Solformørkelse i Texas

Oplev det unikke naturfænomen på en rejse i USA

Den 8. april 2024 tidligt om morgenen begynder en total solformørkelse ude i Stillehavet. Den trækker ind over Mexico, USA og Canada og ender først på aftenen i Atlanterhavet.

15 dages rejse

Du kan opleve solformørkelsen i Texas, den største stat i det kontinentale USA. Ikke nok med at alt er stort i USA – i Texas er det endnu større. Det gælder de åbne vidder, de kæmpe biler, bøffen på tallerkenen, musikken, cowboy-kulturen, historien og nu også solformørkelsen. I det område, vi har udvalgt, strækker den totale formørkelse sig over 4 minutter og 27 sekunder, og vi er klar klokken 13.32, når den indtræffer. De klimatiske forhold på dette sted er meget gunstige. Derfor er der rigtig gode muligheder for at få det fulde udbytte af den totale solformørkelse.

Viktors Farmor har arrangeret solformørkelses-rejser i mange år, og som sædvanlig har vi et samarbejde med astro-guide Michael Svalgaard. Hans analyse af vejrforhold medfører, at vi gang på gang står på det rigtige sted, og derfor får det fulde udbytte af fænomenet.

På rejsen kombinerer vi solformørkelsen med de største oplevelser i Texas.

5 gode grunde til at rejse til Texas med Viktors Farmor:

• Nyd Texas' natur og kultur med sine mange seværdigheder
  • Oplev USA's næststørste kløft og nationalparken The Bend
  • Besøg det fascinerende Houston Space Center
  • Opdag Lubbock med kvæghistorie, farme, vindmøller og et bryggeri
  • Vi overnatter vest for centerlinjen, så der er mindre risiko for trafikprop på dagen for solformørkelsen

• Dag 1

Afrejse fra København

Flyrejse til Dallas, Texas. Vi ankommer om aftenen til Dallas, hvor vi har to overnatninger.

• Dag 2

JFK, madmarked og højt til vejrs i Dallas

Om formiddagen besøger vi 6th Floor Museum, der er placeret i selve bygningen, hvorfra der blev fyret 2 skud mod præsident John F. Kennedy den 22. november 1963. Han døde 30 minutter efter attentatet. I dag er bygningen et museum, der med historiske film og billeder fortæller om den tragiske begivenhed, efterforskningen og refleksioner over Kennedys indflydelse på USA og hele verden.
    Der blev fundet tre brugte patronhylstre i det sydøstlige hjørne af 6. sal. I dag er dette rum nøjagtigt genskabt ud fra billeder fra selve efterforskningen. Der er mange teorier om hvad der skete den dag – den officielle udråbte Lee Harvey Oswald som gerningsmanden.

Efter besøget fortsætter vi til det indendørs madmarked The Exchange Hall, hvor der er gode muligheder for at spise frokost.

Hen på eftermiddagen tager vi op i Reunion Tower Observation Deck, hvor vi i 143 meters højde får en 360 graders udsigt over byen. Her er teleskoper, så vi kan zoome os ind på byens seværdigheder og interaktive skærme, så vi kan lære om Dallas’ historie. Der er både en indendørs og udendørs udsigtsplatform.

Vi slutter vores først dag i Texas med en dejlig middag.

• Dag 3

Kvægbyen Fort Worth og Fort Richardson State Park

Vi kører ind cowboy-byen Fort Worth, hvor vi ser Stockyards i dagslys. Den historiske bydel er et mindesmærke over en vigtig del af historien og kulturen i Texas. På vores tur rundt i Stockyards hører vi om kvæghandelens historie og går en tur rundt blandt butikker og restauranter, der er indrettet i de gamle stalde.
    Om eftermiddagen kører vi ad Route 199 til Fort Richardson State Park & Historic Site. Fort Richardson var i brug fra 1867 til 1878 i årene under og efter den amerikanske borgerkrig.

Sidst på eftermiddagen er vi fremme i Graham, hvor vi har én overnatning.

• Dag 4

Den dræbende hersker af permtiden

Vi besøger det gamle postmuseum og kunstcentret, inden vi fortsætter til det naturhistoriske museum Whiteside. Her i området er der bl.a. fundet skeletter af Dimetrodon, der i permtiden for mellem 280 og 265 millioner år siden var et af de største rovdyr på landoverfladen. Samtidig gjorde den sig bemærket med et lodret opadstikkende sejl på ryggen.
    Efter besøget fortsætter vi til Amarillo og det fascinerende og farverige kunstværk Cadillac Ranch. Kunstværket består af 10 Cadillac’er, der er begravet med forreste del i samme vinkel som Keopspyramiden i Egypten.

Vi har én overnatning i Amarillo.

• Dag 5

USA’s næststørste kløft

I dag kører vi ind i det flade og rå ørkenlandskab til Palo Duro Canyon State Park og pludselig dukker USA’s næststørste kløft op. Vi oplever grotter og hoodoos (tårne af slanke klippeformationer), bl.a. parkens vartegn ”The Lighthouse”. Klippernes orangerøde farver ændrer sig i løbet af dagen, når solens stråler rammer klipperne.

Om eftermiddagen kører vi til Lubbock, hvor vi har to overnatninger.

