Eventyrrejse i Nordgrækenland

Gudernes bjerg Olympos, kongegrave og Thessaloniki

Det mytiske bjerg Olympos, hvor Zeus og de andre græske guder boede. Klostrene i Meteora, der balancerer på toppen af søjleagtige klipper i et surrealistisk landskab. Tag med på vores store rejse i eventyrlige Nordgrækenland.

11 dages rejse

Nordgrækenland byder på kongegravene, der skruer tiden direkte tilbage til Alexander den Store og de makedonske herskere. Det er et af højdepunkterne på denne eventyrrejse i det nordlige Grækenland. Vi bevæger os på tværs af et landskab, der har mange facetter og møder historie, der knytter sig til makedonere, apostle, Byzanz, osmanner og selvfølgelig grækere. Nå ja, en lille dansk krølle får vi også med, når vi er i Thessaloniki, hvor den græske kong Georg blev skudt i 1912. Han var oprindelig dansk prins.

Mod vest tager vi udgangspunkt i den smukke by Ioannina. En vandring med naturguide bringer os blandt andet forbi en af verdens dybeste kløfter, Vikos Gorge. Landsbyen Metsovo betragtes som et af de mest maleriske steder i Grækenland. Med sin traditionelle stil er byen det Grækenland, vi forestiller os – og mere endnu: Metsovo er kendt for oste og vine. Vi smager selvfølgelig.

Mod øst er vores udgangspunkt den historiske by Kavala. Vi sejler langs kysten af halvøen Athos, der er en munkerepublik med ortodokse klostre og kun adgang for mænd. En anden sejltur bringer os på heldagstur til den skønne ø Thassos. Og arkæologiske Filippi er på UNESCOs liste over verdensarv. Byen var stor allerede under de makedonske konger, den fik betydning for Romerriget, og apostlen Paulus' brev til filipperne findes i Det Ny Testamente den dag i dag.

Og midt i det hele oplever vi kongegravene i Vergina, der blev opdaget så sent som i 1977 og aldrig havde været fundet af gravrøvere. Vi ser resterne af hovedstad og palads for Alexander den Store i Pella.

I Meteora besøger vi blandt andet Great Meteoron-klostret. Set nedefra undres man over, hvordan man kommer dertil, men der er hugget 146 trin ind i klippen i nyere tid, så vi kan komme op. Belønningen er, at vi lukkes ind i ikonværkstedet til en forklaring om ikoner, og får utrolige udsigter.

Det nordlige Grækenland er generelt mere upåagtet end de græske øer, og det er synd og skam, for der er eventyr og store oplevelser at hente der.

5 gode grunde til at rejse til Nordgrækenland med Viktors Farmor:

• Oplev den dybe kløft Vikos og traditionelle landsbyer
  • Udforsk klostrene i Meteora, der balancerer på toppen af høje klipper i et surrealistisk landskab
  • Få serveret græsk mytologi ved bjerget Olympos
  • Hav tid til at nyde atmosfæren i charmerende Thessaloniki
  • Nyd den friske og lækre græske gastronomi

• Dag 1

Ankomst til Thessaloniki og kørsel til Kavala

Vi ankommer til Thessaloniki lufthavn, som ligger i den græske del af Makedonien – ej at forveksle med landet Nordmakedonien, der befinder sig nord for den græske grænse.

Fra lufthavnen kører vi ca. 3 timer til Kavala, en gammel ottomanisk by, som strækker sig fra de omkringliggende kalkstensbjerge ud til Det Ægæiske Hav.

Kavala er den næststørste by i det nordlige Grækenland og den vigtigste havneby i det østlige Makedonien. Den ligger ved Kavala bugten overfor øen Thassos; en meget smuk beliggenhed mellem det bakkede landskab og Det Ægæiske Hav. I oldtiden gik byen under navnet Neapolis. I den gamle bydel, Panagia, finder vi levn fra Kavalas tid under det byzantinske rige med både den imponerende bymur og borgruinen fra 1500-tallet, som troner på et af byens højeste punkter.

Vi har tre overnatninger i Kavala.

Måltider: Aftensmad

Overnatning: Kavala

• Dag 2

Besøg på øen Thassos

Vi sejler til Thassos og tilbringer hele dagen på øen.

