Sumatra, Komodo og Bali

Opdag orangutanger og de enorme varaner i det fri i Indonesien

Rejs med til det tropiske ø-rige Indonesien på 14 dage. Vi vandrer gennem tæt jungle for at spotte orangutanger og sejler til Komodo-øen for at se fortidsøgler - som kun lever her. Derudover besøger vi Kato Batak-folket, og vi rejser til Bali og nyder Ubud.

14 dages rejse

Når vi rejser til Sumatra, besøger vi den tætte jungle på udkig efter orangutanger. Her får vi forhåbentlig mulighed for at observere en af menneskets nærmeste slægtninge på tæt hold. At se de fantastiske skabninger er en uforglemmelig oplevelse. Komodovaranen lever kun et sted i verden: Komodo-øerne. Den bliver op til 3 meter lang og vejer mere end en fuldvoksen mand. På rejsen oplever vi denne sidste, store fortidsøgle i fri natur. Og hvilken natur: Komodo-nationalparken er udnævnt til et af verdens 7 naturvidundere.

Et tredje højdepunkt er på en ø midt i Sydøstasiens største sø. Her tager vi på en usædvanlig smuk sejltur. Vi besøger Karo Batak-folket i deres langhuse med saddelformede tage. Så sent som i begyndelsen af 1900-tallet var de kannibaler.

Fra Sumatra flyver vi til Bali og har to overnatninger i kunstnerbyen Ubud. Vi når tilmed en rundtur på øen Flores, der ligger langt mød øst i Indonesien. Flores er udgangspunkt for vores tur til Komodo-øerne.

5 gode grunde til at rejse til Sumatra, Komodo og Bali med Viktors Farmor:

• Kom helt tæt på verdens største firben på den afsidesliggende ø Komodo
  • Kig efter orangutanger og andre dyr i Sumatras tætte og frodige jungle
  • Bo på en ø i Toba-søen, der ligger i et enormt vulkankrater
  • Besøg afsidesliggende landsbyer med langhuse og kulturer, der synes langt fra vores egne
  • Nyd Balis strande og frodige, grønne rismarker

• Dag 1

Afrejse

Vi starter vores rejse og flyver via Singapore til Medan.

Måltider: Mad på flyet

• Dag 2

Ankomst til Medan og videre til Bukit Lawang

På vores rejse til Sumatra ankommer vi til Medan om morgenen og tager på en kort byrundtur. Medan er Indonesiens fjerde største by. Vi ser Sultan-paladset, den store moské og det kinesiske tempel, inden vi fortsætter til Bukit Lawang. Undervejs kører vi forbi gummi- og palmeolieplantager.

I Bukit Lawang bor vi lige ud til den tætte jungle nær en brusende flod, og det er det perfekte sted at akklimatisere sig til de tropiske omgivelser.

Vi har to overnatninger i Bukit Lawang.

Måltider: Frokost og aftensmad

Overnatning: Bukit Lawang

• Dag 3

Bukit Lawang - orangutanger i det fri

I området lå der tidligere et orangutang-center, hvor orangutangerne kom for at blive fodret. Det er nu blevet lukket, og orangutangerne lever i dag frit i naturen. Heldigvis er der rigtig gode chancer for at se de imponerende orangutanger, når vi tager på en cirka tre timers vandretur ind i junglen for at udforske dens spændende flora og fauna. Det er helt unikt at opleve orangutangerne, menneskets nærmeste slægtninge. Der er også gode chancer for at se javaaber, gibboner og langurer.

Resten af dagen har vi fri på egen hånd til at opleve den fantastiske natur i området. Vi kan også lade os afkøle i floden eller bare nyde en stor frugtanretning på vores hotel med lydene af de mange tropiske dyr og den fossende flod i baggrunden.

Overnatning: Bukit Lawang

• Dag 4

Bukit Lawang mod øen Samosir i Toba-søen

Tidligt om morgenen forlader vi Bukit Lawang og kører ad snoede veje mod Toba-søen. Vi gør holdt undervejs ved et traditionelt marked i en mindre by.

Hen på eftermiddagen når vi den sagnomspundne og mystiske Toba-sø med øen Samosir, der ligger som en perle midt ude i søen. Den smukke tur ned til søen sker gennem store skovområder med både banan- og nåletræer og flotte udsigter ned til søen. Vi når den lille by, Parapat, hvorfra vi sejler over til Samosir. Her skal vi bo på et pragtfuldt beliggende hotel.

