Det hellige træ i Sri Lanka

En af de absolut vigtigste buddhistiske helligdomme og oplevelser i Sri Lanka er såmænd et gammelt træ. Det hedder Jaya Sri Maha Bodhi* og står i Anuradhapura, den gamle kongeby.

Vi ser det hellige  Jaya Sri Maha Bodhi træ i Anuradhapura. Foto Hanne Christensen
Hanne Christensen

Skrevet af

Hanne har tilbragt mere end syv år i Sydøstasien; har stået ansigt til ansigt med de store komodovaraner, passet orangutangunger i på Borneo - og spist stegte rotter i Vietnam.

Historien om dette hellige træ er helt speciel, da træet efter sigende er fra en stikling af selveste det træ, som Gautama Buddha sad under, da han modtog sin åbenbaring i år 528 f.Kr.

Ifølge Mahavamsa’en** ankom stiklingen til Sri Lanka i år 288 f. Kr. i forbindelse med buddhismens ankomst og udbredelse i Sri Lanka. Der eksisterede dengang en stærk alliance mellem Sri Lankas kong Devanampiyatissa (ofte blot kaldet Tissa), som regerede fra 307-267 f. Kr., og kong Ashoka af Indien. Det var Ashoka, som bragte buddhismen til Sri Lanka og fik omvendt Tissa til denne tro. Derefter sendte Ashoka sin datter Sanghamitthra til Sri Lanka for at oprette en nonne-orden, og hun medbragte samtidig den hellige stikling til Kong Tissa. Til plantens ære konstruerede han en forhøjet terrasse på godt seks meter over terræn i Mahāmēgha (Mahamewna) Haven*** i Anuradhapura. Her blev stiklingen plantet, og terrassen blev yderligere omkranset af et beskyttende stakit, der skulle holde vilde dyr ude.

Siden da har Jaya Sri Maha Bodhi udgjort ét af de allervigtigste pilgrimssteder for buddhistiske troende i Sri Lanka. Det er således en ældgammel tradition at besøge og bede ved træet, og for fjerntliggende landsbyer er det en årlig tilbagevendende begivenhed at besøge Anuradhapura og det hellige træ. Buddhisterne tror generelt, at ofringer og bønner til Jaya Sri Maha Bodhi kan ændre deres liv i en positiv retning.

Det er også en tradition for mange buddhister at aflægge et særligt løfte foran træet for at sikre en god fødsel af en sundt barn, for at få et godt eksamens resultat og for at helbrede forskellige sygdomme. Landmændene omkring Anuradhapura har også en gammel tradition med at ofre ris til træet, som er tilberedt fra markens først høstede riskorn, for det vil sikre en god og rigelig rishøst i fremtiden.

Træets vogtere

Træets oprindelige vogtere blev udpeget af Kong Tissa, da det blev plantet. De og deres efterkommere har beskyttet og plejet træet lige siden. De har også sørget for at udføre de nødvendige daglige ceremonier og ofringer ved dette hellige sted. Oprindeligt gik der en vandingskanal fra Tissa Wewa søen til et reservoir ved messingpaladset i nærheden af træet. Kanalen passerede forbi træet og sørgede således for, at det altid fik tilstrækkeligt med vand.

Men andre farer end tørke og vilde dyr har truet træets liv gennem de til tider turbulente perioder. Anuradhapura blev invaderet og hærget af inderne fra Chola-dynastiet i år 993 e. Kr. Men heldigvis er træet også helligt for de hinduistiske indere, så de passede på ikke at forvolde nogen som helst skader på det. Da byen efterfølgende blev forladt, og junglen langsomt overtog, forblev vogternes efterkommere og passede fortsat trofast på træet.

Den sidste konge af Kandy byggede i 1803 en mur omkring træet for at yde det ekstra beskyttelse mod vilde dyr. Det gyldne hegn omkring træet blev opsat i 1969. Desværre brækkede to store grene af træet under to storme i henholdsvis 1907 og 1911. Træet har også været vidne til en blodig massakre, hvor de tamilske tigre i 1985 skød og dræbte et antal bedende mennesker ved træet.

