Uzbekistan med Ørkenens Louvre

Et kunstmuseum i verdensklasse helt ude i ørkenen

Det lyder uvirkeligt. Men det er rigtigt. Nukus State Art Museum har en samling på 82.000 værker, og historien bliver kun bedre af, at det hele skyldes én mand: Igor Savitsky. I dag er samlingen uvurderlig, og den store kunstskat har fået tilnavnet ”Ørkenens Louvre” hæftet på sig.

12 dages rejse

Igor Savitsky slog sig ned i byen Nukus i 1950 og samlede avantgarde kunst, som de sovjetiske myndigheder ellers drev klapjagt på. Hele området er en autonomi. Karakalpakstan er fire gange så stor som Danmark og har selvstyre med egen præsident. Nukus er hovedstaden. Mens vi er her, ser vi også Mizdakhan, et stort område med et fort, der kan dateres tilbage til det 4. århundrede, samt nekropolis og mausoleer.

Når vi forlader Karakalpakstan, fortsætter den udvidede rundrejse til de historiske silkevejsbyer Khiva, Buhkara og Samarkand. Vejen fra Khiva til Bukhara går gennem den store Kyzylkum-ørken. Rejsen på 12 dage, som er fyldt med pragtbygninger og blå kupler, slutter i hovedstaden Tashkent.

5 gode grunde til at rejse til Uzbekistan med Viktors Farmor:

• Vi har arrangeret grupperejser i landet i over 20 år
  • Besøg det imponerende Savitsky Kunstmuseum – Ørkenens Louvre
  • Smag på det uzbekiske køkken på små, lokale familierestauranter
  • Oplev silkevejsbyerne Tashkent, Bukhara, Samarkand, Nukus og Khiva
  • Mød de lokale på Registanpladsen og ved Shakhi Zinda

• Dag 1

Afrejse fra København

Så er der afgang - rejsen mod Uzbekistan begynder i Kastrup. Vi flyver via Istanbul.

• Dag 2

Ankomst til "byen af sten": Tashkent

Vi ankommer tidlig morgen til Uzbekistans hovedstad, Tashkent. Den er, med sit indbyggertal på 3 mio, en af de største byer i Centralasien. Byen ligger i den nordøstlige del af republikken i floddalen Chirchik.

Tashkents historie går mere end 2.000 år tilbage i tiden. Byen blev islamiseret, fordi tyrkiske nomadestammer gentagne gange erobrede byen, første gang mellem år 706 og 713.

Efter morgenmad på vores hotel tager vi på byrundtur.

Vi ser bl.a. Khazrati Imam, som er et kompleks med flere madrassaer (koranskoler) og moskeer. I et bibliotek opbevares verdens måske ældste eksemplar af Koranen. Udgaven stammer fra det 7. århundrede og tilhørte Kaliffen Uthmann. Vi ser Barakhan madrassa og en fredagsmoske. Alle steder er flotte eksempler på den orientalske, centralasiatiske arkitektur. Vi går forbi Kukeldash, der var offentligt henrettelsessted indtil 1865.

Vi besøger Museum of Applied Art, hvor vi får et førstehåndsindtryk af kunst og kunsthåndværk i Uzbekistan. Her bliver landets unikke kunst udstillet – smukke dekorationstæpper, som man hænger på væggene, broderier, smykker, keramik, porcelæn og musikinstrumenter.

Hvis der er tid, besøger vi markedet Chosu bazaar, hvor der bl.a. sælges frugt, grønt, kød, nødder, tøj og blomster.

Sidst på eftermiddagen eller dagen efter om morgenen tager vi fly til Nukus.

Overnatning: Tashkent

• Dag 3

Nukus - ørkenbyen med "Louvre"

Nukus, en fantastisk by midt i ørkenen, er hovedstaden i den selvstyrende republik Karakalpakstan. Dagens store oplevelse er det imponerende kunstmuseum Savitsky Museum også kaldet ”Ørkenens Louvre”. Det er det fornemste kunstmuseum i Centralasien. Museet blev åbnet i 1966, og det indeholder flere end 82.000 genstande, lige fra antikviteter, folkekunst og tæpper til verdens næststørste samling af russisk avantgarde kunst (efter Museet i St. Petersborg). Der er skiftende udstillinger.