Toba-søen er Sydøstasiens største sø, og den har et areal, der kan sammenlignes med f.eks. Bornholms. Toba-søen ligger i 900 meters højde og udfylder et forhistorisk vulkankrater, der langt overgår Krakatau-vulkanen i størrelse, og hvis enorme udbrud i sin tid skabte en af klodens istider. Søens dybde er endnu ikke helt udforsket, men man er flere steder kommet længere ned end 400 m. Søen var tidligere hellig for batakerne, og det var forbundet med dødsstraf at lede europæerne herop. Derfor var det først sent, at den blev set af europæere. Vi har to overnatninger på Samosir.

Overnatning: Samosir

• Dag 5

Sejltur langs Samosir, landsbybesøg og et brusende vandfald

Vi begynder dagen med en usædvanlig smuk sejltur i vores egen lille færge rundt til forskellige interessante steder på Samosirs kyst. Vi sejler først til byen Tomok, hvor vi ser gravpladsen for en af de tidligere Toba-konger. Vi fortsætter til landsbyen Sigapiton. Her bor fiskere og landmænd, og vi får et indblik i dagliglivet i landsbyen. Vi besøger også skolen, hvis den er åben. Herefter tager vi til det smukke vandfald Situmurun, der løber direkte ned i Toba-søen. Vi spiser frokost på båden, inden vi sejler til Ambarita, hvor vi ser de store sten, der tidligere udgjorde Toba-kongernes rådsforsamling.

Vi sejler tilbage til vores hotel, og resten af dagen er fri - vi kan evt. nyde en pragtfuld svømmetur i det helt rene søvand. Stedet giver også mulighed for herlige gåture i området.

Overnatning: Samosir

• Dag 6

Til fastlandet med Batak-folket og til byen Medan

Vi forlader nu Samosir og sejler over til fastlandet igen.

Vi kører ad hårnålesving op til Sumatras indre højlandsområde, hvor det legendariske Batak-folk lever. Det kølige klima heroppe minder om en behagelig dansk højsommer. Højlandet har sit helt eget klima og producerer passionsfrugter, avokadoer, majs, gulerødder, salat, asparges og meget mere.

Vi kører først op til Simarjarunjung, hvorfra der er en fantastisk panorama-udsigt over Toba-søen. Vi fortsætter til Simalungan Batak og høvdingens palads Rumah Bolon. Den sidste høvding døde i 1947, og paladset er nu blevet til et museum. Herefter kører vi til det smukke vandfald, Sipisopiso, der er Indonesiens højeste.

Vi rejser videre til en Batak Karo-landsby, hvor der findes adskillige gamle traditionelle langhuse på pæle, der er bolig for op til 12 familier. Den slags huse bygges ikke mere, og dem, der stadig er her, er i forfald, men vi kan alligevel komme indenfor på besøg i et af husene. Træudskæringer i form af bøffelhoveder med horn beklæder husenes gavle, og tagkonstruktioner er nærmest saddelformede. Bambusstiger fører i hver ende af huset op til husets to indgange. Husenes indre er opdelt i to halvdele adskilt af en dyb rende.

Midt på dagen kommer vi til Brastagi, hvor vi spiser frokost og besøger det overdådige frugtmarked. Vi besøger også kort byens store gyldne pagode. Herfra kører vi gennem Sumatras smukke landskab til Medan.

Vi får udsigt til Sibayak, der er den ene af områdets to aktive vulkaner. Vi har én overnatning i Medan.

Overnatning: Medan

• Dag 7

Fra Medan i fly på rejse til Bali

Efter morgenmaden kører vi til lufthavnen og flyver via Jakarta til Bali. Efter ankomst kører vi til Ubud, hvor vi har to overnatninger. Vi har eftermiddagen fri på egen hånd til at udforske Ubud. Her er mulighed for at besøge nogle af byens spændende museer og gallerier eller nyde en kop kaffe i byens mange caféer.

Overnatning: Ubud

• Dag 8

Ubuds kultur, kunst, rismarker og dans

I dag skal vi opleve noget af Ubuds kunstneriske og kulturelle seværdigheder. Ubud er omgivet af meget flotte risterrasser. Her oplever vi det mere traditionelle landsbyliv ved rismarkerne.

I udkanten af Ubud går vi gennem Monkey Forest, der har sit navn efter de mange aber, der holder til her. Vi går også gennem Ubuds spændende marked, ser Neka-museet, og oplever en af de balinesiske danseforestillinger, Barong. Musik, kostumer og dansernes mimik er helt i særklasse.

Overnatning: Ubud

• Dag 9

Fra Bali til øen Flores med imponerende grotte

Om morgenen kører vi til Balis lufthavn for at flyve til Labuhan Bajo på øen Flores. På vejen til vores hotel besøger vi den smukke og imponerende Batu Cermin-grotte. Batu Cermin betyder spejl-klippen. Når solen skinner gennem et hul i grotten, reflekteres lyset på væggene inde i grotten, lige som et spejl.

