Den store Kaukasusrejse

Azerbaijan, Georgien og Armenien

Mellem Sortehavet og Det Kaspiske Hav ligger 3 lande, der byder på vidt forskellig natur og kultur, og som giver os glimt fra forskellige tidsaldre: Fra stenalderens huleliv over kristendommens begyndelse og silkevejenes handelsliv til 1900-tallets industrieventyr

18 dages rejse

Rejsen er pakket ind i Kaukasus-bjergenes afvekslende og umådeligt smukke konturer. Vi lægger ud i Azerbaijan, der både rummer ældgammel muslimsk tradition og stor modernitet. I hovedstaden Baku er den gamle bydel velbevaret med paladser, markedspladser og brolagte gader bag de tykke mure.

Indstifteren af Nobel-prisen, Alfred Nobel, var en stor olie-magnat. Hans hus i Baku besøger vi. Rigdommene gjorde Baku til ”Østens Paris”, og i dag har byen mere end 80 flotte art nouveau bygninger.

I Gobustan ser vi de berømte klippetegninger, der er mere end 10.000 år gamle. Sheki er en meget smuk by, kendt for silke og glasmosaikker.

På køreturen tværs over Azerbaijan til Georgien er der meget flotte udsigter i Kaukasus-bjergene. Den ene dag spiser vi frokost hos en lokal familie i Azerbaijan. Og næste dag gør vi det på et georgisk landsted – med gode georgiske vine til.

På en vingård får vi at vide, hvordan vin bliver til i Georgien. Det er nemlig en særlig metode, der involverer lerkrukker, nedgravede i jorden. Men vinen bliver god!

Efter en afstikker til bjergene i det nordlige Georgien og meget flotte panoramaudsigter bruger vi 3 dage i hovedstaden Tbilisi.

Georgien er et af de ældste, kristne lande i verden, og det samme gælder det sidste land på rejsen: Armenien. Her kører vi forbi Sevan søen til hovedstaden Yerevan, som bliver udgangspunkt for udflugter til blandt andet katedralen Etchmiatsin, der har en splint fra Noas Ark som relikvie, samt til klostret Noravank, hvor vi spiser frokost i en klippehule.

5 gode grunde til at rejse til Kaukasus med Viktors Farmor:

• Se Ateshgah-ildtemplet, hvor brændende gas strømmer ud af jorden
  • Nyd Gergeti-kirken der er smukt beliggende i 2.170 meters højde
  • Besøg Nobels hus – grundlæggeren af Nobelprisen
  • Oplev historiske Tbilisi med besøg på Nationalmuseet
  • Se den første officielle kristne kirke i verden i Armenien

• Dag 1

København - Baku

Afrejse fra København.

Overnatning: Baku

• Dag 2

Absheron halvøen og Nobel's hus

Sen ankomst til Baku. Efter en sen morgenmad tager vi på udflugt til Absheron halvøen. Her besøges Ateshgah Ildtempel (et zoroastrisk tempel), og vi ser Yanardagh Fire Mountain.

På vejen tilbage til Baku besøges Nobel´s hus. Nobel var grundlæggeren af Nobelprisen, han var en stor oliemagnat.

Overnatning: Baku

• Dag 3

Klippetegninger i Gobustan og byrundtur i Baku

Vi tager på formiddagsudflugt til Gobustan, der ligger ca. 60 km syd-vest for Baku langs Det Kaspiske Hav. Her ser vi de berømte klippetegninger, et sted, der er på Unescos liste over verdens kulturarv. Også et arkæologisk museum findes her. Klippetegningerne er fra neolitisk tid, mere end 10.000 år gamle, en tid, hvor klimaet var helt anderledes, og der var skove og frodigt grønne områder langs det Kaspiske Hav.

Man jagede dyr og boede i huler, og her blev indridset tegninger af både husdyr og vilde dyr, mennesker og skibe. En sivbåd er også afbilledet. De ældste petroglyffer fra stenalderen er dybere og mere afrundede end de senere fra jernalderren, som er udført med metalredskaber. Thor Heyerdal har været her for at undersøge, om der kunne være en forbindelse til vikingerne.

Tilbage i Baku tager vi på byrundtur. Vi ser byens gamle del, der omfatter Shemakha Porten, Shirvanshakhs Palads, Maiden Tower, et karavanserail og den gamle markedsplads.
    Der er rigtig mange ”Art Nouveau” bygninger i Baku, faktisk mere end 80.