Om eftermiddagen ser vi Mizdakhan, en nekropolis, der blev påbegyndt helt tilbage i det 2.århundrede før Kristus. Mizdakhan ligger en halv times kørsel fra Nukus.

Overnatning: Nukus

• Dag 4

Mod Silkevejsbyen Khiva

Efter morgenmaden kører vi gennem ørkenen mod Khiva. Undervejs gør vi stop ved Chilpik, der rejser sig midt i ørkenen. Chilpik blev for 2.000 år siden brugt af tilhængere af den zarathustriske tro til at foretage himmelbegravelser.

Vi kører videre mod Khiva. Undervejs ser vi bomuldsmarker og mere frodige landskaber med æbleplantager. Efter ankomst til Khiva spiser vi frokost.

Khiva var den første by i Uzbekistan, der blev optaget på Unesco verdensarvsliste. Den gamle bydel, der er omgivet af en imponerende bymur af stampet ler, stammer fra det 10. århundrede. Khiva var kendt som en af de største byer med slavemarkeder og engang hovedstad i oldtidsriget Khorezm. Khiva har flere end 50 historiske bygninger inde bag ringmuren.

Vi har to overnatninger på hotel i Khiva.

Overnatning: Khiva

• Dag 5

Khiva og de 213 søjlers moské

Før i tiden var Khiva det sted, hvor karavanerne gjorde holdt for at slukke tørsten og få et hvil. Byen lå strategisk rigtigt mellem de to store ørkener Kyzylkum og Karakum. Byens smukke minareter og mange fornemme bygninger, mausoleer, madrassaer vidner om en storhedstid, hvor karavanerne bragte velstand til byen. Khiva har dog også haft sine skyggesider. Det var her handlen med slaver blomstrede.

Blandt de bygninger vi ser, skal nævnes fredags-moskeen Juma, der har 213 søjler, hvoraf alle undtaget én er udskåret i sort elmetræ. En enkelt søjle kommer fra Indien, den blev båret hertil af en lokal superhelt, Pakhlavan Mahmud, og anbragt i moskéen til ære for ham. Dæmpet lys kommer ind i denne søjlehal, hvor der er en næsten drømmeagtig atmosfære.

Vi ser også det gamle fort, Kunya-Ark, og spiser frokost på en lille familiedrevet restaurant.

Og vi når også forbi byens ikoniske vartegn Kalta-Minor, en minaret, der er dekoreret med bånd af blå og turkis kakler fra bund til top. Tash-Khauli paladset er opført af regenten Allakuli-Khan i 1800-tallet, i egnens traditionelle arkitektur.

Byen rummer mange forskellige former for kunsthåndværk. Overalt er der værksteder med håndværk, der er gået i arv gennem generationer, og som er blevet mere og mere forfinede i udførelsen.

Overnatning: Khiva

• Dag 6

Gennem ørkenen til oasebyen Bukhara

Vi har en længere køredag foran os - ca. 8 timer inkl. frokoststop. Efter ca. to timer krydser vi Kyzylkum ørkenen, der betyder ”rødt sand”, og i visse belysninger passer navnet. Kyzylkum er ikke en sandørken, men en halvørken med spredte buske og lave vækster.

På vej til Bukhara krydser vi Amudarya floden (antikkens Oxus), og vi kommer ind i et område med bl.a. bomuldsmarker og plantager med æbler, abrikoser, ferskener - og drivhuse med tomater og agurker. Langs vejen og i markskel ses morbærtræer.

Vi spiser frokost undervejs. Vi har to overnatninger på hotel i Bukhara.

Overnatning: Bukhara

• Dag 7

Bukhara - gammel hovedstad og kulcurcentrum

Da den persiske prins Saivuz besøgte Bukhara, forelskede han sig i emirens datter. Det blev tolket som majestætsfornærmelse, og prinsen måtte bruge alle sine talegaver for at redde sit liv. Emiren gav ham en opgave: ”Byg et slot i ørkenen. Uden at bruge sten og ler. Så vil jeg skåne dig.”