I dag ånder der fred og ro ved træet, og man kan tydeligt fornemme stedets hellighed og store betydning. Træets ældgamle grene bliver nu understøttet af gyldne krykker, og dets helbredsstatus bliver nøje overvåget af Den Botaniske have, Peradeniya, ved Kandy og Landbrugsministeriet. I april 2014 blev al bygnings- og konstruktionsarbejde inden for en afstand af 500 meter omkring træet forbudt for at beskytte det. Senest, i 2015-2016, har hollandske eksperter efter megen diskussion og modstand været tilkaldt for at sikre træets sundhed og beskære det.

Træernes moder

Træet tilhører arten Ficus religiosa i Figen-familien (Moraceae). Denne art er særdeles hårdfør og kendt for at kunne blive meget gammel. I dag er Jaya Sri Maha Bodhi således omkring 2300 år gammel og er dermed indehaver af rekorden for at være det ældste kendte dyrkede træ i verden. I Sri Lanka anses alle træer af Ficus religiosa for at være hellige, og selvom næsten alle dele af planten har medicinske egenskaber, bliver de dog ikke udnyttet, fordi arten er hellig. Jaya Sri Maha Bodhi er den allerhelligste og siges faktisk at være “moder” til alle de mange Ficus religiosa træer, der er plantet ved templer rundt om i landet.

Så det er altid med stor ærefrygt, at jeg besøger det lille tempel med det ældgamle hellige træ i Anuradhapura, og min dyrebareste souvenir fra Sri Lanka er blot et vissent blad fra denne fantastiske skabning, som jeg samlede op fra jorden og pressede. Men dette lille blad repræsenterer på smukkeste vis Sri Lankas enestående historie og kultur. Herhjemme har jeg fået bladet smukt indrammet, og det hænger nu på væggen og minder mig dagligt om et af de mest fantastiske steder jeg har besøgt i denne verden.

På en rejse til Sri Lanka med Viktors Farmor besøger vi det hellige træ. Jaya Sri Maha Bodhi står som et symbol på Sri Lankas buddhistiske arv, og som en påmindelse om dets historie.

Se alle vores artikler om Asien

Forklaringer

  • Jaya Sri Maha Bodhi*

    Oversættelse af navnet på det hellige træ Jaya Sri Maha Bodhi: Jaya = victory = sejr; Sri = venerated = højtærede/ærværdige; Maha = great/supreme = ypperste/højeste og Bodhi er det srilankanske navn for arten Ficus religiosa.

  • Mahavamsa**

    Mahavamsa betyder “Den Store Krønike” på Sanskrit. Den er en kronologisk beskrivelse af øens tidlige historie fra omkring det 6. århundrede f.v.t. og frem til det tidlige 4. århundrede e.v.t. Den er dog mere fokuseret på buddhismen og dynastiernes rækkefølge end på politik og det sociale liv. Krøniken begynder med Gautama Buddha og går derfra over til at fortælle, hvordan buddhismen kom til landet og siden blomstrede under forskellige konger. Den er en blanding af sagn og historie og er ifølge traditionen skrevet i det 5. eller 6. århundrede af den buddhistiske præst Mahanama, onkel til den daværende konge. Hvor Mahavamsa slutter sin fortælling, tager Culavamsa, “Den Korte Krønike”, over og beskriver øens buddhistiske historie helt op til 1800-tallet.

  • Mahāmēgha (Mahamewna) Haven***

    Mahamewna (Mahāmēgha) er den ældste park i Anuradhapura. Den blev skabt af kong Mutasiva (367 - 307 f. Kr.) som var den første konge i historien, der skabte en park. Han var far til kong Devanampiyatissa. På den tid da parken blev skabt, faldt der usædvanligt meget regn, hvilket var medvirkende til at parken fik sit navn: "maha (=stor/meget) megha (=regn)". Ifølge Mahavamsa’en var haven dengang fyldt med forskellige slags træer med blomster og frugter.