Mexico med De Dødes Dag

Til farverig folkefest i Mexico på en 18 dages rundrejse

De Dødes Dag er en festlig begivenhed i Mexico, og rejsen er tilrettelagt, så vi oplever festlighederne omkring De Dødes Dag: Udklædte mennesker, blæseorkestre og glade mexicanere. Vi udforsker også flere af Mexicos mange højdepunkter.

18 dages rejse

De Dødes Dag fejres officielt d. 1. og 2. november, hvor de afdødes sjæle vender tilbage til jorden for at mødes igen med deres elskede. Op til sker der også en masse med pynt i gaderne, optog og udklædte mennesker. Vi nyder folkelivet omkring De Dødes Dag gennem rejsen.

Derudover går vi på opdagelse i flere af Mexicos vidunderlige attraktioner: Aztekernes Sol-pyramide i Teotihuacan, zapotekernes tempelbjerg Monte Alban, og mayaernes velbevarede ruinbyer i Palenque, Uxmal og Chichen Itza.

De Dødes Dag er en gammel tradition og et højdepunkt i årets gang i Mexico. Familier forbereder sig til mødet med deres savnede og laver mad, pynter op og bygger små altre for at hylde de afdøde. Fejringerne, som omgiver De Dødes Dag, finder ikke blot sted d. 1. og 2. november, men netop også i dagene op til, lidt som en dansk jul. Vi får forskellige oplevelser med De Dødes Dag gennem rejsen.

Men nutidens Mexico er meget mere end det. Knaldfarver. Musik. Dans. Et folkeliv man uvægerligt bliver betaget af. Hovedstaden Mexico City er en spændende storby. Vi ser det charmerende boheme-kvarter Coyoacan med Frida Kahlo-museet og sejler på kanalerne i Mexicos svar på Venedig sammen med mexicanere på udflugt.

På rundrejsen besøger vi bl.a. de maleriske kolonitidsbyer Puebla, Oaxaca og San Cristobal. Og så er der enestående naturoplevelser at hente i Mexico. Vi sejler bl.a. ind i den dybe Sumidero-kløft, og i mangroverne på Yucatan, hjemsted for den lyserøde flamingo. Blandt mange andre oplevelser er frokost på en kaktus-farm og besøg hos det oprindelige tzotzil-folk.

5 gode grunde til at rejse til Mexico med Viktors Farmor:

• Oplev stemningen omkring De Dødes Dag flere steder gennem rejsen
  • Udforsk de gamle aztekeres pyramider i Teotihuacan
  • Dyk ned i mayakulturen i Palenque, Uxmal og Chichen Itza
  • Besøg det farverige Frida Kahlo-museet i Mexico City
  • Nyd den smukke kolonitidsby San Cristobal

• Dag 1

Til Mexico City

Med tidlig afgang fra København og en enkelt mellemlanding er vi i Mexico City om aftenen lokal tid, og kører direkte til vores hotel.

Mexico City inkl. forstæder er med cirka 28 millioner indbyggere verdens næststørste by, og er samtidig en gigantisk smeltedigel af kulturer og indtryk. Mexico City er en fascinerende blanding af en storby i den tredje verden og en moderne storby i vestlig henseende. Byen ligger i 2250 meters højde og er således en af verdens højst beliggende storbyer - og er oveni købet omgivet af tre vulkaner.

Vi har 3 overnatninger i Mexico City.

Måltider: På flyet

Overnatning: Mexico City

• Dag 2

"Rådhuspladsen" og antropologisk museum

Vi begynder rejsen gennem Mexico på Zocalo, som er det centrale af det centrale i landet. Vi kunne kalde det rådhuspladsen, blot uden rådhus. Til gengæld er der et Nationalpalads, og det er en stor attraktion i kraft af Diego Riveras vægmalerier, som skildrer Mexicos historie – set fra Riveras revolutionære synspunkt. Det er faktisk en god indføring i landets historie at se de store vægmalerier. Der er ikke altid åbent for besøgende, og hvis det er tilfældet, så prøver vi at opsøge en anden samling af Diego Riveras vægmalerier.