Saivuz tænkte sig om i flere måneder. Så var planen klar. Han slagtede 3000 køer, og byggede et fort af ben og hudstrimler. Bukhara var skabt.
    En af mange legender i Uzbekistan.

Vi tager på byrundtur i denne fascinerende by med en imponerende arkitektur.

Allerede for 2000 år siden var Bukhara et kulturcentrum på den gamle Silkevej. Mange gamle bygninger er restaureret med respekt for fortidens byggestil. Farvestrålende stoffer, tæpper, keramik og smykker frister på markedet.
    Der vil være lejlighed til at se noget af det kunsthåndværk, der er typisk for Bukhara.

Vi ser Ismail Samani mausoleet, en af de ældste bygninger i Uzbekistan. Den er bygget som gravplads for emir Ismail Samani omkring år 900.

Lyabi Hauz er en svalende plads i midten af Bukhara. Her kommer de lokale for at slappe af, ryge en vandpibe, købe sig en kop kaffe eller te. Der bliver tid til at gå på opdagelse på egen hånd.

Vi får også tid til at se den flotte Kalian Minerat og Moské - indbegrebet af Bukhara.

Kalian Minaret’en regnes for keramikernes største bygningsværk forud for den mongolske invasion. I antikken fungerede den som ledestjerne for karavanerne, der ville til den hellige by Bukhara.

Chor Minor Madrassa har med sine 4 tårne en meget særpræget arkitektur.

I løbet af dagen bliver der også gode muligheder for at shoppe tæpper, tasker, tørklæder, broderier og træskærerarbejde.

Om aftenen overværer vi et folklore-show.

Overnatning: Bukhara

• Dag 8

Emirens sommersidens - mod Samarkand

Efter morgenmaden kører vi ca. en halv times tid til Sitorai Mokhi Khosa, sommerresidensen for den sidste emir i Bukhara. I hovedbygningen findes emirens tronsal, der er udsmykket i en blanding af europæisk og asiatisk stil.

Herefter kører vi en halv time til en landsby, hvor vi får mulighed for få et godt indblik i de lokales liv. Vi lærer at bage usbekisk brød i lerovne og lave traditionel mad. Vi spiser vores frokost i landsbyen, og går efterfølgende en tur forbi landsbyskolen.

Herefter fortsætter vi mod Samarkand. Det er en længere køretur og er først fremme ved aftenstid. Undervejs gør vi b.la. stop ved en vandkilde, Sardoba, som rejsende på Silkevejen besøgte.

Vi har tre overnatninger på hotel i Samarkand.

Overnatning: Samarkand

• Dag 9

Samarkand - den legendariske karavaneby

Samarkand er en af de ældste kulturbyer i verden og den fascinerer med sine orientalske pragtbygninger.

Vi bruger dagen på en gennemgang af denne gamle karavaneby, Centralasiens perle. Rækkefølgen af programpunkterne de følgende to dage tilpasses fra tur til tur.

Byens mest berømte (eller berygtede) indbygger var Timur Lenk, som byggede et imperium, der strakte sig over Centralasien. Han gjorde Samarkand til hovedstad i 1370, og han bragte kunstnere og håndværkere fra de erobrede lande til byen, så de kunne bygge de store monumenter. Talrige velbevarede bygningsværker vidner om denne storhedstid.

Vi starter dagen med at tage til Gur Emir mausoleet, hvor Timur Lenk er begravet. Timur Lenk begyndte byggeriet af dette storslåede gravmæle i 1403, fordi hans elskede sønnesøn Mohammed Sultan, der var udset som arving til tronen, døde. Timur Lenk døde to år senere, og det blev hans efterfølgere, der gjorde mausoleet med lyseblå kupler færdigt.

Vi giver os god tid på den fantastiske Registanplads, selve symbolet på Uzbekistans status i den islamiske verden. Det var her kamelkaravanerne gjorde holdt, og købmændene bredte deres varer ud på tæpper i håb om at gøre en god handel. Kamelerne er væk, men masser af handelsfolk frister stadig med håndknyttede tæpper og andre orientalske varer.