Vi har tre overnatninger på hotel i Labuhan Bajo.

Overnatning: Labuan Bajo

• Dag 10

Komodo-øen med vild vegetation og rigt dyreliv

Tidlig om morgenen kører vi til Labuhan Bajos havn for at sejle til Komodo-øen. Vi sejler over det blå tropiske hav med hundredvis af små øer. Ved ankomst tager vi på vandretur på Komodo-øen på udkig efter Komodovaraner. Den sidste store fortidsøgle bliver op til tre meter lang og kan veje op til 90 kg.

Vi vandrer først igennem et tørt landskab for at se de store og meget imponerende varaner. På vandreturen oplever vi også øens vegetation, dyrelivet samt forskellige slags tropiske fugle og orkideer. Vi kan være heldige at se vilde heste, vilde bøfler, dådyr og vildsvin. Lad blikket flyve, da du nogle gange finder de unge komodovaraner i træerne. De lokale rangers guider os sikkert igennem området. Bemærk, at der ikke er Komodovaran-garanti, da de er vilde og fritlevende dyr, men der er cirka 90% chance for at se dem.

Efter vandreturen fortsætter vi med båden til Pantai Merah (Den lyserøde strand) for at svømme og slappe af ved den smukke strand. Her er også mulighed for at snorkle (udstyr findes på stedet) og opleve det forunderlige liv under havoverfladen. Her tager vi også vores frokost.

Om eftermiddagen sejler vi til en anden ø: Rinca. Sammen med en ranger vandrer vi gennem skov og savanne til et udsigtspunkt med en fremragende udsigt. Undervejs kan vi være heldige at se komodovaraner. Vandreturen er på 1 time. Hen på eftermiddagen sejler vi tilbage til Lahuhan Bajo og vores hotel.

Overnatning: Labuan Bajo

• Dag 11

Melo-landsby med piskedans

Vi starter dagen med at besøge det lokale marked i Labuhan Bajos. Herefter kører vi op til landsbyen Melo, der er beboet af Manggarai-folket, en lokal stamme, der bor i kegleformede hytter af palmefibre og træ. Her i byen skal vi opleve den traditionelle piske-dans kaldet Tari Caci. Fra landsbyen kan vi også nyde udsigten ned mod havet og Komodo-øerne. På vejen tilbage kører vi forbi kaffe- og bomuldsplantager.

Overnatning: Labuan Bajo

• Dag 12

Fra Labuhan Bajo mod Bali og endeligt til Sanur

Vi kører til lufthavnen for at flyve til Bali. Efter ankomst kører vi til Sanur, hvor vi bor den sidste nat. Afhængig af ankomsttidspunktet er der tid til at gå en tur langs stranden eller tage en svømmetur i havet.

Overnatning: Sanur, Bali

• Dag 13

Sanurs vidunderlige sandstrand og afrejse

Den største attraktion i Sanur er sandstranden, der strækker sig fire kilometer langs kysten og er velegnet til solbadning, svømmeture (ved højvande) og afslapning. Kystpromenaden er perfekt til gåture, og fra stranden ved Hotel Sanur Beach udbydes vandsportsaktiviteter som paragliding, jetski, sejlads, kajakture, kitesurfing og vindsurfing. Resten af stranden er fri for motoriserede aktiviteter.

Vi har dagen fri til at nyde det sidste af vores rejse og indsnuse de sidste indtryk, inden vi om aftenen kører til lufthavnen.

• Dag 14

Hjemkomst i København

Vi ankommer tilbage til Danmark igen.

Her finder du relevante oplysninger om rejsen til Sumatra, Komodo og Bali

Der fås visum ved indrejse. Visum for ophold i max. 30 dage er gratis.

Passet skal være gyldigt minimum 6 måneder efter udrejsedato. Det er altid en god idé at have en ekstra kopi af passets informationsside med. Den opbevares et andet sted end selve passet.

Vaccinationer mod smitsom leverbetændelse, stivkrampe og difteri anbefales. Viktors Farmor rådgiver af principielle årsager ikke om smitterisiko for malaria og om valg af malaria profylakse. Du bør tale med en specialklinik for rejsemedicin. Medbring evt. dag-for-dag programmet, hvorpå rejseruten er indtegnet.

Du kan også orientere dig på Seruminstituttets hjemmeside. Der kan være forskel på, hvilke vaccinationer der tilrådes.

Der er en ganske anden bakterieflora i Indonesien og derfor er det normalt med en periode med maveproblemer. Det kan evt. løses med piller, men tal med din læge. Tag derfor gerne en rulle toiletpapir eller tilsvarende med rundt. Medbring evt. renseservietter til hænder og ansigt.

