Uganda og Rwanda

Safari med chimpanser og bjerggorillaer

Følg en gorilla på syv meters afstand. I naturen. Denne helt utrolige oplevelse kan du få i Bwindi National Park, på grænsen mellem Uganda og Rwanda, hvor over halvdelen af verdens bjerggorillaer findes. Rejs med på safarieventyr.

14 dages rejse

Vandreturen til gorillaerne går gennem ægte centralafrikansk regnskov. Ind imellem hugger guiderne sig vej frem med macheter. De første kendetegn er brummende lyde. Så er vi ved en bjerggorilla-familie og følger dem i en time. På syv meters afstand. Det er i den grad fantastisk.

Rejsen er lagt på tider af året, hvor der er frodigt og grønt og et rigt fugleliv. Samtidigt er vandringen til bjerggorillaerne ofte kortere i disse perioder. Bemærk, at vores pris inkluderer tilladelse til gorilla tracking. Parkpersonalet beslutter, hvilken gruppe gorillaer vi skal besøge, og det foregår i små grupper på max. 8 personer. Guiderne fortæller os om procedure, og hvad vi må og ikke må, når vi er i nærheden af dyrene.

Rejsen begynder i Rwanda. Landet er meget naturskønt, frodigt og kuperet, hvilket forklarer tilnavnet ”De 1000 Bakkers Land”. I Rwanda lægger vi vejen forbi mindestedet i Nyamata, og Genocide (Folkedrab) museet i Kigali. I byen oplever vi også moderne kunst og kunsthåndværk.

På vejen mod Uganda får vi et godt indblik i Dian Fosseys utrættelige arbejde med at beskytte og bevare bjerggorillaerne. Uganda rummer noget af det bedste dyreliv i Afrika. I Kibale National Park tager vi på chimpanse-trek, og i Queen Elizabeth National Park tager vi på game drive i safaribiler og med båd på Kazinga-kanalen. Vi nyder den smukke natur med bjerge, vulkaner, kratersøer og teplantager her langs Rwenzori-bjergene og besøger Twafolket ved Bwindi. Vi slutter rejsen i Entebbe, hvor vi tager på bådtur til Mabamba Bay Wetland for at opleve den sjældne og mystisk udseende træskonæb.

5 gode grunde til at rejse til Uganda og Rwanda med Viktors Farmor:

• Kom tæt på bjerggorillaerne i Bwindi National Park
  • Tag på bådtur på Kazinga-kanalen i Queen Elisabeth-nationalparken blandt elefanter, bøfler og et rigt fugleliv ved bredden
  • Oplev de menneskelignende chimpanser i Kibale-nationalparken
  • Kør igennem Ugandas flotte landskaber med kaffe- og teplantager, grøntsagsmarker og flotte vulkansøer
  • Få et indblik i folkedrabet i Rwanda, De 1000 Bakkers Land

• Dag 1

Afrejse mod Rwanda, De 1000 Bakkers Land

Vi flyver fra Kastrup Lufthavn via Istanbul til Kigali, hvor vi ankommer lige over midnat.

Vi kører til vores hotel, hvor vi har tre overnatninger.

Overnatning: Kigali

• Dag 2

Hovedstaden Kigali og folkemordet i Rwanda

Vi bruger dagen på at få et indblik i det frygtelige folkemord, der fandt sted i 1994. Ikke for at dvæle i fortiden, men for at opnå en bedre forståelse af, hvor langt landet er nået siden. Om formiddagen kører vi til mindestedet i Nyamata. I byens tidligere kirke blev 10.000 tutsier dræbt under folkedrabet. Vi besøger også Ntarama, hvor mindst 5.000 mennesker blev dræbt.

Vi fortsætter til Genocide (Folkedrab) Memorial, der tjener som museum til oplysning, og hvor lokale mødes, mindes og bliver husket på, at historien aldrig må gentage sig. Efter en gribende og tankevækkende dag tager vi tilbage til vores hotel, hvor det bliver muligt at absorbere dagens indtryk.

Overnatning: Kigali

• Dag 3

Kvindecentret og kunst

Om formiddagen tager vi på guidet vandretur for at besøge kvindecentret i Nyamirambo. Projektet blev startet i 2007 af 18 kvinder. Målet var at give lokale kvinder uddannelse og samtidig undgå diskrimination, vold og mangel på muligheder i livet. Kvindecentret tilbyder kvinder gratis engelsk samt sy-, madlavnings- og it-kurser. Derudover tilbydes lønnet beskæftigelse med fremstilling af tøj og kunsthåndværk og guidede ture for turister. Vi får en introduktion til centret og hører mere om dets aktiviteter.

