Costa Rica med Monteverde

Store naturoplevelser i Mellemamerikas grønne land

Eventyrlig rejse i Costa Rica med vægt på bl.a. tågeregnskoven i Monteverde og nationalparkerne Tortuguero og Manuel Antonio ved Stillehavet. Landet er rigt på både jungle, skov, bløde sandstrande og et fantastisk dyreliv.

15 dages rejse

Costa Rica betyder "rig kyst", og det er bestemt også rigtigt. Men landet gemmer på endnu flere utrolige oplevelser inde i landet. I området omkring Monteverde kan vi spotte den koniske vulkan Arenal, der fortsat er den mest aktive vulkan i Costa Rica. I Tortuguero sejler vi i mangroven, som rummer et væld af dyr og fugle. Vi vandrer i forskellige regnskove, går på hængende broer, sejler på floder, og så skal vi på en tur med fokus på produktionen af chokolade. Der er masser af flotte naturoplevelser, fugle- og dyreliv samt tid ved nogle af de flotte strande på vestkysten.

Den gængse måde at hilse på er typisk med ordene "Pura vida". Det betyder løst oversat "Ta' det roligt" og passer meget godt på livsfilosofien i landet. Hermed ikke sagt, at costaricanerne er dovne, det er mere en måde at anskue livet og dagligdagen på - at leve i nuet og sætte pris på det man har og ikke mindst passe på naturen omkring én.

5 gode grunde til at rejse til Costa Rica med Viktors Farmor:

• Nyd en sejltur i Tortuguero Nationalpark med det fantastiske dyreliv
  • Tag på chokoladetur, og se processen fra bønne til færdigt produkt
  • Oplev den majestætiske Arenal-vulkan og udsigten langs Arenal-søen
  • Udforsk Monteverdes tågeskov, og få naturen tæt på fra hængende broer
  • Se Irazú-vulkanen med dens kæmpe krater

• Dag 1

Afrejse fra Danmark

Afrejse fra København. Med en mellemlanding flyver vi til San José.

Vi ankommer til San José om aftenen, hvor vi indkvarteres på vores hotel.

Måltider: På flyet

Overnatning: San José

• Dag 2

Fra San José til Tortuguero Nationalpark

Vi kører mod den caribiske kyst. Vi passerer store bananplantager, der har enorm betydning for Costa Ricas økonomi. Vi kører gennem Braulio Carillo Nationalparken og spiser en typisk costarikansk morgenmad i Guapíles. Vi skifter bussen ud med både, og vi sejler op ad den lange lagune, der er adskilt af en tynd landtange mod det Caribiske Hav. Undervejs ser vi mange fugle. Lagunen er omgivet af en tæt, ugennemtrængelig sumpskov i mange grønne nuancer. Efter ca. 1½ time når vi frem til vores lodge, hvor vi skal bo de næste to nætter. Når vi har tjekket ind spiser vi frokost.

Sidst på eftermiddagen besøger vi den lille hyggelige by Tortuguero. Man kan besøge Caribbean Conservation Centre, som beskæftiger sig med bevaringen af havskildpadder.

Vi slutter dagen af med en middag på vores lodge.

Overnatning: Tortuguero

• Dag 3

Tortuguero Nationalpark til vands

Vi vågner denne morgen til lyden fra junglens fugle. Måske vækkes vi af et dybt og rungende brøl fra en brøleabe. Når først den ene abe går i gang med at kalde, bliver råbet snart besvaret af andre aber i området. Brøleabens kald kan høres op til flere kilometer væk. Og vækker i øvrigt regnskovens andre beboere, der hurtigt begynder at kvidre, kagle, summe og afgive støj generelt, mens solen står op.

Vi udforsker Tortuguero Nationalparken i båd allerede inden morgenmaden. I små motorbåde sejler vi ud på floden, mens de første solstråler når op over skovkanten og kaster lys på den tætte regnskov, der omgiver os. Vi sejler ad smalle kanaler, hvor vi kan se hejrer, krokodiller, brøleaber, edderkoppeaber, og leguaner, og vi kommer tæt på mange mærkværdige planter og træer.

Sidst på eftermiddagen sejler vi endnu engang ud på kanalerne og lader junglens lyde, dufte og spektakulære syn omslutte os i vores spejden efter flere fugle, dovendyr, aber og de udryddelses truede grønne ara papegøjer.

Efter frokost er dagen fri til f.eks. at vandre en tur i regnskoven eller til afslapning ved poolen.

