Mesopotamien

Tyrkiet - mellem Eufrat og Tigris

Mesopotamien betyder ”landet mellem floderne” og er betegnelsen for det store område i Irak, Syrien og Tyrkiet som gennemløbes af floderne Eufrat og Tigris. Vi rejser dybt tilbage i menneskets historie på denne rejse.

10 dages rejse

I Mesopotamien udvikledes for ca. 10.000 år siden nogle af verdens første landbrugssamfund. 3000-4000 år senere dannedes nogle af de første egentlige bysamfund. Så vi rejser langt tilbage i historien på rejsen, der blandt andet fører os til verdens ældste kendte tempel Göbekli Tepe og til de fantastiske gudestatuer på Nimrod-bjergets top. Vi vandrer over romerske broer, udforsker hulebyer og klippegrave, og vi besøger bazarer i gamle karavanebyer. Mosaikker i verdensklasse venter os i Gaziantep, og vi går i Abrahams fodspor i Sanliurfa og landsbyen Harran, hvor man stadig bor i bikubeformede lerhuse.

Beretningerne om Abraham bliver levende for os på denne rejse, for vi ser stadig bibelske motiver og hyrder med deres hyrdestave, der leder deres får og geder. Vi passerer landsbyhuse bygget af soltørret ler omgivet af små jordlodder med hvede og byg. Men vi ser også moderne byer og helt moderne dyrkningsmetoder, så det er store kontraster, der venter os i Mesopotamien.

5 gode grunde til at rejse til Tyrkiet med Viktors Farmor:

• Rejs i et ældgammelt kulturområde fyldt med levn fra fortidens civilisationer
  • Oplev verdens ældste tempel, Göbekli Tepe, der er omkring 12.000 år gammelt
  • Nyd aftensolen mellem fantastiske statuehoveder på Nimrod-bjergets top
  • Hele to nætter i den gamle karavaneby Mardin med helligdomme fra tre religioner side om side
  • Smag på det lokale køkken, der også bærer præg af områdets rige historie

• Dag 1

Ankomst til Diyarbakir

Vi flyver via Istanbul til Diyarbakir i det sydlige Anatolien. Her hentes vi i lufthavnen og køres til hotellet, hvor vi bor i to nætter.

Måltider: Aftensmad

Overnatning i Diyarbakir

• Dag 2

Diyarbakirs intakte bymur og en ældgammel bro

Byen Diyarbakir, tidligere kaldt Amida, har en historie, der går tilbage til assyrerne. En intakt mur af sort basalt omgiver byen, der faktisk er en af verdens bedst befæstede byer. Muren er 5 km lang, og vi skal naturligvis op på den og beundre udsigten over det omgivende landskab. Vi slentrer også en tur gennem den gamle bydel og ser Ulu Camii, der er den ældste moské i Anatolien.

Vi besøger desuden Dengbej House; et særpræget sted, hvor gamle folk sidder i gårdhaven og synger om deres liv kun akkompagneret af trommer. Vi ser Jomfru Marias Kirke og den armenske kirke Surp Giragos. Vi fortsætter gennem den spændende bazar til det gamle karavanserai Hasan Pasha Han, hvor karavanerne i sin tid kunne få sig et hvil på deres farefulde færd. Hvis tiden tillader det, ser vi også Cahit Sitki Taranci Museum, der er indrettet i et fornemt gammelt byhus.

Udenfor byen kommer vi til den berømte bro over Tigris, On Gözlü. Det menes, at broen er en efterfølger til den bro, der gik over Tigris helt tilbage til den persiske kongevej i år 500 f.Kr. Broen vises på et kort fra 3.-4. århundrede over de romerske handelsveje, hvor det fremgår, at broen ligger ved byen Amida. Trods sin høje alder er broen i god stand, og vi kan gå over den, som utallige andre rejsende har gjort det gennem århundrederne.

Overnatning i Diyarbakir

• Dag 3

Zerzevan-fæstningen og den orientalske by Mardin

Vi sætter kurs mod den historiske by Mardin. Undervejs oplever vi borgen Zerzevan, der først for nylig er udgravet. Zerzevan var romerrigets yderste forsvarsværk mod øst. Det er et omfattende fæstningsværk, og hele bjerget viser sig at være gennemhullet af gange og rum, således at mere end tusind mennesker kunne bruge det som beskyttelse.

Der er stadig udgravninger i gang på stedet, hvor man også har fundet en Mithra-helligdom i et råt tilhugget underjordisk rum. Man mener, at fortet er opført af romerne i det 4. århundrede, men borgen gemmer stadig på mange uafklarede spørgsmål.

