Patagonien

Det sydligste af Sydamerika

Storslået natur i Sydamerika med hovedstaden Buenos Aires i Argentina – og dertil en dansk krølle. Som første bosætter byggede Andreas Madsen i starten af 1900-tallet fårefarmen Estancia Fitz Roy. Vi rejser i hans fodspor.

14 dages rejse

På rejsen oplever vi vilde heste, guanakoer, kondorer, strudse og flamingoer. Og vi besøger Andreas Madsens hus i bjerglandsbyen El Chaltén og tager på smukke vandreture i det fantastiske område. Flere spektakulære oplevelser venter i nationalparkerne Torres del Paine og Los Glaciares. Vi sejler langs Perito Morenos 60-70 meter høje gletsjervæg, der jævnligt kælver.

I verdens sydligst beliggende by Ushuaia vandrer vi i Tierra del Fuego-nationalparken og tager på sejltur på Beagle Strædet, hvor vi kan fotografere søløver på klos hold samt se pingviner og albatrosser. I skal heller ikke snydes for Argentinas hovedstad, Buenos Aires, hvor vi tager på byvandring. Her udforskes den charmerende storby, som ofte sammenlignes med Paris.

5 gode grunde til at rejse til Patagonien med Viktors Farmor:

• Få store naturoplevelser i tre nationalparker
  • Bliv imponeret af gletsjeren Perito Moreno, der er en af de få gletsjere i verden, der ikke svinder ind
  • Tag på flotte vandreture med udsigter til nålespidse bjerge og gletsjere
  • Se bl.a. kondorer, guanakoer, strudse, flamingoer, søløver, pingviner og albatrosser
  • Få et unikt indblik i dansk nybygger-historie i Argentina

• Dag 1

Afrejse

Vi flyver mod Buenos Aires.

• Dag 2

Ankomst til Buenos Aires

Efter ankomst til Buenos Aires tager vi på byrundtur.
    Buenos Aires er en charmerende blanding af en kosmopolitisk aristokratisk by med atmosfære som i de europæiske hovedstæder og ofte sammenlignet med Paris. Her finder man en latinamerikansk farverig og pulserende livsrytme. Det er denne blanding, der gør byen så original og levende.

På vores byrundtur oplever vi 9. juli Avenue, verdens bredeste boulevard med syv kørebaner i hver retning, som forbinder den nordlige og sydlige del af millionbyen. Vi ser den store plads, Plaza de Mayo med bl.a. den lyserøde regeringsbygning Casa Rosada og domkirken hvor frihedskæmperen San Martins mausoleum findes. Vi skal også en tur i forskellige interessante bydele: San Telmo med de brolagte gader, hvor der spilles tangomusik, og La Boca med de farvestrålende huse oprindeligt malet med rester af skibsmaling fra havnen. Vi ser desuden det fashionable kvarter Palermo med parkerne, og ser kirkegården Recoleta udefra. Eva Peron, kendt som Evita, ligger begravet på den store kirkegård.

Herefter kører vi til vores hotel, hvor vi har én overnatning.

Måltider: Aftensmad

Overnatning: Buenos Aires

• Dag 3

Et lille stykke Danmark i Patagonien

Tidlig næste morgen flyver vi til Calafate, hvor fra vi kører 3-4 timer til El Chaltén. Undervejs ser vi guanako, strudse og måske en kondor højt oppe på himlen. Og er vejret med os, får vi en flot panoramaudsigt til Cerro Tore og Fitz Roay bjergmassivet samt Argentinas største gletsjer, Viedma. Vi gør frokoststop ved La Leona Roadhouse, der blev bygget af familien Jensen i slutningen af 1800-tallet. Her kunne nybyggerne bo og spise, inden de sejlede over La Leona floden, for at fortsætte videre nordvest på.

Først på eftermiddagen ankommer vi til den meget smukt beliggende vandreby El Chaltén. Byen ligger i 400 meters højde ved foden af de to berømte bjerge Fitz Roy og Cerro Torre, i den sydlige del af Patagoniens indlandsis.