Den lokale møntfod hedder Indonesiske Rupiah (IDR). Der går ca. 5 øre på 100 IDR. Der er mulighed for at hæve kontanter på VISA- og MASTER kort i mange mellemstore byer. På Sumatra er ATMs dog sjældne og kan være ustabile. Det anbefales at tage USD med som kan veksles til IDR i banker og vekselkontorer. Den bedste kurs fås i lufthavnen. Bær dog ikke store kontante beløb på dig.

• Mad og drikkevand

Indonesiens mad er udsøgt og farverig. Der er et stort, varieret og velsmagende udbud.

Vand købes renset på flaske. Man bør under ingen omstændigheder drikke vand fra hanen.

• Telefoni

Telefoni. Telefon til Indonesien: 0062+ omr.nr. + abnnr. Telefon til DK: 0045 + abnnr.

Mobiltelefon. Der er roamingaftaler, men det er meget dyrt: over 30 kr i minuttet for at ringe til Danmark og over 15 kr for at modtage opkald. Undersøg evt. selv hos din teleudbyder. Der kan eventuelt købes lokale taletidskort. Afsendelse af sms koster ca 2,50 kr. MMS er ikke muligt.

Der benyttes 220 volt og stik med to ben som vi kender det her i Danmark. Det er dog både de ”tynde”- og de ”tykke” ben, så har du udstyr med tykke ben, skal du evt. medbringe adapter.

For at kunne deltage på rejsen skal du være godt gående og i en almindelig god fysisk form. Rejsen egner sig ikke for bevægelseshæmmede, og det forventes, at du kan gå mindst 5 km. om dagen, samt håndtere din egen bagage.

Vandreturen i junglen ved Bukit Lawang har kraftige stigninger og det er nødvendigt at man kan gå i 3 timer i høj luftfugtighed og ad relativt ufremkommelig vej.

• Påklædning, adfærd og sikkerhed

Det vigtigste man skal forberede sig på i dagtimerne, er solen, varmen og fugtigheden. Derfor bør man klæde sig så let som muligt. Dog bør man som kvinde ikke gå i toppe og korte nederdel/shorts. I varmen er det praktisk at have tøj der er svedtransporterende. På udflugter, der ikke indebærer direkte trekking anbefales åbne sandaler, som sidder godt på foden.

Hvis du vil undgå solskoldninger skal du dække skuldre, hals, arme og ben – og vigtigst: hovedet. Bær hat i dagtimerne, og gerne en med bred skygge. Du bør også medbringe en god solcreme. Når solen forsvinder – hvilket den gør ved 18-tiden – kommer moskitoerne frem og kan være meget generende.

Derfor bør du medbringe en god myggebalsam (kan også købes lokalt) og altid påsmøre et tyndt lag på alle udækkede hudflader, specielt fødder og ankler. Hvis du bærer meget tyndt tøj, kan det være nødvendigt også at smøre sig under tøjet.

Bagagen bør aldrig være tungere end at man til enhver tid kan bære det selv.

Vær opmærksom på, at flyselskaberne ikke tillader powerbanks og e-cigaretter i den indtjekkede bagage. Har I sådanne apparater, skal de i håndbagagen.

• Transport

Indonesiens infrastruktur er meget varierende. Nogle steder vil der være asfalteret og andre steder køres der på grus, hvilket godt kan være lidt bumpende. Men bilerne der køres i er upåklagelige.

Indonesien ligger på ækvator og har tropisk klima, så temperaturen er relativ jævn henover året.

Klimamæssige udsving er bestemt af regntiden og monsunen. Fra november til marts er det den nordlige monsun (fra Kina), og mellem maj og september er det den sydlige monsun (fra det indiske ocean). Monsunregnen består oftest af korte kraftige regnskyl, oftest om eftermiddagen eller natten. Der er varmt og fugtigt. Temperaturen er mellem 27ºC og 32ºC. Luftfugtigheden ligger omkring 90 %.

Indonesien er 7 timer foran Danmark, når vi har vintertid.

- Vækkeur

- Evt. piller mod maveinfektio

- Toiletpapir, servietter

- Feltflaske / flaske til vand

- Hurtigttørrende tøj (bukser, skjorte)

- Regnslag

- Trøje til kølige aftener

- Myggemiddel

- God kikkert

- Lommelygte

For alle, der skal ud at rejse med Viktors Farmor, tilbydes 10% på varer, som ikke er nedsatte på Spejdersports webshop. Fordelskoden oplyses ved bestilling af rejse.

Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om mulighederne for rejser til Sumatra og Komodo.