Vi kører omkring Heydar Aliyev Center, som er Bakus kulturcenter, tegnet af den verdensberømte irakisk-britiske arkitekt Zaha Hadid. Et enestående bygningsværk, der ikke ligner nogen anden bygning i verden.

Overnatning: Baku

• Dag 4

Mod Sheki gennem bjerglandsbyen Lahic

Vi forlader Baku og kører mod Kaukasus Bjergene i det nordvestlige Azerbaijan.

Det tørre landskab forandrer sig og erstattes lidt efter lidt med tætte skove og bjerge. Undervejs gør vi holdt ved Diri Baba helligdommen i Maraza, Yeddi Gumbez´ kongelige grave. Nogle af gravstenene i området er mere end 1000 år gamle. Vi besøger også Juma Moskéen i Shemakha.

Herefter kører vi til Lahic, en historisk landsby i Kaukasus Bjergene. Den er befolket af persere, som er berømte for deres fine kobberhåndværk. Der er et par små kobberværksteder og en del købmandsbutikker langs den smalle brolagte hovedgade i Lahic. Tidligere blev både kobbervarer og tæpper fra landsbyen solgt til høje priser i Bagdad.

NB: Udflugten til Lahic kan desværre ikke gennemføres, hvis vejret er dårligt.

Indkvartering i Sheki, der var en vigtig station på karavanevejen. Her har vi to overnatninger.

Overnatning: Sheki

• Dag 5

Sheki og landsbyen Kish

Sheki blev grundlagt for mere end 2700 år siden på de sydlige skråninger af Kaukasus Bjergene. I byens lange historie er den blevet ødelagt adskillige gange. De historiske og arkitektoniske monumenter, vi ser i dag, er fra 18. og 19. århundrede.

Sheki er kendt for sin århundredgamle silkeproduktion. Meget af den oprindelige gamle arkitektur er velbevaret, bl.a. det persisk inspirerede khanpalads, der er bygget i 1700-tallet. Interiøret er smukt udsmykket med vægmalerier og glasmosaikker.

Vi besøger et værksted, hvor der stadig arbejdes med glasmosaikker. Byen er i det hele taget kendt for godt kunsthåndværk. Foruden silke og glasmosaik produceres her også små skabe med håndmalede motiver, og her er flere pottemagere, juvelerere og gravører.

Vi ser også museet og fortet samt et velbevaret gammelt karavanserail, nu indrettet til hotel. Vi oplever landsbyen Kish, hvor vi ser den gamle albanske kirke, som er den ældste kirke i Kaukasus regionen. Vi spiser frokost hos en lokal familie i Kish.

Overnatning: Sheki

• Dag 6

Grænsen til Georgien og vinfremstilling

Vi kører mod grænsen, Lagodekhi, til Georgien. Efter grænseformaliteterne kører vi til et georgisk landsted, hvor vi spiser frokost. Vi får lækre hjemmelavede retter med den gode georgiske vin til.

Efter frokosten kører vi til Telavi og får et indtryk af byen. Telavi ligger på de nordlige bjergskråninger af Tsiv-Gombori bjergene. Byen har tre gange været hovedstad i kongeriget Kakheti, i det 11., det 17. og det 18. årh. Byen er i dag det administrative og kulturelle center for Kakheti provinsen, Georgiens kendte vinområde.

Vi besøger Gremi Fortet (16. årh.) og nyder de fantastiske udsigter over Alazani Dalen.

Vi besøger også en gård, hvor vi skal se en gammel vinkælder. Kakheti provinsen er landets vigtigste vinområde, og vi vil denne dag få en masse at vide om vindyrkning og vinfremstilling. Georgierne har en helt speciel metode, hvor vinen presses i stenpresser og opbevares i lerkrukker, der nedgraves i jorden. Disse krukker kaldes ”kvevri”.

Overnatning: Telavi

• Dag 7

Kaukasus-bjergene og Ananuri klosteret

En dag med enestående panoramaudsigter. Vi kører ad den utrolig smukke Georgian Military Highway til vores hotel i bjergene.

Første stop på vejen er Sighnaghi. Denne by er befæstet, og den er helt bevaret i sin oprindelige form. Her er utrolig smukke udsigter til Kaukasus bjergene.

Vi stopper også ved Ananuri - et befæstet kloster med en meget smuk beliggenhed.

Vi indkvarteres på et beskedent hotel i den lille bjergby Stepantsminda/Kazbegi i 1570 meters højde, som er denne bjergregions hovedby.