Overnatning: Tortuguero

• Dag 4

Fra Tortuguero til Sarapiquí

Efter morgenmaden sejler vi tilbage til havnen, hvor vores bus venter os. På vores vej ind i landet spiser vi frokost i Guapíles.

Vi fortsætter gennem betagende landskaber til Sarapiquí, hvor vi ankommer midt på eftermiddagen.

Det sidste af eftermiddagen kan bruges til at slappe af og nyde hotellets faciliteter. Man kan orientere sig yderligere på hotellet eller med sin rejseleder og lokalguide om ekstra aktiviteter.

Overnatning: Sarapiquí

• Dag 5

Chokoladeproduktion og besøg på Don Rodolfos økologiske landbrug

Chokoladeturen giver et indblik i produktionen af en af menneskehedens yndlingsspiser – den fine chokolade. Kakaobønnen stammer fra Mellemamerika og har en særlig historie. Det var en af de vigtigste afgrøder for maya- og aztekerkulturerne, som den også blev det for andre befolkningsgrupper i Mellemamerika.

Med opdagelsen af Amerika blev chokolade introduceret i Europa og blev hurtigt et eftertragtet produkt. Vi ser hvordan kakaotræet blev dyrket mellem andre træer i tidligere tider, og får lejlighed til at følge hele processen fra bønne til færdigt produkt – og så er der selvfølgeligelig lejlighed til at smage.

Vi spiser frokost hos familien Gomez på deres gård, Finca Surá i Chilamate de Sarapiquí.

Don Rodolfo viser os med stolthed sine plantager med citrustræer, maniok, sukkerrør og ananas. Mange andre træer med spiselige frugter gror her og der høstes forskellige ting året rundt. Der er også kaneltræer og peberbuske. Det hele er dyrket økologisk  med stor hensyntagen til dyrelivet og miljøet, og Don Rodolfo fortæller om sine dyrkningsmetoder og sin opfattelse af det naturlige kredsløb.

Overnatning: Sarapiquí

• Dag 6

Via Arenal-søen til Monteverde

Vi kører til bredden af Arenal-søen og fortsætter langs den. Her kan vi nyde storslåede udsigter. Søen er omgivet af frodig vegetation og grønne bakker. Ved enden af søen ses den majestætiske vulkan Arenal, hvis aktivitet varierer. Indtil 2010 var den meget aktiv. Ofte kunne man se flydende rød lava og glødende sten, der kastedes gennem luften. Nu hviler den. Ingen ved hvor længe. Men med sin symmetriske form, der rager op i det flotte landskab, er vulkanen smuk og majestætisk.

I dag er en lang køredag, men undervejs er små oplevelser gemt, som f.eks. træet i San Muelle de San Carlos, der beboes af store leguaner.

Vi kører til sidst ind i de mystiske bjergregnskove. Bjergregnskovene adskiller sig fra lavlandsregnskovene ved at de ofte er indhyllet i drivende skyer, derfor kaldes de også ofte for tågeskove. Her vokser mange forskellige epifytter (planter der vokser på andre planter uden at snylte på dem). Mange af dem er orkidéer og arter fra ananas-familien.

Disse fascinerende tågeskove huser den berømte og meget smukke Quetzal fugl, som havde stor betydning for Mayaerne. Quetzal betyder på Mayaernes sprog ”halefjer” og refererer til hannens 60 cm lange metalgrønne skinnende halefjer, som hos de første Mayafolk i Guatemala blev brugt som penge. Fuglen er et symbol på frihed i Mayafolkets kultur.

De drivende skyer, som omkranser de krogede træer, mosserne, lianerne, epifytterne og de utallige bregner udgør tilsammen en fortryllet verden af former og farver, hvis lige ikke findes andre steder på kloden, og når vi i morgen vandrer i skoven er det med en følelse af at befinde sig i en overjordisk verden af mystik og skønhed.

Ankomst til Monteverde, hvor vi har to nætter.

Overnatning: Monteverde

• Dag 7

Monteverdes tågeskov og de hængende broer

Vi besøger Selvatura Park. Her vandrer vi på de flotte naturstier samt hængende broer, hvor vi kan se mange forskellige fuglearter og andre dyr. Vi lærer om tågeskovenes mangfoldighed. Vi skal over 8 hængebroer, hvoraf den længste er 170 meter.

Området her er enhver fugleinteresserets paradis. Den farvestrålende Quetzal kan man være heldig høre eller måske endda spotte. Også trelappet klokkefugl, Motmot, den orangebuet Trogon og mange andre fuglearter ses ofte her.

