Rundrejse i det nordlige Algeriet

Opdag romersk historie, berberliv, ørken og palmelunde

Velkommen til det nordlige Algeriet! Her venter en rig historie, overraskende naturoplevelser og en farverig kultur. Fra romerske ruiner til livlige byer til maleriske landskaber – Algeriet er en verden for sig.

8 dages rejse

Tag med på en uforglemmelig rejse gennem det nordlige Algeriet, hvor historie møder modernitet, og ørkensol møder bylivets travlhed. Start din rejse i Algier, hovedstaden, hvor vi dykker ned i den pulserende atmosfære, der omfavner både det traditionelle og det moderne. Her udforsker vi også de smalle gader i det gamle kasbah-kvarter og beundrer det majestætiske Monument of the Martyrs, der vidner om landets stolte historie.

Fra Algier fortsætter vi vores rejse til Setif, hvor vi bliver mødt af de imponerende ruiner af den romerske by Djemila. Vi lader os fortrylle af de velbevarede templer, forum og amfiteater, der står som vidnesbyrd om den romerske civilisation i Nordafrika. Efter at have suget til os af fortiden går turen videre til Constantine, hvor vi udforsker de spektakulære romerske ruiner i Timgad. Her kan vi gå i fodsporene på de gamle romere og lade os betage af de imponerende arkitektoniske vidundere.

Vi fortsætter til byen Constantine, hvor broer og bakker skaber en betagende kulisse for vores eventyr. Herefter drager vi mod Ghardaïa, hvor ørkenens mystik møder livlige markeder og farverige kulturer. Her venter os blandt andet en frokost i ørkenen, inden vi tager på opdagelse M'zab-dalen og de omkringliggende berberbyer. Vi fordyber os i den unikke arkitektur og kulturelle arv, der kendetegner de gamle samfund.

Til slut sætter vi kursen tilbage mod Algier, hvor vores eventyr lakker mod enden, og vi vender tilbage mod det danske.

Brugen af ordet "berber"

Vi bruger betegnelsen "berber", fordi det er et ord, som er genkendeligt, men den korrekte betegnelse for folket er "imazighen", hvilket vi også anerkender.

5 gode grunde til at rejse til Algeriet med Viktors Farmor:

• Opdag den naturskønne M’Zab-dal og de omkringliggende berberbyer på UNESCOs Verdensarvsliste
  • Se den romerske kulturarv i både Djemila, Tidiis, Tipaza og Timgad
  • Oplev byen Constantine, kendt som ”byen af broer”, med sine dybe kløfter og spektakulære broer
  • Spis picnic og drik te i Sahara, og oplev det særprægede ørkenlandskab
  • Udforsk hovedstaden Algier, som er en blanding af moderne arkitektur og historiske steder

• Dag 1

Afrejse mod Algier

Fly fra Kastrup til Algier. Afhentning i lufthavnen, hvorefter vi indkvarteres på vores hotel. Afhængig af ankomsttidspunktet er der aftensmad efter ankomst. Vi bor på et stemningsfuldt hotel i centrum af Algier.

Måltider: Aftensmad

Overnatning: Algier

• Dag 2

På opdagelse i Algier og Tipaza med romersk indflydelse

Dagens program starter med, at vi kører en smule vest for Algier til Tipaza. Byen blev grundlagt af Fønikerne i det 15. århundrede f.Kr. Senere blev byen en romersk havneby. Den havde sin blomstringstid under kejser Septimus Severus (ca. år 200), som stammede fra det nordlige Afrika. Tipaza kan prale af at have været under indflydelse af Carthago, som er kunstens by og arnested for den græsk-romerske civilisation i Nordafrika. Tipaza ligger meget naturskønt ved foden af Jebel Chenoua (Chenoua-bjerget).

Vi besøger også en storslået mauretansk gravplads, før vi kører tilbage til Algier. Her besøger vi den berømte Kasbah i Algier (den gamle bydel i centrum), som er på UNESCOs verdensarvsliste. Den er et arkitektonisk vartegn med sine smalle gader og maurisk kunst. Vi går på opdagelse i de labyrintagtige gader og ender dagen med et skønt aftensmåltid på en lokal restaurant.

