Start din rejse her
Bangladesh er charmerende på sin helt egen måde og adskiller sig ofte fra det billede, vi ser i medierne. Jo vist er det et fattigt land, men det er rigt på så utrolig mange andre måder. På rundrejsen skal vi på eventyr i det til tider lidt oversete land.
I en landsby bor vi hos en familie i to dage. I rickshaw kører vi til en anden landsby, hvor familien Mozida fortæller om deres liv over te og frokost.
Et uafhængighedsmuseum og et besøg på koraløen St. Martin’s Island er andre unikke indslag på rejsen, der også har tiger-safari i mangroveskovene og besøg ved verdens længste strand. Vi får Bangladesh godt ind under huden, og det er svært ikke at blive lidt forelsket i landet.
5 gode grunde til at rejse til Bangladesh med Viktors Farmor
- Rejs med rejselederen Filip Engsig-Karup, som har boet og arbejdet i Bangladesh i mange år
- Få en række enestående kulturmøder med lokalbefolkningen
- Tag på bådtur i mangroveskoven Sundarban på udkig efter kongetigre
- Besøg en danskstøttet organisation og folkehøjskole
- Oplev koraløen St. Martin’s Island
Alle planlagte afgange
Ledig eller Garanteret
Få pladser, 1 plads, Kontakt os
Udsolgt
17 dage | Pris | Status |
---|---|---|
12. nov. 23 |
24.990 kr |
Garanteret
|
Prisen inkluderer
- Fly København – Dhaka – København
- Indenrigsfly Dhaka - Cox’s Bazar – Dhaka og Dhaka – Saidpur
- Hotelovernatninger
- Helpension
- Al transport, udflugter og entréudgifter ifølge programmet
- Dansk rejseleder
- Drikkepenge til chauffører og lokalguider
- Information- og forberedelsesdag inden afrejse
Prisen inkluderer ikke
- Eneværelsestillæg (Fra 1.000 kr.)
- Afbestillings- og rejseforsikring
- Visum til Bangladesh
Dagsprogram
Vi starter rejsen mod Bangladesh fra Kastrup Lufthavn. Vi flyver via Istanbul.
Efter ankomst til Dhaka, hovedstaden i Bangladesh, kører vi til vores hotel. Senere går vi en god tur til Gulshan markedet. Her er der gode butikker, hvor man kan købe perler, messing, læder ting og ægte lokal silke i metermål. Vi bruger ikke så meget tid der, men orienterer os om shopping-mulighederne. Vores frokost er let og spændende, idet vi smager på, hvad gadesælgerne tilbyder: Alt 100% frisk og nylavet.
Herefter fortsætter vi til fods til den danske ambassade, hvor ambassaden orienterer os om situationen i Bangladesh – både mht. politik, økonomi, miljø og udvikling. På den måde får vi en god baggrund for at forstå de oplevelser, vi vil få på rejsen, og kan sætte dem ind i en større sammenhæng. Herefter går vi tilbage til hotelområdet, hvor der inden aftensmaden er mulighed for at besøge en god skrædder og bestille skræddersyet lokalt tøj.
Vi har to overnatninger på hotel i Dhaka.
Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning: Dhaka
Efter morgenmaden tager vi til den gamle bydel af Dhaka. Her er gaderne smalle og trafikken tit kaotisk, men tidligt på dagen går det nok. Vi møder vores unge lokale guide og tager først til Lalbagh fortet, der daterer sig tilbage til midt i 1600-tallet. Det har haft en omskiftelig tilværelse, men er nu udelukkende en lokal attraktion uden militær betydning. Fortet er totalt omringet af byen, der klemmer det inde, men til dato har det holdt stand! Vi tilbringer en god times tid derinde, inden vi finder vores bus igen og kører til det nationale mindesmærke for martyrerne i sprogstriden i 1952. Mindesmærket ligger lige op ad Dhaka Universitet, hvor diverse studenterorganisationer jævnligt udkæmper voldsomme magtkampe på vegne af de politiske partier. I begyndelsen af 1950erne var der en voldsom strid imellem Vest- og Østpakistan om, hvilket sprog der skulle være officielt sprog i Østpakistan. Striden kulminerede den 21. februar 1952, da Vestpakistanerne forsøgte én gang for alle at nedkæmpe Østpakistanernes kamp for deres modersmål. Mange Østpakistanere blev dræbt, og den 21. februar er den dag i dag FN’s globale modersmålsdag – også i Danmark!