Ankommet til Mardin ser vi os omkring i den spændende by. Mardin, beliggende på den historiske silkevej, var en af de meget betydningsfulde byer for handel i det gamle Mesopotamien. Byen er hjemsted for tre religioner, og vi ser kirker og moskéer side om side. Byen er også hjem for Tyrkiets assyriske samfund.

Vi har hele eftermiddagen til at nyde den meget orientalske by. Vi slentrer en tur gennem de autentiske bazarer og beundrer de mange smukke bygninger i den gamle bydel, hvoraf nogle er rene arkitektoniske mesterværker. Fra den højereliggende del af byen er der en fin udsigt over hustagene og byens minareter til sletterne i Mesopotamien, der strækker sig mod syd. Vi besøger moskéen Ulu Camii fra 11. århundrede med dens helt unikke minaret, der har smukke udskæringer. Islams store betydning er også tydelig, når vi besøger koranskolen Zinciriye Madrasa, der er et velbevaret kompleks bygget i 1385 under den sidste sultan af artuqide dynastiet.

Overnatning i Mardin

• Dag 4

Safran-klostret og en ældgammel huleby

Vi kører det korte stykke ud til Dar-ez-Zaferan, der er et vigtigt syrisk ortodoks kloster grundlagt i år 495. Klostrets navn hentyder til de gule klippesten, det blev bygget af. De fleste af Mardins kristne har forladt området de seneste årtier, men alligevel bliver klostrets marker og frugthaver omhyggeligt passet og plejet, og i kapellet bliver der hver dag holdt gudstjeneste på aramæisk; det sprog, der blev talt på Jesu tid. Klostret blev bygget over et soltempel, og det er muligt at komme ned ad en gammel stentrappe og se en del af soltemplet, der blev bygget for mere end 4000 år siden. Her kan vi se et rum med en hvælving bygget af enorme stenplader, der sandsynligvis har været brugt til rituelle ofringer.

Dagens næste mål er Dara, der ligger 30 km sydøst for Mardin. Det er en huleby, grundlagt i begyndelsen af det 6. århundrede som en garnisonsby til at forsvare de østlige grænser af det østromerske rige. Byen udgjorde en sikker fæstning for romerne, og den lå i en tæt befolket del af Mesopotamien. Dara er en af de mest berømte gamle byer i det nordlige Mesopotamien. Den er ganske velbevaret, og vi kan få et indtryk af, hvordan livet i byen må have været for 1.500 år siden. Det åndede dog ikke altid fred og ro. På grund af den strategiske beliggenhed var Dara skueplads for mange kampe i den romersk-persiske konflikt i det 6. og 7. århundrede. Efter kampe og ødelæggelser genopbyggede Kejser Justinian byen, og bymuren forstærkedes til op til 20 m's højde. En 65 km underjordisk kanal tilførte vand til byen, og gjorde, at belejrere ikke kunne få gavn af det, eller forgifte indbyggerne. Byen blev herefter kaldt "Iustinia Nova".

Tilbage i Mardin spiser vi frokost sammen, hvorefter eftermiddagen er til fri disposition.

Overnatning i Mardin

• Dag 5

Bazarer og pilgrimme i Sanliurfa

Turen fører os videre til Sanliurfa, der lokalt ofte bare kaldes Urfa. Byen kaldes også for ”profeternes stad”, og den er særdeles rig på kulturlevn. Sanliurfa menes at være den gamle by Ur, senere kaldt Edessa. Mange forskellige civilisationer har præget stedet siden tidernes morgen. De ældste tegn på civilisation går helt tilbage til 7000 f.Kr. De blev fundet ved landsbyen Kantara 70 km nordvest for Sanliurfa og menes at være rester af et tempel for måneguden.

Ved ankomsten besøger vi det nye og meget smukt indrettede arkæologiske museum. Her er en imponerende kopi i naturlig størrelse af Göbekli Tepe, som vi besøger i morgen. Her kan vi se detaljerne på den gamle bygning, og vi ser mange interessante fund fra tempelområdet. Efter museumsbesøget går vi til det nærliggende område, hvor mange huler er udhuggede i klipperne. De var tidligere brugt som beboelser, og man mener den hule, Abraham blev født i, ligger her. Abraham er en helt central figur i både islam, jødedommen og kristendommens gamle testermente, hvilet gør Urfa til et yndet pilgrimsmål for tilhængere af alle tre religioner.

Vi går en tur gennem den gamle del af byen og kan igen glæde os over atmosfæren i en original overdækket bazar. Urfa var tidligere et vigtigt handelsknudepunkt på ruterne mellem Mesopotamien, Anatolien og Middelhavskysten. I dag er handelsruterne ændret, men bazaren er stadig et godt sted at erhverve sig fine, gamle kelimtæpper til meget overkommelige priser. Urfa er også kendt for at have nogle af verdens bedste chilier samt en meget velsmagende granatæblesirup.