Vi ser Bibi Khanums Moské (15. årh.), der er den største kuppelmoské i Centralasien og der er tid på egen hånd i Siyab Bazar, der har været et meget levende sted igennem de sidste 500 år. Aktiviteterne i bazaren starter tidligt om morgenen og de fortsætter til det bliver mørkt.

Her har vi mulighed for at smage saltede abrikossten bagt i aske, og vi kan købe de berømte Samarkand-brød, puffy, med gylden skorpe og meget lækker smag. Dette brød bliver bagt i en speciel lerovn (tandyr). En gæst i et uzbekisk hjem bliver allerførst budt på dette traditionelle runde brød sammen med en lille skål grøn te. Samarkand fladbrød bliver værdsat over hele Uzbekistan.

Vi besøger også den russisk-ortodokse Kirke i Samarkand.

Overnatning: Samarkand

• Dag 10

Samarkand - Ulugbegs obervatorium

Vi besøger det berømte gravområde Shakhi Zinda.

Ifølge en legende kom profeten Muhammeds fætter Kusam-ibn-Abbas til Samarkand i det 7. århundrede, under den arabiske invasion. Han udbredte Islam, og blev snigmyrdet. Legenden fortæller at han forsvandt ind i en klippe, hvorfra han går igen.

Deraf navnet Shakhi Zinda: Kongen er i live!

Shakhi Zinda er en samling gravmæler, det ene flottere end det andet. En passage tager os forbi mausoleerne, og for enden ligger en stor gravplads for nutidens uzbekere. Her kan man gå en tur og se på de mange gravstene med kunstfærdigt udhuggede billeder af afdøde.

Ikke langt derfra ser vi Ulugbeks observatorie. Ulugbeg var endnu en af Timur Lenks sønnesønner, og han regerede i Samarkand området fra 1411 til 1449. Han var astronom og byggede det største observatorie i hele Centralasien. Ulugbeg beregnede blandt andet, at Jordens hældningsgrad er 23,52. Det er et mere nøjagtigt resultat end Tycho Brahe kom frem til.

Jo, middelalderens Uzbekistan var højt udviklet.

Overnatning: Samarkand

• Dag 11

Til Tashkent og afskedsmiddag

Vi kører tilbage mod Tashkent og er fremme til frokosttid. Undervejs ser vi mange storke i reder langs vejen. Storkene er usbekernes symbol på fred og samhørighed.

Efter frokost tager vi ned i Tashkent metrosystem. Stationerne i Tashkent har alle deres egne unikke arkitektoniske træk og kunstneriske elementer.
    Her går vi en tur i parken ved Independent Square, hvor vi ser monumentet ”Crying Mother”, memorial hall og Parlamentet.

Om aftenen spiser vi afskedsmiddag.

Overnatning: Tashkent

• Dag 12

Hjemrejse til København

Om morgenen kører vi til lufthavnen og flyver via Istanbul til København.

Her finder du relevante oplysninger om rejser til Uzbekistan

For danske statsborgere gælder følgende:

Visumfri i op til 30 dage.

Passet skal være gyldigt i mindst 6 måneder udover opholdet. Det er altid en god idé at have en ekstra kopi af passets informationsside med. Den opbevares et andet sted end selve passet. Der skal min. være 2 blanke sider i passet (til hvert land).

Fotokopi af passet sendes til Viktors Farmor senest 5 uger før afrejse.

Som i de fleste andre oversøiske lande anbefales det at være vaccineret mod smitsom leverbetændelse (hepatitis A), stivkrampe og difteri. Har man tendens til køresyge bør man medbringe piller eller andet mod transportsyge.

Det tilrådes at medbringe noget mod maveinfektion/diarre. Rådfør dig med din læge.

Du kan også orientere dig på Seruminstituttets hjemmeside. Der kan være forskel på, hvilke vaccinationer der tilrådes.

• Ofte stillede spørgsmål til vores rejser i Uzbekistan

Hvem flyver vi med til Uzbekistan?

Vi benytter Turkish Airlines via Istanbul.

