og ikke mindst besøger vi korsfarernes store underjordiske borganlæg, der blev udgravet i nyere tid og fremstår næsten intakt. Byen er på UNESCOs verdensarvsliste.

Vi fortsætter til Haifa, hvor vi har én overnatning.

Overnatning: Haifa

• Dag 10

Haifa - Drusere - Cæsarea - Tel Aviv

Haifa er en af Israels vigtigste havnebyer, og det var her, briterne i 1947 opbragte det berømte skib Exodus med 4.515 jødiske flygtninge ombord. Kort tid efter udråbte David Ben Gurion staten Israel.

Vi starter dagen med at nyde den storslåede panoramaudsigt fra Carmelbjerget ned over byen og Middelhavet. På Carmelbjerget ligger også det imponerende Bahai Tempel med de pragtfulde persiske haver.

Herefter besøger vi et drusersamfund på Carmelbjerget. Druserne udgør i dag en afgrænset etnisk gruppe, som lever i grænseområdet mellem Syrien, Libanon og Israel. Den drusiske religion siges at være hemmelig, hvilket dog er en myte.
    Den drusiske religion opstod, da den fatimidiske kalif al-Hakim (d. 1021) tillod nogle af sine undersåtter at udråbe sig som guddommelig. En af tilhængerne af al-Hakim hed Darazi, hvorfra drusernes navn stammer. Druserne er kendte for deres gæstfrihed og velsmagende mad. Vi bliver inviteret indenfor hos en druserfamilie, og hører om deres historie, liv og dagligdag, og spiser et traditionelt drusermåltid.

Herefter kører vi til den tidligere romerske by Cæsarea med det imponerende amfiteater. Her fra byen regerede den romerske statsholder Pontius Pilatus. Byens hippodrom kunne rumme 20.000 mennesker og Cæsarea er også kendt for, at Paulus sad fængslet i byen.

Om eftermiddagen ankommer vi til Tel Aviv, hvor vi har to overnatninger.

Overnatning: Tel Aviv

• Dag 11

Tel Aviv - Jaffa

Denne dag får vi et indtryk af metropolen Tel Aviv, der er på UNESCOs verdensarvliste på grund af byens 3.000 eksempler på bauhausarkitektur.
    Vi ser stedet, hvor premierminister Yitzhak Rabin blev skudt og dræbt, og Neve Tzedek, den første bydel i Tel Aviv bygget i 1909. Vi kører videre til Jaffa, den 9.000 år gamle havneby. Her går vi en tur gennem den gamle bydel, som i dag er et fint restaurerede kunstnerkvarter.

Overnatning: Tel Aviv

• Dag 12

Hjemrejse

Afhængig af hjemrejsetidspunktet kan man nå en dukkert i Middelhavet eller gå en tur ved stranden. Men ellers står dagen i hjemrejsens tegn efter en rundrejse spækket med oplevelser og indtryk.

OBS. På afgangene med direkte fly flyver vi først hjem ud på aftenen dag 12 med ankomst over midnat dag 13. Det betyder, at vi har hele dagen til at nyde Netanya.

Her finder du relevante oplysninger om rejser til Israel

Danske statsborgere behøver ikke visum. Passet skal være gyldigt 6 måneder efter hjemrejsedato. Det er altid en god idé at have en ekstra kopi af passets informationsside med. Den opbevares et andet sted end selve passet.

NB: Man får ikke længere et israelsk stempel i sit pas ved ind- og udrejse til Israel. I stedet får man et indrejsekort, som vi anbefaler, at man opbevarer sikkert, indtil man forlader Israel. Hvis du har stempler fra f.eks. Iran eller andre mellemøstlige lande, kan du blive stillet et par ekstra spørgsmål i sikkerhedskontrollen. Viktors Farmor har aldrig oplevet, at en deltager er blevet afvist grundet stempler i passet.

Som i de fleste andre oversøiske lande, anbefales det at være vaccineret mod smitsom leverbetændelse (hepatitis A), stivkrampe og difteri. Tal med egen læge eller en specialklinik for rejsemedicin.

Du kan også orientere dig på Seruminstituttets hjemmeside. Der kan være forskel på, hvilke vaccinationer der tilrådes.

• Sikkerhed

Nogle er nervøse for at rejse til Israel på grund af de urolige forhold, som ofte omtales i medierne. Man bliver imidlertid forbløffet over hvor rolig og afslappet hverdagen foregår. Siden staten Israels oprettelse i 1948, har soldater været en dominerende del af gadebilledet. Men det virker ikke anspændt og farligt. Har man opholdt sig i landet, som mange danskere har, kommer man gerne tilbage. Befolkningen er åben, humoristiske og imødekommende. Ingen tvivl om, at der er områder på Vestbredden og ikke mindst i Gaza striben man skal holde sig langt væk fra. Men vi kommer ingen af stederne.

I øvrigt følges udenrigsministeriets vejledninger i tvivlstilfælde.

Valutaen i Israel hedder Israeli Sheqel (ISL) (flertal: sheqalim). 10 ISL er ca. 19 DKK. Der kan hæves penge med kreditkort i kontantautomater i lufthavnen samt mange steder i byerne (brug bankernes automater for at undgå ekstra gebyrer). Kreditkort accepteres der ud over i vid udstrækning i restauranter og  butikker. Medbring evt. lidt USD, hvis der bliver brug for at veksle et mindre beløb til sidst på rejsen.

• Telefoni

Telefoni. Landekoden for Israel er 972. Den udgående internationale kode er 00.