Derfra tager vi på byrundtur i Nyamirambo, der er Kigalis ældste kvarter. Byrundturen afsluttes med lokal frokost.

Efter et par begivenhedsrige timer besøger vi Rwanda Art Museum, der er indrettet i den tidligere præsident Habyarimanas bolig. Museet giver et indblik i originaliteten af rwandisk kreativitet. Flyresterne fra præsidentens fly, der styrtede ned i 1994, ligger i baghaven, og er i dag kulturarv.

Overnatning: Kigali

• Dag 4

Dian Fossey

Efter morgenmaden kører nordpå til Karisoke Research Centre and Museum i Musanze, Ruhengeri. Dian Fossy oprettede Karisoke Research Centre i 1967, hvor meget af hendes arbejde foregik frem til hendes død i 1985. Museet fortæller om Dian Fosseys utrættelige arbejde med at beskytte og bevare bjerggorillaerne.

Efter et interessant besøg i forskningscentret, skal vi ud at besøge Gorilla Guardians Village. Gorilla Guardians er en organisation, der har til formål at forbedre levevilkårene for tidligere krybskyttere, der levede af at nedlægge bjerggorillaerne, og de lokalsamfund der lever omkring Rwandas Volcanoes National Park. Med vores besøg er vi med til at bidrage til en indtægt til lokalsamfundet.

Vi har én overnatning i Musanze.

Overnatning: Musanze

• Dag 5

Bunyonyis smukke vulkansøer, Uganda

Efter morgenmaden kører vi til grænsen til Uganda. Visumformaliteterne tager lidt over en time. Vi fortsætter op til Lake Bunyonyi, der ligger i næsten 2.000 meters højde. Her er 29 større og mindre øer, og rundt om søen ligger små landsbyer op ad de stejle skråninger med terrasseanlagt landbrug.

Efter frokost er der tid til at slappe af og nyde udsigten, eller man kan tage på en vandretur eller bådtur (ikke inklusiv). Søen er fri for bilharzia (sneglefeber), og der lever hverken krokodiller eller flodheste. Så der er mulighed for at tage en forfriskende dukkert. Vi har én overnatning ved Lake Bunyonyi

Overnatning: Lake Bunyonyi

• Dag 6

Lake Bunyonyi – Kibale Forest

Vi kører nordpå mod Kibale Forest National Park og Fort Portal. Det er en tur gennem smuk natur, terrasseanlagt landbrug, skove og teplantager. Hvis det er muligt, kan vi gøre holdt ved en af teplantagerne og lære lidt mere om processen fra bladene bliver plukket, til vi sidder og nyder en kop velsmagende te hjemme i sofaen. Vi kan se buskene, og hører mere om dyrkningen og plukningen.

Vi har to overnatninger ved Fort Portal og Kibale Forest National Park.

Overnatning: Fort Portal/Kibale National Park

• Dag 7

Chimpanser i Kibale

Efter morgenmad tager ind i Kibale Forest National Park, der er et af de få steder i verden, hvor man stadig kan opleve chimpanser i den vilde natur. Den tropiske skov er hjemsted for ca. 1.500 chimpanser og 12 andre primater, heriblandt L’Hoest’s aber, røde colobusaber, sort-hvide colobusaber og hvidkindet mangabey. Chimpansen er, sammen med gorillaen, menneskets nærmeste slægtning, og vi deler næsten 99% af vores gener med dem.

I mindre grupper vandrer vi med rangers i skoven for at spotte chimpanserne. Vi går efter lyde og rangernes erfaringer mellem lianer og mahogni. Det er en fantastisk oplevelse at stå og følge dagliglivet blandt disse menneskelignende dyr. Efter frokost tager vi på en vandretur i Bigodi Wetland Sanctuary. I vådområdet lever 8 primater, et utal af sommerfuglearter og 200 fuglearter, bl.a. den blå turaco, næsehornsfugle, isfugle og væverfugle.