Vi besøger bjerglandsbyen Panagia, der er smukt beliggende og med fine hvidkalkede huse med blåt træværk. Her lærer vi også lidt om den lokale olivenolie-produktion.

Vi ser også det selvforsynende Michaels kloster, der er bygget på en klippe med udsigt til både havet og Athos bjerget.

Vi kommer til halvøen Aliki, der sammen med bugterne dannede en naturlig havn i antikken. Her blomstrede handelen med den verdenskendte hvide marmor fra Thassos.

Hvis tiden tillader, går vi også en lille tur i den landlige lille by Theologos, der ligger på den sydøstlige del af øen. Dette sted var både markedsplads og det administrativt centrum på øen under det osmanniske styre.

Rækkefølgen af oplevelserne på Thassos kan afhænge af vejret, men en ting ligger fast: Sidst på eftermiddagen sejler vi tilbage til Kavala.

I tilfælde af dårligt vejr, så der ikke kan sejles, har vi en plan B: Udflugt til drypstenshulerne i Alistrati, et af de fineste og største hulesystemer i Grækenland og Europa, som har smukke eksempler på stalagmitter, stalaktitter og helikitter, dvs. sjældne formationer skabt mod tyngdekraftens love og efter uregelmæssige linjer. Disse huler blev først opdaget i 1975, og de er endnu ikke fuldt udforskede.

Overnatning: Kavala

• Dag 3

Bytur i Kavala og besøg ved Philippi

Vi får indtryk af Kavalas historiske gader. Her ser vi de tidligere tobaksbaroners imponerende villaer, som beretter om den vigtige tobaksproduktion fra 1800-tallet. Vi går forbi Imaret-bygningen. Imaret var en slags forsamlingshus, som Mehmet Ali, kongen af Egypten, lod opføre i sin fødeby. Vi kommer forbi det hyggelige havneområde og nyder udsigten til de smukke, lyse bjerge, der omkranser byen.

På en vandring i det arkæologiske område Philippi oplever vi den romerske historie gennem de velbevarede ruiner af bl.a. templer, det gamle bibliotek og forum. Flere af ruinerne stammer helt tilbage fra år 356 f.Kr. da Philippi blev grundlagt af Filip 2. af Makedonien. Philippi har en stor betydning i den romerske historie, da Cæsars mordere Brutus og Cassius blev besejret her, og Romerriget blev herefter delt mellem sejrherrerne Marcus Antonius og Octavian.

I grønne områder nær Philippi ligger St. Lydia Babtisteri (dåbskapel), hvor de første kristne i Europa blev døbt af apostlen Paulus. Inde i babtisteriet kan vi beundre de farverige vægmalerier, mosaikker og marmorsøjler.

Overnatning: Kavala

• Dag 4

Sejlads omkring det hellige bjerg Athos

Vi står til søs i landsbyen Ouranoupoli i det østlige Halkidiki og tager på en halvdagssejlads rundt om halvøen Athos, der er hjem for en lukket klosterverden. Først på sejladsen passerer vi de sidste små huse i Ouranoupoli og grænserne til Athos-bjerget, der adskiller klostrets verden fra omverdenen.

Vi ser fra båden de ret vilde klippelandskaber, og vi kan kun beundre de mennesker, der for over 1.000 år siden formåede at bygge alle disse spektakulære klostre. Fra båden ser vi 8 klostre og får forklaret om dem. Men der er i alt 20 klostre spredt ud over halvøen, der fungerer som en munkerepublik opdelt i 20 områder svarende til klostrene. Kun mænd har adgang til klostrene, og det kun med særlig tilladelse. Ingen kvinder må komme til Athos halvøen, hvilket er bekræftet i Amsterdamtraktaten. Det betyder, at vi ser klostrene på afstand, hvorfor det vil være en god idé at medbringe en kikkert på denne sejltur.

Efter sejlturen spiser vi frokost på en restaurant ved stranden, og herefter kører vi til Thessaloniki.

I tilfælde af dårligt vejr, så der ikke kan sejles, har vi en plan B: Besøg i Amphipolis Arkæologiske Museum.

