Mexico for 2 personer

Maya ruiner i Palenque, Mexico. Foto Kirsten Gynther Holm
Smukt kunsthåndværk i Mexico. Foto Kirsten Gynther Holm

En rejse med arkæologiske højdepunkter i Chiappas og Yucatan. Mayaruinerne i Palenque, Uxmal og Chichen Itza er på Unescos liste over verdens kulturarv. Et par dage på en stadig fungerende kaffefinca giver et særligt indblik i dagligdagen i en lille mexicansk landsby.

Pris: Fra 25.800 kr pr person v/ 2 personer.

1. dag - Afrejse fra Kastrup

Flyrejse fra København til Mexico City.

2. dag - Ankomst til Mexico City

Afhentning i lufthavnen og indkvartering på centralt beliggende hotel. Her skal vi bo de første 3 nætter.

En af verdens største metropoler, Mexico City, er samtidig det ældste urbane center på den vestlige halvkugle, førhen kendt som Tenochtitlan. Den spanske erobrer Hernando Cortéz og hans mænd var lamslåede over synet af aztekernes imponerende templer. Cortéz havde svært ved at formulere, hvad han så, da han til Kong Carlos V hjemme i Spanien bl.a. skulle beskrive at ”en af pladserne her var dobbelt så stor som den i Salamanca”, og ”den vigtigste pyramide er højere end tårnet på Sevillas katedral.

Ingen steder i Mexico er landets eksplosive fortid bedre skildret end her ved den store plads Zócalo.

Omgivet af nogle af kolonitidens fineste bygninger ligger levnene fra en af aztekernes vigtigste monumenter, Templo Mayor.

3. dag - Halvdags bytur. Ca. 4½ time.

Denne bytur er en såkaldt ”seat-in-bus” tur sammen med andre turister og med engelstalende guide.

Vi bliver afhentet på hotellet kl. 9.30 og begynder vores opdagelse af Mexico City ved det historiske centrum, der ligger på det sted, hvor aztekerne havde deres hovedstad, Tenochtitlan. Efter spanierne havde invaderet byen, jævnede de den med jorden, og genbrugte meget af dens stenarbejde i deres egne konstruktioner. Vi besøger Zócalo, en af de største offentlige pladser i verden, som er domineret af to bygninger: Catedral Metropolitana – den største kirke i Latinamerika – og Palacio Nacional, hvor vi kan beundre vægmalerier over trapperne og langs to mure, der viser Diego Riveras syn på den mexicanske historie.

Vi fortsætter til et marked for håndværk, hvor der er tid til en lille slentretur. Herefter kører vi langs den brede boulevard Paseo de la Reforma, konstrueret under kejser Maximilian, da han ønskede at forbinde byens centrum med slottet i Bosque de Chapultepec.
i ankommer til museet for antropologi, hvor vi besøger Sala Azteca, der huser skattene fra Azteker-kulturen.

4. dag - Halv dag ved Teotihuacan pyramiderne og Guadalupe basilikaen. Ca. 5½ time.

”Seat-in-bus” udflugt, hvor vi igen afhentes på hotellet kl. 9.30.

Vi kører til det arkæologiske sted Teotihuacan, som ligger 50 km nordøst for Mexico City.

På vejen stopper vi ved basilikaen Guadalupe. Ifølge legenden var det her på Tepeyac højen, at Jomfru Maria viste sig for en indfødt kristen konvertit ved navn Juan Diego i 1531. Den lokale præst troede ham ikke, så Juan Diego vendte tilbage til bakken, og et billede af Jomfru Maria viste sig mirakuløst på hans kappe. Her kan vi se både den nye basilika og kappen med billedet af Jomfruen.

Vi begiver os nu mod Teotihuacan, en af de mest imponerende byer fra oldtiden. Dette kolossale urbane center husede omkring 125.000 mennesker og dækkede mere end 20 km2. Byen dominerede livet i regionen i 500 år, inden den blev ødelagt og forladt omkring år 650.

Senere blev stedet gjort helligt af aztekerne, der troede at det var blevet bygget af kæmper. Det ceremonielle center med templer, paladser og pyramider vidner om byens betydning, men afslører ikke meget om dens skabere og indbyggere. Deres afstamning og livsstil er stadig et mysterium. Vi ser Quetzalpapalotl palads komplekset, en labyrint af beboelse og tempelstrukturer. Også Månepaladset, De Dødes Avenue og den enorme Solens Pyramide, som er en af verdens største skal vi se, inden vi vender tilbage til Mexico City.

5. dag - Til Tapachula og kaffehaciendaen ”Finca Hamburgo”

Vi køres til lufthavnen, hvorfra vi skal med fly til Tapachula. Her afhentes vi i lufthavnen af privat bil.

