Chile - Bolivia - Peru

Højdepunkter i Andesbjergene

Machu Picchu, Titicaca-søen, Uyuni-saltsletterne og Månedalen i Chile. Det er blot nogle få af højdepunkterne på denne rejse gennem Andesbjergene. Og ordet højdepunkt skal tages bogstaveligt. For vi kommer højt op.

18 dages rejse

Fra Chiles hovedstad Santiago flyver vi til Atacama-ørkenen, hvor vi oplever Månedalens dramatiske landskaber og gejserne ved El Tatio. Herfra fortsætter vi i 4-hjulstrækkere forbi smukke laguner, dramatiske vulkaner og over surrealistiske saltsøer på Bolivias højslette mod hovedstaden La Paz og Titicaca-søen, hvor vi sejler til Isla del sol.

Med bus og tog kører vi mod den legendariske inka-by Machu Picchu i Perus bjerge. Vi har god tid til at dykke ned i inkaernes gamle kultur i Cuzco og Den Hellige Dal, inden rejsen slutter i Perus moderne hovedstad Lima.

5 gode grunde til at rejse til Chile, Bolivia og Peru med Viktors Farmor:

• Rejs til en anden verden i Månedalen i Chile, og nyd en utrolig solnedgang
  • Se inkaernes fantastiske saltterasser i Maras i Peru
  • Oplev det smukke Larco Museum i Lima
  • Udforsk Den Sorte Madonna i Copacabana ved Titicacasøen
  • Kom med til bohemebyen Valparaíso på Chiles kyst

• Dag 1

Afrejse til Samtiago de Chile

Vi flyver fra Kastrup Lufthavn, medmindre andet er angivet.

Måltider på flyene

• Dag 2

Byrundtur i Santiago

Ankomst til Chiles hovedstad, Santiago.

Vi starter dagens byrundtur ved pladsen Plaza de Armas, hvorudfra byen er vokset igennem århundreder. Her besøger vi en række signifikante bygninger som Metropolitan-katedralen fra det 18. årh. og det centrale postkontor.

Vi besøger også en af Santiagos vigtigste seværdigheder, Museet for Præcolumbiansk Kunst. Museet rummer blandt andet en permanent udstilling af keramikgenstande, tekstiler og skulpturer fra Central- og Sydamerika. Blandt museets højdepunkter findes også de 7000 år gamle Chinchorro-mumier samt artefakter fra inka- og aztekerrigerne.

Vi kommer også forbi kvarterer som Concha y Toro, der er bygget i kolonistil med brostensbelagte gader og gamle palæer. Næste stop er Santiagos centrale marked, der har til huse i en smedejernsbygning fra det 19. årh. Det farverige marked byder på en blanding af blomster, frugt og grønt samt alt godt fra havet.

Vi har to overnatninger i Santiago.

Måltider: Måltider i flyet og frokost

Overnatning: Santiago

• Dag 3

Dagstur til Viña del Mar og Valparaiso

Vi begiver os vestpå, ud til kysten, og på vejen til Valparaiso kører vi igennem dalene Curavaci og Casablanca, der er kendt for deres vingårde og frugtplantager.

Kystbyen Valparaiso blev grundlagt i det 16. århundrede og er på UNESCO’s liste over verdenskulturarv. På en busrundtur ser vi blandt andet den nationale kongres, O’Higgins Park og Victoria-pladsen. Efterfølgende går vi mod udsigtsposterne Atkinson og Gervasoni. Et højdepunkt er Valparaisos gamle kabelbane, der stadig forbinder byen.

Vi spiser frokost på en lokal fiskerestaurant og fortsætter derefter mod Viña del Mar, der er kendt for sine smukke parker. Her ser vi byens berømte blomster-ur og en af Påskeøens ikoniske moai-statuer, der er placeret foran byens palæontologiske og antropologiske museum.

Overnatning: Santiago

• Dag 4

Calama og solnedgang i Månedalen

Vi flyver til Calama i ørkenområdet af det nordlige Chile. Herfra kører vi ca. 100 km til San Pedro de Atacama (2.500 moh), hvor vi skal bo de næste to nætter. San Pedro de Atacama var centrum i en palæolitisk civilisation, som byggede imponerende klippeforter på de omkransende bjerge.

