Ecuadors højdepunkter

Højland, jungle og historisk charme

Ecuador ligger i det nordvestlige hjørne af Sydamerika, hvor ækvator skærer kontinentet. Det er et af Sydamerikas mindste lande, men også et af de mest mangfoldige og rejsevenlige lande rig på storslået natur og kulturelle oplevelser.

Vi oplever kolonial arkitektur i verdensklasse, stemningsfyldte pladser og storslåede udsigter til bjerge og sneklædte vulkantoppe. Vi kører gennem landskaber i grønne, brune og gule nuancer og går på opdagelse mellem friske råvarer og fint kunsthåndværk på farverige lokale markeder. Vi går i Inkaernes fodspor på Ingapirca, og i Amazonas sejler vi i kano og vandrer gennem den tætte skov på udkig efter fugle og dyr.

Ecuador byder om noget på de store naturoplevelser i højland og jungle og derudover charmerende kolonibyer og en venlig befolkning.

5 gode grunde til at rejse til Ecuador med Viktors Farmor:

• Nyd stemningsfyldte pladser i hovedstaden Quito, der er smukt beliggende i 2850 meters højde
  • Udforsk Ecuadors vigtigste præ-Inka kompleks, der består af 15 fladtoppede pyramider
  • Sejl i kano, og vandr i Amazonas med lokal jungleguide
  • Besøg hos oprindelige folk i Kichua landsbyen
  • Oplev Ecuadors største og mest kraftfulde vandfald, Pailon del Diablo

• Dag 1

Afrejse fra København og ankomst til Ecuadors hovedstad Quito

På de fleste ture flyver vi med KLM og har en mellemlanding i Amsterdam. Flyveturen til Amsterdam tager ca. halvanden time og herefter ca. 12 timer over Atlanterhavet til Quito.

Ankomst til Quitos lufthavn om eftermiddagen. Vi bliver hentet i lufthavnen og kørt til vores centralt beliggende hotel i Quito (2850 meter). Aftenen er fri til afslapning ovenpå den lange rejse.

Måltider: Mad på flyet samt aftensmad ved ankomst

Overnatning: Quito

• Dag 2

Quito

Dagen byder på kolonial arkitektur i absolut verdensklasse, når vi besøger Quitos ældste bydel. Quito blev grundlagt i 1534 af den spanske conquistador Sebastian de Benalcazar, og byen er i dag en af de bedst bevarede kolonibyer i Sydamerika samt optaget på UNESCOs liste over verdenskulturarven. Quito ligger i 2850 meters højde på et bakket plateau foran Pichincha vulkanen og er beriget med fantastiske udsigter i alle retninger. Vi starter derfor med at nyde udsigten og danne os et overblik over byen fra Parque Itchimbia, et af byens mange naturlige udsigtspunkter overfor Pichincha vulkanen. Herfra kører vi ad de smalle, brostensbelagte gader til centrum i den historiske bydel, hvor vi slentrer rundt og ser nærmere på den unikke arkitektur, kirkerne og bygningernes udsmykninger. Et af højdepunkterne er Plaza de la Independencia (Uafhængighedspladsen), hvor ældre mænd og skæve eksistenser samles til en sludder, og travle embedsmænd går hurtigt forbi. Den grønne, livlige plads er omgivet af præsidentpaladset, rådhuset, katedralen og ærkebiskoppens palads. Et andet højdepunkt er jesuitterkirken La Compañia, der med sin detaljerede facade udhugget i vulkansk sten og guldbelagte interiør er et af de Sydamerikas flotteste barokværker. På den historiske gade La Ronda, der ikke bare er en af byens ældste gader, men også var rammen om Quitos kreative miljø i 1930erne, får vi et indblik i hverdagslivet gennem tiderne og traditionelt kunsthåndværk, der demonstreres i små workshops. Vi spiser frokost på en restaurant med typiske, lokale retter på San Francisco pladsen i den smukke, totårnede kirkes ”kælder”. Hen på eftermiddagen kører vi tilbage til vores hotel.

