Hvad søger du?

Start din rejse her

Sarajevo i Bosnien er blandt højdepunkterne på en rejse til Balkan. Hvis der er ét sted i Europa, hvor Vest og Øst er samlet, så er det her. Byen er på rekordtid blevet en pulserende lille hovedstad. I det gamle tyrkiske hjerte er der minareter, caféer og små butikker af træ. Langs floden store huse fra den østrig-ungarske epoke. Og nede i "Tunnel of Hope" får vi indtryk af, hvordan livet var, da Sarajevo var belejret under borgerkrigen i det tidligere Jugoslavien.

I Bosnien besøger vi også Mostar med den berømte bro, der blev sønderskudt i 1990erne, men nu er genopbygget, fuldstændig som den var. Kroatien byder på Adriaterhavets perle, Dubrovnik. Montenegro har en storslået og bjergrig natur - og endnu en stemningsfuld middelalderby: Kotor.

Albanien var et lukket land under Enver Hoxhas styre og overrasker med sin gæstfri befolkning. Vi spiser blandt andet frokost hos familien Kuqi på deres landbrug. Nordmakedonien er Balkans oversete perle og rummer en af verdens ældste søer, Ohrid.

Kosovo er et nyt, interessant bekendtskab. Prizren har bl.a. smukke moskeer og kirker, som fanger ens blik. 

I det hele taget er udsigterne storslåede på denne rejse. Undervejs gemmer sig hele tiden nye skønne syn, i varme middelhavs-farver. Vi går på opdagelse i Balkans vidunderlige lande fyldt med kulturelle og naturskønne overraskelser. 

5 gode grunde til at rejse til Balkan med Viktors Farmor:

  • Udforsk Skanderbeg-pladsen og Bunk Art-museet i Albaniens hovedstad Tirana
  • Besøg Kaneo-kirken og den historiske by Ohrid i Nordmakedonien
  • Oplev Kosovo, der er et Europas nyeste rejsemål
  • Se broen med den store betydning for Bosnien & Herzegovinas historie i Mostar
  • Nyd stemningen i den pittoreske by Kotor ved fjorden i Montenegro

Alle planlagte afgange

Ledig eller Garanteret

Få pladser, 1 plads, Kontakt os

Udsolgt

12 dage Pris Rejseleder Status Bemærkning
23. maj. 24
16.990 kr
Garanteret
2. sep. 24
17.690 kr
Ledig
26. sep. 24
17.690 kr
Ledig
10. okt. 24
16.990 kr
Ledig
17. okt. 24
15.990 kr
Ledig

Prisen inkluderer

  • Fly København-Tirana og retur Podgorica-København
  • 11 overnatninger på turistklassehoteller i delt dobbeltværelse.
  • Halvpension dog helpension på dag 3 og kvartpension på dag 9
  • Kørsel i bus
  • Entréudgifter
  • Dansk rejseleder
  • Engelsktalende lokalguide
  • Drikkepenge til guide og chauffør (ca. 360 kr.)

Ingen hokus pokus: Se vores prispolitik her

Prisen inkluderer ikke

  • Eneværelsestillæg (Fra 2.300 kr.)
  • Afbestillings- og rejseforsikring

Husk at læse de generelle handelsbetingelser her

Dagsprogram

Download program

Afrejse fra København medmindre anden lufthavn er angivet under "bemærkning". På de fleste ture flyver vi med Austrian Airlines ca. 2 timer til Wien og herefter ca. 1,5 time til Tirana, hovedstaden i Albanien.

Vi indkvarterer os på vores hotel, som ligger centralt. Tirana er en livlig og spændende by, som har ændret sig afgørende siden tiden under Enver Hoxhas kommunisme. Handelsgaderne er flankeret af store platantræer, som giver dem sydlandsk stemning. Beboelseskarreerne, der før var grå og triste, fik en omgang maling under borgmester Edi Rama. Han udskrev simpelthen en konkurrence blandt skoleelever, og de bedste forslag til udsmykning af facader blev ført ud i livet, så karreerne i dag står med overraskende mønstre i mange farver. Edi Rama er i dag landets premierminister.

Sidst på eftermiddagen tager vi en byrundtur, hvor vi bl.a. ser Et’hem Bey Moskeen udefra og Skanderbeg Pladsen.