Om eftermiddagen tager vi på tur til Månedalen, hvor vi skal se solnedgangen. Dalen er skabt over årtusinde som følge af kontinuerligt pres fra Andesbjergene og bjergkæden Cordillera de Domeyko. Med sine klippeformationer og sit rødlige sand er det intet mysterium, hvordan Månedalen fik sit navn.

Vi har to overnatninger i San Pedro de Atacama.

Overnatning: San Pedro de Atacama

• Dag 5

El Tatio-gejserne og flamingoer i Chaxa Lagoon

Vi skal på heldagstur til El Tatio-gejserne og Chaxa Lagoon. Vi starter meget tidligt om morgenen, da vi skal køre 2-3 timer ud til gejserne. Husk det varme tøj, da der kan være koldt om morgenen.
    El Tatio-gejserne, der ligger i 4.300 meters højde, er et af de største geotermiske områder i verden, og gejserne er særligt aktive om morgenen. Derfor skal vi naturligvis opleve solopgangen herfra. Vi nyder vores morgenmad ved siden af kilderne.

Vi fortsætter gennem det smukke landskab i Machuca-dalen. Undervejs ser vi vikunjaer, llamaer og flere andesfugle. Vi besøger også den lille landsby Machuca.

Efter frokost på en lokal restaurant kører vi gennem Tamarugo-skoven, der skaber en grøn kontrast midt i Atacama-ørkenen. I landsbyen Toconao ser vi klokketårnet fra det 18. århundrede og de gamle kunstvandingskanaler. Herefter kører vi til Chaxa Lagoon, der er en del af Los Flamencos National Reserve. Den smukke og saltrige sø ligger i 2.300 meters højde, og der er gode muligheder for at se lyserøde flamingoer rundt om i søen. Vi vandrer ud til et udkigspunkt for at kigge efter nogle af de tre arter af flamingoer, der lever her.
    Vi nyder solnedgangen og det flotte farvespil på Andesbjergene samt den smukke stjernehimmel.

Overnatning: San Pedro de Atacama

• Dag 6

Fra Chile til Bolivias laguner

Kørsel i bus fra San Pedro i Chile til Hito Cajon på grænsen til Bolivia. Her venter en række firehjulstrækkere på at tage os videre.

I Bolivia starter vi med et besøg til Den Grønne Lagune ved foden af vulkanen Licancabur (5960 m.). Vi fortsætter til Dali-ørkenen og Chalviri-lagunen. Senere besøger vi varme kilder og kogende mudderhuller ved Sol de Mañana. Dagen ender ved Den Røde Lagune, hvor vi håber at kunne spotte flamingoer. Herefter fortsætter vi til Villamar.

Vi har én nat i hotel på den bolivianske højslette (ca. 4.200 moh).

Overnatning: Hotel på Boliviansk højslette

• Dag 7

Mod Siloli-ørkenen

Vi kører mod Siloli-ørkenen. Vi ser undervejs farverige laguner, hvor der er mulighed for at se forskellige slags fugle. Vi kører også igennem Stendalen, der er kendt for sine spøjse klippeformationer, og vi ser den imponerende stratovulkan Ollague (5.868 m.o.h).

Sidste punkt på dagsordenen er et besøg på en tog-kirkegård fyldt med rustne damptog fra omkring 1890. På den tid var Uyuni et vigtigt knudepunkt for togtrafikken.

Vi har én overnatning i Uyuni, der ligger i 3.600 meters højde.

Overnatning: Uyuni

• Dag 8

Uyuni saltsletterne

Vi begiver os ud til et af turens absolutte højdepunkter: Uyunis saltsletter. De er et resultat af gentagne udtørringer og oversvømmelser fra en stor sø og dækker et areal på mere end 13.000 km².

På vej mod saltsletterne besøger vi den lille by Colchani, hvor vi ser, hvordan de lokale udvinder salt på traditionel vis. Vi fortsætter til Incahuasi-øen i midten af saltsletten. I dette isolerede økosystem finder man blandt andet enorme kaktusser. Herfra er også et flot udsyn over saltsletten. Dernæst rejser vi nordpå mod det præcolumbianske fort, Pucara de Ayque, og de ceremonielle gravkamre ved foden af Thunupa-vulkanen.

Sidst på aftenen tager vi med natbus til La Paz. Det er en bus af god standard med mulighed for at læne sædet delvist tilbage.