Overnatning: Quito

• Dag 3

Quito - Cochasquí - Otavalo

Efter morgenmaden kører vi mod de nordlige Andesbjerge. Turen går fra meget tørre landområder til frodige dale, hvor der dyrkes avokado og citrusfrugter, til Cochasquí (3100 meter), der er Ecuadors vigtigste præ-Inka kompleks. Det blev bygget af Cara-folket omkring år 900 (e.Kr.) og består af 15 fladtoppede pyramider med lange adgangsramper. I dag er pyramiderne dækket af græs, og kun formen af dem kan anes, men det er et utroligt spændende sted at besøge, ikke mindst pga. den fantastiske udsigt. Mellem pyramiderne græsser flokke af lamaer. De er meget tillidsfulde, og vi kan nemt komme helt tæt på dem. Herfra kører vi videre nord på til byen Otavalo (2535 meter). Otavalo-indianerne er berømte for deres kunsthåndværk i hele Sydamerika, og Otavalo-markedet er et af kontinentets største. Indianere fra nær og fjern kommer her for at købe og sælge dagligvarer og få en sludder med venner og bekendte. Det er en eksplosion af farver og varer. Otavalo-indianerne er et stolt folk og holder fast i deres traditioner og unikke klædedragt: Kvinderne bærer en tung, sort uld-nederdel, hvid bluse med broderi og et sort eller gråt sjal. Mændene går i hvide bukser, blå eller grå poncho, stråhat og har deres hår samlet i en lang fletning. Vi bruger eftermiddagen på at se frugt- og grøntmarkedet og slentre rundt på tekstilmarkedet og opleve, hvordan de handlende tilbyder deres varer.

Overnatning: Otavalo

• Dag 4

Otavalo

Efter tidlig morgenmad starter vores rejse til Amazonas regnskoven, en tur på ca. seks timer. Det er en smuk køretur over Andesbjergene med udsigt til vindblæst græsland og vulkanen Antisana på 5753 meter. På vejen krydser vi ækvator ved Quitsato, et ækvatormonument designet som et kæmpe solur. Hvis det er en klar morgen, kan vi se vulkanen Cayambe (5790 meter) i baggrunden. Cayambe er Ecuadors tredjehøjeste vulkan og lige syd for toppen er den det højeste punkt på ækvator med 4690 meter. Efter ca. 3 timers kørsel kommer vi til Papallacta, en stille by i højlandet kendt for sine varme bade, der siges at have helbredende virkning. Vi bader i de varme kilder, mens vi nyder den kolde luft og udsigten til de grønne bjerge. Herefter fortsætter vi nedkørslen til junglen og oplever, hvordan landskabet forandrer sig og bliver grønnere, tættere, højere og fugtigere. Vi ankommer til lodgen sidst på eftermiddagen og indkvarteres i komfortable hytter mellem tropiske planter ved Napo floden. Der er ikke elektricitet i hytterne, men der udleveres hver aften petroleumslamper, der kan brænde hele natten, hvis det ønskes. Efter aftensmaden tager vi på aftenvandring omkring logden på udkig efter forskellige insekter (ca. 400 meter).

Overnatning: Amazonas

• Dag 5 og 6

Amazonas

Dagene står på udforskning af regnskoven. Vi vandrer i regnskoven med vores lokale jungleguide, der er opvokset i skoven og kender den som sin egen bukselomme. Han fortæller om planterne og deres brug og værdi for de lokale. Dagene står på udforskning af regnskoven. Vi vandrer i regnskoven med vores lokale jungleguide, der er opvokset i skoven og kender den som sin egen bukselomme. Han fortæller om planterne og deres brug og værdi for de lokale. Vi vandrer op til et udkigspunkt med en fantastisk udsigt over området og ser enorme ceibo træer. Vi sejler i kano på den store Napo flod, prøver kræfter med at fiske og vaske guld i floden. I den nærliggende Kichua landsby, ser vi hvordan indianerne bor, dyrker jorden og laver chicha, samt besøger alligator-søen, hvor alligatorer og spændende fuglearter kan observeres. Der er også god tid til at slappe af og nyde skovens mange lyde fra en hængekøje og gå på fuglekig omkring lodgen.

Overnatning: Amazonas

• Dag 7

Amazonas - Baños

Vi siger farvel til junglen og kører mod Baños. Efter et par timers kørsel kommer vi gennem en af de største byer i junglen, Puyo, og derfra igennem Pastaza kløften, der byder på en fantastisk panoramaudsigt til floden og den omgivende tågeskov. Der er flere imponerende vandfald langs vejen. I den lille landsby Rio Verde, der betyder grønne flod, vandrer vi ned gennem tågeskoven til et af Ecuadors største og mest kraftfulde vandfald, Pailon del Diablo, hvor floden lander i en stor ”stengryde” inden den mødes med en anden flod. Fra et udsigtspunkt kan vi mærke kraften og vandperlerne fra vandfaldet og studere de smukke epifytter der vokser på træerne. Senere får vi et lille adrenalin rush, når vi kører i svævebane over Pastaza floden ved vandfaldet Manto de la Novia.