Overnatning: Stepantsminda/Kazbegi

• Dag 8

Gergeti Trinity Church

Vi skifter bussen til 4-hjulstrækkere og kører op til den pittoreske Gergeti Trinity Church, der ligger i 2170 m’s højde. Hvis vejret tillader det, får vi måske et glimt af Georgiens højeste bjerg, Mt. Kazbegi (5047 m).

Om eftermiddagen kører vi tilbage til Tbilisi. På vejen besøger vi Mtskheta, som er optaget på UNESCOs verdenskulturarvsliste. Det var her, kristendommen officielt blev indført i Georgien i 337. Mtskheta var hovedstad i næsten 800 år (4. årh. f.Kr.til 5. årh. e.Kr.) og er stadig et religiøst og kulturelt centrum for Georgiens kristne. Herefter besøger vi det smukt beliggende Jvari-kloster (500-tallet). Katedralen er kendt for sin sublime udsmykning og ligger ovenpå den første kristne kirke i Georgien fra 300-tallet.

Vi spiser middag på en traditionel georgisk restaurant. Vi har tre overnatninger i Tbilisi.

Overnatning: Tbilisi

• Dag 9

Byrundtur i Tbilisi

Vi tager på sightseeing i Tbilisi. Alle de interessante steder i den gamle bydel ligger ganske tæt ved hinanden, så turen er til fods. Besøg i Anchiskhati kirken i basilika-stil. Det er byens ældste kirke (6. årh.).

Området Abanotubani er berømt for svovlbade med bygninger i asiatisk stil samt for husene fra 19. årh. med flot udskårne træbalkoner. Besøg i citadellet Narikala. Spadseretur gennem nogle af de snævre gyder i den gamle bydel til Sioni Katedralen (11.årh.) og til nogle kirker fra Middelalderen.

Overnatning: Tbilisi

• Dag 10

Nationalmuseet og Rustaveli Boulevard

Vi besøger Nationalmuseet, som bl.a. indeholder en imponerende samling guldornamenter fra førkristen tid. Genstandene bliver smukt præsenteret.

Vi slutter med en slentretur ned ad Rustaveli Boulevard, byens hovedgade.

Eftermiddagen er fri. Om aftenen samles vi til middag på en traditionel restaurant.

Overnatning: Tbilisi

• Dag 11

Grænsen til Armenien og det berømte Haghpat kloster

Vi kører mod grænsen til Armenien. Her tager vi afsked med chauffør og guide og kan hilse på vores armenske chauffør og guide. Vi oplever et af landets mest berømte klostre, Haghpat (10. - 13. årh.) Klosterkomplekset ligger i fuldendt harmoni med den omgivende natur.

Turen går nu videre med smukke panoramaudsigter til bjergområdet ved Dilijan.

Vi slentrer en kort tur gennem Sharambeyan gaden i den gamle bydel i Dilijan.

Overnatning: Dilijan

• Dag 12

Besøg i lokal landsby hos en af de største etniske minoriteter i Armenien

Vi kommer til Noraduz, hvor der er en fin samling af gamle khatchars (stenkors). Disse korssten er vigtige kulturelle symboler for Armenien. De kan have en højde op til 3 meter og være meget kunstfærdigt udhugget. Korset i midten af stenen er gerne omgivet af plantemotiver og geometriske dekorationer.

Efterfølgende tager vi på landsbybesøg. Yazidier udgør en af ​​de største etniske minoriteter i Armenien (ca. 35.000 mennesker), og er også repræsenteret i parlamentet. Størstedelen af Yazidierne er beboet i den centrale del af landet, og er berømt for deres landbrugsaktiviteter og opdræt af kvæg. Vi besøger en af lederne i dette samfund, som byder os på te og kaffe, og fortæller mere om samfundet og deres traditioner.

Derefter fortsætter vi turen et stykke langs Sevan Søen og til Armeniens hovedstad, Yerevan. Her har vi 6 overnatninger på centralt beliggende hotel.

Overnatning: Yerevan

• Dag 13

Historiske Yerevan

Vi tager på en byrundtur i Yerevan, som er en af de ældste byer i verden, grundlagt i 782 f.Kr af kong Argishti I.

I dag er Yerevan en moderne hovedstad med en fin balance mellem den pulserende urbane livsstil og sans for historien og de gamle rødder. Der er året rundt operaer, koncerter og kulturelle begivenheder. Vi kører en kort orienteringstur i byen og ser panaramaudsigten fra den højt beliggende ”Mother Armenia” statue.