På Zocalo-pladsen ser vi også katedralen, som er en blanding af barok og nyklassicisme. Det er den største kirke i Mexico, og der udspilles altid et stort folkeliv såvel foran som inde i kirken.

Om eftermiddagen besøger vi det antropologiske museum, der er berømt for sine samlinger, og er et godt sted at få overblik over den mexicanske kultur og historie, helt tilbage til før den spanske erobring.

Overnatning: Mexico City

• Dag 3

Aztekerne!

60 km udenfor Mexico City ligger Latinamerikas største ruin-kompleks: Teotihuacán. Her findes nogle af Mexicos største pyramider. De rejser sig majestætisk over resterne af en ældgammel storby, som blev forladt flere århundreder før aztekerne erobrede området og gjorde den øde by til deres hovedstad. Bygningerne dateres tilbage til år 200 f.Kr., men er i øvrigt bygget over lange perioder.

Arkæologerne har indtil nu fundet 75 templer, 600 værksteder og 2000 boligkomplekser, og man mener at kunne påvise, at der omkring år 600 e.Kr. boede ca. 200.000 mennesker i byen, der i sin storhedstid var den sjette største by i verden. Den 62 meter høje Solpyramide dateres til år 500 e.Kr., og det samme gælder Månepyramiden for enden af den to kilometer lange Avenida de los Muertos - De dødes Allé, som er det navn, aztekerne 800 år senere gav til byens hovedgade.

Nær ved pyramiderne besøger vi en familie, der har levet her i generationer. De dyrker figenkaktus, som kan anvendes til mange ting, og det viser de os gerne. Vi bliver også sat i sving med at forberede en frokost, der baseres på kaktusblade.

På vej tilbage til Mexico City stopper vi ved Basilikaen for Jomfruen af Guadeloupe. Det er verdens næstmest besøgte pilgrimssted for katolikker, kun overgået af Peterskirken i Rom.

Middag på egen hånd i Mexico City.

Overnatning: Mexico City

• Dag 4

Fridag Kahlo og flydende haver

Vi checker ud fra hotellet og kører til den bohemeagtige forstad Coyoacán, hvor der bor mange kunstnere og forfattere. Her besøger vi Frida Kahlo-museet, som er huset, hvor kunstnerparret Frida Kahlo og Diego Rivera boede. De tilhørte den venstreorienterede intellektuelle elite, hvilket også kan spores i motivvalget, der blandt andet viser Stalin som helt. Museet rummer en interessant samling af mexicansk folkekunst samt malerier af andre malere som f.eks. Paul Klee.

Derpå tager vi til en anden bydel, Xochimilco, ”Mexicos Venedig”. Her venter en farverig båd på os, der sejler os ud i de smalle kanaler. Mange mexicanere tager til Xochimilco på udflugt. Vi smager lidt lokale snacks på sejlturen, der forhåbentlig også byder på musikalsk akkompagnement fra nogle af de orkestre, der altid sejler rundt på kanalerne og spiller for folk.

Ud på eftermiddagen forlader vi Mexicos hovedstad. 3 timers kørsel bringer os til Puebla, en charmerende by med udpræget kolonitids-stil.

Overnatning: Puebla

• Dag 5

En kolonitidsby

Puebla var en hovedby for den spanske krone. Det har sat sit præg på bygninger og gader. Byen er kendt for sit glaserede, farvestrålende tegl, talavera, som mange af byens huse og kirker er beklædt med, både udvendig og indvendig. Her er mere end 100 kirker og 1000 koloniale bygninger.

Om formiddagen går vi en rundtur i Puebla. Sidst på eftermiddagen er der tid på egen hånd. Man kan for eksempel vælge en tur gennem det livlige marked Victoria med farverig, håndmalet keramik.

Overnatning: Puebla

• Dag 6

Zapotekerne!

Dagens etape går fra Puebla til Oaxaca. Det er en tur på 5 timer ad god vej gennem kuperet natur. Langs vejen ser vi store kaktus.

Lige før Oaxaca drejer vi til Monte Alban. Det er en ruinsamling fra et samfund, der havde sit højdepunkt fra ca. 900 f. Kr. til 1300 e. Kr. Samfundet blev opbygget af zapotekerne, som var det dominerende folk i området, indtil de blev fordrevet af spanierne. Monte Alban er dog fuld af historie, stemning og klassisk meso-amerikansk arkitektur. Stedet var i øvrigt den første større by på den vestlige halvkugle og handels- og regeringscentrum for den zapotekiske stat.