Sidst på eftermiddagen ankommer vi til Baños (1820 meter), der har et dejligt, forårsagtigt klima og en spektakulær placering mellem grønne bjerge for foden af vulkanen Tungurahua (5023 meter). Byen har flere hyggelige pladser og en imponerende kirke, hvor malerier gengiver byens dramatiske historie og de mirakler, der er sket. I de små butikker sælges toffee-lignende slik og andre produkter lavet af sukkerrør, som Baños er storproducent af. Vi har én overnatning i Baños.

Overnatning: Baños

• Dag 8

Baños - Salasaca - El Arenal - Riobamba

Til morgen er der tid til at opleve Baños på egen hånd inden vi kører mod Andesbjergene og byen Riobamba. Det er en tur hvor landskab og klima ændres drastisk, fra den frodige skov til det måneagtige landskab uden vegetation rundt om Ecuadors højeste vulkan, Chimborazo (6310 meter).

I den lille indianerlandsby Salasaca besøger vi væveren Alonso Pillas hjem og værksted. Han viser, hvordan han arbejder ved væven efter ældgamle traditioner og fortæller om plantefarver og mønstrer, der er inspireret af Salasaca kulturen.

Vi passerer flere andre, små landsbysamfund, før vi kommer til et højt bjergpas ved skråningerne af Chimborazo og kører ind i området, der kaldes ”El Arenal” i 4000 meters højde. På en klar dag er der en fantastisk udsigt til den sneklædte kæmpe, og der er gode chancer for at se lamaer, alpakaer og vicuñas, der er verdens mindste lama-art. Vi går en tur i det flade terræn og kigger på den sparsomme bevoksning.

Sidst på eftermiddagen ankommer vi til Riobamba (2735 meter).

Overnatning: Riobamba

• Dag 9

Riobamba - Alausi - Ingapirca - Cuenca

Dagen byder på en smuk køretur gennem Chimborazo-indianernes land og marker dyrket med afgrøder som kartofler, løg og broccoli. Bønderne går klædt i kraftige røde, orange og lilla farver og lyser op mellem alt det grønne og brune. Vi stopper i Alausi, en lille atmosfærisk by med gamle huse og en togstation, der engang var det eneste forbindelsesled mellem kysten og højlandet. Vi går en tur på hovedgaden, hvor vi ser de utrolig flot klædte Alausi-kvinder, og oplever hverdagslivets travlhed.

Midt på dagen når vi til Ingapirca (3200 meter), Ecuadors eneste større Inkaruin. Ingapirca blev anlagt i midten af det 15. århundrede og spillede en vigtig rolle i Inkarigets nordlige ekspansion, der bragte dem helt til det moderne Colombia under ledelse af Inkaherskeren Huascar. Ruinens mest interessante struktur er den ovale tempelbygning, der viser Inkaernes håndværksmæssige og arkitektoniske evner, men vi får også indblik i områdets tidligere kulturer og andre aspekter af livet på det tidspunkt.

Vi spiser frokost på en hyggelig hacienda med udsigt til komplekset, inden vi fortsætter til den forførende koloniby Cuenca (2530 meter).

Overnatning: Cuenca

• Dag 10

Cuenca

Vi bruger formiddagen til fods i Cuenca. Vi slentrer i de smalle gader, langs Tomebamba floden og oplever livet på de hyggelige pladser rundt om i byen. Der er stort set en kirke eller et kloster på hvert gadehjørne, og vi ser bl.a. den imponerende Catedral Nueva med hvidt marmorinteriør og himmelblå kupler.

Vi besøger et værksted, hvor de berømte panamahatte fremstilles. Panamahatten kommer – trods sit misvisende navn – fra Ecuador, og har haft stor betydning for Ecuador og især Cuencas økonomi. Vi guides gennem hele processen fra strå til den færdige hat.

Resten af dagen er på egen hånd i Cuenca, der bugner med museer og kunstgallerier. Byen har på samme tid en international kant og provinsiel stemning, og der er et livligt aftenliv med mange gode restauranter og barer, der er værd at udforske.

Overnatning: Cuenca

• Dag 11

Cuenca - Guayaquil

Efter morgenmaden kører vi mod Guayaquil ved kysten. I udkanten af Cuenca stopper vi for at nyde udsigten over byens karakteristiske røde tage og mange kirketårne og sige farvel til højlandet. Turen til Guayaquil går gennem den naturskønne Cajas nationalpark, et bjergområde med stejle klipper, søer og skov, og vi oplever, hvordan landskabet ændrer sig radikalt, fra vindblæst paramo til tropisk lavland med banan- og kakaoplantager og en luftfugtighed tæt på 100%. I Guayaquil ser vi de vigtigste monumenter og vandrer langs promenaden ved Guayas floden, der ender i det farverige kvarter Las Peñas.