Overnatning: Algier

• Dag 3

Det arkæologiske site Djemila og videre til Setif

Vi begynder dagen med at checke ud fra vores hotel og fortsætter vores rejse til det imponerende arkæologiske site, Djemila. Djemila, også kendt som Cuicul, er en romersk by omkring 50 kilometer nordøst for Setif. Byen blev grundlagt i det 1. århundrede e.Kr. som en militær udpost, men udviklede sig hurtigt til en blomstrende by med en rig kulturel og arkitektonisk arv.

Navnet "Djemila" kommer fra det arabiske ord for "skønhed", hvilket er en passende beskrivelse af de velbevarede ruiner, der pryder landskabet. Ved ankomsten til Djemila bliver vi mødt af et spektakulært syn af ruiner, der strækker sig over landskabet. Her får vi mulighed for at udforske de gamle romerske templer, teatre og offentlige pladser, der står som vidnesbyrd om byens storhedstid. Djemila blev optaget på UNESCOs verdensarvsliste i 1982 på grund af dens enestående arkitektoniske og historiske betydning. Vi lader os betage af de velbevarede mosaikker, stenskulpturer og bygninger, der giver os et indblik i livet i det antikke Rom.

Efter vores besøg i Djemila fortsætter vi vores rejse til Setif, en moderne by beliggende i det østlige Algeriet. Her besøger vi det lokale museum, hvor vi får mulighed for at se artefakter og genstande fra regionens rige historie. Museet giver os et indblik i Setifs fortid som et kulturelt handelscentrum i antikken. Efter museumsbesøget nyder vi en lille rundtur i Setif, hvor vi besøger de vigtigste seværdigheder og får et glimt af byens moderne liv. Vi afslutter dagen med aftensmad på vores hotel, hvor vi kan dele dagens oplevelser.

Overnatning: Setif

• Dag 4

Romerske monumenter i Tombe of Madghasen og Timgad - videre til Constantine

Efter morgenmad checker vi ud og starter vores videre rejse fra Setif til Tombe of Madghasen - her venter os et imponerende syn af de gamle gravmonumenter. Efter de flotte syn fortsætter vi vores rejse til Timgad, som er endnu et betagende romersk arkæologisk site, som man ikke vil være foruden. Den velbevarede by, grundlagt af kejser Trajan i det første århundrede e.Kr., står som et enestående vidnesbyrd om det gamle romerske rige.

Efter vores rejse tilbage i tiden i Timgad, sætter vi kursen mod byen Constantine, hvor vi bliver indlogeret på et skønt centralt hotel. Her nyder vi ikke kun komforten, men også den betagende udsigt ud over en af byens smukke broer, der strækker sig majestætisk over kløfterne. Det er en oplevelse, der vil blive husket længe efter rejsens afslutning.

Overnatning: Constantine

• Dag 5

Fra Constantine mod Ghardaïa med berberliv og ørken

Efter morgenmad på vores hotel i Constantine begynder dagen med en spændende rundtur i Constantine. Første stop er Amir Abd-el-kader Moské, som er en imponerende religiøs struktur, der stammer fra det 19. århundrede og er opkaldt efter den anerkendte algeriske nationalist og religiøse leder, Emir Abd-el-kader. Moskéen er kendt for sin smukke arkitektur og rige historie, der afspejler regionens kulturelle mangfoldighed.

Derefter fortsætter vi til Tidiis, en gammel romersk ruinby beliggende i nærheden af Constantine. Ruinerne er et vindue tilbage i tiden og giver os et dybere indblik og bredere forståelse af det gamle romerske imperiums storhed og pragt. Efter vi har oplevet Tidiis, kører vi videre og krydser de imponerende broer Sidi M'ciid og Sidi Rached, der strækker sig over dybe kløfter og giver betagende udsigter over byen og dens omgivelser.

Vores næste stop er Casbahen, en gammel befæstet bydel, der stammer fra middelalderen og er kendt for sine snoede gader, traditionelle huse og historiske betydning. Endelig besøger vi Bey Palace, et flot palads, der engang var hjemsted for de regionale herskere i Constantine. Paladset er et imponerende eksempel på arkitektonisk pragt og rigdom og giver os et indblik i fortidens kongelige livsstil.

Efter vores spændende rundtur i Constantine fortsætter vi til lufthavnen og flyver en kort tur til Ghardaia, hvor vi bliver indkvarteret på et fint hotel i den naturskønne M’Zab-dal. Det markerer starten på et nyt kapitel i vores eventyr, hvor vi nyder ørkenens skønhed og oplever den lokale berberkultur og traditioner.