Vi kører omkring bydelen Banani, hvor vi finder en rigtig god indisk restaurant med en lækker frokost-buffet. Den vælger vi at tage med og nyder de lækre indiske retter. Efter frokost besøger vi et andet vigtigt sted, nemlig Sheik Mujibur Rahmans private bolig, hvor han og hele hans familie blev brutalt myrdet den 15. august 1975. Hele hans hus er omdannet til et museum, som beretter sentimentalt og konkret om tragedien, og det formidler historien klart og tydeligt og hjælper os til at forstå den stolthed, nationalfølelse og kærlighed til sprog og kultur, der præger det bangladeshiske samfund.
På hjemvejen til hotellet kører vi forbi parlamentet, som er tegnet af en navnkundig amerikansk-bangladeshisk arkitekt Louis Khan tilbage i 1960’erne. Det er desværre ikke tilladt at komme indenfor uden forudgående ansøgning og omfattende sikkerhedsprocedurer, men set udefra er den karakterfulde arkitektur præget af geometriske figurer også et par billeder værd.
Vi har spist en god frokost, så vi tager en let aftensmad på en lokal restaurant.
Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning: Dhaka
Efter morgenmaden gør vi klar til at tage af sted. Vi kan efterlade vores tunge kuffert og nøjes med en mindre taske, da vi kun har 3 overnatninger, før vi ser kufferten igen. Så kører vi til indenrigslufthavnen, hvorfra vi har en god times flyvetur til Cox’s Bazar. Byen blev grundlagt for over 300 år siden af den britiske kaptajn Cox, som ville det blomstrende sørøveri til livs. Sørøveriet er ophørt, men mange af områdets beboere påstår at være efterkommere af de vilde sørøvere. I Cox’s Bazar bliver vi mødt af vores lokale kontakt, som tager os til vores hotel. Når vi har fået et skønt glas velkomst juice og vores værelser, kører vi en tur til et lokalt buddhisttempel og kloster. Buddhisterne er hårdt pressede disse år, da der har været mange anslag fra muslimske bøller imod buddhistiske landsbyer og templer. Det er en slående modsætning at møde buddhisterne selv og deres absolut fredfyldte templer.
Inden solnedgang er vi tilbage og går ned til stranden. Bangladesh roser sig af verdens længste badestrand ved Cox’s Bazar (400 km lang), og for mange lokale turister er den deres første rigtige oplevelse af havet. Mange vader ud i brændingen med alt tøjet på – især naturligvis kvinderne – og gyser over bølgerne, der på blæsende dage kan være lige så imponerende som ved vores Vestkyst. Vi, der er af vikingeæt, er jo ikke så nemme at imponere, så efter solnedgang spiser vi aftensmad ude, inden vi vender retur til hotellet.
Vi har én overnatning på hotel i Cox’s Bazar.
Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning: Cox's Bazar
Tidligt om morgenen tager vi til Cox’s Bazars færgehavn, hvorfor vi tager med den direkte personfærge til St. Martin’s Island. Turen tager ca. 5 timer.
På St. Martin’s Island er der ingen biler og kun få motorcykler, så vi kører på rickshaw til vores hotel, hvor vi spiser frokost. Det er et af de bedre hoteller på øen. Det ligger lige tæt på stranden, og hele eftermiddagen har vi fri til at dase eller bade, gå en god tur eller få indhentet dagbogsskriveriet!
Vi har én overnatning på hotel på St. Martin’s Island.
Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning: St. Martin's Island
Efter morgenmaden går vi ned til stranden, hvor vi har lejet en båd til at sejle os til den sydligste spids af St. Martin’s Island, koralrevet Sera Dip. Vi går i land for at gå en tur. Vi kan bade, køle os lidt med frisk kokosmælk og måske stille lækkersulten med friskstegt fisk eller krabbe. Men for at komme i land ved Sera Dip bliver vi nødt til at balancere hen over korallerne, og det kræver godt fodtøj og god balance hos deltagerne.
Tilbage på hotellet spiser vi frokost, og når strømmen af nye turister fra færgehavnen tager til, checke vi ud og tager rickshaws til havnen. Der er det sædvanlige kaos og mylder på molen, men vi tager den med ro og finder vores sæder. Vi sejler tilbage til fastlandet, hvor busserne venter på at køre os til vores hotel.
Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning: Cox’s Bazar.
Efter morgenmaden tager vi ind på det lokale fiskemarked. Her landes nattens fangst af alverdens fisk, og for mange af os er hajer og rokker nok de mest fascinerende. De gode spisefisk ises straks ned og køres på lastbiler til Dhaka, hvorfra de distribueres til resten af landet.
Vi spiser frokost på lokal restaurant, der lynhurtigt serverer virkelig god bangladeshisk mad med mange slags spændende tilbehør. Efter frokost tager vi flyet til Dhaka. Det er igen en flyvning på en times tid, og vi kører direkte til vores hotel. Her spiser vi også aftensmad, og bagefter er der mulighed for at besøge skrædderen igen og se, om han har klaret at sy til vores mål!
Vi har én overnatning på hotel i Dhaka.
Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning: Dhaka
Efter morgenmaden kører vi til indenrigslufthavnen for at tage flyet til Saidpur i det nordlige Bangladesh. Byen rummer en stor befolkning af de foragtede bihari’er, der oprindelig er indvandret fra Indien til at arbejde i englændernes administration af Bengalen. De holdt med pakistanerne under krigen i 1971, så da Pakistan tabte, fik de frataget alle deres borgerlige rettigheder og henvist til store flygtningelejre, hvor de fleste stadig bor. De er dog efterhånden ved at få deres borgerlige rettigheder tilbage og er langsomt ved igen at blive integreret i samfundet.
Fra lufthavnen kører vi til et berømt hindutempel. Kantinagar templet er et smukt og rimeligt velbevaret 400 år gammelt tempel. Det bruges stadig af det nordvestlige Bangladeshs hinduer – ikke mindst netop i november måned, hvor den navnkundige raas-puja bliver fejret. Her fejres livskraften og livssafterne (raas = saft) i et omfang, som aldrig ville blive accepteret i det omgivende samfund. Så det er også en fest, som pæne piger og kvinder aldrig ville besøge uden en mandlig ledsager. Når vi kommer, er selve puja’en og den dermed forbundne larmende mela (marked) formodentlig i gang og alle boderne i fuld vigør, men vi prøver at fokusere på Krishnatemplet og dets ornamentik og det tilstødende Shiva-tempel, hvor braminerne modtager ofringer fra de tilbedende. Templet er med på UNESCOs liste over Verdens Kulturarv.
Herefter kører vi til landsbyen Khosalpur, hvor vi indkvarteres. Landsbyen består af en blanding af kristne, hinduer og muslimer, men vores værtsfamilie er kristne. De bor i nydeligt lerklinede jordhuse omkring en lille gårdsplads, som er omhyggeligt fejet. Vi bor de næste 2 nætter i deres egne huse, og for de flestes vedkommende i 4-sengs værelser. Sengene viser sig at være overraskende gode med skumgummi-madrasser, myggenet og varme vattæpper imod nattekulden.
Vi har god tid, så vi vandrer en lille eftermiddagstur i omegnen. Der er ved at være høsttid, så der vil givetvis være gode fotomotiver på markerne.
Om aftenen spiser vi lækker og 100% hjemmelavet aftensmad, tilberedt på åbent ildsted.
Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning: Khosalpur
Om morgenen kører vi til det dansk-drevne spedalskhedshospital i Nilphamari. Projektet opsporer, behandler og rehabiliterer spedalske, som der stadig findes en del af i området. Hospitalet behandler de patienter, der reagerer imod medicinen, og dem, der får svære sår og deformiteter. Vi får en generel introduktion til spedalskhed over en kop kaffe, hilser på patienterne, kigger på fysioterapien samt værkstedet, hvor man producerer kunstige lemmer og får en god orientering om, hvilken forskel hospitalet og projektet gør.
Bagefter kører vi tilbage ud over rismarkerne. I Chowrungi Bazar stiller vi dog busserne, skifter til rickshaw og kører endnu længere ud over markerne til en lille landsby, hvor en fattig muslimfamilie venter os. Her er vi er specielt opmærksomme på damernes påklædning og sørger for, at alle har tørklæde over hovedet og gerne om skulderne. Vi besøger Mozida Begum og hendes familie. Rejselederen har kendt hende, siden hun var 10 år. Nu er hun gift med mand og fire børn, og vi hører deres livshistorie og snakker om deres hverdag, mens vi spiser frokost bestående af hjemmelavet ris og karry.