Placeret på toppen af et bjerg 400 meter over Oaxaca by, har denne by været svær at indtage, og når man vandrer rundt imellem resterne af dette kongedømme, forstår man, hvor udviklet samfundet var med hensyn til uddannelse, forskning og sociale foranstaltninger.

Vi har 2 nætter i Oaxaca.

Overnatning: Oaxaca

• Dag 7

Kunsthåndværk i omegnen

Oaxaca regnes for at være en af de smukkeste kolonitidsbyer i Mexico. Byen blev et centrum for munkeordenen dominikanerne, derfor er der store kirker i Oaxaca. Samtidig er den indianske kultur meget tydelig. Mange kvinder bærer det traditionelle, farverige tøj. Man ser også den indianske kultur overleveret gennem tekstiler og keramik.

Vi besøger 2 landsbyer, som hver for sig udmærker sig indenfor et bestemt kunsthåndværk. San Bartolo Coyotepec er byen, hvor den kendte sorte keramik udviklede sig. San Martin Tilcajete er kendt for træskæring.

Om eftermiddagen er vi tilbage i Oaxaca, og tager en tur rundt i bymidten, hvor et stort torv er flankeret af små butikker og boder. Vi smager på nogle af de mange regionale specialiteter, der kan købes her.

Overnatning: Oaxaca

• Dag 8

Mod Tehuantepec med stop på vejen

Vi har en transportdag foran os. Vi skal nå frem til byen Tehuantepec, som ligger tæt på Stillehavskysten. Det er en strækning på 230 km, og selv om vejen er god, sætter vi hele dagen af til kørslen.

Vi begynder med to små stop udenfor Oaxaca. Først et fotostop ved træet i Tule. Det regnes for det største træ i Mexico. Dernæst et stop ved en fabrik, der fremstiller mezcal. Mezcal fremstilles af agaveplanten – ligesom tequila. Det er bare forskellige sorter af agave, der anvendes til de to drikke. I gamle dage var det kun lokalt, mezcal blev lavet. I dag er der regler for, hvordan den fremstilles – og hvor. Staten Oaxaca er et af de 8 steder, der har tilladelse til at fremstille mezcal.

Kun afbrudt af frokostpause kører vi derpå til Tehuantepec, hvor vi er fremme sidst på eftermiddagen og indkvarteres på hotel for 1 nat.

Middag på hotellet.

Overnatning: Tehuantepec

• Dag 9

Til højlandet

I dag kommer vi til den sydligste stat i Mexico: Chiapas. Det er samtidig staten med flest, anerkendte etniske grupper, nemlig 12 i alt. Efter morgenmaden kører vi fra Tehuantepec, og efter nogle timer når vi frem til Cahuare, hvor vi skifter til båd og sejler ind i den 25 km lange og snævre Sumidero kløft. Her rejser klippevæggene sig nærmest lodret op til 1000 meter på begge sider af kløften. Langs med floden kan vi være heldige at se krokodiller.

Vi slutter dagen af i San Cristobal de las Casas, hvor vi har 2 overnatninger. San Cristóbal de las Casas ligger i Sierra Madre-bjergene, 2100 m over havets overflade. Byen blev grundlagt i 1528 og var tidligere hovedstad i Chiapas og hørte ind under Guatemala. Byen er kendt for sin smukke arkitektur fra kolonitiden, blandt andet kirken Templo de Santo Domingo med en kunstfærdig facade. Tidligere var den blot kendt som "San Cristóbal". Senere blev "de las Casas"-delen tilføjet til ære for Bartolomé de las Casas, en spansk præst, der kæmpede for indianernes rettigheder.

Overnatning: San Cristobal de las Casas

• Dag 10

På landsbybesøg

På en halvdagsudflugt fra San Cristobal besøger vi to landsbyer. Først San Juan Chamula med dens spændende og mystiske kirke, hvor lokale åndemagere foretager gamle maya ritualer. Indenfor er stemningen intens med rækkevis af brændende stearinlys, tyk røg fra røgelsen og messende kirkegængere. Herefter tager vi til Zinacantan landsbyen, hvor de lokale udfører forskellige rituelle ofringer af geranium planten. Her besøger vi en familie, som ernærer sig ved vævning.