Vi spiser frokost inden vi sidst på eftermiddagen køres i lufthavnen. Vi ankommer til lufthavnen sidst på eftermiddagen i god tid til at nå vores internationale fly.

Måltider: Morgenmad, frokost og måltider på flyet

• Dag 12

Ankomst til København

For det meste ankommer vi via et stop i Amsterdam.

Måltider: Måltider på flyet

Her finder du relevante oplysninger om rejser til Ecuador

Som dansker er man visumfri i 90 dage. I flyet udfyldes indrejsekort. Man skal imidlertid være i besiddelse af et pas, der har mindst seks måneders gyldighed ved afrejse fra Ecuador. Det er altid en god idé at have en kopi af passets informationsside med. Den bør opbevares et andet sted end selve passet.

• Vaccination og medicin

Som i de fleste andre oversøiske lande, anbefales det at være vaccineret mod smitsom leverbetændelse (hepatitis A), stivkrampe og difteri. Endvidere anbefales vaccination mod gul feber. Viktors Farmor rådgiver af principielle årsager ikke om smitterisiko for malaria og om valg af malaria profylakse. Du bør tale med egen læge eller en specialklinik for rejsemedicin. Medbring evt. dag-for-dag programmet, hvorpå rejseruten er indtegnet.

Du kan også orientere dig på Seruminstituttets hjemmeside. Der kan være forskel på, hvilke vaccinationer der tilrådes.

Medicin: receptpligtig medicin bør pakkes i håndbagagen. Vær opmærksom på at det kræver en speciel tilladelse at medbringe insulin i håndbagagen, men egen læge kan hjælpe med at få en sådan tilladelse. Medbring gerne en medicinliste med det aktive stof i den receptpligtige medicin samt dosis.

Køresyge: er man tilbøjelig til at blive køresyg, er det en god idé at medbringe piller mod køresyge, da der køres i bjerge med hårnålesving.

• Højdesyge

Højdesyge kan opstå, når man bevæger sig relativt hurtigt op i en højde over 2500 meter f.eks. når man flyver til Quito. Det er vigtigt at drikke meget vand, spise lette måltider og undgå alkohol for at minimere problemer med højdesyge. Højdesyge viser sig bl.a. ved hovedpine, kvalme og utilpashed. På www.netdoktor.dk står der mere om højdesyge.

Tager du medicin eller lider du af sygdom, der kan blive forværret af en rejse i højderne, bør du i god tid inden afrejse kontakte egen læge. Har du ikke erfaring med, hvordan du reagerer på højder, kan du vælge at medbringe Diamox tabletter, som i vist omfang kan forebygge højdesyge. Tal med din læge herom.

Møntfoden i Ecuador er USDollars. Det anbefales at man medbringer dollars i kontanter. Tag ikke 50 og 100 dollarsedler med, da de er svære at få vekslet (da der er mange falske 50 og 100 dollarsedler). Det er bedst at have 10 og 20 dollarsedler med. Kreditkort kan anvendes i de større byer, hvor der også er hæveautomater. Kreditkort kan ikke anvendes på Amazonas lodge.

• Mad og drikkevand

Det er ikke tilrådeligt at drikke vandet i Ecuador. Mineralvand kan købes overalt. Undgå isterninger og lokalt hjemmebryg lavet på postevand. Vi får god og veltillavet mad overalt, og det er sjældent der forekommer mavetilfælde. På lodgen i Amazonas er der drikkevand til rådighed, og mineralvand kan købes.

Telefoni. Ecuador har selvvalg fra Danmark. Tryk 00593 + omr.nr + abon.nr. Fra Ecuador til Danmark trykkes 0045 + dk-nummer.

Mobiltelefon. Det er ikke alle mobiltelefoner, der virker i Ecuador. Kontakt din lokale tele-udbyder.

Internet. Der er internet på flere af de steder, hvor vi overnatter.

• Hoteller

De hoteller, vi bruger, er ofte hyggelige renoverede kolonipalæer eller haciendaer. Det betyder dog, at værelserne ikke altid er ens, at der kan være forskel på størrelserne af værelserne, og at der er nogle værelser uden vinduer (spansk byggestil) og nogle værelser med skråvægge. Derfor vil nogle til tider få et bedre værelse end andre, og omvendt. Der kan ikke garanteres bestemte værelser på forhånd.

Der er 110 volt. Danske stik kan ikke bruges, så medbring en adapter.