Herefter kører vi tilbage til Khosalpur og spiser aftensmad.
Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning: Khosalpur
Efter morgenmad kører vi først til Birganj, der er hjemsted for Social Motivation Services – en lille privat bistandsorganisation grundlagt af rejselederen. Vi kommer i tide til den ene skoles morgensamling og kigger ind i klasserne, møder børnene og nogle af nøglemedarbejderne og hører om deres arbejde, der støttes fra Danmark. Organisationen driver to skoler, et projekt for handicappede børn og et ungdomsprojekt, der organiserer unge i en elevforening og etablerer selvhjælpsgrupper for unge piger. Vi slutter besøget med at spise frokost under åben himmel på den ene skoles legeplads sammen med medarbejderne.
Så sætter vi kursen sydpå til Dinajpur, hvor vi checker ind på hotel Grand Noor, kigger lidt på byen og besøger et par private hjem. Vi slutter dagen med aftensmad på hotellet.
Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning: Khosalpur
Efter morgenmaden kører vi til jernbanestationen, hvor vi skal med intercitytoget til Khulna. Det er meget muligt, at toget er forsinket, men så øver vi os i tålmodighed og kigger frimodigt på de andre ventende. Vi tilbringer det meste af dagen i toget, og herfra kan vi iagttage folkelivet, som det hver eneste dag udfolder sig. Det bevæbnede togpoliti vil være opmærksomme på os og garantere vores sikkerhed (efter bedste evne!). Vi får serveret frokost i togets spisevogn og supplerer måske med bananer, jordnødder, appelsiner eller andet, som bliver solgt af omvandrende sælgere. Og ellers underholder os ved at snakke med dem, der vil (og kan) snakke med os – eller tager os måske en lur.
Undervejs vil det være muligt at se grænsepælene til Indien og det pigtrådshegn, inderne har rejst for at holde fattige bangladeshere ude. Ligeledes kommer vi forbi Rooppur, hvor russerne er ved at opføre Bangladeshs første atomkraftværk. Det er ikke færdigt, men man kan ikke tage fejl af de store køletårne.
Efter solnedgang når vi frem til endestationen i Khulna. Her stiger vi om i batteridrevne rickshaws og finder vej til vores hotel, hvor vi har én overnatning.
Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning: Dinajpur
Vi kører til Bagerhat. Her herskede for 500 år siden den navnkundige Khan Jahan Ali. Han var både smuk og klog, dybt religiøs og usædvanlig retfærdig, når han skulle afgøre sine undersåtters tvister. Han var også en mægtig hærfører og vandt kampe over et utal af små hindukonger i regionen. Og han var så populær, at tusinder og atter tusinder ønskede at konvertere til islam. Han byggede et utal moskeer og fik gravet mange damme. Vi besøger en af dem, hvor der stadig lever vilde krokodiller. Vi håber at kunne lokke en af dem frem, så vi kan klappe den!
Bagefter besøger vi den 60 kuplede moske, der som en af de få i Bangladesh kan besøges af kvinder – forudsat at de er tækkeligt påklædt!
Vi kører det sidste stykke til flodhavnebyen Mungla, hvor mangrovejunglen Sundarban begynder. Sundarban er egentlig en kombination af ordene ”Sundri”, som er navnet på det hyppigst forekommende træ i junglen, og ”bon”, som betyder skov eller jungle. Det er også her i Mungla, at de store oceangående skibe lægger til og losser deres last om i fladbundede coastere, der sejler op til Dhaka og Khulna. Vi sejler over floden i en lejet motorbåd, der fører os ud på den turbåd, vi har lejet til det næste døgns tid. Vi fordeler os i 2- og 3-sengs-kahytterne, og spiser efterfølgende en skøn frokost. Så lægger vi fra land. Floden er bred som Lillebælt, og snart begynder vandet at bruse langs skibets sider, mens vi arbejder os sydover. Vi finder en stille krog af floden, hvor vi kaster anker for natten. Vi får en lækker aftensmad og hygger os, mens den fløjlssorte nat sænker sig over os.
Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning: Khulna
Vi står tidligt op, står ned i en mindre motorbåd og sejler længere ind i junglen ad de mindste og tætteste små sidefloder. Vi er tavse og musestille, og alligevel ser vi nok heller ikke her nogen bengalsk kongetiger, men der er gode muligheder for at se aber og hjorte, og vi får i hvert fald de røde krabber at se ved den lerede flodbred.