Overnatning: Fort Portal/Kibale National Park

• Dag 8

Queen Elisabeth National Park – Kazinga-kanalen

Vi forlader Kibale og kører sydpå langs med Rwenzori-bjergene til Queen Elisabeth nationalparken. Det er en flot tur, hvor vi passerer teplantager og grøntsagsmarker samt vulkansøer. Undervejs krydser vi ækvator. Bjergene udgør grænseområdet mellem Uganda og Congo. Blandt de høje bjerge findes det sneklædte bjerg Mount Stanley, der med sine 5.110 m.o.h er Afrikas 3. højeste bjerg.

Vi kører ind i Queen Elisabeth nationalparken og tager på game drive. Parken er opkaldt efter Dronning Elizabeth II, der besøgte landet i 1954. Naturen i den 1.978 m2 store nationalpark er meget varieret med åbent græsland, tæt buskads, skov, sump og søbredder. Her findes over 600 forskellige fuglearter og 95 arter af pattedyr, bl.a. elefanter, bøfler, løver, vildsvin, flere antilopearter og mange Uganda Kob, der er landets nationaldyr.

Fremme ved vores lodge spiser vi frokost.
    Om eftermiddagen tager vi med båd ned ad den 32 km lange naturskabte Kazinga kanal. Kanalen forbinder de to søer Lake Edward og Lake George. Sejlturen byder på et helt eventyrligt dyre- og fugleliv. Vi vil se hundredvis af flodheste i vandkanten samt masser af bøfler, elefanter, krokodiller og forskellige fuglearter, bl.a. storke, isfugle og fiskeørne. Efter en spændende eftermiddag kører vi tilbage til vores lodge for at spise aftensmad.

Vi har to overnatninger i Queen Elisabeth nationalparken.

Overnatning: Queen Elisabeth National Park

• Dag 9

Game drive – Bwindi Impenetrable Forest

Vi står tidlig op for at tage på game drive i Queen Elisabeth parken. Parken er hjemsted for 4 af de 5 dyr i The Big Five – løven, leoparden, elefanten og bøflen. Men uanset hvilke dyr vi oplever på dagens game drive er det altid en kæmpe oplevelse. At sidde og betragte gazellerne, der elegant springer gennem græsset. Eller vortesvinet, der med sin opretgående hale nærmest fungerer som en antenne.

Efter vores game drive kører vi til Bwindi Impenetrable Forest National Park i den sydvestlige del af Uganda. Vel fremme på vores hotel er det tid til at slappe af og forberede os på morgendagens gorilla-tracking.

Overnatning: Bwindi Empenetrable Forest Nationalpark

• Dag 10

På trek til bjerg-gorillaerne

Bwindi Impenetrable Forest National Park er leveområde for over halvdelen af verdens tilbageværende bestand af bjerg-gorillaer. De resterende er fordelt mellem Rwanda og den Demokratiske Republik Congo. Regnskoven i parken er over 25.000 år gammel og rummer et af de rigeste økosystemer i Afrika. Den er på FNs liste over verdens naturarv.

I dag er vi nået et af højdepunkterne på rejsen. Efter en tidlig morgenmad kører vi til nationalparken, hvor vi skal registreres. Det er en simpel proces, og det er også her parkpersonalet vil beslutte, hvilken gruppe af gorillaer vi skal besøge. Parkpersonalet vil udspørge os om vores konditionsniveau og rådgive os, hvor lang tid det tager og betingelserne for at nå de forskellige grupper, baseret på deres placering i parken den foregående aften. Det forgår i små grupper med max. 8 personer i hver gruppe.

Så snart vi er delt op i grupper, vil hver guide fortælle om procedure, og hvad vi må og ikke må, når vi er i nærheden af gorillaerne. Efter briefingen går vi tilbage til bilerne, som vil køre os op på bjerget til startstedet i ca. 1.900 meters højde. Her vil alle også blive tilbudt en bærer (1 per deltager), der kan bære rygsækken eller anden bagage. Turen op til den nærmeste gruppe gorillaer kan tage alt mellem ½ og fire timer – hver vej. Der gøres flere stop under vejs, hvor der er mulighed for at slappe af og tage fotos.

Vandreturen går gennem ægte centralafrikansk regnskov, hvor guiderne indimellem hugger sig vej med macheter. Det er en flot, lidt mudret og til tider våd tur igennem ujævnt terræn. Men ganske fantastisk. Efter et par timer, afhængig af hvilken familie, der er udpeget, nærmer trekket sig langsomt gorillaerne. De første kendetegn er brummende lyde. Der gøres stop på syv meters afstand, hvor der er én time til at følge bjerggorillaerne og være helt tæt på de utrolige dyr. Det er uden tvivl en af de mest minderige oplevelser, man kan få. Det er i den grad fantastisk.

