Georgien og Armenien

Kirker, klostre og natur i to ældgamle kristne lande

Armenien har en rigt varieret natur med bjerge og højsletter, tætte skove og blødt formede dale med fjerne flokke af kvæg. Georgien er som Armenien et meget naturskønt land med dramatiske bjerge og brusende floder - og et ældgammelt vinland.

12 dages rejse

Om efteråret gløder træer og bjergsider i høstfarver i Armenien. Køreturene gennem disse landskaber går til oldgamle kirker og klostre. I Georgien oplever vi også flot beliggende kirker, dramatiske kløfter og ikke mindst Kaukasus bjergene. Også her slog den tidlige kristendom rod på sin helt egen måde og vi får indblik i landets historie, der er ukendt for de fleste.
Armenien var det første land til at indføre kristendommen som statsreligion i år 301. Bygningerne står solidt plantede i harmoni med den omgivende natur, og de udstråler ro og værdighed.

En særlig oplevelse i Armenien er de meget lækre måltider. Den armenske mad er en blanding af smagsoplevelser inspireret af både øst og vest. Friske råvarer, solmodne frugter og grøntsager, og ofte er maden krydret med friske vilde bjergurter. Ostene er specielt lækre tillige med de store tynde brød, lavash, der bages i en jordovn. Vi får lejlighed til at se, hvordan disse brød bliver bagt.

En amerikansk filantrop med armenske rødder begyndte i 2002 at skyde penge i et stort projekt: I en klippe i Yerevan var et kongreshus fra Sovjettiden. Det smuldrede hen og trængte til en kærlig hånd. Den gav Gerard Cafesjian, der bekostede en total renovering. Resultatet er et imponerende kunstmuseum med et ydre, der prompte har givet det tilnavnet "Armeniens hængende haver". 572 trappetrin leder op ad museets tag, og undervejs er der utrolige udsigter over Yerevan. Museets indre rummer en samling på mere end 5.000 værker af glas. På alle vores rejser til Armenien forsøger vi at indlægge et besøg på dette fantastiske museum.

Vinfremstilling er en vigtig del af den nationale identitet. I landets frugtbare dale har georgierne dyrket vindruer i omkring 8000 år. Mere end 500 druesorter findes kun i Georgien, og landet var blandt de første i verden til at producere vin. I Zeegani oplever vi de ældgamle vinkældre og smager på vinen direkte fra de underjordiske lerbeholdere ”kvevri”.

5 gode grunde til at rejse til Armenien og Georgien med Viktors Farmor:

• Se enestående kirker, klostre og katedraler
  • Oplev bjerglandsbyen Stepantsminda og Gergeti-kirken
  • Lyt til molokanere, som fortæller om deres religiøse livsstil og dagligdag
  • Besøg en cognac-fabrik, som producerer Armeniens berømte brandy
  • Smag vinen direkte fra de underjordiske lerbeholdere ”kvevri”

• Dag 1

Afrejse

På de fleste rejser flyver vi med LOT og har en mellemlanding i Warszawa. Flyveturen til Warszawa tager ca. halvanden time og herefter ca. 3,5 timer til Tbilisi, hvor vi ankommer tidlig morgen på dag 2. Efter ankomst kører vi til vores hotel.

Overnatning: Tbilisi

• Dag 2

Byrundtur i Tbilisi

Efter en sen morgenmad går vi en spændende tur rundt i Georgiens hovedstad, Tbilisi. Vi nyder den gamle centrale bydel, Old Tbilisi/Abanotubani, med de ikoniske svovlbade i kuppelformet arkitektur. Tbilisi emmer af historie og moderne levet liv side om side, Kaukasus-træbalkoner med træudskæringer, bygninger i Art Nouveau-stil og ny moderne arkitektur langs Kura-floden, som snor sig igennem byen. Byens mange kirker ligger tæt op af to synagoger og en enkelt moske. Over byen står statuen ”Mother of Georgia” (Georgiens Moder), og vi tager svævebanen herop og besøger Narikala-fortet fra det 4. århundrede. Vi besøger også Sioni-katedralen (11. årh.) og Anchiskhati-kirken i basilika-stil (6. årh., byens ældste kirke).