I Amazonas bor vi på en lodge, hvor der ikke er elektricitet på værelserne. Der er stearinlys til rådighed, men medbring en lommelygte eller pandelygte. Der er mulighed for at oplade fotografiapparater i receptionen, men det er en god idé at oplade alle apparater inden turen til Amazonas.

På restauranter er det normalt at lægge ca. 10% til regningen, hvis drikkepenge ikke allerede er inkluderet (servicio 10%). Hvis man har fået båret sin bagage til sit hotelværelse, giver man et lille beløb for det, f.eks. svarende til 1 $ pr. værelse.

På grupperejser betales drikkepenge til chauffører og lokalguider af Viktors Farmor.

Hvis man vil fotografere mennesker, bør man altid spørge om lov først. I højlandet kan man komme ud for at folk ikke bryder sig om at blive fotograferet.

I højlandet er den bedste måde at klæde sig på efter lag på lag princippet, da dagene ofte byder på både sol og regn. Det kan være køligt morgen og aften samt på vandreture i nationalparker, hvorfor en sweater og vindjakke anbefales. I Amazonas er der brug for let og løst tøj, langærmede bluser og lange bukser til vandringer i regnskoven samt regntøj.

Der udleveres gummistøvler (maks. str. 47). På lodgen kan shorts og sandaler anvendes. Det er god idé at medbringe solbeskyttelse med høj faktor, læbepromade, solhat og solbriller. Medbring badetøj til badning i Amazonas samt i varme kilder. Klima Ecuador har tropisk klima, men vejret varierer meget fra region til region og i forhold til højden.

I Quito og højlandet er gennemsnit-stemperaturen 7-23°C hele året rundt. I regntiden (okt. – maj) starter dagene generelt med sol, det bliver varmt over middag, og senere på dagen regner det. Det kan blive koldt om natten. I Amazonas ligger gennemsnitstemperaturen mellem 25 og 30 grader, og det er fugtigt og regnfuldt hele året. I Guayaquil ligger temperaturen gennemsnitligt mellem 21 og 31 grader og der er meget høj luftfugtighed

På restauranter koster en hovedret ca. 10-18 USD. En øl koster 3-4 USD, en sodavand ca. 2 USD og en flaske vin ca. 25 USD. En liter vand i et supermarked/kiosk koster ca. 1 USD.

Bagagen bør aldrig være tungere end at man til enhver tid kan bære det selv.

Ecuador har tropisk klima, men vejret varierer meget fra region til region og i forhold til højden. I Quito og højlandet er gennemsnit-stemperaturen 7-23°C hele året rundt. I regntiden (okt. – maj) starter dagene generelt med sol, det bliver varmt over middag, og senere på dagen regner det. Det kan blive koldt om natten.

Der er 6 timers forskel mellem Ecuador og Danmark. Når klokken er 12.00 i Ecuador, er den 18.00 i Danmark. Når der er sommertid i Danmark, er der 7 timers forskel.

- Vaccinationskort

- Regntøj eller regnponcho

- Evt paraply, også praktisk i stærk sol

- Vækkeur

- Varmt tøj (lag på lag), da vejret kan være omskifteligt

- Lette langærmede bluser/skjorter og lange bukser til vandring i regnskoven (ekstra sæt bukser kan være nyttige, da det er svært at tørre tøj i Amazonas pga. fugtighed)

- Passende fodtøj til let vandring (gerne vandtæt)

- Evt. teleskop-vandrestav

- Solbriller og solcreme

- Kasket/hat

- Evt. medicin mod maveinfektion og køresyge (tal med egen læge)

- Badetøj, badesandaler

- Evt. siddeunderlag

- Myggemiddel (vigtigt i Amazonas)

- Vådservietter

- Feltflaske / flaske til vand

- God kikkert

- Lommelygte/pandelygte + ekstra batterier

- Gummistøvler, hvis du bruger str. 48 og derover

- Evt. vandtæt pose til kamera

- Lille rygsæk til dagsture

• Værdigenstande

Hvis du medbringer kamera, mobiltelefon eller andre værdigenstande på kanoturene i Amazonas, så sørg for at have det i en vandtæt pose. Viktors Farmor kan ikke gøres erstatningspligtig, hvis genstandene bliver våde eller mistes.

• Kriminalitet

De fleste rejser til Ecuador er problemfrie. Ud over almindelig sund fornuft anbefaler vi, at man ikke går med smykker, og at man bærer sit kamera, telefon og penge ude af syne for andre.

For alle, der skal ud at rejse med Viktors Farmor, tilbydes 10% på varer, som ikke er nedsatte på Spejdersports webshop. Fordelskoden oplyses ved bestilling af rejse.

Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om mulighederne for rejser til Ecuador.