Vi besøger Genocide Museet, som informerer om det tyrkiske folkemord i Vestarmenien under 1. Verdenskrig. Det er en meget intens oplevelse at gå ind i et bygningsværk, hvor der brænder en evig ild til minde om ofrene

Om eftermiddagen besøger vi en brandyfabrik og vi skal selvfølgelig have en smagsprøve på den berømte brandy.

Om aftenen spiser vi middag på en traditionel armensk restaurant.

Overnatning: Yerevan

• Dag 14

Udflugt til den ældste kristne kirke i Armenien

Etchmiatsin ligger 20 km fra Yerevan og blev Armeniens åndelige centrum kort efter kristendommens indførelse i 301. Her er et betydningsfuldt kloster og en domkirke. Etchmiadzin Katedralen er den ældste kristne kirke i Armenien og blev påbegyndt i det 4.årh. lige efter at landet var gået over til kristendommen. I Katedralen opbevares relikvier som f.eks. træ fra Noas Ark. Katedralen er bygget i 309 over ruinerne af et Venus-tempel.

Vi fortsætter til landsbyen Aknalich, hvor vi besøger et Yazidi tempel.

Om eftermiddagen besøges Cascade komplekset, ”Armeniens hængende haver”, der bl.a. har en stor samling glaskunst. Arkitekten bag var Yerevans stadsarkitekt, Jim Torosyan. Komplekset er en monumental udvendig trappe med springvand på hvert niveau. Indendørs forbindes etagerne med rulletrapper, og der er udstillingsrum, gårde, og udendørs haver på hver etage alle forskønnet med kunstværker med referencer til Armeniens historie og kulturarv.

Store dele af kunsten er doneret af private samlere (udenlands armeniere).

Der er skiftende udstillinger langs rulletrapperne eller de 571 trappetrin og en flot butik med udvalgte souvenirs i den dyre ende.

Overnatning: Yerevan

• Dag 15

Fridag i Yerevan

En afslappende dag med mange muligheder. Rejselederen vil komme med forslag til, hvordan dagen kan anvendes. Der er mulighed for shopping eller måske besøg på et kunstmuseum.

Overnatning: Yerevan

• Dag 16

Udflugt til Khor Virap og Noravank

Khor Virap-kirken ligger på kanten af Araxdalen og ganske nær ved floden, som danner grænsen til Tyrkiet. Der er en flot udsigt til Ararats Bjerg (5165 m), som ligger 25 km inde i Tyrkiet (i gammelt armensk område). Under kirken er en kælder-celle, hvor St. Gregorius sad indespærret i 12 år. Han blev herefter løsladt for at helbrede den sindssyge konge, der havde fængslet ham, og som han få år senere omvendte til kristendommen. Vi får adgang til kælderen ad en stige gennem en snæver skakt.

Efter to timers kørsel kommer vi til en verden fyldt med blomster, floder, vandfald, huler og snedækkede bjergtinder. Turen går op i bjergene, først gennem en kløft, som efterhånden udvider sig og åbenbarer klosterkomplekset Noravank højt oppe på klippen. I klosteret står 3 kirker side om side samt to små gravkapeller og en særpræget lille to-etagers kirke med en smal udvendig trappe op til overetagen.

Inden besøget i Noravank spiser vi frokost i en café, der er indrettet i en klippehule. Vi får en let og meget lækker frokost med lokal ost tilsat vilde krydderurter, yoghurt, salater mm. Og som altid lavash, det tynde lækre brød bagt i en ovn i jorden.

I en hule i nærheden, Areni Cave, er der fundet 7000 år gamle lædersandaler og flere andre ting, der beviser, at her har boet mennesker på et meget tidligt tidspunkt.

Sidst på eftermiddagen er vi tilbage i Yerevan.

Overnatning: Yerevan

• Dag 17

Klosterkomplekset Guegard og Garni-templet

Vi besøger et klosterkompleks Guegard, der delvis ligger i en klippehule. Beliggenheden er formidabel, ud til en snæver og vild bjergkløft. Klostret blev grundlagt i det 4. årh., men de bevarede bygningsværker stammer fra 12. og 13. årh. I klippelandskabet rundt omkring ses mange eneboerhuler. Virgin-kirken fra 1215 munder ud i kamre i klipperne. Alle udhugget og udsmykket af en enkelt mand, der brugte hele sit liv på dette arbejde.