Vi slutter med en slentretur ned ad Rustaveli Boulevard, byens hovedgade.

Aftensmad på en restaurant i Tbilisi.

Overnatning: Tbilisi

• Dag 3

Den befæstede by Sighnaghi og vinproduktion

Vi begiver os østpå mod Kakheti, Georgiens anerkendte vinregion.

Vores første stop bringer os til den charmerende by Sighnaghi, der er smukt indlejret på bjergskråningerne. Vi slentrer gennem de brostensbelagte gader og nyder den betagende udsigt over Kaukasusbjergene og Alazani-dalen.

Vi fortsætter med et besøg ved Bodbe-klostret, en af Georgiens mest hellige kirker. Dette sted har en særlig betydning, da det huser graven for Den Hellige Nino, Georgiens vigtigste helgen. Det var hende, der bragte kristendommen til Georgien i år 319. Klosterkirken er et vigtigt pilgrimsmål og er omgivet af smukke cypres-træer med en fortryllende udsigt over Alazani-dalen. Kirken har et særskilt klokketårn, som er karakteristisk for de fleste af Georgiens kirker.

Vi nyder en autentisk georgisk frokost hos en lokal familie, som disker op med lækre lokale retter og deres hjemmelavede vin. Vi får også et indblik i den traditionelle vinproduktion, når vi ser de underjordiske lerbeholdere kaldet "kvevri," hvor vinen modnes og opbevares.

Overnatning: Telavi

• Dag 4

Den religiøse hovedstad Mtskheta og Kaukasusbjergene

Vi kører nordpå op i bjergene til bjergbyen Kazbegi/Stepantsminda i 1.570 meters højde, beliggende på en af bjergskråningerne. Turen derop fører os ad den berømte Georgian Military Highway, den ældgamle georgiske hærvej, som snor sig igennem de store Kaukasus-bjerge og fortsætter videre ind i Rusland.

På vejen besøger vi Mtskheta, som er optaget på UNESCOs verdenskulturarvsliste. Det var her, kristendommen officielt blev indført i Georgien i 337. Mtskheta var hovedstad i næsten 800 år (4. årh. f.Kr.til 5. årh. e.Kr.) og er stadig et religiøst og kulturelt centrum for Georgiens kristne. Herefter besøger vi det smukt beliggende Jvari-kloster (500-tallet). Katedralen er kendt for sin sublime udsmykning og ligger ovenpå den første kristne kirke i Georgien fra 300-tallet.

Vi ser også Ananuri - et befæstet kloster med en meget smuk beliggenhed.

Vi bliver indkvarteret på hotel i bjergene med direkte vue til de storslåede Kaukasus-bjerge.

Overnatning: Stepantsminda

• Dag 5

Gergeti Trinity Church

Hvis vejret tillader det, skifter vi bussen ud med 4-hjulstrækkere og kører ad stejle, kringlede veje op til kirken Gergeti Trinity Church i 2.170 meters højde. Kirken er ikonisk i sin beliggenhed midt i Kaukasusbjergene, og i klart vejr har vi udsigt til Kazbegi-bjerget (5.047 meter). Synet heroppe er den allermest berømte udsigt i Georgien, midt inde i Kaukasusbjergene.

Vi spiser frokost hos en lokal familie i Kazbegi/Stepantsminda, og herefter kører vi tilbage til Tbilisi.

Indkvartering i Tbilisi og middag på egen hånd.

Overnatning: Tbilisi

• Dag 6

Stalins fødeby Gori og Uplistsikhe hulerne

Vi tager på en heldagstur til Gori, hovedbyen i Kartli regionen, og Stalins fødeby. Vi ser Stalins hus og det lille museum.