Overnatning: i natbus til La Paz

• Dag 9

La Paz, verdens højest beliggende hovedstad

Vi ankommer om morgenen til La Paz, verdens højest beliggende hovedstad (3.600 moh).

Efter ankomst tager vi på byrundtur. Turen går igennem lokale markeder med forskellige slags håndværk og remedier til brug i heksekunst. Herefter besøger vi den koloniale bydel, San Fransisco-kirken og Murillo-pladsen. Vi ser også byen fra udsigtsposten Mirador de Killi Killi.

Herefter besøger vi den bolivianske Månedal - et naturområde, hvor erosion har nedslidt det meste af et bjerg og skabt massevis af måneagtige skulpturer. Fra den lokale kabel-svævebane får vi et smukt udsyn over La Paz.

Vi har én overnatning i La Paz.

Overnatning: La Paz

• Dag 10

Titicacasøen

Tidligt om morgenen kører vi nordpå igennem højlandet langs med Titicacasøen og Andesbjergenes Royal Ranges til Copacabana. Her besøger vi byens kirke og statuen Den Sorte Jomfru. Efter sigende begyndte der at ske mirakler i Copacabana, da statuen blev rejst, og derfor er byen blevet en vigtig pilgrimsdestination.

Med båd krydser vi Titicacasøen til Soløen, hvor vi får en typisk lokal picnic kaldet Aptapi. Herefter besøger vi Pilcocaina-templet, hvor inkasøskendeparret Manco Capac og Mama Ocllo, ifølge overleveringen, viste sig for at grundlægge solens imperium.

For at komme til vores hotel skal vi på en gåtur op til La Escalinata, hvorfra der er et flot overblik over Titicacasøen. Gåturen derop tager omkring én time. Vores bagage for natten bliver heldigvis fragtet op til hotellet, så det skal vi ikke bære.

Vi har én overnatning på Soløen.

Overnatning: Soløen

• Dag 11

Fra Soløen i Bolivia til Puno i Peru

Til de morgenfriske anbefaler vi solopgangen fra Soløen.

Når vi har spist morgenmad, går vi ned gennem Yumani til inkatrapperne og Den Evige Ungdoms Kilde. Er der tid, sejler vi mod La Chincana, en inkalabyrint. Vi ser den hellige sten, La Roca Sagrada, der bliver anset som inkacivilisationens fødested.

Efterfølgende sejler vi tilbage til Copacabana, hvorfra vi kører mod Kasani, krydser grænsen til Peru og bliver indkvarteret på vores hotel i Puno.

Vi har én overnatning i Puno.

Overnatning: Puno

• Dag 12

Fra Puno til Cuzco

Vi skal på en cirka 10-timers bustur igennem Andesbjergene. Vi stopper ved La Raya, hvorfra der er en flot udsigt.
    Vi spiser frokost på en lokal restaurant undervejs, inden vi besøger guden Wiracochas Tempel og senere blandt andet byen Andahuaylillas, der er kendt for sin smukke barokkirke fra det 17. årh. Grundet kirkens kalkmalerier på vægge og loft, bliver den kaldt for Andresbjergenes Sixtinske kapel.

Vi har to overnatninger i Cuzco.

Overnatning: Cuzco

• Dag 13

Byrundtur i Cuzco

På dagens byrundtur starter vi med at besøge det, der er tilbage af inkaernes berømte soltempel, Koricancha. Vi kommer selvfølgelig til Cuzcos Plaza de Armas, hvor vi skal se den imponerende katedral, hvorefter vi kører lidt ud af byen for at se Sacsayhuaman.

Sacsayhuaman er et overvældende kompleks, hvis formål sandsynligvis oprindeligt var et var et religiøst tempel – men som senere blev til et fæstningsværk under inkaernes kampe med de spanske conquistadorer. Komplekset udgøres af enorme sten, som fungerer som uindtagelige mure – nogle af stenene er op til 9 meter høje og murene op til 360 meter brede. Komplekset er forbundet via døre, trapper og tunneler, så det har været et sindrigt system med utrolig stor betydning for inkaerne. Det tog inkaerne 50 år at opføre Sacsayhuaman og hele 20.000 mand indgik i arbejdet, og det er selvsagt stadig en gåde, hvordan de flyttede rundt på så kolosalt store sten og fik dem til at passe som fod i hose på hinanden.