Men El Chaltén gemmer ikke kun på flotte naturoplevelser og et udgangspunkt for trekking i Andesbjergene. For danskere gemmer byen på en særlig interessant historie. Byen ville nemlig ikke være til, hvis det ikke var for en stædig jyde, der i begyndelse af det forrige århundrede smøgede ærmerne op og satte El Chaltén på landkortet.

I starten af 1900-tallet rejste den eventyrlystne matros Andreas Madsen til El Chaltén, hvor han som første bosætter i området byggede fårefarmen Estancia Fitz Roy, der ligger med udsigt til Fitz Roy bjerget. Her boede han med sin familie ind til 1950, hvor familien efter hustruens død flyttede til Bariloche. I 2012 overtog Andreas Madsens oldebarn Fitz Roy Madsen familiens gamle ejendom.

Om eftermiddagen vandrer vi ud langs Las Vueltas floden til Andreas Madsens gård og tager en snak om hans tid i Patagonien. Turen er på ca. 5 km. i alt og ad en forholdsvis flad rute.

Vi har to overnatninger i El Chaltén.

Overnatning: El Chaltén

• Dag 4

Vandretur til Capri søen

I dag skal vi på vandretur i de smukke omgivelser. Vi kører med bus 17 km nord for El Chaltén, hvor fra vi vandrer op gennem et smukt naturskovområde med flotte udsigter undervejs. Efter ca. 6 km gør vi stop ved udsigtspunktet til gletsjeren Piedras Blancas og gletsjersøen foran.

De, der ikke har mod på den lange vandretur videre, kan returnere samme vej tilbage til bussen. Den kortere tur er på i alt 12 km og tager ca. 4 timer.
    Resten af gruppen fortsætter gennem skov og højlandsslette og med udsigter til Fitz Roy bjergmassivet, der kulminerer ved den smukke blå Capri sø. Her fra begynder nedstigningen langs Las Vueltas floddalen, og ned til El Chaltén.
    Dagens vandring: 18 km. Akkumuleret højdemeter: 900 meter opad, 1.000 meter nedad, ca. 7 timer.

Der er også mulighed for at blive tilbage i El Chaltén og nyde udsigterne herfra – samt byens caféer og restauranter.

Overnatning: El Chaltén

• Dag 5

Udsigt til Cerro Torre

I dag tager vi på vandretur til et af de bedste udkigspunkter i området. Fra udkigspunktet er der en fantastisk udsigt til det imponerende bjerg Cerro Torre og Fitz Roy floddalen nedenfor. Herfra er der mulighed for at fortsætte mod Cerro Torre søen – eller vandre tilbage til El Chaltén. Den kortere tur er på i alt 9 km og tager ca. 3 timer.
    Resten af gruppen fortsætter ned gennem Fitz Roy floddalen og gennem naturskov og ender oppe ved Cerro Torre søen.
    Det er en overvældende oplevelse at stå ved foden af dette smukke bjerg med sø, gletsjere og de tre nålespidse bjergspidser.

Dagens vandring: 20 km. Akkumuleret højdemeter: 600 meter opad, 600 meter nedad, ca. 7-8 timer.

Igen er det også muligt at blive tilbage i El Chaltén, hvis man ikke ønsker at vandre.

Sidst på eftermiddagen kører vi til El Calafate, hvor vi har to overnatninger.

Overnatning: El Calafate

• Dag 6

Perito Moreno gletsjeren

Om formiddagen kører vi ud for at opleve Los Glaciares nationalparken. Denne park er på Unescos verdensarvliste. Gletsjerne, som parken har navn efter, viser os en 10.000 år gammel verden: kold og vild. Den mest berømte gletsjer er Perito Moreno, der ligger i den sydvestlige ende af Argentino Lake, ca. 80 km fra El Calafate. Gletsjeren er opkaldt efter en berømt argentinsk opdagelsesrejsende fra 1800-tallet, og det er en af de få gletsjere i verden, der stadig er i bevægelse. Gletsjeren er på hele 254 km2.