Vi går ned gennem regnskoven og kører tilbage til hotellet, hvor der venter lige dele jubel og afslapning.

For de, der ikke ønsker at tage på gorilla tracking, er der mulighed for at slappe af på lodgen eller gå en tur i de smukke omgivelser.

Overnatning: Bwindi Empenetrable Forest Nationalpark

• Dag 11

Twa-folket – Lake Mburo

Efter en nat, hvor det formentlig har været svært at falde i søvn ovenpå gårsdagens magiske oplevelse, er det igen blevet tid til en oplevelse ud over det sædvanlige. Vi skal ud at besøge Twa-folket, der lever i udkanten af regnskoven. Twaerne (pygmæer) blev kaldt ”Keepers of the Forest”. Da Bwindi Impenetrable Forest blev anlagt som nationalpark, og kom på UNESCO’s verdensarvsliste, for at beskytte de udrydningstruede bjerggorillaer i deres naturlige habitat, blev Twaerne tvunget ud af regnskoven uden nogen former for støtte eller erstatning, og skulle nu overleve i et ukendt territorium, hvor deres færdigheder og livsformer ikke passede ind i et moderne miljø.

Når vi besøger dem i deres samfund, er det således ikke kun en måde at lære mere om deres traditionelle levevis, men også en måde at støtte et folk og en kultur, der næsten er udslettet af den moderne udvikling. Efter et sjældent indblik i en traditionel stammekultur, hvor tro og overtro går hånd i hånd som behandlingsmetode, og hvor vi opnår en nærmere indsigt i, hvordan man lever og overlever i naturen, er det tid til at fortsætte vores rejse østpå mod Lake Mburo.

Overnatning: Lake Mburo National Park

• Dag 12

Lake Mburo - Entebbe

Ved daggry iklæder vi os vores vandrestøvler og tøj i naturlige nuancer, så vi langt lettere falder sammen med omgivelserne. Vi skal ud at gå i fodsporene på datidens safaripionerer og opleve dyrene på deres præmisser. Hvor du, som passager i en 4- hjulstrækker, blot er observatør, bliver du i langt højere grad en del af omgivelserne, når du på dine fødder bevæger dig rundt ude i bushen. Vores guide vil udpege og identificere spor, fortælle om spændende planter, fremhæve interessante insekter og andre smådyr, og informere dig om økosystemet generelt. Det er en fantastisk måde at blive introduceret til floraen og det mindre dyreliv, som ikke er så let at spotte fra et køretøj.

Efter denne spændende dyreoplevelse, vender vi tilbage til vores lodge for at indtage morgenmaden.

Derfra kører vi mod Kampala, hvor vi skal ud at besøge et handicapprojekt i Ggaba. Der bor mange handicappede børn i området Ggaba, hvor projektet holder til. Børn, som ikke kommer uden for hjemmet, både fordi der ikke er penge til det, og fordi der bliver set ned på handicappede i Uganda. Mange af dem er overladt til sig selv. Generelt nedprioriterer forældrene handicappede børn og støtter derfor heller ikke op økonomisk. Denne prioritering skal dog ikke gå ud over børnene og på baggrund af dette, er projektet opstået. Siden 2015 har projektet samlet handicappede børn og unge for at lege, få undervisning og lave andre aktiviteter. Der er tilknyttet ca. 20 børn med forskellige fysiske og psykiske handicaps, lige fra hørehæmmede til spastikere. Vi ser og hører mere om projektet, og hilser på alle børnene.

Efter et livsbekræftende besøg fortsætter vi til Entebbe. Entebbe ligger som en smuk lille oase på en grøn halvø omkranset af Afrikas største sø Lake Victoria. Byen var regeringssæde for det britiske protektorat indtil uafhængigheden i 1962.

Vi har én overnatning i Entebbe.

Overnatning: Entebbe

• Dag 13

Træskonæb og Tarzans jungle

Om morgenen tager vi på en bådtur til Mabamba Bay Wetland. Her lever 260 fuglearter inklusiv den sjældne og mystisk udseende træskonæb med det store og brede næb. En kropslængde på 1,5 m og et vingefang på 2,5 m gør den til en af verdens største fugle. Vi besøger vi den botaniske have i Entebbe, der ligger ned til Victoria søen. Haven er fra 1898, og regnskoven blev brugt som baggrund til flere scener i Tarzan filmene fra starten af 1940’erne. Ud over flere vegetations-zoner findes adskillige abe- og fuglearter.