Overnatning: Ghardaïa

• Dag 6

M'Zab-dalen ved Sahara, berberstammer, Mlika-marked og El-Ateuf

Vi vågner i M’Zab-dalen, 600 km fra Algier. Det er en frugtbar, grøn dal midt i et tørt og stenet område. En grøn ø med en ældgammel kultur og en stor samling af befæstede landsbyer. De ses på lang afstand, mens de hæver sig over landskabet med bymure og huse omkring en moské. I det 10. århundrede tog mozabiterne, en berberstamme, tilflugt på M’Zab-højsletten (i 500 meterss højde). De flygtede ud i Sahara, da de blev forfulgt på grund af deres særlige form for islam, ibadi-islam. Her byggede de denne kreds af utroligt smukke byer.

Palmelundene har været én af de vigtigste forudsætninger for overlevelse. Dog var de mere end bare frugtbare områder, de voksede til ægte havebyer. Ved deres ankomst til regionen, borede mozabiterne dybere end ti meter ned i klipperne. Det blev muligt at kunstvande og efter mange års udvikling af et sindrigt vandingssystem og brug af dæmninger kunne indbyggerne i M’Zab-dalen nyde godt af den store frugtbarhed og rigeligt med vand.

Vi besøger flere af disse byer eller bebyggelser, som ligger på de 5 høje. De er på UNESCOs Verdensarvsliste. Hver høj krones af en minaret, og bygningerne udgår fra bakketoppen i snævre cirkler. De fleste af husene på bakkeskråningerne er to etager høje, og hvert hus har sin egen gård og egne terrasser. Gader og huse synes at være hugget ind i siden af skråningerne på en måde, så de går i ét med landskabet.

Vi ser Ksar Ghardaïa, hvor vi besøger det traditionelle marked, Mlika. Dernæst fortsætter vi til byen El-Ateuf, som er den første by, der blev bygget i M’Zab-dalen. Den er meget smuk med hvide kurvede vægge, buer og palmestammer integreret som søjler. Derefter tager kører på en lille tur 30km syd ud i ørkenen, hvor vi spiser en traditionel frokost og drikker te, imens vi nyder de rolige og særprægede omgivelser i ørkenen. Her er det muligt at tilkøbe sig en tur på Quad bikes, hvis man skulle få lyst. Vi afslutter dagen med aftensmad på en lokal restaurant.

Bemærk venligst, at rejselederen og lokalguiden kan beslutte sig for at rykke om på rækkefølgen af seværdighederne, som vi skal se i dag, så det passer bedst.

Overnatning: Ghardaïa

• Dag 7

Byrundtur i Algier og afskedsmiddag

Efter en morgenmad på vores hotel i Ghardaia, checker vi ud og fortsætter direkte til lufthavnen for at tage den korte flyvetur tilbage til Algier. Ved ankomsten til Algier begynder vi vores dag med en spændende byrundtur for at udforske nogle af byens mest ikoniske seværdigheder.

Vores første stop er Martyr-monumentet, som er et imponerende monument rejst til ære for de algeriske frihedskæmpere, der kæmpede for landets uafhængighed. Monumentet er et symbolsk vartegn for Algeriets nationale stolthed og historie og tilbyder også en betagende udsigt over byen.

Herefter besøger vi Notre-Dame d'Afrique, som er en smuk katolsk kirke beliggende på et højt plateau med panoramaudsigt over Middelhavet. Kirken er kendt for sin imponerende arkitektur og religiøse betydning og tiltrækker både pilgrimme og besøgende på grund af dens historiske og kulturelle værdi.

Endelig stopper vi ved det historiske postkontor i Algier, der er et imponerende eksempel på kolonial arkitektur. Postkontoret blev bygget i det 19. århundrede under den franske kolonitid og er kendt for sine betagende mosaikker, buegange og detaljerede design. Efter vores spændende byrundtur i Algier samles vi til en afskedsmiddag for at fejre alle vores oplevelser og dele de største med hinanden. Det bliver en hyggelig afslutning på vores rejse gennem det nordlige Algeriet.

Overnatning: Algier

• Dag 8

Fra Algier begynder hjemrejsen mod København

Efter morgenmad checker vi ud og sætter kursen mod lufthavnen, hvor vi flyver hjem mod Danmark.