Sidst på eftermiddagen ankommer vi til Thessaloniki, hvor vi har to overnatninger.

Overnatning: Thessaloniki

• Dag 5

Thessaloniki

Vi tager på byvandring i Thessaloniki, som rummer en masse historiske seværdigheder. Thessaloniki er en by som udstråler skønhed og gæstfrihed. Byen har altid været civilisationernes mødested, stedet hvor øst og vest mødes, og store kulturer og religioner er blevet blandet. Byen har en helt fantastisk arkitektur, og der er mange indtryk at tage ind, når vi går gennem byen.

Vi ser Grækenlands største kirke Agios Dimitrios, der har fornemme mosaikker fra 5. årh. Vi bevæger os op i byens maleriske og mere labyrintiske dele, indrammet af den velbevarede, imponerende og omkring 1600 år gamle bymur. Ved havnefronten kommer vi forbi Thessalonikis kendetegn, Det Hvide Tårn, som tidligere blev brugt som fængsel, men i dag er rammerne for Det Byzantinske Museum. Vi ser Galerius Buen, der er smukt dekoreret. Den blev opført i forbindelse med paladset tilhørende den romerske kejser Galerius og er nu et vartegn for byen.

Vi kommer forbi det største universitet i Grækenland, Aristotelian University, den romerske hippodrom og Forum Romanum. Nær det historiske centrum finder vi flere udendørs markeder, hvor der er mulighed for at smage traditionelle græske produkter som fetaost, oliven, skinke og salami.

Overnatning: Thessaloniki

• Dag 6

I Alexander den Stores fodspor ved de kongelige grave i Vergina

Efter morgenmad i Thessaloniki starter en af rejsens mest spændende dage. Vi kører til Pella, de makedonske kongers hovedstad og Alexander den Stores fødeby. Oprindelig lå byen ved havet, men nu ligger den langt inde i landet. Vi ser de imponerende mosaikker, der udsmykkede gulvene i paladset, og vi besøger også det nye museum i Pella.

Det næste stop er ved et af de vigtigste arkæologiske steder i Grækenland og det vigtigste i det antikke Makedonien: Vergina. Byen var i oldtiden kendt som Aigai og fungerede som rigets første hovedstad. Adskillige vigtige fund er gjort her. Ikke mindst de rige kongegrave fyldt med gravskatte.

Kongegravene ligger under jorden, og museet er indrettet, så man kommer til at stå foran det rigtige gravkammner, hvor Philip II blev stedt til hvile, da han var blevet myrdet. Her føler man virkelig historiens vingesus.

Det var Philip II´s, der erobrede alle de græske byer og banede vejen for sin søn Alexander, der senere fik tilnavnet ’den Store’. Philip II og ikke mindst Alexander skabte den første stormagt i Europa, der på sit højeste strakte sig helt til Indien i øst og Egypten i syd. Senere regerede romerske kejsere den østlige del af riget fra dette sted, og i Osmannerriget var Vergina et vigtigt handelscentrum.

Efter besøget i Vergina kører vi til Ioannina. Her er vi tæt på grænsen mellem Grækenland og Albanien. Området blev styret af det osmanniske tyrkiske imperium i lang tid. Derfor er Ioannina en lille europæisk by fuld af orientalsk charme. Ioanninas gyldne tidsalder skulle være 30 år under Ali Pashas styre. Der er hans mærker overalt. Ali er navnet, og Pasha er en officiel stilling. Det er nogenlunde som en guvernør.

Ioannina ligger ned til den smukke Pamvotida-sø, der er områdets vartegn.

Vi har to overnatninger i Ioannina.

Overnatning: Ioannina

• Dag 7

Besøg på Ioannina slottet og sejlads på Pamvotida søen

Indenfor den imponerende bymur går vi gennem den gamle del af Ioannina, og når frem til citadellet på toppen. Her ligger bl.a. herskeren Ali Pasha begravet – uden hoved.

Ali Pasha styrede hele Nordgrækenland med hård hånd under det osmanniske styre på kanten mellem 1700- og 1800-tallet. Til sidst var han for magtfuld, og sultanen beordrede hans hoved på et fad.