Efter nogle oplevelsesrige timer i naturen, bliver der mulighed for at købe de sidste souvenirs, inden vi drager tilbage til vores hotel. Her bliver der mulighed for at tage et forfriskende bad og klæde sig om inden vores afskedsmiddag. Efter afskedsmiddagen kører vi sidst på aftenen til lufthavnen, og vores hjemrejse starter.

• Dag 14

Hjemkomst

Vi lander i København om eftermiddagen.

Her finder du relevante oplysninger om rejser til Uganda og Rwanda

Der søges online om et ”East Africa visa”, der gælder som visum for både Uganda og Rwanda. Det koster pt. 103 USD. Visumvejledning udsendes i god tid inden afrejse.
    Viktors Farmor kan mod 1.250 kr. i servicegebyr hjælpe med at søge om visumet.

Pas skal være gyldigt seks måneder ud over opholdet. Det er altid en god idé at have en ekstra kopi af passets informationsside med. Den opbevares et andet sted end selve passet. Husk det gule vaccinationskort med bevis for gul feber vaccination.

Der er krav om bevis for gul feber vaccination ved indrejse. Gul feber vaccinationen skal være givet senest ti dage før indrejse. Vaccination mod Meningokoksygdom anbefales. Som i de fleste andre oversøiske lande, anbefales det endvidere at være vaccineret mod smitsom leverbetændelse (hepatitis A), stivkrampe og difteri.

Viktors Farmor rådgiver af principielle årsager ikke om smitterisiko for malaria og om valg af malaria profylakse. Du bør tale med egen læge eller en specialklinik for rejsemedicin. Medbring evt. dag-for-dag programmet, hvorpå rejseruten er indtegnet.

Du kan også orientere dig på Seruminstituttets hjemmeside. Der kan være forskel på, hvilke vaccinationer der tilrådes.

Møntfoden i Uganda hedder shilling (forkortes USH). Der findes ATM kontantautomater til Visa-kort i de større byer i Uganda. US$ kan medbringes, men vær opmærksom på, at det skal være nyere sedler (2013 og nyere), og at store sedler giver bedre kurs. Møntfoden i Rwanda hedder franc (forkortes RWF). Det er bedst at medbringe USDollars i kontanter.

Der findes vekselkontorer mange steder. Der findes også ATM kontantautomater flere steder, hovedsageligt i Kigali.

Telefoni. Landekoden for Uganda er 256. Landekoden for Rwanda er 250.

Mobiltelefon. Der er udmærket mobildækning næsten overalt i Uganda og Rwanda. Både TDC og Sonofon har roamingaftaler med teleselskaber i Uganda og Rwanda. Det koster ca. 20 kr. i minuttet at ringe og modtage opkald fra Danmark. Sms koster 2,50 kr. at afsende og 0 kr. at modtage. MMS er ikke muligt. Det er billigt at købe et lokalt simkort.

Internet. Der er ofte trådløs internet på hoteller/lodges, men forbindelsen er meget langsom.

Der er 240 volt. Medbring adapterstik med tre ben eller en samledåse, som kan monteres med et lokalt hanstik i Uganda.

Strømmen kan være lidt ustabil på indkvarteringsstederne. Derfor kan det være en ide at medbringe ekstra batterier eller en solaroplader, hvis man f.eks. skal oplade batterier til telefon, video og kamera. I Rwanda kan der bruges danske stik.

Vandet fra hanen bør man ikke drikke, men mineralvand på flaske kan købes overalt.

På grupperejsen er drikkepenge til chauffør/guider samt rangere, bådfører og gorilla portere inklusiv. Drikkepenge til bagage portere er for egen regning. På restauranter er det normalt, at man runder beløbet lidt op, f.eks. med 10%.

Det er ikke tilladt at bruge blitz, når der tages billeder af chimpanser og gorillaer. Sørg for inden afrejse fra Danmark, at du ved, hvordan du slår blitz fra. Lufthavne, broer og militære områder må ikke fotograferes. Vær forsigtig med at fotografere på offentlige steder, uden at spørge om lov først. En uformel snak og et smil åbner ofte op for muligheden for at fotografere mennesker.