Tilbage i båden har besætningen forberedt vores morgenmad, som vi nyder i det lune vejr.
Herefter tager vi motorbåden igen og går i land ved en af skovvæsenets stationer. Her kigger vi lidt nærmere på mangrove-junglen, kravler op i et udkigstårn og spejder efter en bengalsk kongetiger, men når nok kun et se friske spor af dens poter i den lerede skovbund sammen med utallige spor efter de plettede hjorte, som Sundarbans junglen er så rig på.
Efter frokosten kaster vi los og sætter kurs tilbage mod nord. Vi lægger dog lige til ved Koromjol dyrepark, hvor vi kan se skovvæsenets avlsprogram for krokodiller samt modeller af de udryddelsestruede floddelfiner og marsvin, vi kan være heldige at se ude på floden, når de bare et sekund ad gangen kommer op for at ånde. Her er også aber, der har vænnet sig til turister – og vænnet sig til, at de har interessante ting med i tasker og i hånden. Så vi skal passe på, hvad vi har med i land! Så sejler vi tilbage til Mungla, og kører her fra til vores hotel i Kulna, hvor vi har én overnatning.
Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning: Sundarban
Næste formiddag tager med vores to minibusser ad landevejen til Barisal. Ved frokosttid holder vi ind på et picnic-spot og spiser en let frokost. Den består ad diverse friturestegte små brød og søde sager ”Misti”. Misti er en hel institution i Bangladesh og findes i utallige varianter. Absolut alle i Bangladesh elsker dem. Grundudgaven består af mælkemasse og sukker eller sirup, der æltes sammen og koges eller steges eller bages. Man skal lige vænne sig til den overvældende søde smag, men det er udelukkende gode råvarer, og bakterier og utøj har ikke en chance for at overleve i det søde miljø. Så der er ingen sundhedsmæssig risiko ved at spise dem – og sukkeret og mælken giver én ny energi, hvis man er lidt træt og mat i sokkerne.
I Barisal er der ikke rigtig noget at se, så vi kører direkte til vores restaurant og aftensmad.
Efter aftensmaden er der bare 600 m på havnen og det myldrende liv ved færgelejerne. Vi finder vores færge og får vores kahytter.
Natfærgen er meget funktionel – dvs. der er stort set kun kahytter og mange af dem, og ikke ret meget andet. Det er små spartanske dobbeltsengs kahytter, men vi håber, at der er så få andre passagerer, at vi kan sikre en hel kahyt til dem, der har bestilt enkeltværelser.
Kl. 21.00 afgår færgen ud på floden og ud i natten.
Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning: Kulna
Tidligt om morgenen ankommer vi til Sadar Ghat i Dhaka. Det er byens terminal for færgetrafik til alle mulige destinationer i det sydlige Bangladesh, og dagligt ankommer og afgår langt over 100 personfærger terminalen. Derfor passerer der tusinder og atter tusinder passagerer igennem det ældgamle mobile kajanlæg og gør det til en sydende heksekedel. Vi ankommer dog så passende tidligt, at der endnu ikke er så kraftigt mylder – hverken på kajen eller i de smalle gader i Gamle Dhaka.
Efter en omgang morgenmad kører vi hen i Gulshan 2 shoppingområdet. Her er der mulighed for at købe ægte perler, lokalt produceret silke og meget mere. Vi spiser en let frokost på en lille lokal restaurant i Gulshan, og så fortsætter vi til Aarong, en 4 etagers butik, der har et stort udvalg af alle mulige lokalt producerede kvalitetsvarer. Vi spiser aftensmad på hotellet og slapper af.
Vi har to overnatninger på hotel i Dhaka.
Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning: Dhaka
For nogle hundrede år siden lå hovedstaden i Bengalen i Sonargaon – omkring 1½ times kørsel sydøst for vores hotel. Der er et interessant bymiljø. Vi besøger byens museum for at udvide vores viden om Bangladeshs historie. Herefter går vi en tur i byen, der også kaldes Panam City – et knudepunkt for handel i 1700 og 1800-tallet.