Af andre dyr i parken kan vi være heldige at støde på bæltedyr, næsebjørne, snohalebjørne, Ozelot katten, dovendyret og de tre abearter – brøleaben, kapucineraben og edderkoppeaben.

Bagefter besøger vi krybdyr- og paddeudstillingen, hvor vi kan opleve nogle af de smukkeste levende eksemplarer af firben, slanger og frøer fra hele Costa Rica. Dyrene lever i specielle terrarier, som er indrettet i stil med dyrenes naturlige habitat.

Om eftermiddagen er der tid på egen hånd som kan bruges omkring lodgen eller til at tilkøbe ekstra aktiviteter i Selvatura Park.

Overnatning: Monteverde

• Dag 8

Tarcolesfloden, krokodiller og fugle

Vi kører sydpå, og undervejs sejler vi ud på Tarcolesfloden for at se krokodillerne. Det er et opsigtsvækkende syn, når de store fortidsdyr dovent holder øje med os fra vandskorpen. Der er set krokodiller på over 7 meter. Vi sejler ind i deltaet ved Tarcoles floden tæt på Carara Nationalpark. Området er omgivet af mangrove træer og placeret på et sted, hvor det bugner af dyre- og fugleliv.

Det er hjemsted for op til 250 fuglearter som f.eks. tangaer, trogoner, piroler og kolibrier. Vi har to overnatninger på lodge i naturen.

Overnatning: nær Tárcoles

• Dag 9

Carara Nationalpark

Carara Nationalpark har tre vækstzoner, som er ret interessante. Der er fugtig, tropisk regnskov; en overgangszone og en zone med bjerg-regnskov. Parken har det fineste hårdttræ i landet, og der er mange forskellige arter.

Dette fredede område er kendt for de mange røde papegøjer (Ara Macau). Der er omkring 320 papegøjepar, der yngler i Nationalparken.

Vi følger forskellige stier og kan være heldige at se brøleaber, kapucineraber, klamreaber, dovendyr, leguaner, amerikanske krokodiller, de truede sort-grønne giftige pilefrøer og mange eksotiske sommerfugle. Også ozelotter findes her, men de ses sjældent.

Overnatning: nær Tárcoles

• Dag 10

Hacienda Baru

Vi kører mod Stillehavets kyster. I løbet af få timer oplever vi et utroligt skift fra de drivende fugtige bjergregnskove til det meget tørre flade landskab nedenfor bjergene.

Efterhånden som vi kører sydover kommer vi ind i den fugtigere zone og oplever igen en forvandling fra den tropiske løvfældende skovtype til tropisk regnskov.

Vi udforsker i dag det spændende naturområde omkring Hacienda Baru, et privatejet reservat. Vi kan være heldige at se at se to-tåede dovendyr, vaskebjørne, næsebjørne, brøleaber og egern.

Efter besøg i Hacienda Baru kører vi til vores hotel nær Quepos, hvor vi har to nætter.

Overnatning: Quepos

• Dag 11

Manuel Antonio Nationalpark

I dag besøger vi Manuel Antonio Nationalpark. Parken beskytter 16km2 regnskov og grænser op til smukke strande. På stierne inde i parken har vi mulighed for at observere fugle og forskellige dyr. Vi støder måske endda på egernaber.

Eftermiddagen er fri til afslapning.

Overnatning: Quepos

• Dag 12

Ad den alpine vej og Dødens Bjerg til Gerardo de Dota

Efter morgenmaden kører vi ad en meget smuk rute gennem San Isidro del General og over Cerro de la Muerte, Dødens Bjerg, en vej, der i gamle dage overraskede de mest uforberedte rejsende. Her højst oppe i Costa Rica har vi naturligvis flotte udsigter over Central Valley.

Vi holder frokostpause undervejs og går en tur om eftermiddagen for blandt andet at spotte fugle og især den smukke Quetzal fugl, som lever i disse egne, inden vi kører til vores lodge.

Overnatning: Gerardo de Dota

• Dag 13

Irazú vulkanen og San José

Vi starter dagen med en tidlig morgengåtur før morgenmad for at fortsætte vores søgen efter fugle og i særdeleshed Quetzal-fuglen.

Efter morgenmaden fortsætter turen til Irazú. Irazú vulkanen er placeret ved bjergkæden Cordillera Central, som ligger få kilometer fra den gamle hovedstad Cartago.

Irazú vulkanen er den største aktive vulkan i Costa Rica. Den var sidst rigtig i udbrud i 1963. I 1994 var der et mindre udbrud.