Middag er på egen hånd, men der er mulighed for at melde sig til en tyrkisk aften med middag og levende musik.

Overnatning i Sanliurfa

• Dag 6

Verdens ældste tempel og Abrahams landsby

Vi kan se frem til en dag, hvor oldtiden bliver levende for os. Efter en god halv times kørsel kommer vi til Göbekli Tepe, der anses for at være et af de ældste kultsteder i verden.

Helligdommen har været religiøst center for et jæger-samlersamfund helt tilbage til det 9. og 10. årtusind f.Kr. På det tidspunkt var pottemageri ikke opfundet, og der var ikke noget skriftsprog. Men man har flere steder fundet disse vældige monolitiske templer. Her er store T-formede søjler, der er stillet i ring omkring to endnu større søjler. På mure og bænke mellem stensøjlerne ses dyremotiver samt motiver med arme og hænder. Slanger, ræve og fugle er afbildet flere steder. Der findes også et relief af et vildsvin, en urokse, en gazelle og et vildæsel. Flere af de T-formede søjler ligner mennesker. Men om de repræsenterer overnaturlige mennesker, guder eller forfædre, er ikke til at vide. Arkæologerne er stadig i fuld gang i området, men det er alligevel muligt at besøge det fascinerende sted.

Fra Göbekli Tepe kører vi til den særprægede bikubelandsby Harran, der er et af de ældste bosteder i verden. Nogle historikere mener sågar, at dette kan have været Abrahams hjemby. De bikubeformede huse har et helt unikt design, der gør, at de er kølige om sommeren og lune om vinteren. Når man i dag ser de støvede rester af bebyggelserne fra gammel tid, er det svært at forestille sig, at Harran var et vigtigt økonomisk, religiøst og kulturelt center så langt tilbage som 2000 år f.Kr. Men Harran var et vigtigt mesopotamisk center, og ruinerne af et af de største og ældste islamiske universiteter kan ses i Harran tillige med resterne af templet for månegudinden Sin. Det er også stedet, hvor romerriget led et af sine værste nederlag i år 53 f. Kr.

Efter at have besøgt tempelruinerne slentrer vi gennem landsbyen og ser de mange bikubeformede huse, inden vi slapper af hos en familie, der har indrettet en del af deres bikubeformede storfamiliehuse til en lille café. Vores besøg her giver os et indtryk af dette afsidesliggende og helt unikke hjørne af Mellemøsten.

Tilbage i Sanliurfa spiser vi sen frokost sammen, og herefter bliver der måske lejlighed til endnu et besøg i den spændende bazar. Vores hotel ligger meget centralt, så det er nemt at finde til og fra bazaren.

Overnatning i Sanliurfa

• Dag 7

Statuehoveder på Nimrods Bjerg

Vi kører til Nemrud Dagi (Nimruds Bjerg), der er et af højdepunkterne i det østlige Tyrkiet. På vejen gør vi stop for at udforske den gamle hovedstad for Commagene-riget, Arsameia. I ruinerne af det gamle palads ses et stort helt intakt relief af Herkules, der hilser Kong Mithradates. Anatoliens længste indskrift på græsk ses ligeledes her. Vi ser desuden en romersk bro fra 2. årh e.Kr. i området, inden vi fortsætter mod Nimrud Bjerget.

Når man rejser fra syd til nord over de mesopotamiske sletter, er Nimrud Bjerget det første høje bjerg, man får øje på. Uanset hvornår på dagen, man besøger bjergtoppen, er det en stor oplevelse. Det omkringliggende klippefyldte landskab og de store stenhoveder, der synes at skue ud over landskabet, gør et uudsletteligt indtryk på den besøgende.

Toppen af bjerget består af en kæmpemæssig kunstig gravhøj flankeret af terrasser, hvorpå der står kolossale statuer af Apollon, Zeus, Herkules, Tyche og Antiochus. Gravmælet blev anlagt af kong Antiochus I af Commagene i det 1. århundrede f.Kr, og bærer præg af at være bygget i en brydningstid mellem den hellenistiske og romerske periode. Antiochus ønskede at blive tilbedt som en guddom, mens han levede. Men da romerne kom, ødelagde de templet, så kun ruinerne kan ses i dag. Også tiden har gjort skade på statuerne, således at de store hoveder nu ligger for fødderne af statuerne. Men de enorme stenhoveder er stadig et uforglemmeligt syn, uanset vejr og belysning.