Næste stop er Uplistsikhe Cave Town (1. årtusind f.Kr.), et knudepunkt langs den berømte silkevej. Det er et meget interessant komplex med beboelseskvarterer, vinkældre, bagerier og en lille basilika hugget ud i klipperne. Også et antikt teater er der.

Overnatning: Tbilisi

• Dag 7

Grænsen til Armenien og besøg i lokal landsby

Vi forlader Tbilisi og kører mod grænsen til Armenien. Vi tager afsked med vores georgiske guide og chauffør og hilser på vores armenske guide og chauffør.

Tæt på grænsen ligger et af landets mest berømte klostre, Haghpat (10. - 13. årh.). Klostret er på UNESCOs verdensarvsliste. Klosterkomplekset ligger i fuldendt harmoni med den omgivende natur.

Vi fortsætter til Fioletovo landsbyen. Her møder vi molokanere, som fortæller om deres religiøse livsstil og vi får et godt indblik i deres dagligdag.

Vi kører videre gennem smukke naturpanoramaer til bjergbyen Dilijan, der ligger i det nord-østlige Armenien. Området kaldes ”Armeniens Schweiz” pga. bjergene og den storslåede natur i nationalparken. Efter ankomst slentre vi igennem Dilijans lille hovedgade, Sharambeyan, opkaldt efter den armenske kunstner, og vi ser de karakteristiske Kaukasus-træbalkoner i flot renoveret stil. Dilijan er især kendt for kunsthåndværk.

Vi har en overnatning i Dilijan.

Overnatning: Dilijan

• Dag 8

Langs Sevansøen til Yerevan

Vi kører videre langs Sevansøen, en af de få højt beliggende søer i verden, 1900 m.o.h. Her besøger vi også Sevanavank klosteret, som har en meget smuk beliggenhed.

Vi gør holdt i Noradouz, en kirkegård fra Middelalderen, hvor der findes et stort antal khachkars (korssten) med meget interessante motiver og symbolik.

Vi kører videre til Yerevan og indkvarterer os på et hotel centralt i byen. Aftensmad på lokal restaurant.

Overnatning: Yerevan

• Dag 9

Byrundtur i Yerevan og besøg på Genocide Museet

Byrundtur i Armeniens hovedstad.

Yerevan er en af de ældste byer i verden og blev grundlagt i år 782 f.Kr. af Kong Argishti I. I dag er Yerevan en moderne hovedstad med en fin balance imellem en pulserende urban livsstil og med sans for historien og de gamle rødder.

Vi kører op og nyder panoramaudsigt over byen, og vi besøger byens berømte trappekompleks, ”Complex of Cacade”, bygget i sovjettiden og kaldes også ”Armeniens hængende haver”. Arkitekten bag var Yerevans stadsarkitekt Jim Torosyan, og komplekset rummer en stor samling skulpturkunst med referencer til Armeniens historie og kulturarv. Også skiftende udstillinger. Komplekset er en monumental udvendig trappe med springvand på hvert niveau og er et af byens samlingspunkter. Man bevæger sig rundt både indendørs med rulletrappe og udendørs op ad de 571 trappetrin, og fra toppen er et smukt vue ud over byen og med kig til Ararat-bjerget. I stueetagen en flot butik med souvenirs.

Vi besøger også Genocide Museet, som informerer om det tyrkiske folkemord i Vestarmenien under 1. Verdenskrig. Det er en meget intens oplevelse at gå ind i et bygningsværk, hvor der brænder en evig ild til minde om ofrene.