Vi skal også forbi kvarteret Block. Det var spærret af for almindelige mennesker under kommunismen. Enver Hoxha og partiets andre spidser boede her - i magelige huse. I dag er kvarteret et livligt cafemiljø og gode shoppe muligheder.

Måltider: Aftensmad

Overnatning: Tirana

Vi starter dagen med at besøge en af Tiranas topattraktioner BUNK'ART1. BUNK'ART1 er et museum, som bl.a. fortæller historien om Albaniens tidligere kommunistiske diktator Enver Hoxha og hans magt. Museet er indrettet i en enorm underjordisk bunker, som Hoxha fik bygget i 1970erne. Her skulle kommunistpartiets spidser kunne gemme sig, når fjenden angreb Albanien. Bunkeren var bl.a. indrettet til at kunne også modstå atomangreb. BUNK'ART går fem etager dybt ned, og det er kun en fjerdedel af bunkeren, der i øjeblikket er indrettet som museum. Indenfor kan man bl.a. se Enver Hoxhas kontor, en udstilling over det hemmelige politi og meget mere.

Efter besøget på BUNK'ART1 ser vi på uret. Måske er der tid til at se lidt mere af Tirana, inden vi sætter kurs mod Marikaj og landbofamilien Hajdar Kuqi. De disker op med en lækker frokost tilberedt fra bunden af egne, friske råvarer, og viser deres gård frem.

Efter frokosten fortsætter vi til Berat, en af de smukkeste byer i Albanien. Berat har umiskendeligt osmannisk byggestil i den gamle bydel, der ligger malerisk på den stejle bjergside op mod citadellet. Bydelen er på UNESCOs verdensarvsliste, og når man står ved floden og kigger op mod den gamle by, forstår man, hvorfor Berat også kaldes ”Byen med de 1000 vinduer”.

Vi går en tur i den smukke by og ser kvarterene Mangalem og Gorica. Efterfølgende er der tid på egen hånd, hvor man f.eks. kan bruge tiden til at gå ned på promenaden og se det særlige Berat-fænomen: Giro, hvilket betyder at promenere, hvor de lokale mødes på promenaden, hilser og udveksler nyt. Traditionen er udbredt i Sydeuropa, men er udtalt i Berat.

Middag på egen hånd og overnatning i Berat.

Måltider: Morgenmad og frokost

Overnatning: Berat

Efter morgenmaden besøger vi det gamle citadel, der ligger højt over Berat. Frokosten bliver på en hyggelig restaurant i det gamle citadel.

Efter et sidste blik på Berats 1000 vinduer kører vi mod Nordmakedonien. Efter cirka fire timer ankommer vi til Nordmakedonien og Ohridsøen.

Søen ligger fantastisk, omgivet af bjerge, hvoraf nogle er mere end 2000 m. Søen er klar og ren, man kan nogle steder se over 20 meter ned. Det skyldes de mange kilder i bunden langs de sydlige og østlige bredder. Her er stor fiskerigdom med 17 forskellige arter, hvoraf de 10 kun findes i denne sø. Søen er blandt verdens ældste, og den har overlevet mange geologiske perioder.

Ved ankomst indkvarteres vi på hotel i Ohrid by, og der er tid på egen hånd. Ohrid er en af de ældste byer på Balkan, og et vigtigt center for den romerske og den byzantinske episkopale kirke. Ohrid er på UNESCOS liste over verdens kulturarv. Om aftenen er der middag i Ohrid.

Måltider: Morgenmad, frokost, aftensmad

Overnatning: Ohrid

Vi starter dagen med byrundtur i Ohrids gamle bydel, som bl.a. omfatter et amfiteater fra romersk tid, fortet St. Samuel samt kirkerne St. Sophia, St. George samt St. Kaneo. Sidstnævnte er en af Nordmakedoniens mest ikoniske fotolokationer. Kirken imponerer især med sin enestående beliggenhed, mens dens arkitektur udtrykker en vellykket blanding af armenske og byzantinske elementer.

Efter vores byrundtur kører vi langs bredden af Ohrid søen til klostret St. Naum, hvor man kan høre den hellige St. Naums hjerte slå, hvis man er helt stille og lægger øret til hans sarkofag. St. Naum døde år 910 og var en af de første apostle i den bulgarsk-ortodokse kirke. Han forbindes med udviklingen af det kyrilliske alfabet.

Efter en frokost i nærheden af St. Naum kører vi tilbage til Ohrid. Aftensmad er på egen hånd. 