Vi bor en enkelt nat i Kahta , der ligger tæt ved Nimrods Bjerg.

Måltider: Morgenmad, picnic lunch og aftensmad

Overnatning i Kahta

• Dag 8

Romerske klippegrave nær Adiyaman og kørsel til Gaziantep

Ca. 5 km udenfor Adiyaman ligger rester af den antikke by Perre, hvor der findes 208 klippegrave fra romersk tid. Perre var en af de største byer i den romerske periode. Den var også en vigtig by under Commagene og Byzans. Vi vandrer lidt i det spændende gravområde og ser ind i nogle af klippegravene.

Senere går vi ned til den lille landsby i nærheden. Her er der rester af en romersk brønd med stenoverbygning. Brønden bruges stadig af landsbyens beboere. Ved landsbyen kan vi også se rester af nogle imponerende mure fra en romersk fæstning. I området omkring Perre dyrkes der tobak, og mange af landsbybeboerne er beskæftiget med at tørre og sortere tobaksblade og trække dem på snore.

Turen går herefter videre til vores bestemmelsessted, Gaziantep. Det er en smuk køretur mellem bjerge og skråninger med pistacietræer og bomuldsmarker. Vel fremme indlogeres vi i Gaziantep for de kommende to nætter.

Overnatning i Gaziantep

• Dag 9

Mosaikmuseum i verdensklasse og kobbersmedenes bazar i Gaziantep

Gaziantep var en vigtig karavaneby gennem flere historiske epoker grundet sin strategiske beliggenhed midtvejs mellem Mesopotamien og Middelhavet. I dag er Gaziantep bedst kendt for sin frugtbare slette med mange vingårde og olivenlunde. Her dyrkes også pistacier, der har ry for at være de fineste i landet.

Vi besøger det store, moderne indrettede Zeugma Mosaik Museum, der har utrolig fine og velbevarede mosaikker. Museet er i verdensklasse, og faktisk er det det største mosaikmuseum i verden med hele 1.700 m2 mosaikker. De fleste stammer fra byen Zeugma, der blev grundlagt af en af Aleksander den Stores generaler. Disse fantastiske mosaikker var næsten ukendte indtil år 2000, da planerne for nye dæmninger over Eufrat betød, at Zeugma ville blive oversvømmet. Der er stadig mange mosaikker, der ikke er udgravede, og arbejdet med det fortsætter.

Efter besøget på museet, kigger vi nærmere på Gaziantep. I Tepebasi-området ser vi flere osmanniske bygningsværker. I nogle værksteder her kan man stadig se møbelsnedkere, der arbejder med træ indlagt med perlemor. Højt over byen ses det byzantinske fort fra det 6. århundrede. Fortet er et imponerende syn med sine 36 tårne.

Eftermiddagen er fri. Vi anbefaler at aflægge besøg i bazarerne, der er kendt for kobbersmede. Hvis tiden tillader det, kan man evt. besøge Hasan Süzer Etnografiske Museum, der er indrettet i et af de meget smukke typiske gamle huse.

Vi mødes igen om aftenen for at spise afskedsmiddag sammen.

Overnatning i Gaziantep

• Dag 10

Farvel til Mesopotamien

Når tid er, bliver vi kørt til lufthavnen i Gaziantep, hvor hjemrejsen begynder.

Her finder du relevante oplysninger om rejser til Tyrkiet

Tyrkiet kræver ikke visum af danske statsborgere, men passet skal være gyldigt i mindst 150 dage efter indrejse. Der skal være mindst 2 tomme sider i passet ved indrejse.

Det er altid en god idé at have en ekstra kopi af passets informationsside med. Den opbevares et andet sted end selve passet.

Som i de flere andre lande, anbefales det at være vaccineret mod smitsom leverbetændelse (hepatitis A), stivkrampe og difteri. Tal evt. med egen læge.

Du kan orientere dig på Seruminstituttets hjemmeside

Den gældende møntsort er Tyrkiske lire. Vi anbefaler, at man tager Euro med til veksling, da det kan være svært, at veksle danske kroner. Visa/Master-kort kan bruges mange større steder, men ikke i mindre forretninger, butikker og på markeder. 1 Lire svarer til ca. 25 øre, men valutakursen svinger en del pga. inflation, så det er vigtigt at tjekke den aktuelle kurs på rejsetidspunktet.

• Vandreferie

Særligt for rejsen Vandreferie i Tyrkiet

Rejsen Vandreferie i Tyrkiet er en Viktors Farmor vandreferie med sværhedsgrad 3 støvler. Dag 5 og 7 er lettere og minder om vores rejser med 2 støvler. Medbring fodtøj med en solid sål, som sidder godt fast på fødderne - vi vandrer af mindre stier på stenet og løst underlag. Der er passager med høje “trin” og stejle skråninger.