Efter frokost er dagen på egen hånd, og der er rig mulighed for at udforske Cuzco, som bl.a. har mange spændende museer. Besøg fx koka-museet i den hyggelige bohemebydel San Blas.

Overnatning: Cuzco

• Dag 14

Machu Picchu

Efter en tidlig morgenmad kører vi til Ollantaytambo for at stige på toget mod Aguas Calientes, som ligger for foden af Machu Picchu. Togturen tager godt halvanden time og går igennem et malerisk bjerglandskab, som henrykker de fleste. Vi ankommer til Aguas Calientes, hvor vi skal med en minibus ad snoede veje op til Machu Picchu. Vi står nu foran det berømte ruinkompleks, som i 2007 blev erklæret for et af verdens syv moderne vidundere. Vores guider fører os rundt i denne prægtige by, som gemmer på alverdens fortællinger, spekulationer og myter.

Udforskningen af de labyrintiske passager og boliger ved ruinerne får inkaernes historie til at blive meget nærværende, og det er svært at modstå fristelsen for selv at opfinde gode teorier om Machu Picchus eksistens.

Machu Picchu blev genopdaget i 1911 af den amerikanske opdagelsesrejsende Hiram Bingham efter flere hundrede års glemsel. Det antages, at selv ikke de spanske erobrere nogensinde fik kendskab til stedet, hverken ved deres ankomst eller under deres næsten 300 års besættelse af landet. I dag diskuteres det stadig, om Machu Picchu først og fremmest var et afsidesliggende rekreationssted, eller om det primært havde religiøse, militære eller handelsmæssige formål. Teorierne om Machu Picchus formål er utallige, men eksperterne er dog enige om, at Machu Picchu ikke var en almindelig by, men forbeholdt meget vigtige folk og kun beboet i visse perioder i løbet af året. Nogle teorier går på, at Machu Picchu var et slags laboratorium for landbrugsprodukter, mens andre igen hævder, at det var et prægtigt fængsel, der husede de værste forbrydere i tiden. Hiram Binghams egne teorier går ud fra den ide, at Machu Picchu først og fremmest var et militært fæstningsanlæg med sigte på forsvar mod fjender, mens andre igen støtter en teori om Machu Picchu som et center for indoktrinering og undervisning af erobrede stammemedlemmer.

Efter ca. 2-3 timers rundvisning er vi tilbage ved hovedindgangen, hvorfra vi tager bussen ned til Aguas Calientes, hvor vi spiser aftensmad, inden vi igen stiger ombord på toget tilbage.

Vi har to overnatninger i Den Hellige Dal.

Overnatning: Den Hellige Dal

• Dag 15

Dagstur til Maras, Moray og Chichubamba

Vi starter dagen ved Maras’ saltbassiner, hvor man udvinder noget af det fineste salt i verden. De i alt ca. 3000 bassiner er et eventyrligt syn, og hvert bassin tilhører en saltbonde, som lader det saltholdige vand fylde bassinet, inden han lukker for vandforsyningen. Efter gentagne påfyldninger og efterfølgende fordampning har der dannet sig nok salt til at det kan høstes, og processen kan begynde forfra.

Herefter går turen mod det arkæologiske område Moray, der ligger i inkaernes hellige dal. Her finder vi kæmpestore koncentriske afsatser, der fungerede som inkaernes botaniske laboratorium. Disse cirkulære landbrugsterasser vidner om inkaernes højt udviklede landbrugsteknik. Ikke blot var her et sofistikeret rislingssystem til vanding af markerne, her blev også eksperimenteret med forskellige afgrøder og dyrkningsmetoder qua de varierede mikroklimatiske forhold på stedet.

Vi fortsætter til Chichubamba ved Urumbamba. Her besøger vi lokale damer, som med støtte med årene er lykkedes med at blive iværksættere og dermed gøre sig uafhængige af det overvejende patrikalsk-dominerede samfund. De er iværksættere udi keramik og kakao, og de laver og sælger chicha. Vi ser og lærer om deres projekter og har mulighed for at deltage i deres værksted. Vi får serveret frokost og den lokale chica.

Overnatning: Den Hellige Dal

• Dag 16

Byrundtur i Lima

Vi kører til Cuzco lufthavn og flyver til Lima, der har været en af de vigtigste byer i Sydamerika, siden den blev grundlagt af den spanske conquistador Francisco Pizarro i 1530’erne.