På citadellet finder vi også det imponerende sølvmuseum, der skildrer en af byens håndværks-traditioner.

Efter frokost sejler vi ud på Pamvotida søen. Her går vi i land på Nissaki øen, der er interessant at besøge. Her er en smuk lille bosættelse med ca. 250 indbyggere. Der er mange traditionelle huse og små restauranter, der serverer retter med frølår og ål, særlige godbidder fra det lokale køkken. Man kan slentre en tur rundt i de smalle gader eller besøge Ali Pasha-museet i hans sommerbolig, hvor han blev dræbt af de tyrkiske soldater i 1822.

Overnatning: Ioannina

• Dag 8

Gamle stenbroer i Zagori og maleriske Metsovo

Efter morgenmad kører vi mod det naturskønne Zagori område. Vi ser slugter og floder, og vi ser de karakteristiske ældgamle stenbroer.

Undervejs besøger vi også nogle af de spændende og særprægede landsbyer. En lille vandring bringer os til et lille kloster, hvorfra der er en storslået udsigt over Vikos Gorge. Den mægtige kløft er 12 km lang og 900 meter dyb, hvilket gør Vikos Gorge til en af verdens dybeste kløfter i forhold til bredden. Den er blevet dannet gennem millioner af år, og floden Voidomatis har gennem alle disse år formet klipperne til dramatiske formationer.

Efter vores besøg i Zagoria området, og en kaffepause i landsbyen Monodendri, fortsætter vi til byen Metsovo, der ligger i 1200 meters højde midt i den storslåede natur. Denne landsby med skyggefulde træer og gedigne stenhuse, hvoraf mange er fra det 18. århundrede, har bevaret sin traditionelle karakter. Metsovo betragtes som et af de mest maleriske steder i Grækenland.

Alle huse er bygget i den traditionelle arkitektoniske stil for Epirus provinsen: Mure af natursten og tage af træ og fliser. Byen er berømt i hele Grækenland for sine lokale oste (Metsovone og Metsovela) og vingårde, herunder Katogi-vingården ejet af Averoff-familien. Vi besøger Tositsa Mansion, der huser Averoff Folklore Museum, og vi smager på lokale oste og vine.

Efter en frokostpause fortsætter vi til Kalambaka, en lille by bygget på skråningerne ved Meteora klipperne. Vi har to overnatninger i Kalambaka.

Overnatning: Kalambaka

• Dag 9

Meteora klostrene

Vi besøger i dag et af de mest betagende steder i Grækenland. Et sjældent geologisk fænomen, Meteora (betyder ”ophængt i luften”), ved foden af Pindos-bjergene. Navnet er meget sigende, for her rejser dramatiske klippesøjler sig op fra de flade sletter, og på toppen af klipperne har munke gennem tiderne opført formidable klostre, hvor man kunne afsondre sig fra omverdenen og være i sikkerhed for fjender. Klostrene repræsenterer en unik kunstnerisk præstation, og beliggenheden er intet mindre end forrygende. Meteora klostrene er bygget under ret umulige forhold uden ordentlige veje, og indtil for nyligt blev alt – også munkene – hejst op til klostrene med svævebaner og tove. I dag kan vi dog udforske området ad veje, der snor sig mellem klipperne. UNESCO har karakteriseret det hellige sted Meteora som et "menneskehedens monument, der skal opretholdes", hvorfor Meteora er optaget på UNESCOs kulturarvsliste.

Vi besøger to af områdets klostre. Vi kigger også indenfor i et ikonværksted, hvor vi hører om de teknikker, munkene bruger, når de fremstiller ikoner. Undervejs på turen holder vi flere fotopauser, da udsigterne til de højtbeliggende klostre er fantastiske.

Vi kører herefter tilbage til Kalambaka.

Overnatning: Kalambaka

• Dag 10

Olympus, gudernes bjerg

Vi sætter kursen mod et af de mest berømte områder i Grækenland, regionen Pieria, der er domineret af det majestætiske bjerg, Olympus.