Du skal kunne vandre med en dagstursrygsæk med vand, snacks, overtøj til evt. vejrskifte undervejs og hvad du ellers skal bruge i løbet af dagen. Din bagage transporteres mellem overnatningsstederne.

Det kan være koldt om natten fra slut oktober til april. Derfor er det en god ide at medbringe en lagenpose og noget varmt tøj at sove i til de første par nætter, hvor vi bor under simple forhold. Dagene er dog behagelige og varme. Omvendt kan det blive varmt i september - både om dagen og om natten.

Læs mere om sværhedsgraden 3 støvler her

Særligt for rejsen Vandreferie i Kappadokien

Dette er en Viktors Farmor vandreferie med sværhedsgrad 1 støvle. Dog er vandreturen på sidstedagen kategoriseret som 2 støvler.

Læs mere om sværhedsgraden 1 støvle her

Læs mere om sværhedsgraden 2 støvler her

På trods af områdets nærhed til lande som Syrien, Iran og Irak er det helt fredeligt at færdes som turist. Det gælder også i forhold til de mange traditionelt praktiserende muslimer, som bor i området.

Det er vigtigt at medbringe:

Gode vandresko, der støtter anklerne

Det anbefales at medbringe:

• Lille turrygsæk
    • Solbriller, kasket (tørklæde) og solcreme med høj faktor – solen kan være skarp
    • Vabelplaster
    • Tyndt regnslag eller regntøj
    • Evt. egen vanddunk
    • Trøje og tørklæde til evt. kølige aftener

Bemærk
    Man skal være i almindelig god form og vant til at vandre.

På vandreferierne forventes det at du kan gå det angivet antal km og højdemeter på rejsen.

Telefoni. Telefon til Tyrkiet: Tryk 0090+ omr.nr. + abnnr. Fra Tyrkiet til Danmark trykkes 0045 + dansk abnnr.

Mobiltelefon. Der er fin dækning, så der uden videre kan ringes eller sms´es med dansk mobiltelefon. Undersøg priserne ved din teleudbyder. Der kan købes lokale taletidskort.

Internet. Der er wi-fi på mange hoteller. Nogle af hotellerne har PC man kan benytte.

Ligesom i Danmark bruges der 220V. Man skal som udgangspunkt ikke bruge adapter i Tyrkiet. Dog er det altid en god idé at tage en universaladapter med. Så er man på den sikre side.

Vand bør ikke drikkes fra hanen. Og selv om kildevandet i bjergene ofte er sundt og rent bør det kun drikkes fra dertil opsatte vandposter. Generelt bør mineralvand købes på hoteller og i butikker. Der er typisk elkedel på hotellerne.

Får man båret kufferten op til værelset, giver man et beløb svarende til 2-3-kr. Køber man selv måltider, runder man op med ca. 10 %. Toiletter er ofte overvåget af personale, der forventer nogle småpenge. På grupperejser betales drikkepenge til chauffører og lokalguider af Viktors Farmor.

Det er forbudt at fotografere militær- og politiinstallationer. Vil man fotografere mennesker, er det bedste at bede om tilladelse først.

En hovedret koster fra ca. 40 kroner og opefter. En øl ca. fra 20 kr. og en cola fra 8 kr. En liter vand i en kiosk koster ca. 5 kr.

Bør aldrig være tungere end at man til enhver tid kan bære det selv.

Der er subtropisk klima langs Tyrkiets Middelhavskyst. Det bevirker at klimaet i Istanbul er behageligt med varme somre og milde vintre. Der falder yderst sjældent sne. De største mængder regn falder i perioden november til februar. Med 118 mm i december som det højeste.

Tyrkiet er en time foran Danmark.

Husk at supplere pakkelisen med:

- Vækkeur

- Solbriller, kasket eller hat

- Solcreme

- Medicin mod maveinfektion (tal med egen læge)

- En lille flaske håndrens (fås på apoteker eller hos Matas)

- Lommelygte

- Papirlommetørklæder / toiletpapir

- Læbepomade

For alle, der skal ud at rejse med Viktors Farmor, tilbydes 10% på varer, som ikke er nedsatte på Spejdersports webshop. Fordelskoden oplyses ved bestilling af rejse.

Det kan anbefales at downloade Udenrigsministeriets app Rejseklar, hvor du kan læse rejsevejledningen og anden god information. Appen kan downloades til både Apple og Android.

Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere mulighederne for rejser til Tyrkiet.