Jævnligt sker det, at dens 60 m. høje front frigør nogle isvægge så høje som bygninger, og de falder ned i Brazo Rico eller Canal de los Tempanos. Her fortsætter de med at flyde langs kanalen til søen. Således kommer gletsjeren tættere på Magellan halvøen på den modsatte søbred. Denne cyklus tager fire til seks år, og den deler søen i to dele.

Vi starter med at gå ad et rampe-stisystem, der bringer os helt tæt på gletsjervæggen. Herefter sejler vi ca. 1 time med båd. Vi sejler langs gletsjerens nordvæg med mulighed for at iagttage de blå isfacader i den 60-70 m. høje gletsjervæg. Ind i mellem høres en høj rumlen, og pludselig falder et stort stykke isvæg ned med et kæmpe plask.

Efter denne enestående naturoplevelse kører vi tilbage til hotellet.

Overnatning: El Calafate

• Dag 7

El Calafate - Torres del Paine nationalparken, Chile

Tidlig om morgenen kører vi med bus mod syd. Undervejs kan vi være heldige at se guanakoer, strudse og flamingoer samt kondorer.
    Efter ca. 3-4 timer krydser vi grænsen til Chile og fortsætter til Torres del Paine nationalparken.

Nationalparken Torres del Paine er et imponerende bjergområde med gletchere, ismarker og turkisblå søer som kontrast til de grønne dale.

Mere end 100 forskellige fuglearter holder til her. Især kondoren er kendt. Men også flokke af flamingoer er et almindeligt syn i området. Der er ligeledes mange guanakoer og nandu-strudse. Ved indgangen til nationalparken er der en fantastisk panoramaudsigt til de berømte tårne ”Las Torres”, som nationalparken er kendt for. Vi oplever de mange smukke søer og nyder de flotte udsigter.

Vi er fremme ved vores hotel i Puerto Natales om aftenen. Hotellet er lidt simpelt, men pænt og rent.

Overnatning: Puerto Natales

• Dag 8

Torres del Paine nationalparken

Vi kører tilbage til Torres Del Paine nationalparken, hvor vi udforsker nationalparken til fods på to vandreture på 5-10 km. hver. Vejret i nationalparken er meget omskifteligt. Turene tilpasses i forhold til vejr og vind. Vi ser guanakoer, rovfugle, flamingoer, og er vi meget heldige en puma eller en gaffelhjort.

Overnatning: Puerto Natales

• Dag 9

Punta Arenas

Efter morgenmaden kører vi til Punta Arenas. Turen tager ca. 3 timer. Efter ankomst til Punta Arenas tager vi på en byrundtur. Punta Arenas ligger lige ud til Magellanstrædet, og var før åbningen af Panamakanalen i 1914 et vigtigt omdrejningspunkt i skibsfarten mellem Stillehavet og Atlanterhavet. I slutningen af 1800-tallet/starten af 1900-tallet immigrerede mange europæere til Punta Arenas, hvor de drev store fårefarme. Det er i dag den største by i det sydlige Patagonien.

Vi har én overnatning i Punta Arenas.

Overnatning: Punta Arenas

• Dag 10

Gennem ildlandet til Ushuaia, Argentina

I dag skal vi på en ca. 10-12 timers køretur med en offentlig turistklassebus gennem Ildlandet til Ushuaia. Vi kører først 2-3 timer øst på, hvorefter vi krydser Magellanstrædet med bil/bus-færge og fortsætter syd på gennem Ildlandet til Ushuaia, i den sydlige spids af Sydamerika. Undervejs krydser vi grænsen mellem Chile og Argentina.