Med kun otte km til Stillehavet, 10 km til Guatemalas grænse og tæt ved kaffeplantagerne Sierra Madre samt vulkanen Tacaná, har Tapachula i syd en helt unik beliggenhed.

Denne summende by er den frodige Soconusco regions kommercielle centrum. I regionen dyrkes udover kaffe også bl.a. banan, mango, kakao og sukkerrør. Ved Tapachulas hovedplads finder vi katedralen og det arkæologiske museum, der rummer nogle af de bedste fund fra området omkring Izapa ruinerne. Disse ruiner er meget vigtige for arkæologer, da de repræsenterer en forbindelse mellem olmekerne og mayaerne.

Sierra Madre højderne er hjemsted for store kaffeplantager (Fincas de Café). For 120 år siden inviterede præsidenten europæere til dette fjerne sted for at komme og dyrke kaffebønner. Italienske, spanske, franske og tyske familier ankom, men efter få år med modgang og sygdom, blev kun de tyske familier. Med hjælp fra Chamula (og senere guatemalske) arbejdere, og efter mange hårde tider som den Mexicanske revolution og anden verdenskrig, lykkedes det omsider de tyske familier, at forvandle deres Fincas til velhavende forretninger.
Frokosten kan evt. nydes på det smukke hotel Casa Mexicana.

Efter en spadseretur ved pladsen og et besøg ved det arkæologiske museum besøger vi mayaruinerne ved Izapa. Herefter kører vi til kaffeplantagerne og bliver modtaget på haciendaen ”Finca Hamburgo”med cocktail og en fantastisk udsigt udover plantagerne og Stillehavskysten. Efter indkvartering besøges herregården Casa del Patrón og den lille kirke, som er knyttet til disse kaffeplantager.

Vi har to overnatninger på ”Finca Hamburgo”, en 5-stjernet lodge, smukt beliggende på bjergskråningerne i grønne omgivelser. Der er kun 8 dobbelværelser på dette sted, og man bliver meget forkælet. Middagsmaden om aftenen er inkluderet.

6. dag - Besøg ved kaffeplantager

Efter morgenmaden kører vi i privat bil ud til to af naboplantagerne, Finca San Fransisco, som nu også dyrker blomster og Finca Irlanda, der i dag er 100% økologisk. Vi går gennem markerne ved Finca Hamburgo og får forklaret den proces, der er forbundet med at høste kaffen.

Efter frokost besøger vi Benefico, hvor vi ser hvordan kaffebønnen behandles efter høst - imponerende og spændende.

7. dag - San Cristóbal de las Casas

I privat bil bliver vi kørt til busstationen i Tapachula. Herfra skal vi med 1-klasses bus til til Tuxtla Gutierrez, hvor vi afhentes af privat guide. Vi kører videre herfra til San Cristóbal, der oprindeligt var en Chiapaneca by beliggende midt i junglehøjderne. Køreturen tager ca. to timer.

Undervejs gennem fyrreskove fornemmes den tynde luft mere og mere. I San Cristóbal er dagene solrige og varme, hvorimod aftenerne kan være kølige. Regionen er bl.a. kendt for rav, og de attraktive butikker i byen sælger desuden kreative smykker skabt af sølv og gamle sten.

Indkvartering på 4-stjernet hotel.

8. dag - Halvdagsudflugt i San Cristóbal de las Casas

Denne udflugt er en ”seat-in bus” tur med andre turister og engelsktalende guide. Vi besøger de indianske byer San Juan Chamula og Zinacatan.

Resten af dagen er til fri disposition.

9. dag - Palenque

En meget flot udflugtsdag, hvor der startes i San Cristobal de las Casas og sluttes i Palenque, hvor der er indkvartering på et 4-stjernet hotel. Det er en ”seat-in-bus” udflugt med engelsktalende guide. Kørslen går via Agua Azul Jungle River.

10. dag - Til Merida

Før vi flyver til Merida, besøger vi de gamle Maya ruiner i Palenque, der ligger i Tumbalá bjergenes forland på et klippefremspring.
Stedet vidner med sin elegance og fine håndværksmæssige udførelse, samt relieffer med mytologiske Maya motiver om civilisationens kreative genialitet. Området har altid været utroligt frugtbart ikke mindst på grund af den høje nedbørsmængde, som gjorde det muligt at dyrke jorden anderledes end i resten af landet. Det virker som om guderne var ligeså fascinerede af Palenque som gæsterne er i dag.

Yucatán statens hovedstad Merida blev til for mere end 450 år siden ved T´ho, en gammel Maya by. I byens centrum er der en stor plads med skyggefulde træer. På hovedgaden, Paseo Montejo, ligger fornemme europæiske palæer, hvis pastelnuancer og minutiøse pynt minder om overdådigt pyntede bryllupskager. Selvom byen huser omkring 700.000 indbyggere, har den beholdt sin koloniale charme, og den bærer præg af en meget afslappet stil.