På vej til Irazú passerer vi alle former for planteliv, kæmpe bregner og kaffeplantager. Turen tager os op til en fantastisk udsigt over det kæmpe krater fra vulkanen, som er hjemsted for en lagune med mystiske grønne nuancer omkranset af de takkede klippestykker.

Det siges, at på en skyfri klar dag kan man fra toppen se både Atlanterhavet og Stillehavet. Det skal dog nævnes, at der for det meste er skyer.

Fra Irazú vulkanen er der en relativ en kort og behagelig køretur til San José (ca. 25 km.)

Vi har sidste overnatning i San José.

Overnatning: San José

• Dag 14

San José bytur - Afrejse

Efter morgenmad vandrer vi en tur i San José og lærer lidt om byen. Der bliver også tid til at se det imponerende Guldmuseum. De forskellige fund er meget smukt præsenteret, det er en fornøjelse at besøge dette museum.

Derefter har vi en sidste fælles frokost, før vi gør klar til afrejse.

Om eftermiddagen kører vi til lufthavnen, og hjemrejsen begynder.

Måltider: Morgenmad, frokost og på flyet

• Dag 15

Ankomst til Danmark

Ankomst til København.

Måltider: På flyet

Her finder du relevante oplysninger om rejser til Costa Rica.

• Pas og Visum

Man er visumfri i indtil 90 dage. Passet skal være gyldigt 6 måneder efter hjemrejse.

Det er altid en god idé at have en ekstra kopi af passets informationsside med. Opbevar kopien et andet sted end selve passet.

• Vaccinationer

Som i de fleste andre oversøiske lande, anbefales det at være vaccineret mod smitsom leverbetændelse (hepatitis A), stivkrampe og difteri.

Viktors Farmor rådgiver af principielle årsager ikke om smitterisiko for malaria og om valg af malaria profylakse.

Du bør tale med egen læge eller en specialklinik for rejsemedicin. Du kan også orientere dig på Seruminstituttets hjemmeside: www.ssi.dk/rejser. Der er ofte forskellige holdninger til, hvad der tilrådes af vaccinationer og profylakse.

Møntfoden i Costa Rica hedder colones. 1000 colones svarer til ca. 11 kroner.  I kontant valuta, anbefales det at man medbringer US Dollars, og man bør have mindre sedler med om muligt. Kreditkort (kun VISA og Mastercard) kan anvendes i de større byer og på hotellerne. I supermarkeder kan der betales med kreditkort og US Dollars. Man får normalt colones retur, så det er en nem måde at veksle på.

Der er syv timers tidsforskel mellem Costa Rica og Danmark. Når klokken er 12 i Costa Rica er den 19 i Danmark.

• Fysisk form på rejser i Costa Rica

Kultur - og naturrejser

Vandreferier

På vandreferien forventes det at du kan gå det angivet antal km og højdemeter på rejsen.

• Strøm

Man benytter det såkaldte type A stik i Costa Rica med to parallelle flade ben. Det er det samme stik, som man benytter i blandt andet USA. Det anbefales at medbringe en stikadapter hjemmefra.

Man skal desuden være opmærksom på, at Costa Rica bruger 100-120V, mod de normale 220-240V i Danmark, så det er værd at tjekke om ens apparater (telefon, computer, hårtørrer, el-tandbørste mm) kan håndtere 100-120V, før man medbringer dem.

Tip: Benyt telefonens kamera til at tage et billede af apparatets label. Man kan derefter zoome ind på teksten, som altid står med meget lille skrift. Hvis der står 100-240V, så vil apparatet kunne fungere i Costa Rica. Dette gør sig gældende for langt de fleste telefonladere.

De fleste hoteller i Costa Rica har hårtørrer på værelserne eller hårtørrere til låns fra receptionen. Det kan dog ikke garanteres på samtlige hoteller.

• Telefon og internet

Landekoden i Costa Rica er 00506 + omr.nr. + abnnr. Ved opkald til Danmark er landekoden 0045 + abnnr. Det koster omkring 24 kr. at ringe til og fra Danmark.

Mobiltelefon: De større teleselskaber i Danmark har ikke roaming-aftaler med Costa Rica. Man kan evt. købe lokalt taletidskort.

Internet: Der er wifi på flere af hotellerne, med ofte virker det kun i receptionen. Nogle af hotellerne har desuden en computer til låns.

Lufthavne og militære områder må ikke fotograferes. Hvis man vil fotografere mennesker, bør man spørge om lov først.