Sidst på eftermiddagen fortsætter vi til Etchmiatsin, som er er Armeniens hellige og åndelige centrum, og som også er en del af UNESCOs kulturarv. Armenien indførte kristendommen i år 301, og Etchmiatsin rummer et betydningsfuldt kloster og landets centrale domkirke, Etchmiatsin-katedralen, som er landets ældste kirke, bygget i år 309 oven på et Venus-tempel. I katedralen findes relikvier som f.eks. en træsplint fra Noahs Ark. Armeniens øverste helgen er Den Hellige Gregorius. Det siges desuden, at Jesu disciple Thaddæus og Bertholemæus missionerede i Armenien i år 40-60.

Overnatning: Yerevan

• Dag 10

Klosterkomplekset Noravank og besøg på tæppefabrik

Vi kører sydpå og besøger Khor Virap-kirken, som ligger på kanten af Arax-dalen og ganske tæt på floden, som danner grænsen til Tyrkiet. Vi er cirka 100 meter fra grænsen og har direkte vue til Ararat-bjerget (5.165 meter), som ligger 25 km inde i Tyrkiet (historisk armensk område). Inde i Khor Virap-kirken får vi adgang til kælderen via en stige gennem en snæver skakt og ned til det fangehul, hvor den hellige Gregorius sad indespærret i 12 år. Gregorius blev siden løsladt for at helbrede den syge Kong Trdat III, og han inspirerede kongen til at gøre Armenien kristent i år 301.

Efter to timers kørsel gennem smukke vekslende landskaber kommer vi til klosterkomplekset Noravank højt oppe på en klippe. Noravank betyder ”Det nye kloster”, blev bygget i 1200-tallet og blev gennemrenoveret i 1990’erne. Klosterkomplekset består af tre kirker, to små gravkapeller, og på en af kirkerne er en karakteristisk udvendig smal trappe op til overetagen. Kirkerne er smukt dekorerede i stenhugnings-arbejde med symboler på liv, evighed og frugtbarhed. Her findes også velbevarede korssten med imponerende detaljer.

Sidst på eftermiddagen besøger vi en tæppefabrik.

Tilbage i Yerevan er der middag på egen hånd. Omkring operaen er der mange små gode spisesteder. På republikpladsen er der springvand, der i sommermånederne springer i flotte farver til musik, både klassisk og moderne musik.

Overnatning: Yerevan

• Dag 11

Udflugt til Geghard og Garni og besøg på cognacfabrik

Udflugt til klosterkompleks og soltempel midt ude i landskaberne.

Vi besøger Geghard Klosterkompleks, delvist bygget ind i klippen, og som gemmer på klippehuler, hvor munke har levet afsondret og asketisk i deres eneboerhuler. Klostret blev grundlagt i 4. årh., men de bevarede bygningsværker er fra 12. årh. I Jomfrukirken løber en naturlig kilde. Kirkens dekoreringer er skabt af en enkelt mand, som dedikerede sit liv på dette stenhugger-arbejde. En del af UNESCOs kulturarv.

Vi kører videre til Garni-templet, et hedensk tempel fra 1. årh., og er det eneste bevarede tempel fra førkristen tid. Templet blev gennemrestaureret i sovjettiden og ligger som en lille perle lige ud til den imponerende og dybe Azat-dal, som er en imponerende kløft med Azat-floden i bunden. Der er meget at se i disse eventyrlige omgivelser. Her er udsigt til de iøjnefaldende stenformationer i klipperne, som kaldes orgelpiber. Ved siden af templet kan vi se rester af det fort, som har omgivet templet, og her er rester af et sommerpalads for Kong Trdat III (2. årh.).

Azat-dalen er en del af UNESCOs kulturarv. I bunden snor Azat-floden sig. Uden for både Geghard og Garni er små boder, hvor lokale kvinder sælger deres hjemmelavede syltetøj, sirup, frugter, valnøddeslik og kager.

Vi spiser frokost på en lokal restaurant, og vi oplever, hvordan de papirtynde lavash-fladbrød bliver bagt i underjordiske stenovne.

Om eftermiddagen besøger vi en cognac-fabrik, som producerer Armeniens berømte brandy.