Ushuaia er verdens sydligst beliggende by, hvis vi ser bort fra den chilenske flådebase Puerto Williams på den modsatte side af Beagle Strædet. Indbyggertallet har i de seneste år været kraftigt stigende og ligger omkring 70.000 indbyggere. Lidt flere end de få indianere, som beboede området for allerede 10.000 år siden. Ushuaia betyder på de lokale indianeres sprog ”den dybe bugt, der vender mod vest”. Mod nord strækker Andes-bjergene sig højt mod himlen, og her findes store gletsjere, turkisgrønne bjergsøer og dybe dale med tørvemoser. Turismen og i særdeleshed naturen tiltrækker flere og flere mennesker. Fra Ushuaia afsejler også de fleste krydstogtskibe mod den Antarktiske Halvø i den korte sæson fra slutningen af november til marts.

Vi har to overnatninger i Ushuaia.

Overnatning: Ushuaia

• Dag 11

Tierra del Fuego nationalparken og Beagle kanalen

I dag går turen til Tierra del Fuego nationalparken, ca. 12 km vest for Ushuaia. Nationalparken dækker et areal på 63.000 hektar, hvoraf kun en lille del er åben for besøgende og resten er beskyttet for adgang.

Vi kører langs med en lille jernbane, som oprindeligt blev bygget for at transportere byggematerialer til fængslet i Ushuaia. I slutningen af 1800-tallet blev vogne trukket af okser, som senere blev erstattet af små damplokomotiver. Vi kører ind over smukke sletter, hvor vilde heste græsser.

Omkring os tårner de sneklædte bjergtoppe sig op. Undervejs gør vi stop, hvor vi kan gå nogle korte ture til bl.a. et vandfald.

Vi følger en smal og snoet vej gennem frodig bevoksning og bliver introduceret for nogle af de mange enestående planter, og bliver vidne til, hvordan bæverne har gjort deres lidt uheldige indtog og bygget dæmninger. Oprindeligt blev 25 par bragt hertil fra Canada for at etablere en pelsindustri. Man mener, at de nu har formeret sig til ca. 100.000 bævere. Det største problem er, at deres dæmninger forårsager oversvømmelser, som betyder, at bevoksningen dør.

For enden af vejen når vi til søen Lago Roca. Der er herfra 3079 km til Buenos Aires ad vejen Ruta 3. Man forstår hvorfor de kalder det Verdens Ende.

Vi fortsætter til bugten Bahia Lapataia, som er halvt ferskvand fra floden og halvt havvand fra Beagle Strædet.

Efter frokosten tager vi på en sejltur på Beagle Strædet. Hvis vi er heldige, bliver der undervejs mulighed for at fotografere søløver på klods hold, mens de ligger og soler sig på de små klippeøer. En stor han kan veje op til 350 kg, og disse hanner ses ofte med deres harem af de halvt så store hunner.

Masser af havfugle kan observeres undervejs, og måske er vi heldige at se både albatrosser og pingviner. Her er også store skarvkolonier.

Overnatning: Ushuaia

• Dag 12

Udsigt fra Martial gletsjeren. Fly til Buenos Aires

Vi har formiddagen fri på egen hånd. Der er også mulighed for at vandre op til foden af Martial gletsjeren. Undervejs er der flotte udsigter til Ushuaia, Beagle kanalen, de bagvedliggende bjerge og til selve Martial gletsjeren. Turen tager ca. 2-3 timer.

Herefter kører vi til lufthavnen for at flyve til Buenos Aires, hvor vi har én overnatning.

Om aftenen mødes vi til middag og et storslået tango-show, som i sandhed får ”Vild med dans” til at blegne.

Overnatning: Buenos Aires

• Dag 13

Afrejse fra Buenos Aires

Vi kører til lufthavnen, hvor hjemrejsen begynder.

• Dag 14

Hjemkomst

For det meste ankommer vi via et stop i Amsterdam eller Madrid.

Måltider: Måltider på oversøisk flystrækning

Her finder du relevante oplysninger om rejser til Argentina

Danske statsborgere er visumfri i indtil 90 dage, og pas skal være gyldige under hele opholdet. Det er altid en god idé at have en ekstra kopi af passets informationsside med. Kopien skal opbevares et andet sted end selve passet.

Rejsen til Patagonien: Ved ankomst til Chile udleveres et immigrationsbevis, der er vigtigt at beholde under hele opholdet i Chile.