Lige i nærheden ligger en lille perle fra det 1. årh.; Garni-templet. Et hedensk tempel, der er det eneste tilbageværende tempel fra førkristen tid. Det ligger lige ud til den dybe og imponerende flotte kløft med Azat Floden i bunden.

Der er meget at se på i disse eventyrlige omgivelser. Vi kan se rester af det fort, der har omgivet templet samt rester af et sommerpalads for kong Trdat III (4. årh.). Uden for templet er der helt specielle boder, hvor kvinder fra omegnen sælger deres hjemmelavede syltetøj, kandiserede frugter, valnøddeslik og lækre kager.

Om aftenen samles vi til afskedsmiddag.

Overnatning: Yerevan

• Dag 18

Hjemrejse

Tidlig hjemrejse til Danmark.

Her finder du relevante oplysninger om rejser til Azerbaijan, Armenien og Georgien

Der kræves pt. ikke visum til Georgien og Armenien.

Der er visumpligt i Azerbaijan. Der søges online om visum. Det koster pt. 25 USD. Visumvejledning udsendes i god tid inden afrejse.

Ønsker I, at Viktors Farmor søger om visum på jeres vegne koster det 1.250 kr. i administrationsgebyr plus de 25 USD for selve visummet.

Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder efter hjemrejsedatoen. Det er altid en god idé at have en ekstra kopi af passets informationsside med. Den opbevares et andet sted end selve passet.

Passet må ikke indeholde stempler fra Nagorno Karabakh.

Det anbefales at være vaccineret mod smitsom leverbetændelse (hepatitis A), stivkrampe og difteri. Malaria forekommer i Georgien og Armenien i perioden fra juni til og med oktober. Tal med egen læge eller en specialklinik for rejsemedicin.

Du kan også orientere dig på Seruminstituttets hjemmeside. Der kan være forskel på, hvilke vaccinationer der tilrådes.

I forbindelse med din vaccination har Viktors Farmor to rabataftaler med Rejsemedicinsk- og Medicinsk Speciallægeklinik (Jens Baggesens Vej 90 B 8200 Aarhus N) og Udlandsvaccinationen I/S (Ørestads Boulevard 5, 2300 København S). Ved begge steder får du op til 10% i rabat ved vaccinationer.

Møntfoden i Georgien hedder Lari (GEL). 1 Lari svarer til ca. 2,60 DKK.

Møntfoden i Armenien hedder Dram (AMD). 10.000 dram svarer til ca. 175 DKK.

Møntfoden I Azerbaijan hedder Manat (MaH). 1 manat svarer til ca. 3,98 DKK.

Det anbefales at medbringe EURO eller US dollars og veksle efter ankomst. VISA-kort kan bruges de fleste steder, men er ikke altid muligt på restauranter.

Telefoni

Georgiens landekode er 00-995.

Armeniens landekode er 00374 + områdenummer (10 i Yerevan) + lokalnummer.

Azerbaijans landekode er 00-99.

Mobiltelefon

På det meste af rejsen er der udmærket dækning. Både TDC og Telenor har roamingaftaler med teleselskaber i Armenien og Azerbaijan. Er du i tvivl om dækningsområder og priser skal du kontakte din mobiludbyder.

Internet

Der er internetadgang på de fleste hoteller.

220 volt. strømstyrke og stik er som i Danmark (det trebenede stik findes ikke). Der er visse stik, de ”tykke” danske ben ikke passer i.

I Georgien og Armenien anbefales det at drikke mineralvand fra flasker, da bakteriefloraen er anderledes, end vi er vant til fra Danmark.

I Azerbaijan kan vandet fra hanen ikke drikkes, så køb mineralvand.

Der gives ca. 10% i drikkepenge på restauranter. På nogle restauranter er betjening dog lagt på. Se efter på regningen. På grupperejser betales drikkepenge til lokal guide og chauffører af Viktors Farmor.

• Fotografering

Lad være med at fotografere i lufthavnen og ved militære installationer. I øvrigt gælder de sædvanlige høflighedsregler ved fotografering af personer: Spørg først, evt. med gestus. Ved evt. familiebesøg og lignende: Vent med at fotografere til man er blevet lidt kendt med hinanden.

Georgien

På alm. restaurant: Et måltid mad koster ca. 15 GEL. På pænere restaurant fra 25 GEL. Lokal øl koster ca. 5 GEL, importeret øl koster fra 7 GEL. Vand 2 GEL for en lille flaske.

I kiosk eller supermarked: 1½ l vand koster 5 GEL. En flaske vin fra 25 GEL.