Måltider: Morgenmad og frokost

Overnatning: Ohrid

Vi kører ca. fire timer fra Ohrid til hovedstaden Skopje. Når vi er fremme er der frokost på en lokal restaurant.

Skopje blev ødelagt af et jordskælv i 1963, og genopbygningen skete med hjælp fra mange lande – blandt andet Danmark. Både USA og Sovjet sendte soldater til byen for at organisere oprydningen – og det var første gang siden 1945 amerikanske og russiske soldater kunne give hinanden hånd.

Byens gamle tyrkiske bazar blev ikke ødelagt af jordskælvet, og vores rundvisning tager udgangspunkt i dette spændende kvarter. Så går vi over den gamle stenbro fra 1500-tallet til den nye del af Skopje. Et vældigt projekt har pyntet byen med statuer og samtidigt været med til at skabe en national stemning. Projektet kaldes Skopje 2014, og det indebar konstruktion af mere end 40 monumenter, blandt andet en stor Triumfbue. Skopje 2014 har vakt stor diskussion i Nordmakedonien – og sikkert også hos besøgende i byen: Er det smukt eller kitsh? Døm selv!

Indkvartering på hotel i Skopje. Middag på egen hånd.

Måltider: Morgenmad og frokost

Overnatning: Skopje

Efter morgenmaden kører vi til Kosovo, en region fyldt med historie og kultur for både den albanske og den serbiske befolkning. Vi oplever den sydlige del af Kosovo, hvor vi kommer gennem byen Brezovice, som har et serbisk samfund, og når Prizren ved frokosttid. Prizren ligger på skråningerne af Sar Bjergene og er en hyggelig by. På en rundtur i byen ser vi den smukke moské Sinan Pasha samt domkirken Saint George. Byen var et yndet udflugtsmål for NATO-soldater, der var udstationerede i Kosovo i årene efter Balkankrigen.

Herefter frokost på egen hånd.

Om eftermiddagen kører vi videre til Peje, en større by, som altid har spillet en rolle i den ortodokse kristne verden. Vi ser det serbiske-ortodokse kloster Decani Visoki, som har den største katedral i Kosovo og mange fresker. Blandt andet af disse grunde er klostret på UNESCOs Verdensarvsliste. 

Middag og overnatning i Peje.

Måltider: Morgenmad og aftensmad

Overnatning: Peje, Kosovo

I dag lægger vi tidligt ud, for vi skal fra Kosovo ind gennem Montenegro og Serbien til Bosnien. Målet er Visegrad, en by, der blev kendt over hele verden på grund af en enkelt mand: Nobelprisvinderen Ivo Andric, der skrev mesterværket: "Broen over Drina”.

Køretiden er cirka 6 timer, og undervejs er frokosten inkluderet. Med stop undervejs er vi fremme i Visegrad sidst på eftermiddagen og indkvarterer os på hotel.

Visegrad har altid haft strategisk betydning, fordi den ligger på vejen mellem Beograd og Sarajevo. Byen blev en del af det osmanniske rige i 1454, og har derfor gennem århundrederne haft en stor muslimsk befolkning.
Under 2. verdenskrig stod et slag mellem Titos partisaner og den tyske hær ved Visegrad. Men det sorteste kapitel i byens historie fulgte under borgerkrigen i ex-Jugoslavien i 1990´erne. Serbisk politi og paramilitær indledte en etnisk udrensning. I dag har man opgjort antallet af savnede bosniakker til 1600, og mange andre flygtede fra byen. Før borgerkrigen var 63% af indbyggerne bosniakker, i dag kun 9%. Som følge af Dayton-fredsaftalen er Visegrad nu en del af Republikken Srpska, som er den serbiske del af Bosnien.
Middag på egen hånd.

Måltider: Morgenmad og frokost

Overnatning: Visegrad

Fra vores hotel kan man faktisk se broen over Drina, men i dag går vi nærmere det harmoniske bygningsværk, som blev bygget i 1577 og i dag er på Unescos liste over verdens kulturarv. Med til at gøre broen kendt var også forfatteren Ivo Andrics fortælling ”Broen over Drina” fra 1945. Broen har været delvist ødelagt under både 1. og 2. verdenskrig, men er i dag genopbygget.