I Merida indkvarteres vi på 4-stjernet hotel. Her har vi en god base, hvorfra vi kan udforske de arkæologiske mayasteder Chichén-Itza og Uxmal.

11. dag - Uxmal. Heldagsudflugt ”seat-in-bus”

Vi afhentes kl. 9 og kører til ruinerne Uxmal, 80 km syd for Merida. Uxmal betyder ”bygget tre gange” på det mayanske sprog. Disse ”World Heritage” ruiner er nogle af de bedst restaurerede og bevarede ruiner på hele Yucatán halvøen. Arkitekturen er karakteriseret ved lave horisontale paladser omkring gårdspladser, dekorerede med skulpturelle elementer og detaljer.

Vi studerer de prægtige bygninger, heriblandt magikerens hus, nonneklostret og skildpaddernes hus. Efter frokost tager vi til det arkæologiske sted Kabah, 23 km sydøst for Uxmal. Kabahs mest berømte konstruktion er Maskernes Palads, med dets forbløffende facade dækket med næsten 300 masker af den langnæsede regngud Chaac.

Udflugten vare ca. 8 timer, og frokosten er inkluderet.

12. dag - Halvdags byrundtur i Merida

En to-timers udflugt, ”seat-in-bus”. Vi går på opdagelse i Meridas historiske bymidte, startende med et besøg ved den storslåede San Ildefonso katedral, bygget af sten fra gamle mayatempler. Konstruktionen af denne katedral begyndte i 1561, og det er derfor den ældste i Latinamerika. Her er der vægmalerier, der skildrer mødet mellem Francisco de Montejo – Meridas grundlægger – og den mayanske konge Tutl Xiu.

Vi besøger Casa Montejo, Francisco de Montejos elegante hjem og guvernørens palads, med 27 vægmalerier malet af Don Fernando Castro Pacheco. De illustrerer Yucatáns noget voldelige historie. Don Fernando brugte hele sit liv på at arbejde med disse malerier.

Fra den smukke og skyggefulde Plaza Principal kan vi se både Katedralen, Palacio Municipal (rådhuset), Casa Montejo og guvernørens palads. Til sidst køres langs den historiske boulevard Paseo Montejo – udsmykket efter Champs Elysees – med de statslige huse, butikker og ejendommelige restauranter.

13. dag - Til Cancun, via Chichen Itza

En ”seat-in-bus” udflugt på i alt 9 timer. Frokosten er inkluderet.

120 km øst for Merida ligger de berømte mayapyramider Chichen Itza, hvortil vi kører i dag. Stedet, der er mere end 1500 år gammelt, er inddelt i tre sektioner med hver deres præg, og der er en stor boldbane hvor de mayanske mænd spillede et spil kaldet ”Pol ta pok”.

Antropologer mener at formålet med spillet var at slynge en bold igennem en ring, der var monteret på en mur, syv meter over jorden. Hvert hold havde seks markspillere, som skulle prøve at spille bolden - uden at bruge hænderne - til deres anfører, som så ville prøve på at slynge den i mål ved hjælp af en ketsjer e.l. Den anfører, der lavede det første succesfulde skud blev derefter halshugget som en ofring til guderne. Dette betragtede man som en ære og en garanti for direkte indtræden i himmeriget.

Vi udforsker desuden Kukulcan pyramiden og de andre imponerende templer, inden vi kører til Cancun, hvor vi har to overnatninger på 5-stjernet hotel.

14. dag - Fridag i Cancun

For tredive år siden var Cancun ikke andet end en sandbanke, der klamrede sig til Mexicos caribiske kyst. Først i 70’erne indså regeringen, at stedet her var specielt med det glitrende turkise vand og det funklende hvide sand, næsten uberørt siden den mystiske tilbagegang af det mayanske imperium i det 13. århundrede.

I dag er Cancun en spændende stranddestination og en adgangsvej til mayaernes verden. I dag er der tid til at nyde de gode strande og bade i det krystalklare vand hvor det desuden er optimalt at snorkle og dykke.

15. dag - Hjemrejse

Vi bliver kørt til lufthavnen i Cancun. Fly til København.

16. dag - Ankomst til København

Prisen dækker

• Fly København/Mexico City og retur Cancun/København
  • Indenrigsfly i Mexico
  • Hoteller med morgenmad
  • Alle udflugter nævnt i programmet
  • 1-klasses bus til Tuxtla Gutierrez
  • Entréudgifter på udflugterne
  • Frokost på heldagsudflugterne
  • Middagsmad under opholdet på ”Finca Hamburgo”

Ikke inkluderet

• Afbestillings- og rejseforsikring

Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder efter hjemrejsedato.