• Klima og påklædning

Klimaet er varmt som på de bedste danske sommerdage. Dagtemperaturen svinger mellem 20 og 30 grader. Om natten bliver der 10-20 grader. Medbring let sommertøj (bomuld) og en trøje til kølige morgener og aftener. Uformel påklædning på det meste af turen. Der er ikke brug for finere tøj til omklædning til middag.

Man bør ikke gå i shorts i byerne. ¾ bukser eller nederdel/ kjole kan godt gå an. Dette gælder også mænd. En god løsning er den type lærredsbukser, hvor benene kan lynes af i varieret højde. Ligeledes bør skuldrene være dækket.

Selvom sandaler kan være behagelige, er et par lukkede sko også praktiske at have med.

Til chimpanse og gorillatrekking er det dog bedst med lange bukser og lange ærmer på grund af den tætte bevoksning. Lange strømper er også tilrådeligt på grund af safari-myrer, der kan bide. Til gorilla trackingen er det også nødvendigt med regntøj, handsker (evt. havehandsker) og dagsrygsæk.

Stigningen på vandreturen op til gorillaerne kan være op til 500 højdemeter, og du skal være udstyret til glatte og muligvis mudrede bjergskråninger. Medbring derfor vandtætte vandrestøvler. Men alle, der er i god fysisk form og ved godt helbred, kan gennemføre turen.

En øl eller sodavand på en restaurant koster ca. 10-20 kr. og en vand koster ca. 5-10 kr. En flaske vin koster ca. 200 kr.

Medbring gerne en blød taske eller rygsæk frem for en kuffert, da pladsen er begrænset i safaribilerne. Bagagen bør ikke være tungere, end at man til enhver tid kan bære den selv.

• Tid

Tiden er mellem én (sommertid) og to timer forud i Uganda i forhold til Danmark. Tiden er mellem 0 (sommertid) og 1 time forud i Rwanda.

En anden form for tid eller tidsfornemmelse, ”African time”, er noget man må vænne sig til. Det betyder at der i Uganda og Rwanda ikke er nogen, der tager det så nøje med om tingene finder sted på et fastlagt tidspunkt. Alting tager mere tid, og for danskere, der er vant til, at ting foregår til den aftalte tid, kan dette være svært at vænne sig til. Der er ventetid mange steder, og selvom man har bestilt middagen til et bestemt tidspunkt, må man affinde sig med at vente alligevel, måske en times tid, før alt er parat. Men så er det jo godt, man er i godt selskab!

- En god lommelygte, evt. pandelampe

- Kamera og kikkert

- Lille dagsrygsæk

- Gode vandtætte vandrestøvler

- Lange vandresokker

- Langærmet skjorte/bluse og lange bomuldsbukser

- Trøje

- Regntøj + evt. paraply

- (Have)handsker til gorilla tracking

- Småproviant, f.eks. kiks

- Fotokopi af pas (opslaget med foto)

- Stofposer

Medbring IKKE:

- Plastikposer. Det er ikke tilladt at indføre i Rwanda

• Tyveri

Medbring ikke smykker eller kostbare ure. Hav kontante penge på kroppen i en ”pengekat” og kun et lille beløb i taske eller lommer.

• Vandringerne med engelsktalende ranger

Det er vigtigt, at man er stilfærdig, at man ikke træder på visne grene, så der kommer støj, at man klæder sig i diskrete farver, og at man ikke bruger stærkt duftende deodorant eller parfume. Så er der størst chance for at komme tæt på dyrene. En enkelt højrøstet deltager kan ødelægge oplevelsen for resten af gruppen.

For alle, der skal ud at rejse med Viktors Farmor, tilbydes 10% på varer, som ikke er nedsatte på Spejdersports webshop. Fordelskoden oplyses ved bestilling af rejse.

• Adventurerejse

Rejsen Uganda og Rwanda er en Viktors Farmor adventurerejse.
    Der er lagt vægt på enestående oplevelser, men du skal være forberedt på nogle lange køreture i til tider ujævnt terræn, anstrengende vandretur i uvejsomt terræn i Bwindi samt at der kan opstå program- og hotelændringer undervejs, og hotelstandarden kan være svingende.

Trekket til gorillaerne kræver, at man er i almindelig god fysisk form og kan klare at gå i ujævnt terræn. Stigningen på vandreturen kan være op til 500 højdemeter.

Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om mulighederne for rejser til Uganda og Rwanda.