Om eftermiddagen er der tid til at udforske San Cristobal på egen hånd. Et besøg på kulturcentret Na Bolom kan varmt anbefales. Den danske opdagelsesrejsende og arkæolog Frans Blom boede i San Cristobal fra 1950 til sin død i 1963. Han og hans kone grundlagde Na Bolom kulturcentret i byen, som huser et museum.

Overnatning: San Juan Chamula

• Dag 11

På vej mod Yucatan halvøen

Vi forlader San Cristobal umiddelbart efter morgenmaden, og skal nå frem til Palenque, der ligger i Lacandon junglen.

Vi standser ved vandfaldene Agua Azul, men bortset fra dette stop klør vi på for at nå frem til Palenque, hvor vi har én overnatning.

Overnatning: Palenque

• Dag 12

Mayaerne!

Vi besøger maya ruinerne i Palenque, der går for at være et af de smukkeste ruin-områder i Centralamerika. De er ikke de største, men de er meget velbevarede og ligger midt i junglen, hvor papegøjer og brøleaber ofte ses og høres, og hvor stemningen om morgenen er eventyrlig. Palenque var fra år 250-900 den største by i det vestlige maya-lavland med et anslået indbyggertal på 20.000-40.000. Som maya-by er Palenque unik på grund af de mange stukarbejder, der pryder templer og tagkamme.

Allerede fra præklassisk tid var området beboet, men grundlæggelsen af Palenque og de første faser af byens historie er endnu stort set ukendte. De templer og bygninger, der er synlige i dag, stammer fra den senklassiske periode (ca. år 600-900 e.Kr.), bl.a. Inskriptionernes Tempel fra herskeren Pakals regeringstid (år 615-683). Mod slutningen af 700-tallet ramtes Palenque som de øvrige mayabyer i det sydlige lavland af en alvorlig krise og blev gradvis forladt.

Om eftermiddagen bryder vi op. Vi skal ud på halvøen Yucatan og nå frem til byen Campeche. Et stykke af vejen går langs Den Mexicanske Golf. Vi beregner 6 timer for at nå frem til Campeche, der har en bymur omkring sig. Den blev bygget som værn mod utallige piratangreb i 1700-tallet. Hele bykernen er på UNESCOs liste over verdens kulturarv.

Vi har én nat i Campeche.

Overnatning: Campeche

• Dag 13

Mexicos svar på Panama-hatten

Inden vi forlader Campeche, får vi et indtryk af fortidens pirateri gennem et besøg på fæstningen San Miguel. På vej mod det centrale Yucatan stopper vi i byen Pomuch, der har en særlig tradition omkring De Dødes Dag. Det hører vi mere om på stedet!

Vi har også et stop i Bécal, som er center for Mexicos svar på Panama-hatten. I Bécal flettes jipijapas, som de bløde hatte kaldes lokalt. De fineste af dem eksporteres.

Efter diverse små stop når vi frem til maya-ruinerne Uxmal, og indkvarteres på hotel ved siden af det arkæologiske område. Om aftenen er det muligt at tilkøbe et Sound & Light show, som finder sted inde mellem de arkæologiske maya—bygninger i Uxmal. Det kan først opklares ved ankomst, om showet kører, og hvornår.

Middag på hotellet.

Overnatning: Uxmal

• Dag 14

Troldmandens pyramide

Uxmal er på FNs liste over Verdens Kulturarv. Det var den danske arkæolog, Frans Blom, der stod for den første egentlige udgravning i 1921. Ruinerne er et af de fineste eksempler på maya-stilen, Puuc, der er karakteriseret ved rektangulære bygninger, firkantede søjler og en topfrise dekoreret med avancerede, geometriske mosaikrelieffer. Det mest fascinerende af bygningsværkerne er Troldmandens Pyramide med dens ovale, meget stejle form. Sagnet siger, at det var en troldmands søn (en dværg født af et æg), der på én nat byggede pyramiden.