Om eftermiddagen besøger vi Larco-museet, hvor man finder udstillinger af præcolumbiansk kunst gennem tusindvis af år. Larco-museet et verdenskendt, privat museum, som udlåner kunst til verdens førende museer.

Om aftenen spiser vi afskedsmiddag på en dejlig restaurant.

Overnatning: Lima

• Dag 17

Byrundtur i Lima

Om formiddagen tager vi på rundtur i Lima. Vi begynder i byens moderne kvarterer, Miraflores og San Isidro. Herefter bevæger vi os mod byens historiske centrum, der kom på UNESCOs liste over verdenskulturarv i 1988. Her besøger vi Santo Dominigo-klostret. Vi besøger også Limas Plaza de Armas, hvor vi finder flere smukke byginger i kolonistil. I Lima skal vi også smage peruansk chokolade og den traditionelle spiritus pisco. Pisco er for peruanerne, hvad vodka er for russerne og tequila er for mexikanerne.

Vi spiser frokost i det historiske centrum, inden vi kører til lufthavnen.

• Dag 18

Hjemkomst

Ankomst til København

Måltider på flyet

Her finder du relevante oplysninger om rejser til Chile, Bolivia og Peru

Danske statsborgere er visumfri i op til 90 dage i Peru, Bolivia og Chile.

Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder efter hjemrejse. Det er altid en god idé at have en ekstra kopi af passets informationsside med. Den opbevares et andet sted end selve passet

• Vaccinationer

Som i de fleste andre oversøiske lande, anbefales det at være vaccineret mod smitsom leverbetændelse (hepatitis A), stivkrampe og difteri.

De bolivianske myndigheder kræver ikke længere vaccination mod gul feber for alle rejsende, men kun til dele af landet. Du bør tale med egen læge eller en specialklinik for rejsemedicin. Medbring evt. dag-for-dag programmet, hvorpå rejseruten er indtegnet.  Du kan også orientere dig på Seruminstituttets hjemmeside: www.ssi.dk/rejser. Der er ofte forskellige holdninger til, hvad der tilrådes af vaccinationer og profylakse.

• Internet og telefoni

De fleste hoteller har adgang til internettet. Wifi fungerer oftest kun i hotellernes lobby.

Telefon til:

• Chile: +0056 (+ områdenr. + abnnr.)
    • Bolivia: +00591
    • Peru +0051
    • Telefon til DK: +0045

Der er i de større byer udmærket dækning. Det koster fra 20 kr. i minuttet at ringe og modtage opkald fra Danmark. Sms koster ca. 2,50 kr. at afsende og 0 kr. at modtage. MMS er ikke muligt. Der kan købes lokale taletidskort.

Der er 220 volt som i Danmark. I Chile bruges danske stik. I Bolivia og Peru bruges primært de sydamerikanske stik med to flade ben, men på de fleste hoteller er stikdåsen i væggen lavet, så de runde danske kan sættes i.

Medbring adapter for en sikkerheds skyld.

Møntfoden i Chile hedder Peso (CLP). 100 Peso svarer til ca. 1 DKK.

Møntfoden i Bolivia hedder Boliviano (BOB). 100 Boliviano svarer til ca. 100 DKK.

Møntfoden i Peru hedder Nuevo Sol (PEN). 100 PEN svarer til ca. 200 DKK.

I kontant valuta anbefales det, at man medbringer USD, EURO eller de lokale valutaer om muligt. Vær dog opmærksom på at 100 USD sedler kan være svære at veksle. Kreditkort kan anvendes i de større byer og anbefales i stedet for at have for mange kontanter på sig.

• Højde- og køresyge

På rejsen tilbringes tid i højder over 2500 meters højde, hvorved der er risiko for højdesygesymptomer. Højdesyge viser sig bl.a. ved hovedpine, kvalme og utilpashed. Dette kan dog ofte afhjælpes ved at sørge for ikke at blive afkølet samt sørge for at indtage rigelig med væske og undgå alkohol. På www.netdoktor.dk/rejsemedicin/artikler/hoejdesyge.htm står der mere om højdesyge.

Tager du medicin eller lider du af sygdom, der kan blive forværret af en rejse i højderne, bør du i god tid inden afrejse kontakte egen læge.