Her finder relevante oplysninger om rejser til Algeriet

Der kræves visum til Algeriet. Blanket til visumansøgning findes på hjemmesiden for Algeriets ambassade. Blanketten udfyldes og sendes sammen med 2 pasfotos, pas, et invitationsbrev (som Viktors Farmor sender til deltagerne på rejsen), et bevis på rejseforsikring, scan af dit gule sygesikringskort, et beløb på 920 kr. kontant samt en adresseret svarkuvert, til ambassaden. Man kan også aflevere det hele på ambassaden i København. Bemærk dog, at der kun kan betales kontant på ambassaden, og betaling sker ved aflevering af ansøgning.

Desværre så kan man ikke kan få pengene refunderet fra Ambassaden ved eventuelt afslag grundet fejl eller andet, så det er yderst vigtigt, at du gennem tjekker at alle oplysninger er korrekte.

Viktors Farmor sender ovenstående oplysninger til alle deltagere på rejser til Algeriet i selvstændige mails inkl. en visumvejledning, som en ekstra service og hjælp.

Viktors farmor fraskriver sig ethvert ansvar for følgerne ved afgivelse af ukorrekte oplysninger eller fejlende elektronik. Derudover, så kan Viktors Farmor ikke stilles til ansvar for eventuelle ændringer i indrejsekrav før eller under rejsen til Algeriet.

Passet skal være gyldigt 6 måneder udover hjemrejsedato fra Algeriet.

Det er altid en god idé at have en ekstra kopi af passets informationsside med. Den opbevares et andet sted end selve passet.

Der kræves ingen vacciner, men nogle anbefales: Smitsom leverbetændelse (hepatitis A), stivkrampe og difteri. Tal med egen læge eller en klinik for rejsemedicin.

Du kan også orientere dig på Seruminstituttets hjemmeside. Der kan være forskel på, hvilke vaccinationer der tilrådes.

Dinar (Algerisk dinar). Dinarens værdi er lav i forhold til kronen. 100 dinarer er 7 danske kroner, og altså lidt under 1 Euro.

Det bedste at tage med på rejsen er Euros. Dernæst britiske pund. Disse veksles til DZD (algeriske dinarer). Der findes pengesedler for 100, 200, 500 og 1000 dinarer.

Det er muligt at hæve kontanter i Algeriet ved hjælp af internationale kredit- og betalingskort ved de fleste banker og pengeautomater. Det anbefales dog at have kontanter med sig, især når man rejser til mere afsidesliggende områder, da ikke alle steder accepterer kortbetaling. Det er også en god idé at undersøge eventuelle gebyrer, der kan pålægges ved hævninger i udlandet, inden man rejser.

• Overnatning

Der benyttes gode turistklassehoteller (4*) med toilet og bad til værelserne. Turisme er stadig på begynder-stadiet i Algeriet. Det betyder, at tingene ikke altid er ligeså strømlinede og effektive som i Danmark. Service og håndværk lever ikke altid op til topstandard, og det er ikke usædvanligt at opleve små udfordringer som fx. ustabilt WiFi eller en dryppende hane på badeværelset. De hoteller, som vi samarbejder med på vores rejser er velrenommerede hoteller, som er nøje udvalgt for deres kvalitet og serviceniveau, men det kan stadig forekomme, at nogle faciliteter ikke altid lever op til de samme standarder, som man kunne ønske sig.

• Måltider

Det algeriske køkken kan godt minde om det tyrkiske, og har fællestræk med det marokkanske og tunesiske. Maden er ikke særlig krydret, for eksempel bruges kun lidt chili. Koriander, persille og hvidløg er udbredte ingredienser. Lammekød er langt det mest foretrukne kød, efterfulgt af kylling og kalkun. Nogle steder kan man opdrive oksekød. Den populære nationalret er couscous.

Der er halvpension + helpension på dag 6 på rejsen til det Nordlige Algeriets Højdepunkter

På vores rejse i Algeriet er inkluderede måltider en vigtig del af oplevelsen. Det er dog værd at bemærke, at ikke alle restauranter kan imødekomme større grupper. De større steder betyder, at man ikke kan forvente de samme små intime settings, som man måske ellers kunne forvente, men vi har stadig valgt restauranter, der kan give vores gæster en smagfuld og god oplevelse.