Efter Uxmals særprægede bygninger og sagn gør det godt med en lokal frokost. Den får vi i nærheden, i form af retten pibil. Det er en barbecue med svinekød, appelsin og lime.

Efter frokost fortsætter vi til Celestun ved kysten. Det er en køretur på 2 timer. Vi skifter til både og sejler i mangroveskovene ud for Celestun. Området er beskyttet og hjemsted for kolonier af flamingo, men der er en rig flora og fauna.

Vi slutter dagen i Merida, som også kaldes ”den hvide by”. I begyndelsen af 1900-tallet var der en enorm efterspørgsel på tov, og det kunne laves af sisalfibrene fra enorme agave-plantager på Yucatan. Datidens mexicanske modstykke til gullaschbaroner og oliemagnater voksede frem, og der blev bygget store villaer og haciendas i Merida. I dag er dén industri ophørt, men Merida er stadig en livlig by. Vi har en nat på hotel i Merida.

Overnatning: Merida

• Dag 15

Et af verdens 7. nye vidunere

Vi runder rejsen af med et af verdens 7 nye vidundere: Chichén Itza. Det er både den bedst bevarede og den største af maya-byerne. Kåringen til et af de nye 7 vidundere var resultatet af en verdensomspændende afstemning i 2007. De tidligste arkæologiske fund i Chichén Itzá stammer fra før Kristi fødsel, men byen havde sin storhedsperiode år 900-1200 e.Kr., og i den periode opførtes tempelkomplekserne, boldbanerne og det astronomiske observatorium. De smukke bygninger var selvfølgelig forbeholdt præstestanden og de adelige, mens håndværkere og bønder boede i de traditionelle ovale lerhytter.

Den mest dominerende bygning i området er templet for Kukulcán, mayaernes øverste gud. Han var ikke bare gud for de fire elementer, men var også skabergud og gud for genopstandelse og reinkarnation.

Den hellige brønd Cenote Sagrado er skabt ved et naturligt jordskred. Brønden har et tværsnit på 59 meter og er tæt omkranset af træer og slyngplanter. Udover at være den eneste kilde til vand blev en del af disse brønde brugt til menneskeofringer. I brønden har man fundet jade, guld og menneskeknogler.

Fra Chichén Itza kører vi til kysten og Cancun, hvor vi har 2 overnatninger på et hotel ved stranden.

Overnatning: Cancun

• Dag 16

Fridag

Dagen er sat af til at fordøje alle oplevelserne på rejsen gennem Mexico.

Overnatning: Cancun

• Dag 17

Hjemrejse

Transfer til lufthavnen i Cancun for vores fly til Europa.

Måltider: Morgenmad og på flyet

• Dag 18

Tilbage i Danmark

Vi lander i København om formiddagen.

Her finder du relevante oplysninger om rejser til Mexico

• Pas og Visum

Man er visumfri i indtil 180 dage. Passet skal være gyldigt mindst seks måneder udover opholdet.

Det er altid en god idé at have en ekstra kopi af passets informationsside med. Opbevar kopien et andet sted end selve passet.

Vi rejser via Canada på rejserne i 2024, så det er vigtigt at søge om en eTA godkendelse hos de canadiske myndigheder inden afrejse for at få lov til at mellemlande i Canada. eTA godkendelsen søges online og koster 7 CAD (ca. 35 kr.). Viktors Farmor fremsender en vejledning til, hvordan man ansøger om eTA i god tid før afrejse.

• Vaccinationer

Du bør tale med egen læge eller en specialklinik for rejsemedicin. Medbring eventuelt dag-for-dag programmet, hvoraf rejseruten fremgår.

Du kan også orientere dig på Seruminstituttets hjemmeside: www.ssi.dk/rejser. Der er ofte forskellige holdninger til, hvad der tilrådes af vaccinationer og profylakse.

Møntfoden i Mexico hedder pesos. 1 peso er 100 centavos. 100 peso svarer til cirka 39 DKK.

I kontant valuta anbefales at medbringe US Dollars, og man bør have mindre sedler med om muligt. Kreditkort (kun VISA og Mastercard) kan anvendes i de større byer og på hotellerne. Mange steder i Mexico kan betales med kreditkort og US Dollars.