• Dag 6

Buddy Holly, kvægfarme og vindmøller – og øl

Buddy Holly er født og opvokset i Lubbock. Vi besøger Buddy Holly Center, der giver et godt indblik i Buddy Hollys liv og musik samt andre kunstnere i det vestlige Texas. Vi besøger ligeledes The National Ranching Heritage Center, hvor vi får en forståelse for kvægfarmenes historie og udvikling.

Vi slutter af på vindmølle-museet, som fortæller historien om de traditionelle vindmøller, vi ser undervejs på vores rundrejse i Texas.

Om aftenen besøger vi det lokale bryggeri Two Docs Brewing Company, hvor vi spiser aftensmad og slukker tørsten med lokalbrygget øl.

• Dag 7

Storslået grottebesøg i Carlsbad Caverns

Vi kører ind i New Mexico for at besøge Carlsbad Caverns National Park. Det store grottesystem omfatter bl.a. det 1.200 meter lange, 190 meter brede og 100 meter høje ”The Big Room”, der er det 7. største grotterum i verden. Carlsbad Caverns rummer 118 huler, og mere end 190 km grotter og huler er udforsket og kortlagt. Vi nøjes dog med at gå 1,8 km.

Efter dette storslåede besøg kører vi tilbage ind i Texas, hvor vi har én overnatning i Fort Stockton.

• Dag 8

Det store sving ved Mexico

I dag kører vi til Big Bend National Park, der ligger på grænsen til Mexico. Nationalparken består af dybe kløfter, ørkenlandskaber med kaktusser, dramatiske bjerge, panoramaudsigter og floden Rio Grande, der snor sig gennem nationalparken. Nationalparken er opkaldt efter Rio Grandes store sving inde i nationalparken. Vi udforsker nationalparken, inden vi kører til byen Del Rio, hvor vi har én overnatning.

• Dag 9

Den charmerende by San Antonio og Texas' uafhængighed

Vi kører til San Antonio, der er en af de ældste spanske bosættelser i Texas. Byen blev grundlagt i starten af 1700-tallet som spansk missionstation. I starten af 1800-tallet var området en del af Mexico. En pudsig historie er, at danskeren Charles Zanco (fra Randers) i 1834/35 emigrerede til San Antonio. Charles har en stor del af æren for Texas' uafhængighed fra Mexico, da han med en lille gruppe mænd kæmpede for Texas' uafhængighed.

Vi besøger fortet Alamo, der havde stor betydning i Texas' uafhængighedskrig, og stedet er i dag kendt som en nærmest ikonisk fæstning i amerikansk historie. Alamo er optaget på UNESCOs verdensarvsliste.

Om eftermiddagen tager vi på en sejltur med en flodbåd på kanalen, der går gennem San Antonio. Kanalen blev skabt i 1939, hvor man indsnævrede en brusende flod og byggede en kanal. Begge bredder blev brolagt, og langs floden og kanalen findes smukke haver, kunst, små broer, fortovscaféer og restauranter.

• Dag 10

Tid på egen hånd i San Antonio

I dag er der tid på egen hånd til at udforske San Antonio, der oser af charme. Gå en tur langs River Walk, kig på butikker, nyd en kop kaffe på en af fortovscafeerne eller tag op i det 230 meter høje Tower of the Americas, der blev bygget til Verdensudstillingen i 1968. Herfra er der en uovertruffen udsigt over San Antonio. Stil sulten på Market Square, der et det største mexicanske marked i Texas.

• Dag 11

På vej til solformørkelseslokationen

Vi kører mod San Angelo og forbereder os på at se solformørkelsen næste dag. San Angelo ligger nordvest for centerlinjen, der er forholdsvis tyndt befolket. Derfor vil trafikken til centerlinjen være mindre på dagen for solformørkelsen.

Vi har en overnatning i San Angelo.

• Dag 12

Solformørkelse i Texas

Solformørkelsen 8. april 2024 er en af de længste i mange år. Vi har udvalgt et sted på centerlinjen for den totale solformørkelse. Om morgenen kører vi mod syd for at finde det bedste sted at opleve formørkelsen. Vi har god tid til at opstille kameraer og kikkerter.

Kl. 12.14 starter den partielle fase, hvor solskiven delvis dækkes af månen. Kl. 13.32 og de følgende 4 minutter og 27 sekunder oplever vi den totale solformørkelse.

Intet kommer op på siden af oplevelsen af solens korona. På den mørke himmel, iblandt stjerner og planeter, står månen som en kulsort silhuet, omgivet af et perlemorsfarvet lysende skær. Det har en helt ubeskrivelig skønhed.

Godt 4 minutter senere oplever vi den gradvist stigende lysmængde frem til kl. 14.55, hvor formørkelsen er slut.

Vi kører efterfølgende til San Antonio, hvor vi har én overnatning.

• Dag 13

Space Center Houston

Vi kører om morgenen til Houston, hvor vi besøger Space Center Houston, som er det officielle besøgscenter for NASAs Johnson Space Center og det førende læringscenter for videnskab og rumforskning. Her får vi mulighed for at komme helt tæt på kontrolcentret, og se og lære om, hvorfor det har haft så stor en betydning op gennem tiden. Vi har tid til at udforske Space Center Houston, der rummer omkring 400 rumgenstande og forskellige udstillinger.

Om aftenen spiser vi afskedsmiddag.

• Dag 14

Hjemrejse

Vi har formiddagen fri på egen hånd, inden vi kører til lufthavnen i Houston, og vores hjemrejse starter.

• Dag 15

Hjemkomst

Vi lander i København om morgenen.