Overnatning: Yerevan

• Dag 12

Hjemrejse

Tidlig hjemrejse fra Yerevan.

Her finder du relevante oplysninger om rejser til Georgien og Armenien

Pas skal være gyldige 6 måneder efter indrejse i landene. Der kræves pt. ikke visum til hverken Georgien eller Armenien. Det er altid en god idé at have en ekstra kopi af passets informationsside med. Den opbevares et andet sted end selve passet.

Det anbefales at være vaccineret mod smitsom leverbetændelse (hepatitis A), stivkrampe og difteri. Malaria forekommer i den sydøstlige del af Georgien i perioden fra juni til og med oktober. Der er malaria i Araxdalen i Armenien, men der er vi kun kortvarigt, og kun om dagen, og i øvrigt på et tidspunkt af året, hvor der sandsynligvis ikke er malariamyg fremme. Tal med egen læge eller en specialklinik for rejsemedicin.

Du kan også orientere dig på Seruminstituttets hjemmeside. Der kan være forskel på, hvilke vaccinationer der tilrådes.

Møntfoden i Georgien hedder Lari (GEL). 1 Lari svarer til ca. 2,75 danske kroner. Den bedste kurs fås ved at medbringe USD eller Euro og veksl efter ankomst. VISA-kort kan bruges de fleste steder..

Møntføden i Armenien hedder dram (AMD). 10.000 dram svarer til ca. 175 DKK. Det anbefales at medbringe EURO. VISA-kort kan bruges de fleste steder..

Telefoni. Landekoden for Georgien er 00-995 og landekoden for Armenien er 00374 + områdenummer (10 i Yerevan) + lokalnummer.

Mobiltelefon. I det meste af landet er der udmærket dækning. Både TDC og Telenor har roamingaftaler med teleselskaber i Georgien og Armenien. Er du i tvivl om dækningsområder og priser skal du kontakte din mobiludbyder.

Der er internetadgang på næsten alle hoteller.

Der er 220 volt i både Georgien og Armenien. Strømstyrke og stik er som i Danmark (det trebenede stik findes ikke). Der er visse stik, de ”tykke” danske ben ikke passer i.

I Georgien anbefales det at drikke mineralvand fra flasker da bakteriefloraen er anderledes end vi er vant til fra Danmark. I Armenien kan vandet ikke drikkes fra hanen, så her bør man også købe mineralvand.

Der gives ca. 10 % i drikkepenge på restauranter. På nogle restauranter er betjening dog lagt på. Se efter på regningen. På grupperejser betales drikkepenge til lokal guide og chauffører af Viktors Farmor.

• Fotografering

Lad være med at fotografere i lufthavnen og ved militære installationer. I øvrigt gælder de sædvanlige høflighedsregler ved fotografering af personer: Spørg først, evt. med gestus. Ved evt. familiebesøg og lignende: Vent med at fotografere til man er blevet lidt kendt med hinanden.

• Klima og påklædning

Georgiens klima er meget varieret. Fra den varme fugtige kyst ved Sortehavet via det køligere alpine klima i Kaukasus til tørt steppeklima i det østlige. Det kan være ret varmt om sommeren, især i Tbilisi. Normalt sommertøj af bomuld, gerne til at tage på og af ”lag-for-lag” anbefales. Medbring evt. let regntøj.
    Ved besøg i kirker bør kvinder have hovedet dækket af et tørklæde, og kjolelængden bør gå nedenfor knæene. Medbring et tørklæde til at svøbe om hals og hoved, da der kan være en del træk i bilerne. Mænd bør have lange bukser på i kirkerne.

I Armenien er der ingen regler. Armenierne selv går vestligt og afslappet klædt, i alle fald i Yerevan. Man går også gerne ind i kirkerne med bare skuldre og korte skørter. Mænd kan godt gå i shorts. I april-maj og september-oktober skal man have let sommertøj til om dagen, og en varm trøje og vindjakke til om aftenen. Specielt i forårsmånederne kan man også få brug for regntøj eller paraply.