Har du ikke erfaring med, hvordan du reagerer på højder, kan du vælge at medbringe Diamox tabletter, som i vist omfang kan forebygge højdesyge. Diamox kræver, at din læge har en særlig udleveringstilladelse, så tag kontakt i god tid.

Drik altid rigeligt med coca-te. Det serveres alle steder, er helt uskadeligt og virker også mod højdesyge. Det kan sammenlignes med kamille-te, og kan ikke sammenlignes med kokain.

Er man tilbøjelig til at blive køresyg, er det en god idé at medbringe piller mod køresyge, da der køres i bjerge med hårnålesving.

• Mad og drikke

Man bør ikke drikke postevandet i regionen. Mineralvand kan købes overalt. Undgå isterninger. Undgå ukogte grøntsager, upasteuriseret mælk og mælkeprodukter.

Når der er dansk vintertid:
    Chile: 4 timer efter Danmark
    Bolivia: 5 timer efter Danmark
    Peru: 6 timer efter Danmark

Når der er dansk sommertid:
    Chile: 5 timer efter Danmark
    Bolivia: 6 timer efter Danmark
    Peru: 7 timer efter Danmark

På restaurant er det normalt at lægge ca. 10% til regningen.

Hvis man har fået båret sin bagage til sit hotelværelse giver man et lille beløb for det, f.eks. svarende til 1 USD.

Drikkepenge til turledere og chauffører betales af Viktors Farmor på grupperejser.

Det nordlige Chile er blandt de tørreste regioner i verden. De nordlige egne er ørkenområder, varmt om dagen og køligt om natten, mens det centrale Chile minder om middelhavsområdet: sommeren er tør og varm, mens vintermånederne (fra april til september) er milde og kun moderat fugtige.

Altiplano højsletten har en gns. højde på 4.000 meter og har tropisk højlandsklima. Den årlige nedbørsmængde er relativt lav og det meste falder mellem december og medio marts. Temperaturen falder med højden og kan variere meget – også afhængig af om solen er fremme. Nætterne kan være kolde. Solen skinner ofte fra en klar himmel, så temperaturen kan midt på dagen komme over 20 grader, men om natten falder temperaturen til omkring frysepunktet eller lavere, og det kan være køligt på hotellerne.

Temperaturerne svinger generelt meget, alt efter hvilket område man befinder sig i.

Bagagen bør aldrig være tungere, end at man selv til enhver tid kan bære den, da vi kan komme ud for uregelmæssigheder i programmet. Sørg altid for at have tandbørste samt lidt ekstra tøj/undertøj i håndbagagen, så man er forberedt på det tilfælde at bagagen kan være forsinket på bestemmelsesstedet. Vigtig medicin bør man altid have i håndbagagen.

I toget til Aguas Calientes (Machu Picchu) må man kun medbringe 5 kg bagage, så sørg for at medbringe en mindre taske/rygsæk til dette formål. Resten af bagagen opbevares i Cuzco.

En hovedret koster fra ca. 60 kroner og op. En vand/øl ca. fra 15 kr., mens vin er relativt dyrt og koster fra 70-100 kr. og op pr. flaske. En liter vand i en kiosk koster ca. 5 kr.

• Drikkedunk
    • Mindre taske/rygsæk
    • Ekstra kraftige plastposer til at beskytte udstyr mod vand
    • Regntøj/poncho
    • Solcreme – min. faktor 30
    • Læbepomade med sunblock
    • Kasket/hat
    • Evt. piller mod højdesyge (Diamox)
    • Evt. medicin mod maveinfektion (tal med egen læge)
    • Myggemiddel (kan også købes lokalt) Gerne med mindst 7,5% DEET. Kan købes lokalt.
    • God kikkert
    • Lommelygte / pandelampe
    • Badetøj
    • Langærmede lette skjorter og lange bukser af naturmateriale – fx bomuld

Bemærk! Der må ikke indføres ferskvarer eller landbrugsprodukter til Chile.

For alle, der skal ud at rejse med Viktors Farmor, tilbydes 10% rabat på varer, som ikke er nedsatte, på Spejdersports webshop www.spejdersport.dk. Fordelskoden udleveres ved bestilling af rejsen.

Kontakt os gerne, hvis du vil vide mere om mulighederne for rejser til Chilie, Bolivia eller Peru