Armenien

På alm. restaurant: Et måltid mad koster ca. 3000 AMD. På pænere restaurant fra 5000 AMD. Lokal øl koster ca. 500 AMD, importeret øl koster fra 725 AMD. Vand 190 AMD for en lille flaske.

I kiosk eller supermarked: 1½ l vand koster 225 AMD.

Azerbaijan

På alm. restaurant: Et måltid mad koster ca. 8-10 MaH. På pænere restaurant fra 40 MaH. Lokal øl koster ca. 1.70 MaH, importeret øl koster fra 3 MaH. Vand 0.40 MaH for en lille flaske.

I kiosk eller supermarked: 1½ l vand koster 0.75 MaH. En flaske vin fra 8 MaH.

• Indkøb

Hvis man køber fødevarer eller drikkevarer, skal de pakkes i kufferten. Den toldfri butik i lufthavnen vil sige at flasker godt kan bringes ind i EU, da de bliver forseglet. DET PASSER IKKE.

• Transport

Trafiksituationen er nogle gange kaotisk, hvilket kan give forsinkelser i forhold til den lagte rejseplan. Der kan desuden ske forsinkelser/ændringer i rejseplanen som følge af dårlige vejrforhold, vejarbejde, stenskred, problemer med køretøjer osv.

Bagagen bør aldrig være tungere end at man til enhver tid kan bære det selv.

- Lommelygte

- Insektspray

- Vådservietter

- Kasket eller solhat

- Lille dagtursrygsæk

- Gode vandresko eller –støvler

- Desinficerende spray el. creme (kan købes i Matas og på apoteket)

- Medicin mod maveinfektion (tal med egen læge)

Normalt sommertøj af bomuld, gerne til at tage på og af ”lag-for-lag” anbefales. Det anbefales at have en varm trøje og vindjakke til om aftenen. Specielt i forårsmånederne kan man også få brug for regntøj eller paraply. Medbring derfor evt. let regntøj.

Ved besøg i kirker bør kvinder have hovedet dækket af et tørklæde, og kjolelængden bør gå nedenfor knæene. Medbring et tørklæde til at svøbe om hals og hoved, da der kan være en del træk i bilerne. Mænd bør have lange bukser på i kirkerne.

Klima i Georgien

Georgiens klima er meget varieret. Fra den varme fugtige kyst ved Sortehavet via det køligere alpine klima i Kaukasus til tørt steppeklima i det østlige. Det kan være ret varmt om sommeren, især i Tbilisi.

Klima i Armenien

Armenien er et højland, gennemsnitshøjden er ca. 1400 m.o.h., og kun 10% af landet ligger lavere end 1000 m.o.h. Klima og temperatur varierer derfor en del. Yerevan ligger i den lavere del af landet og er et af de varmeste steder. Temperaturerne kan forventes at være nogle grader lavere ude i landet end vist i de gængse klimagrafer.

Klima i Azerbaijan

Landets klima er subtropisk i de østlige og centrale dele – og næsten tropisk om sommeren. I bjergområder svarer klimaet til klimaet i alperne. Den sydøstlige del af landet har et fugtigt subtropisk klima. Den gennemsnitlige nedbør for det meste af landet, er kun omkring 150 til 250 mm. Men i højlandet i Kaukasus og lavlandet i Länkäran, kan årlig nedbør overstige 100 cm.

Sommertid: + 2 timer.

Normaltid: + 3 timer.

• Sprog

Armenien

Det officielle sprog er armensk. Der tales også russisk, azeri og kurdisk.

Georgien

Det officielle sprog er georgisk. Der tales også armensk, russisk, azerbaijansk.

Azerbaijan

Det officielle sprog er azeri – dvs. tyrkisk. Der tales også russisk og armensk.

For alle, der skal ud at rejse med Viktors Farmor, tilbydes 10% på varer, som ikke er nedsatte på Spejdersports webshop. Fordelskoden oplyses ved bestilling af rejse.

• Litteraturliste

Det Ottende Liv af Nino Haratischwili. Gutkind Forlag.

Smaragdsliberen af Anne-Cathrine Riebnitsky. Lindhardt & Ringhof.

• Ofte stillede spørgsmål

Hvilket flyselskab flyver vi med?

Det varierer fra rejse til rejse. Ofte flyver vi med det polske selskab LOT, der har gode forbindelser fra Danmark til Baku og Yerevan.

Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om mulighederne for rejser til Azerbaijan, Armenien eller Georgien