Efter besøget vender vi næsen hjemad imod Dhaka. Vi spiser frokost undervejs til hotellet, hvor vi har lidt tid til at pakke vores ting. Aftensmaden spiser vi i den Nordiske Klub. Det er et skandinavisk præget fristed for folk fra Skandinavien. Her er der både svømmepøl, tennisbane, bibliotek, wellness center og bar. Køkkenet er godt, så vi spiser en lækker aftensmad, runder vores rejse af og siger pænt tak til hinanden. Vi kører tilbage til hotellet til en kort nattesøvn.
Måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning: Dhaka
Der er afgang til lufthavnen meget tidlig på morgenen, da vores hjemrejse starter kl. 07.15. Vi flyver via Istanbul til København, hvor vi lander kl. 17.05.
Praktiske oplysninger
Her finder du relevante oplysninger om rejser til Bangladesh
Almindeligvis afholdes der i Odense-området en informations- og forberedelsesdag om rejsen 1-1½ måned før afrejse.
Programmet er et heldags program fra kl. 10.00 til 16.00, og der gives informationer om, hvordan man bedst kan forberede sig. Tilmelding til dagen er nødvendig.
For at få visum til Bangladesh skal passet være gyldigt mindst 6 måneder efter hjemrejsedatoen. Visumvejledning udsendes i god tid før afrejse.
Det er altid en god idé at have en ekstra kopi af passets informationsside med. Den opbevares et andet sted end selve passet.
Som i andre oversøiske lande anbefales det at være vaccineret mod smitsom leverbetændelse (hepatitis A), stivkrampe og difteri.
Herudover rådgiver Viktors Farmor af princip ikke om smitterisiko for malaria og om valg af malariaprofylakse. Deltagerne bør tale med egen læge og følge dennes rådgivning. Medbring evt. dag-for-dag programmet, hvorpå rejseruten er indtegnet.
Du kan også orientere dig på Seruminstituttets hjemmeside. Der kan være forskel på, hvilke vaccinationer der tilrådes. Vær dog opmærksom på, at der ofte er forskellige holdninger til, hvad der tilrådes af vaccinationer og profylakse.
I forbindelse med din vaccination har Viktors Farmor to rabataftaler med Rejsemedicinsk- og Medicinsk Speciallægeklinik (Jens Baggesens Vej 90 B 8200 Aarhus N) og Udlandsvaccinationen I/S (Ørestads Boulevard 5, 2300 København S). Ved begge steder får du op til 10% i rabat ved vaccinationer.
Bangladeshisk valuta er taka (BDT). 100 taka koster godt 8 kr. (2013). Man kan ikke købe taka i Danmark. Det er bedst at medbringe US$ eller €uro i store sedler. (Mindre sedler giver dårligere kurs.)
Kreditkort kan bruges i de større forretninger, men kun i storbyerne. Man kan ligeledes hæve penge i kontantautomater fra VISA og MasterCard.
Alle måltider er inkluderet i turens pris og indtages fælles. Nogle gange spiser vi frokost på et af de små lokale spisesteder, eller vi holder picnic med brød og te, banan og frugt
Vi har 12 overnatninger i delte dobbeltværelser på turistklassehoteller med eget bad og toilet, 2 overnatninger i 4-sengsværelser i private landsbybeboeres huse, hvor der er primitive fælles bade- og toiletfaciliteter, 1 overnatning i turbåd i 2-sengs kahytter med fælles bad og toilet og 1 overnatning på færgedamper i delte dobbeltkahytter med fælles bad og toilet.
Eneværelse er kun muligt de 12 hotel-overnatninger i Dhaka, Dinajpur, Khulna, Cox Bazar og St. Martin’s Island samt 1 nat på turbåden.
Telefoni: Bangladesh har selvvalg fra Danmark. Tryk 00880 + abn.nr. Fra Bangladesh til Danmark trykkes 0045 + dansk nummer. En dansk mobil kan som regel bruges overalt i Bangladesh.
Internet: Man har på flere af hotellerne mulighed for at benytte sig af internettet.
Strømstyrken er 230 volt. Der benyttes for det meste samme stik som i Danmark, men der vil også være ”type D2 stik" med tre tykke runde ben, hvoraf det ene er tykkere end de andre to. Man bør medbringe adapter.
Det frarådes totalt at drikke og børste tænder i postevand. Mineralvand kan købes overalt til 20 taka pr. liter.
På grupperejser er drikkepenge til chauffører og lokale guider inkluderet i rejsens pris.