Fra broen er der en kort spadseretur til en helt ny bydel: Andricgrad. Eller Stone Town. I 2011 begyndte den serbiske filminstruktør Emir Kusturica et omfattende projekt i Visegrad. Han byggede simpelthen en by i byen. Den blev officielt åbnet den 28. juni 2014 – eller 100-års dagen for mordet i Sarajevo – et mord der satte gang i 1. verdenskrig. Byen er dedikeret til Ivo Andric – deraf navnet.

Fra Visegrad er der 115 kilometer til Sarajevo, og undervejs er der frokost på egen hånd.

Sarajevo har skudt sig ind i verdenshistorien et par gange. Første gang var i 1914, da drabet på ærkehertug Franz Ferdinand udløste 1. verdenskrig. Anden gang var i årene 1992-96, da byen var belejret under borgerkrigen i det tidligere Jugoslavien. Byen har også været vært for vinter olympiaden i 1984.

På vejen til vores hotel ser vi ”Tunnel of Hope” i Sarajevos udkant. Det var den tunnel, der blev gravet under landingsbanen i Sarajevos lufthavn, så man kunne smugle forsyninger ind til Sarajevo under borgerkrigen. Historien om tunnelen er utrolig. Sarajevo var belejret af serbiske tropper i mere end 3 år. Situationen var kaotisk. Man skulle have forsyninger ind – og mennesker ud. Den eneste løsning var at grave en tunnel, 800 meter lang, til det eneste sted i bjergene, der var under bosnisk kontrol. Så det gjorde man. Med hakke og spade. I 8 timers holdskift. Fra hver sin side. Jorden kørtes væk i trillebør. Den 30. juni 1993 mødtes de to hold – under landingsbanen i Sarajevo lufthavn. Næste dag begyndte man at modtage mad, benzin, olie, aviser, våben.

Under resten af belejringen blev tunnelen brugt til at smugle civile, soldater og FN-personale ind og ud af Sarajevo. Hver dag passerede 3-4000 mand og 30 tons varer gennem den. Indgangen var fra familien Kolar´s grund. I dag har familien indrettet museum, hvor vi kan se belejringen skildret, blandt andet i form af en film på 18 minutter. ”Hvad vi har, gav vi til forsvar og befrielse af Sarajevo”, siger familien Kolar. Vi kommer ned i tunnelen og går cirka 20 meter. Resten af tunnelen er lukket i dag. Men alligevel er oplevelsen stærk, og ”Tunnel of Hope” er blevet en af Sarajevos store attraktioner.

Vi indkvarteres på et centralt beliggende hotel. Middag på restaurant i Sarajevo er inkluderet.

Måltider: Morgenmad og aftensmad

Overnatning: Sarajevo

Vi starter i Sarajevos centrum og tager en rundtur i den historiske by. Vi ser Bashcarshija Moskéen, og det gadehjørne, hvor prins Franz Ferdinand blev skudt i juni 1914. Gerningsmanden hed Gavrilo Princip, og skuddet blev starten på 1. verdenskrig.

Resten af dagen er fri til at gå på opdagelse i Sarajevo. Vi anbefaler En tur gennem Bezistani, den orientalske bazar, bygget mellem 1537 og 1555 samt en tur med kabelbanen for at opleve en fantastisk udsigt over byen. Frokost og middag er på egen hånd.

Måltider: Morgenmad

Overnatning: Sarajevo

Vi kører mod Mostar via Jablanica ved floden Neretva. Her vandt Titos partisaner et vigtigt slag mod tyskerne under 2. verdenskrig. Broen over floden blev sprængt to gange. Man har valgt at lade brostumpen ligge som et mindesmærke over slaget.

Vi fortsætter langs Neretva, der leverer drikkevand til store dele af Bosnien. Frokost bliver i Blagaj, en mindre og meget hyggelig by. Floden Buna har sit udspring her.

Vi fortsætter til Mostar, en pittoresk og historisk by. Vi går over den rekonstruerede bro fra 16. århundrede, som blev ødelagt under konflikten i 1990-erne. Før i tiden levede katolikker og muslimer side om side i Mostar. Men borgerkrigen har ændret byens mentalitet. I dag er Mostar mere opdelt i en katolsk og en muslimsk bydel.

Byen er stadig under genopbygning efter borgerkrigen, men ligger meget smukt og arkitekturen er et interessant mix af østrig-ungarnsk og mere østlig indflydelse.

Overnatning i hotel ud til floden. Denne dag er frokosten inkluderet og aftensmad er på egen hånd.

Måltider: Morgenmad og frokost

Overnatning: Mostar