Mineralvand på flaske kan købes overalt, og man bør ikke drikke vandet fra hanen i Costa Rica. Man kan dog godt børste tænder i det. Vi anbefaler, at man medbringer en drikkeflaske, da man kan genfylde sin flaske på mange hoteller og lodges. I de fleste nationalparker er det ikke tilladt at medbringe engangsplastflasker, så husk en stor drikkeflaske.

• Mad

Undgå ukogte grøntsager og upasteuriseret mælk/mælkeprodukter. Sørg for at få frisklavet mad.

På restauranter er det normalt at lægge ca. 10 % til regningen.

Hvis man har fået båret sin bagage til sit hotelværelse, giver man et lille beløb for det, f.eks. svarende til 1 US Dollars.

På grupperejser betales drikkepenge til guide og chauffør af Viktors Farmor. Drikkepenge til hotel- og serveringspersonale er for egen regning.

• Tyveri

Medbring ikke kostbare smykker og ure. Hav kontante penge på kroppen i en ”pengekat” og kun mindre beløb i tasker eller lommer.

Bagagen bør ikke være tungere, end at man til enhver tid kan bære den selv.

Man opfordres til kun at medbringe 1 stk. check in bagage på rejsen.

Vigtig medicin bør altid være i håndbagagen, idet bagagen kan være forsinket på bestemmelsesstedet. Det er en god ide at pakke tandbørste og lidt ekstra tøj/undertøj i håndbagagen.

Vær opmærksom på, at flyselskaberne ikke længere tillader power banks eller e-cigaretter i den indtjekkede bagage. Har I sådanne apparater, skal de i håndbagagen.

I Costa Rica er vejret lunt det meste af tiden. Vejret er som på de bedste danske sommerdage. Der kan af og til komme et regnskyl, der som regel kun er af kort varighed. I højderne kan det blive køligt især om natten, så det er en god idé at medbringe nattøj.

• Transport

Da Costa Rica er et land med meget kuperet terræn, er det kun hovedvejene mellem de større byer som er de bedst farbare, mens de mindre veje er smalle, med mange sving og ikke altid asfalterede. Til gengæld er det via de små veje man kommer ud til de mest spændende attraktioner, hvilket derfor betyder at meget af transporten kommer til at foregå i mindre busser, end man er vant til i Europa.

En hovedret koster fra ca. 50 kroner og op. En vand/øl ca. fra 20 kr., et glas vin fra ca. 45 kr.  En liter vand i en kiosk koster ca. 10 kr. Man kan sagtens betale med US dollars og kreditkort de fleste steder.

Det anbefales at der medbringes let bomuldstøj. Også regntøj, f.eks. en regnponcho, en paraply og vandresko eller -støvler medbringes. Uformel påklædning er i orden på hele turen.

På vandreferien anbefaler vi at du medbringer vandrestøvler for bedre støtte og komfort.

• Let tøj
    • Varmt tøj til de kølige aftener og nætter i højderne (der er ofte meget koldt om natten i Monteverde og San Gerardo de Dota så overvej at medbringe varmt nattøj, varme sokker, skiundertøj eller lignende)
    • Gode lukkede sko
    • Regntøj/regnponcho og evt. paraply
    • Badetøj
    • Eventuelt et lille strandhåndklæde hvis man ønsker at bade på stranden (hotellerne tillader typisk ikke at man medbringer deres håndklæder)
    • Vækkeur
    • Solbriller
    • Solcreme med høj faktor
    • Kasket/solhat
    • Drikkeflaske (nogle nationalparker tillader ikke længere at man medbringer plastikflasker/engangsplast, f.eks. Carara Nationalpark)
    • Evt. lange ærmer og bukser mod myg
    • Evt. medicin mod maveinfektion (tal med egen læge)
    • Evt. medicin mod køresyge
    • Insekt/myggespray (kan med fordel købes lokalt, da det virker bedst, hvis det indeholder DEET)
    • Fotokopi af pas.
    • Evt. fotokopi af flybillet og forsikringspapirer
    • God kikkert

Vandreferien:

Til vandreturene bedes I tage jeres bedste vandrestøvler med, dvs. gerne med skaft og ikke bare vandresko/-sandaler. Tag også for en sikkerheds skyld vabelplaster med. Hav en god lun fleece/sweatshirt med til de kølige aftener i højden samt regntøj.

Det anbefales desuden at medbringe en lille dagtursrygsæk til vand, madpakker og andre fornødenheder.

For alle, der skal ud at rejse med Viktors Farmor, tilbydes 10% på varer, som ikke er nedsatte på Spejdersports webshop. Fordelskoden oplyses ved bestilling af rejse.

Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om mulighederne for rejser til Costa Rica.