• Indkøb

Der fås også kandiseret frugt. Chokolade fra Grand Candy er god og billig. Hvis man køber fødevarer eller drikkevarer, skal de pakkes i kufferten. Den toldfri butik i lufthavnen vil sige at flasker godt kan bringes ind i EU, da de bliver forseglet. DET PASSER IKKE.

Georgien:

På alm. restaurant: Et måltid mad koster 15 GEL. På pænere restaurant fra 25 GEL. Lokal øl koster ca. 5 GEL, 7 GEL for importeret øl. Cola 3 GEL. Vand 2 GEL for lille flaske.

I kiosk eller supermarked: 1½ l vand koster 5 GEL. En flaske vin fra 25 GEL.

Armenien:

På almindelig restaurant: Et måltid mad koster fra 3000 AMD. Lokal øl koster 500 AMD, importeret øl koster fra 725 AMD. Vand 190 AMD for lille flaske.

I kiosk eller supermarked: 1½ l vand koster 225 AMD.

Bagagen bør aldrig være tungere end at man til enhver tid kan bære det selv.

Sommertid: + 2 timer.
    Normaltid: + 3 timer.

- Lommelygte

- Insektspray

- Vådservietter

- Kasket eller solhat

- Lille dagtursrygsæk

- Gode vandresko eller –støvler

- Desinficerende spray el. creme (kan købes i Matas og på apoteket)

- Medicin mod maveinfektion (tal med egen læge)

• Rejseforsikring

Vi gør opmærksom på, at det er et krav for deltagelse på vores rejser, at du som minimum har en rejseforsikring, der dækker sygdom og hjemtransport. Hvis din rejse går til Nagorno Karabakh, vil vi anbefale, at I tjekker hos jeres forsikringsselskab, om de dækker rejser hertil. Gør de ikke det, kan vi anbefale at tegne en rejseforsikring hos Gouda. De dækker rejser overalt, hvor Viktors Farmor rejser.

• Ofte stillede spørgsmål om Armenien

Hvor fysisk krævende er rejserne til Armenien?

Vores klassiske rundrejser i Armenien er ikke specielt fysisk krævende, da vi kører de fleste steder hen. Men det sagt, så går vi alligevel en del kilometer hver dag som del af sightseeingen. Derudover kan der være kortere vandreture lagt ind i programmet. I så fald vil det være beskrevet i dagsprogrammet. Så almindelig god fysisk form er væsentlig for at få det fulde udbytte af rejsen.

Hvilket tøj skal jeg have med?

Påklædningen er ganske afslappet i Armenien, og der er ingen særlige regler. Om foråret er temperaturerne milde – omkring 10 til 20 grader. En regnbyge kan forekomme i ny og næ, hvilket til gengæld gør, at naturen viser sig fra sin mest frodige side med masser af vilde blomster. Sommeren er meget varm, og temperaturer omkring de 40 grader er ikke ualmindelige i Yerevan. Mere behageligt bliver det i bjergene omkring Goris og Dilijan National Park. Temperaturen begynder at falde omkring september, og efteråret byder ofte på dejlige lune og solrige dage.

Hvor mange penge bør jeg medbringe hjemmefra?

Kreditkort kan bruges mange steder i Yerevan til at betale med samt hæve penge. Udenfor hovedstaden er kreditkort langt mindre udbredt. Så det er altid godt at supplere med kontakter. Et godt bud er 100-200 euro pr. person, der let kan veksles til den lokale valuta dram. Medbring derudover et kreditkort, så du kan hæve mere undervejs, når der bliver brug for det.

For alle, der skal ud at rejse med Viktors Farmor, tilbydes 10% på varer, som ikke er nedsatte på Spejdersports webshop. Fordelskoden oplyses ved bestilling af rejse.

Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om mulighederne for rejser til Georgien og Armenien