Vær opmærksom på, at $ i Mexico henviser til peso. US$ derimod henviser til US Dollars.

Mexico er opdelt i 4 tidszoner, men vi rejser kun i den sydlige tidszone, som dækker langt det meste af landet. Der er 7 timers forskel på Danmark og Mexico.

• Strøm

Der er 110 volt. Danske stik kan ikke anvendes, så medbring en adapter. Der benyttes stik med to flade ben, eller med tre flade ben.

• Telefon og internet

Landekoden i Mexico er 0052 + omr.nr. + abnnr. Ved opkald til Danmark er landekoden 0045 + abnnr.

Mobiltelefon: Forhør dig hos din teleudbyder, om de har en roamingaftale med Mexico.

Internet: Der er wifi på flere af hotellerne, med ofte virker det kun i receptionen.

Lufthavne og militære områder må ikke fotograferes. Hvis man vil fotografere mennesker tæt på bør man spørge om lov først. Det gælder især i indianersamfundene omkring San Cristobal.

Mineralvand på flaske kan købes overalt, og man bør ikke drikke vandet fra hanen i Mexico. Man kan dog godt børste tænder i det.

• Mad

Undgå ukogte grøntsager og upasteuriseret mælk/mælkeprodukter. Sørg for at få frisklavet mad.

På grupperejser betales drikkepenge til guide og chauffør af Viktors Farmor.

Drikkepenge til drikkevarer samt ikke-inkluderede måltider er for egen regning. På restauranter er det normalt at lægge ca. 20 pesos, svarende til 1 US dollars for et måltid med drikkevarer. Køber man kun drikkevarer, kan man lægge ca. 15-20% som drikkepenge.

Hvis man har fået båret sin bagage til sit hotelværelse, forventes et lille beløb for det svarende til ca. 1 US dollars.

Tilsvarende kan man også lægge lidt drikkepenge til stuepigerne for god service, svarende til ca. 1 US dollars.

• Tyveri

Medbring ikke kostbare smykker og ure. Hav kontante penge på kroppen i en ”pengekat” og kun mindre beløb i tasker eller lommer.

Bagagen bør ikke være tungere, end at man til enhver tid kan bære den selv.

Det er en god ide at pakke tandbørste og lidt ekstra tøj/undertøj i håndbagagen. Vigtig medicin bør altid være i håndbagagen, idet bagagen kan være forsinket på bestemmelsesstedet.

I Mexico er vejret lunt det meste af tiden, som på de bedste danske sommerdage. Der kan af og til komme et regnskyl, der som regel kun er af kort varighed. I højderne kan det blive køligt især om aftenen og natten, så det er en god idé at medbringe en lun trøje og nattøj eller uld-undertøj.

En hovedret koster fra ca. 30 kroner og op. En vand/øl ca. fra 20 kr., et glas vin fra ca. 45 kr.  En liter vand i en kiosk koster under 10 kr.

Det anbefales at der medbringes let bomuldstøj. Også regntøj, f.eks. en poncho, en paraply og vandresko eller -støvler medbringes. Uformel påklædning er i orden på hele turen.

• Let tøj
    • Evt. lange ærmer og bukser mod myg
    • Varmt tøj til de kølige nætter i højderne
    • Gode lukkede sko
    • Regntøj/regn-poncho, evt. paraply
    • Badetøj
    • Vækkeur
    • God kikkert
    • Solbriller
    • Solcreme med høj faktor
    • Kasket/solhat
    • Evt. medicin mod maveinfektion (tal med egen læge)
    • Evt. medicin mod køresyge
    • Insektspray (kan med fordel købes lokalt, da det virker bedst, hvis det indeholder DEET)
    • Fotokopi af pas
    • Evt. fotokopi af flybillet og forsikringspapirer

For alle, der skal ud at rejse med Viktors Farmor, tilbydes 10% på varer, som ikke er nedsatte på Spejdersports webshop. Fordelskoden oplyses ved bestilling af rejse.

Det kan anbefales at downloade Udenrigsministeriets app Rejseklar, hvor du kan læse rejsevejledningen og anden god information. Appen kan downloades til både Apple og Android.

Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om mulighederne for rejser til Mexico.