Der findes ingen direkte rute fra København til Tashkent.

Uzbekistan er et muslimsk land, skal kvinder bære tørklæde?

Nej, i Uzbekistan klæder man sig meget vestligt. Strop t-shirts og meget korte nederdele og shorts er dog ikke vel set mange steder. Kvinder skal dog bære tørklæde i alle moskeer og madrassaer samt ved besøg i den russisk-ortodoks kirke.

Er rejsen fysisk krævende, med lange vandreture.

Der er ikke indlagt vandreture, medmindre det er angivet i dagsprogrammet, men der er længere byvandringer i roligt tempo og med mange stop.

Fortove og veje kan være meget ujævne.

Hvornår er vejret bedst?

Vejret er mest solrigt og uden alt for høje temperaturer i april og maj samt i september og oktober. I starten af marts kan der stadig komme en regnbyge og temperaturen kan om natten falde til frysepunktet, og der er køligt morgen og aften. I sidste halvdel af marts/starten af april bliver der varmere og mere tørt, og kirsebærtræerne står ofte i fuld flor. I slutningen af oktober kan det blive lidt mere blæsende og temperaturen falder igen.

Betalingsmidlet er ”Sum”. Kursen svinger meget, og derfor angives ikke vekselkurs her. Det anbefales, at man tager USD med i kontanter (skal i flere pengeinstitutter bestilles op til 14 dage før afhentning). Dollars-sedlerne skal være fra efter 2010 og mindst 20 USD-sedler.  Alternativt kan medbringes Euro.

USD kan bruges på markeder, mens SUM bruges i butikker, på hoteller og på restauranter mv.

Selvom der kommer flere og flere ATM'er, er det ikke altid de virker, og der kan ofte kun hæves forholdsvis mindre beløb. MasterCard kan stort set ikke bruges, kun Visa kort.

Ønsker man at købe tæpper, er det ligeledes også oftest betaling med kontanter, som også vil være det billigste sammenlignet med at betale med Visa kort.

• Ved indrejse

Hvis man medbringer mere end USD 2.000, skal der udfyldes 2 tolderklæringer. Her påføres hvad man har med af penge og værdigenstande. Undlad at medbringe dyre smykker.
    Toldmyndighederne beholder det ene eksemplar af tolderklæringen. Det andet skal man selv opbevare og aflevere ved udrejsen sammen med en ny, hvorpå man påfører, hvad man har med af penge ved udrejsen.

• Hoteller

Der benyttes pæne turistklasse hoteller med toilet og bad på værelserne.

Serviceniveauet, interiør herunder senge samt rengøring på hotellerne er dog ikke helt, som vi er vant til i Europa.

Hvis der overnattes i jurter på den Uzbekistan rejse, du har valgt  - sover man 3-6 personer i samme jurte. Toilet og badefaciliteter er i separat bygning.

• Telefoni

Mobildata er meget dyrt, så husk at slå data og roaming fra før indrejse. Der er gratis wifi på hotellerne. Ring evt. via wifi. Lokal SIM-kort med data kan købes i lufthavnen - fra 8 USD.

Der er 220 volt. De fleste steder passer vores stik, men sørg for, at det er stik med ”tynde ben” der medbringes hjemmefra.

Man skal ikke drikke vandet i Uzbekistan. Mineralvand kan købes overalt. På transportdage er and inklusiv, og det samme ved frokoster og aftensmåltider. Isterninger i drikkevarer bør undgås. Vi anbefaler at bruge flaskevand ved tandbørstning også.

Drikkepenge til chauffør og lokalguide betales af Viktors Farmor.

Får man sin kuffert båret til sit hotelværelse, gives der et mindre beløb, f.eks. 10.000 Sum. Det samme gælder drikkepenge til stuepiger, tjenere m.v.. Drikkepenge må også gerne være i dollars, så det er også her en god idé at medbringe små dollarsedler.

Ved nogle af de større seværdigheder skal man betale fotogebyr, men det gælder kun almindelig kamera. Det koster ikke noget at fotografere med mobiltelefon.

Hvis man vil fotografere personer, bør man spørge om tilladelse først.