Det er vigtigt, at man giver et lille beløb (f.eks. 50 taka), hvis man får båret sin kuffert til hotelværelset eller til receptionen fra værelset. Det er også kutyme at lægge 10% på de drikkevarer, man selv betaler.
Bangladesh har ikke tradition for fotoglade turister. Vis derfor respekt ved fotografering: Vis kameraet og smil og spørg om det er ok at tage et foto. Respekter et nej; især mange af de ældre bryder sig ikke om at blive foreviget. Bed evt. rejselederen om hjælp til at få taget et særlig godt motiv. Militære områder, checkpoints samt lufthavne må ikke fotograferes.
Holdningen til påklædning i Bangladesh er præget af muslimsk påklædningskodex, dvs. kvindernes kjoler/nederdele skal gå under knæene, og de skal helst ikke vise bare skuldre. Lange bukser er ok, blot de ikke sidder for stramt. Det er ikke nødvendigt at medbringe ”fint” tøj til hotellerne.
Om dagen har man det bedst i let bomuld. T-shirts og kortærmede bluser/skjorter er anvendelige. I november og februar kan det virke køligt om aftenen, så man bør medbringe en let trøje og en vindjakke.
Man kan med fordel købe tøj, perler, silke, lædervarer, messing etc. Priserne er meget rimelige. Der skal ofte tinges om prisen. Kun i de større forretninger er der faste priser.
Medbring bagagen i en aflåselig kuffert. Medbring også en weekendtaske og en rygsæk. Bagagen bør aldrig være tungere end at man til enhver tid kan bære det selv. Der er som regel mulighed for at vaske tøj på de hoteller hvor vi overnatter mere end en gang.
Sørg altid for at have tandbørste samt lidt ekstra tøj/undertøj i håndbagagen så man er forberedt på det tilfælde, at bagagen kan være forsinket på bestemmelsesstedet.
Vigtig medicin bør altid være i håndbagagen. Medbringer du receptpligtig medicin, i din håndbagage, skal navnet på recepten og flybilletten stemme overens.
November, december, februar og marts er klimamæssigt de bedste måneder at rejse i. Det er lunt hele døgnet uden at være for varmt (fra 20 til 35 grader). En paraply er god at have (også for solen!), men regntøj er der ingen grund til at medbringe. Der regner mest i juli, men til gengæld er temperaturen om dagen lavere end i marts/april.
Der er 5 timers tidsforskel mellem Danmark og Bangladesh om vinteren, 4 timer når det er sommertid i Danmark.
Bangladesh er et 3. verdens land med alt hvad det indebærer. Trafikken er tit kaotisk, hvilket kan give forsinkelser i forhold til den lagte rejseplan. Der kan desuden ske forsinkelser/ændringer i rejseplanen som følge af dårlige vejrforhold, vejarbejde, sporarbejde på togstrækninger mm. Så der kræves en god portion overbærenhed ved rejser i Bangladesh.
Af- og påstigning af tog, bus og skibe er betydelig mere ubekvem end i Danmark. Det forudsættes derfor, at alle deltagere er fuldt mobile og f.eks. kan gå længere ture i ujævnt terræn og klatre over rælingen ned i en robåd
Bangladesh er et muslimsk land, men fundamentalismen har ikke særlig godt fodfæste, og Muhammed tegningerne er glemt. Udlændinge er gæster og bliver derfor vist respekt, så sikkerheden for turister er god.
Husk at supplere pakkelisten med:
- Solbriller
- Håndklæde, badetøj
- Kasket eller solhat
- Myggespray
- Solcreme
- Vækkeur
- Medicin mod maveinfektion (tal med egen læge)
- Desinficerende spray el. creme (kan købes i Matas og på apoteket)
- Lommelygte + batterier (elektriciteten kan være ustabil)
- Evt. oppustelig hovedpude, kort oppustelig liggeunderlag
- Lagenpose
For alle, der skal ud at rejse med Viktors Farmor, tilbydes 10% på varer, som ikke er nedsatte på Spejdersports webshop. Fordelskoden oplyses ved bestilling af rejsen.
De 6 årstider af Filip Engsig-Karup – en grundbog om Bangladesh
Rejsen til Det gyldne Bengalen af Filip Engsig-Karup – en rejsehåndbog
Bangladesh fra Lonely Planet (på engelsk!)
Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om mulighederne for rejser til Bangladesh.