Mange smartphones går på internettet af sig selv, og glemmer man at slå det fra kan det koste mange penge for datatid brugt i udlandet. Husk derfor at slå datatrafik fra i telefonens indstillinger inden afrejsen.

Strøm 230 volt. Det er ikke nødvendigt at medbringe adapter.

Vandet kan drikkes fra hanen, men har smag af klor, så køb evt. mineralvand.

På grupperejser betales drikkepenge til lokal guide og chauffører af Viktors Farmor.

Hvis man vil fotografere mennesker, bør man altid spørge om lov først. Ligeledes bør fotografering undgås ved grænseovergange, checkpoint og øvrige militære bygninger.

Prisniveauet i Israel er højere end de fleste andre lande i Mellemøsten. Mange ting koster nogenlunde det samme som i Danmark, og nogle ting kan endda være en smule dyrere. Et måltid mad på en restaurant koster eksempelvis fra ca. 200 kr. En øl koster ca. 50 kr. og en sodavand/mineralvand ca. 15-20 kr. En snack som f.eks. en falafel-sandwich med en sodavand kan fås til ca. 100 kr.

Bagagen bør aldrig være tungere end at man til enhver tid kan bære det selv til/fra hotelværelserne.

• Klima og sæson

Sommeren er varm og solrig. Selvom det er varmt, gør den lave luftfugtighed, at det ikke nødvendigvis føles ubehageligt. Fra april til oktober ligger temperaturen om dagen mellem 22 og 30 grader, dog varmere i juli og august.

Regnen, der ofte kommer som korte kraftige byger, falder hovedsageligt mellem november og marts. Temperaturen om dagen ligger typisk mellem 15 og 25 grader, og køligst i januar og februar. Tag regntøj med, som er let at pakke ned.

Antallet af turister i Israel stiger meget kraftigt i disse år, så forvent mange turister, især i marts til maj og september til november. Forvent kø ved de største seværdigheder, og især ved Fødselskirken og Gravkirken, og især i forbindelse med helligdage.

Medbring bekvemme og solide sko med lav hæl og gummisål til vandreture i naturen og byerne.

Ved besøg af religiøse steder skal både mænd og kvinder have tildækkede knæ og skuldre. Dette kan eventuelt nemt gøres ved hjælp af et par tørklæder.

Det er godt at have tøj med, der kan tages af og på "lag for lag" anbefales. Det er praktisk med en lun sweater eller en vindjakke til de kølige morgener og aftener. Et let tørklæde til halsen kan være rart i en air-conditioneret bus.

Israel er en time foran Danmark.

- Vækkeur

- Vådservietter

- Sollotion med høj faktor

- Læbepomade

- Kasket eller solhat

- En rulle toiletpapir eller kleenex

- Gode vandresko eller –støvler

- Langærmet skjorte/bluse og lange bomuldsbukser

- Badetøj /håndklæde/badesandaler til Det Døde Hav

- Evt. medicin mod maveinfektion (tal med egen læge)

- En lille flaske håndsprit (fås på apoteker eller hos Matas)

• Badning i Det Døde Hav

Da vandet er ekstremt saltholdigt, må man kun opholde sig i det 5-10 minutter, og man skal afvaskes godt bagefter. Hvis man har sår eller større rifter, bør man lade være. Der kan evt. benyttes svømmebriller til beskyttelse af øjnene. Stærkt overvægtige kan komme i ”havsnød”, da de ikke kan få fodfæste på bunden på grund af den stærke opdrift. Smykker bør tages af, inden man bader i det meget salte vand.

Er det et problem at rejse til Israel, hvis jeg har stempler i mit pas fra Iran eller andre mellemøstlige lande?

Nej, dette er ikke et problem. Det er muligt, at du bliver stillet et par ekstra spørgsmål i lufthavnens sikkerhedskontrol angående dine besøg i disse lande, men ellers er der ingen problemer. Viktors Farmor har aldrig oplevet at en gæst ikke måtte rejse til eller fra Israel på grund af stempler fra Mellemøstlige lande eller andre lande.

Hvordan er hotellerne i Israel?

Hotellerne i Israel er fine, rene turistklasse-hoteller. Israel er et lille land med en stor turistindustri, og der er langt fra turistklasse til det næste trin, og derfor bor vi oftest på 3-stjernede hoteller i Israel.

Hvor mange penge skal jeg budgettere med på rejsen?

Turen er med halvpension, og derfor skal du som minimum budgettere med at købe et måltid pr. dag samt drikkevarer. Typisk koster et frokostmåltid omkring 100 kr. og en sodavand kan købes for cirka 15-20 kr. Dertil kommer eventuelle souvenirs.

Skal jeg have vekslet valuta hjemmefra?

Det er de færreste, der medbringer israelske sheqel hjemmefra, og derfor er der mange, der har brug for at hæve sheqel som noget af det første på rejsen. Det kan være en god idé at medbringe lidt dollars, så man kan veksle mindre beløb først eller sidst på rejsen. Mange steder man også betale i dollars.

Hvor meget går vi på turen?

De fleste dage bliver vi kørt fra sted til sted og skal derfor ikke gå mere end et par timer rundt på de enkelte seværdigheder. Byvandringen i Jerusalem foregår dog til fods og derfor skal man være i almindelig god fysisk form for at kunne være med på denne dag. Man skal desuden kunne klare at gå på trapper og på underlag, der til tider er ujævnt.

Er der nogle retningslinjer for beklædning i Israel?

For alle, der skal ud at rejse med Viktors Farmor, tilbydes 10% på varer, som ikke er nedsatte på Spejdersports webshop. Fordelskoden oplyses ved bestilling af rejse.

Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om mulighederne for rejser til Israel.