Tøj der kan tages af og på ”lag-for-lag” anbefales. Det kan være køligt morgen og aften, men varmt midt på dagen. For kvinder er det ikke velset at gå i korte shorts i byerne. Man kan dog udmærket gå i korte nederdele og solbluser. Landet er muslimsk, men meget vestligt, når det gælder påklædning. Kvinder skal dog bære tørklæde i alle moskeer og madrassaer samt ved besøg i den russisk-ortodoks kirke.

I marts/april samt oktober/november kan der forekomme store temperaturudsving, og der kan være meget koldt, også på hotellerne. Medbring sweater og/eller jakke.

• Indkøb og åbningstider

Mange forretninger har åbent mandag til lørdag 9-19, men middagslukkede 13 til 15.

Det er ofte fordelagtigt at handle i bazarer eller på markeder. Priserne her kan normalt handles 30% ned. Broderede tæpper (sengetæpper, duge) og knyttede tæpper fås i Bukhara og Samarkand. Man kan med fordel købe lakarbejder, kobber-arbejder, hovedbeklædninger og veste med broderier, træskærerarbejder (f.eks. udskårne koranstandere) og keramik.

Tæppeindkøb.

Vær opmærksom på at alle tæpper, som købes, skal registreres med foto og kvittering, før de kan udføres. Selve registreringen forgår ved den pågældende tæppehandler.

Tæpper over 50 år kan IKKE udføres. Køb ikke ukritisk tæpper i basaren da de sjældent får registrering. Så det er ikke noget man skal vente med at købe til den sidste dag. Det er forbudt at udføre antikviteter, der er mere end 50 år gamle. Især større antikviteter og metalgenstande er tolderne på vagt overfor.

Det er oftest billigere at købe tæpper kontant end med kreditkort.

• Ændringer i programmet

Der kan forekomme ændringer i programmet undervejs. Seværdigheder kan være under restaurering eller midlertidigt lukkede af andre årsager. Det er forhold, vi ikke kan tage højde for, og som vi derfor anmoder om en vis overbærenhed overfor.

Prisniveau. Med forbehold for ændringer.

Kaffe 10.000 SUM / Kr. 7

Toiletbesøg 2.000 SUM / kr 1,00

kuffertservice på hoteller 1 USD eller 10.000 SUM / Kr. 7

Room service 1 USD eller 10.000 SUM pr. dag / Kr. 7

Bagagen bør aldrig være tungere end, at man til enhver tid kan bære den selv (fra bus til værelse vv.).

Vær opmærksom på, at flyselskaberne ikke tillader powerbanks og e-cigaretter i den indtjekkede bagage. Har I sådanne apparater, skal de i håndbagagen.

Sørg altid for at have tandbørste samt lidt ekstra tøj/undertøj i håndbagagen, så man er forberedt på det tilfælde, at bagagen kan være forsinket på bestemmelsesstedet.

Uzbekistan har tempereret til tørt fastlandsklima. På grund af afstanden fra havet og i ly af Pamir- og Himalayabjergene er det en temmelig tør region. Faktisk er landet blandt de tørreste i Centralasien.

Mod vest er der store slette-områder og ørkenen Kizilkum. Mod øst er der bjerge. Somrene i den lave del af landet er lune til varme, men varmen er udholdelig ved den lave luftfugtighed. Vintrene er kolde, men generelt tørre og solrige i det meste af landet.

- Solbriller, kasket eller hat

- Solcreme

- Medicin mod maveinfektion (tal med egen læge)

- En lille flaske håndrens (fås på apoteker eller hos Matas)

- Lommelygte (til håndtasken)

- Papirlommetørklæder / toiletpapir

- Læbepomade

- Shampoo, håndklæde mv. hvis din rejse til Uzbekistan indeholder overnatning i jurte.

- Resorb (salt/sukker opløsning)

For alle, der skal ud at rejse med Viktors Farmor, tilbydes 10% på varer, som ikke er nedsatte på Spejdersports webshop. Fordelskoden er: VFrejsende

Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om mulighederne for rejser til Uzbekistan.