Indien gennem en rejseleders øjne

Vores rejseleder Malene Lykkebo har været med på rejsen "Eventyrrejse i Indien". Hun deler sine oplevelser og mange indtryk af rejsen her i artiklen. Lad os dykke ned i mangfoldige Indien med hende.
Templerne i Pattadakal anses for at være et hovedværk indenfor indisk tempelarkitektur. Foto Viktors Farmor
Malene Lykkebo - rejseleder for Viktors Farmor

Skrevet af

Malene har et intenst kærlighedsforhold til Indien, og hun har en imponerende viden om religions-, samfunds- og kulturforhold i landet.

En solskinsfyldt morgen i Badami i Sydindien

Forestil dig lyden af fuglefløjt en tidlig morgen, en sø med turkisblåt vand, røde marmorerede sandstenklipper, der majestætisk rejser sig for foden af en trappe, der fører op til nogle dybe udhuggede huler. Det er synet, der møder os en varm og solskinsfyldt morgen i Badami i det sydlige Indien.

Ovenover os ligger de fire rigt udsmykkede menneskeskabte huler, som kunstnere fra Chalukya-dynastiet mellem det 6.-8. århundrede e.v.t. udhuggede og dekorerede så detaljeret, at man taber pusten. Vi begiver os stille og roligt op ad trapperne til de forskellige templer, der er placeret med det første tempel kun et par meter over jordoverfladen og det sidste højt oppe med en skøn udsigt over det klipperige område, søen og den omgivende landsby.

På vej op møder vi de lokale indbyggere – aberne – der i særdeleshed er ude på spilopper her: Har du en vandflaske i hånden eller bedre endnu en banan, så kan du være sikker på, at du er et legitimt mål for både de unge og voksne aber. På trods af de tyvagtige aber, er stedet, stilheden og den dybe historie overvældende og besøget efterlader én forandret – de mange udhuggede figurer, der slynger sig ind og ud mellem hinanden i mørkerøde farver vidner om en udsøgt kunstart, der her blev praktiseret for 1400 år siden. 

Vi møder lokalbefolkningen på en rejse til Indien. Foto Gudik Holm
Vi møder lokalbefolkningen. Foto Gudik Holm

Eventyrlige Indien

Rejsen "Eventyrrejse i Indien" tilbyder et væld af storslåede bygningsværker, udhuggede templer, imponerende sultanske mausoleer og ikke mindst farver, køer, blomster og store mængder af chai. Indien er for mit vedkommende en passion – og selvom jeg har set det meste, så er der flere gange på denne jomfrutur, hvor jeg må nive mig selv i armen over overdådigheden i arkitekturen, udsmykningen og kunsten.

Rejsens start i Mumbai giver et skønt billede af en hektisk metropol, der tilbyder smuk art deco-arkitektur side om side med victorianske bygninger, der igen flankeres af høns på gaden, verdens dyreste hus med udsigt over Stilhedens Tårne (Parsiernes begravelsespladser) og områder med presenningsbeklædte hytter. Blandingen af rig og fattig er tydelig, og mængden af mennesker er overvældende – men det er spændende at være i.

Huletemplerne i Ajanta og Ellora

Derefter går turen ind i landet og efter et fascinerende besøg i huletemplerne i Ajanta og Ellora, hvor skønheden i stenhuggerkunsten fascinerer, ankommer vi til Hyderabad, hvorfra sultanernes fortidige dynastier byder os velkommen. Vi følger på denne tur i moghulernes og sultanernes spor så langt ned som til Hampi, og de vældige forter Golconda og Bidar Fort vidner om en tid, hvor byggestilen var ’tusind og en nat’.

Gravmælet Gol Gumbaz havde ved opførslen en af verdens største kupler. Foto Viktors Farmor
Gravmælet Gol Gumbaz havde ved opførslen en af verdens største kupler. Foto Viktors Farmor

Gravmausoleet Gol Gumbaz

Fra Hyderabad kører vi mod syd og forbi gravmausoleet Gol Gumbaz, det sidste hvilested for d. 7. sultan af Bijapur, Mohammed Adil Shah. På lang afstand kan man fornemme storheden i bygningsværket. Vi er næsten alene, på nær enkelte indiske turister, der, som så mange gange før, spørger om de må få taget billede med os. Foran selve Gol Gumbaz er der en bygning, som ser ud til at være en del af den. Men jo tættere på du kommer, jo mere forsvinder mausoleet for dit øje – og først da du kommer til en stor port, overvældes du af synet af den kæmpestore kuppelbygning flankeret af fire smukke ’minareter’ i 7 etager svarende til profeten Muhammeds natrejse igennem de syv himle.

Inden i mausoleet er det som om himlen åbner sig over én: Den vældige kuppel, der er verdens anden største efter Peters Kirkens – måske det kan give en idé om storheden – tårner sig over det store rum, hvor et lille gravmonument i midten vidner om Shahens sidste hvilested. På trods af at vi ikke er mange mennesker, er der en høj larm. Vi går hen til en af ’minareterne’, hvorfra vi etage efter etage langsomt nærmer os, tro det eller ej, ’Det hviskende Galleri’, som er en balkon under kuplen. Her demonstreres flittigt, hvordan lyde kan forstærkes på grund af bygningens struktur: Flere lokale turister viser dette med hindisang og hujen. Utroligt nok kan man tydeligt høre en avis blive revet midt over på tværs af kuplens diameter – og ja, vi får det demonstreret.

Det er fascinerende og ret morsomt, at se inderne på en art slap line. Oplevelsen af det og ikke mindst den overvældende størrelse på mausoleet efterlader et stort aftryk i mig. 

Virupaksha-templet i Hampi. lFoto Viktors farmor
Virupaksha-templet i Hampi. lFoto Viktors farmor

En bjergtaget sjæl

Turen, som også byder på diamanten i Vijayanagara-dynastiets krone Hampi, verdens største monolitiske statue personificeret i Jain-helgenen Bahubali i Shravanabelagola, kaffeplantager og en kølig, smuk aften i bjergområdet De Vestlige Ghats, har været vidunderlig, fortryllende og budt på store seværdigheder, der efterlader et stort aftryk i en bjergtaget sjæl. Og jeg kan kun anbefale at læne sig tilbage og lade sig overvælde, når man rejser i det eventyrlige Indien.

Se alle vores artikler om Indien