Som i de fleste andre oversøiske lande, anbefales det at være vaccineret mod smitsom leverbetændelse (hepatitis A), stivkrampe og difteri.

Du kan også orientere dig på Seruminstituttets hjemmeside. Der kan være forskel på, hvilke vaccinationer der tilrådes.

Møntfoden i Argentina hedder argentinske pesos.

Kreditkort accepteres af de fleste større hoteller og i mange restauranter. Det er dog ikke alle steder, der accepterer kreditkort, så hav et par 100 USD eller EUR sedler med til at veksle. Det kan gøres på vekselkontorer (Casa de Cambio) samt på mange hoteller, i restauranter og butikker. På hjemmesiden bna.com.ar kan man altid se dagskursen for den argentinske peso i forhold til USD og EUR. Den bedste kurs får man med 100 USD sedler/100-200 EUR sedler.
    Der er ligeledes hæveautomater i de større byer. Der kan dog ofte kun hæves mindre beløb af gangen, og der opkræves gebyr, ud over de 30 kr., som man betaler til den danske bank.

Rejsen til Patagonien: Her anbefales det at bruge kreditkort til de 3 døgn i Chile.

På grund af vandreturene i El Chaltén og Torres del Paine skal man være godt gående og i almindelig god fysisk form. Se alternative muligheder dag 4 og 5.

Telefoni
    Landekoden i Argentina er 00 + 54. I de større byer er der udmærket mobildækning.

Internet
    Alle hoteller har gratis wifi. På nogle hoteller dog kun i receptionsområdet.

Der 220 volt i Argentina. Der er to typer stik. 2-benede runde som de danske samt 3-benede. Medbring adapter for en sikkerhed skyld.

Vandet kan ikke drikkes fra hanen, så køb mineralvand.

Rejsen til Patagonien: Vandet kan ofte drikkes fra hanen. Spørg i receptionen.

På restauranter og hoteller er drikkepenge inkluderet. Er man tilfreds med servicen, kan 10% lægges til regningen.
    På grupperejser betales drikkepenge til lokal guide og chauffører af Viktors Farmor.

Hvis man vil fotografere mennesker, bør man altid spørge om lov først.

Det er generelt billigere at spise ude i Argentina end i Europa, og på flere restauranter får man rabat, når man betaler kontant. Ikke alle restauranter tager imod kort.

• Tyveri

Medbring ikke kostbare smykker og ure. Hav kontante penge på kroppen i en ”pengekat” og kun mindre beløb i tasker eller lomme.

Bagagen bør aldrig være tungere end at man til enhver tid kan bære det selv.

Argentina er det ottende største land i verden og klimaet varierer fra nord til syd. Generelt kan vejret beskrives som tempereret. Den køligste periode er mellem maj og oktober. Medbring en trøje og sommerjakke til kølige aftner.

Rejsen til Patagonien: I Patagonien skifter vejret ofte, og det kan være meget blæsende og med kraftige vindstød. Temperaturen ligger på 5-15 grader om dagen, og 0-10 grader om natten.
    Der bliver brug for tyk ulden sweater/fleecetrøje, ulden undertøj, hue, vanter, halstørklæde, varm regnjakke og regnbukser.

Argentina er 4 timer efter Danmark. Når klokken er 16.00 i Danmark, er den 12.00 i Argentina.

- Regntøj

- God kikkert

- Vådservietter

- Sollotion

- Kasket

- Gode vandresko eller –støvler

- Evt. medicin mod maveinfektion (tal med egen læge)

Rejsen til Patagonien:

- Gode vandrestøvler

- Tyk trøje/fleecetrøje

- Halstørklæde, hue og vanter

- Ulden undertøj

- Vind/regnjakke og regnbukser

- Evt. vandrestave og vabelplaster

For alle, der skal ud at rejse med Viktors Farmor, tilbydes 10% på varer, som ikke er nedsatte på Spejdersports webshop. Fordelskoden oplyses ved bestilling af rejse.

Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om mulighederne for rejser til Argentina