Det bliver en dag, der kombinerer græsk mytologi, arkæologi og en tur rundt i det fantastiske landskab ved Olympus bjerget, som de gamle grækere anså for at være gudernes hjem. Vi besøger først det arkæologiske sted Dion, hvor Zeus blev hædret. Derefter fortsætter turen til landsbyen Litochoro, der ligger ved foden af Olympus bjerget. Vi nyder den friske bjergluft og den smukke natur.
    Der er mulighed for en vandring til et lille vandfald langs floden Enipea. Turen varer en lille time.

Efter besøget ved Olympus kører vi mod Thessaloniki, hvor vi har rejsens sidste overnatning. Om aftenen spiser vi afskedsmiddag.

Overnatning: Thessaloniki

• Dag 11

Fritid i Thessaloniki og hjemrejse

Formiddagen er fri til at se mere på byen, måske gå en tur på markedet eller i de gamle gader. Et besøg på det arkæologiske museum anbefales.

Om eftermiddagen kører vi til lufthavnen, og hjemrejsen begynder.

Her finder du relevante oplysninger om rejser til Grækenland

Der kræves ikke visum til Grækenland for danske statsborgere. Det er altid en god idé at have en ekstra kopi af passets informationsside med. Den opbevares et andet sted end selve passet.

• Vaccination og corona

Der er pt ingen krav til vaccinationer for Grækenland. Check Seruminstituttets hjemmeside for at se, hvilke vaccinationer, der anbefales ved rejser til Grækenland.

Der er ingen COVID-19-relaterede restriktioner for indrejse til Grækenland. Man kan indrejse til Grækenland uden begrænsninger (dvs. uden at skulle fremvise dokumentation for vaccination, tidligere smitte eller negativ test og uden at skulle udfylde en indrejseformular). Grækenland har ingen krav om karantæne eller test for personer, der kommer til Grækenland fra Danmark.

Mundbind er kun påkrævet i offentlig transport uden nummererede pladser (f.eks. busser, metro, sporvogn og taxa), på færger, i apoteker samt på hospitaler, plejehjem og lignende. Det anbefales stadig, at man bærer maske, hvor mange mennesker er samlet.

Grækenland har Euro som valuta. Der er hæveautomater, og betalingskort kan bruges mange steder, men ikke overalt.

Landekoden til Grækenland er +30

Når du befinder dig i et EU-land (samt i Norge og Island) sikrer EU's regler, at du kan ringe og bruge data til samme pris, som når du er i Danmark. Der er som regel et loft for data, og du vil typisk modtage en sms om dette fra dit teleselskab ved indrejse. Typisk vil du desuden også modtage en sms, når loftet er nået.

Der er desuden wi-fi på de fleste hoteller.

På vandreferierne forventes det at du kan gå det angivet antal km og højdemeter på rejsen.

Strømstik i Grækenland ligner stort set de danske, men er ikke helt de samme. Dog kan 90 % af alt dansk elektronik godt sættes i græske strømstik.

Vandet kan drikkes fra hanen de fleste steder, men smagen er ikke altid den bedste. På nogle af de store græske ferieøer er bakteriefloraen en anden i drikkevandet, og man bør derfor købe vand på flaske.

I Grækenland forventes drikkepenge for normale tjenesteydelser. 10% er en uskreven regel, men man kan også runde op, hvis man synes man har fået god service.

Et måltid mad på en restaurant koster 10-15 euro (75-110kr), en øl koster 1-2 euro (7-15kr) og en flaske vand koster 0,5-1 euro (5-8kr).

Hvis man vil fotografere mennesker, bør man altid spørge om lov først.

Bagagen bør aldrig være tungere end at man til enhver tid kan bære det selv.

Der er en tidsforskel på +1 time mellem Danmark og Grækenland. Grækenland skifter hvert år til sommertid – ligesom Danmark.

For alle, der skal ud at rejse med Viktors Farmor, tilbydes 10% på varer, som ikke er nedsatte på Spejdersports webshop. Fordelskoden oplyses ved bestilling af rejse. Læs mere om de fordele, du har som Viktors Farmor gæst her.

• Specielt for Vandreferie

Rejsen kultur og vandring i Nordgrækenland er en Viktors Farmor vandreferie med sværhedsgrad 2 støvler.

Læs mere om sværhedsgraden 2 støvler her

Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om mulighederne for rejser til Grækenland.