• Telefoni

Telefon til Algeriet: Tryk 00-213 + omr.nr. + abnnr. Fra Algeriet til Danmark trykkes 0045 + dansk abnnr.

I Algeriet er der 220 volt. Der benyttes stik med runde ben som Danmark

Det frarådes at drikke vandet. Mineralvand på flaske kan fås alle steder.

Hvis man får båret sin bagage til sit værelse, gives et lille beløb, f.eks. svarende til 4-5 kr. På restaurant lægges normalt ca. 10% til regningen. Drikkepenge til chauffør og lokalguide betales af Viktors Farmor.

• Alkohol

Algeriet er en vinproducerende nation, og selv om 1990ernes borgerkrig førte til en nedgang i produktionen, så er der igen udmærket vin at få, især i egnene omkring Medea og Tlemcen. Men trods dette er det langtfra alle hoteller, der serverer alkohol. På vore rejser vil det kun være få hoteller, der tilbyder vin til maden.

Man må indføre 2 liter vin eller 1 liter spiritus ved ankomst til Algeriet. Ligeledes må man indføre 200 cigaretter og 25 cl eau de toilette.

Man må udføre op til 4 liter vin og 200 cigaretter.

Ved mange seværdigheder skal man betale særskilt for at tage billeder. Det drejer sig dog ikke om ret store beløb. Ved helleristninger er det som oftest forbudt at bruge blitz.

Som altid: Vær opmærksom på, at nogle mennesker ikke bryder sig om at blive fotograferet. Spørg om tilladelse, når du gerne vil portrættere mennesker.

Der bliver brug for tøj, der kan tages af og på ”lag for lag”. Ved kysten kan der være blæsende. Det anbefales, at man medbringer ulden sweater og vindjakke til kølige dage. Ikke alle hoteller er opvarmede eller isolerede.

Særligt for Ghardaïa: Sand og ørkenblæst kan godt udtørre øjnene. Overvej at medbringe øjendråber (saltvandsampuller)

• Indkøb

I souq´en handles der bl.a. med beduinsmykker, lædervarer, tæpper, krydderier, lertøj, keramik, sjaler og tørklæder. Men modsat andre mellemøstlige lande skal der ikke tinges hårdt om prisen. Falder man for et tæppe i bazaren i Ghardaia, er der ingen snak frem og tilbage om prisen. Man får en pris stukket i næsen, og færdig arbejde. Prisen regnes som realistisk. Går man i gang med at prutte, vil man oftest få vist et andet og billigere tæppe, for så har man jo nok ikke råd til det første tæppe.

Lædervarer har en særlig god kvalitet omkring byen Tlemcen. Tæpper i traditionelle, geometriske design, kan købes over hele landet, men særligt Ghardaia er kendt for sine tæpper.

Algeriet er billigt. Da rejsen har halvpension og en dag med helpension er det primært frokost og drikkevarer, der skal suppleres med. Et løst bud ville være, at et måltid på en mellemklasse-restaurant kan typisk koste mellem 5 og 15 euro pr. person, mens priserne på mere luksuriøse restauranter kan være højere.

Bagagen bør ikke være tungere, end at man til enhver tid kan bære den selv.

Vær opmærksom på, at flyselskaberne ikke tillader powerbanks og e-cigaretter i den indtjekkede bagage. Har I sådanne apparater, skal de i håndbagagen.

Det nordlige Algeriet har tempereret klima. I vinterhalvåret ligger dagtemperaturen på 12-15 grader, det kan blive koldt om natten og behageligt varmt i dagtimerne. Temperaturerne kan have pæne udsving. Den gennemsnitlige mængde nedbør er 60 mm.

Klimaet omkring Ghardaïa er nogle gradere varmere og tørrere. Temperaturen i september-marts ligger på cirka 20-27 grader om dagen og 10-11 grader om natten, men sjældne gange kan det blive ned mod frysepunktet. Det regner stort set aldrig.

For alle, der skal ud at rejse med Viktors Farmor, tilbydes 10% på varer, som ikke er nedsatte på Spejdersports webshop. Fordelskoden oplyses ved bestilling af rejse.

• Kikkert

Det er ikke tilladt at tage kikkerter med ind i Algeriet. Man risikerer derfor at få tilbageholdt kikkert i tolden, når man ankommer til landet, og først få den udleveret igen ved afrejse.

Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om mulighederne for rejser til Algeriet.