El Salvador og Nicaragua

På kanten af vilde vulkaner

Rejs med på eventyr i El Salvador og Nicaragua. To mellemamerikanske lande, der gemmer på store oplevelser: Gamle mayaruiner, vulkaner der skyder op alle vegne i landskabet, frodige regnskove, Stillehavskysten og charmerende kolonitidsbyer.

16 dages rejse

De første spor af mennesker i El Salvador stammer fra omkring 1500 f.Kr., altså godt 3000 år før spanierne første gang satte fod i landet. Man kan den dag i dag stadig se de enestående ruiner fra mayakulturen, som vi selvfølgelig oplever på vores rejse. Derudover byder El Salvador på en masse vulkaner, hvoraf vi bestiger flere. Nogle vulkaner er nydannede med sort lava, mens andre er ældre og dækket af regnskov. Nogle kan man køre hele vejen op til, andre kræver lidt mere arbejde. Vi holder os til området nær Stillehavskysten, og det er også her vi finder de mest spektakulære oplevelser i landet.

Vi bevæger os dernæst videre til Nicaragua, som byder på et væld af forskellige oplevelser. Vi besøger flere kirker og ruiner, som er optaget på UNESCO’s verdensarvsliste. Vi udforsker øen Ometepe, der er dannet af to vulkaner midt ude i Nicaragua-søen, vi sejler i mangrove med fugleliv, vi besøger et romdestilleri, vi ser lavaen boble i Masaya-krateret om aftenen, og så tager vi på en fantastisk bådrejse over golfen mellem Nicaragua og El Salvador, omgivet af øer og vulkaner.

5 gode grunde til at rejse til El Salvador og Nicaragua med Viktors Farmor:

• Nyd den flotte natur med et væld af vulkaner, vulkansøer, mangroveskov og nationalparker
  • Oplev enestående mayaruiner, og lær mere om mayakulturen
  • Dyk ned i den gamle kolonistil i charmerende byer
  • Smag på det lokale køkken og den verdensberømte rom Flor de Caña
  • Kom med bag facaden og besøg et socialt projekt, som hjælper børn fra fattige vilkår

• Dag 1

Afrejse fra Danmark og ankomst til El Salvador

Afrejse fra København med mellemlanding i Frankfurt og Houston. Vi ankommer til San Salvador om aftenen. Ved ankomsten bliver vi hentet i lufthavnen og kørt til vores hotel (ca. 45 min), hvor vi får noget fortjent søvn.

Måltider: På flyene

Overnatning: San Salvador

• Dag 2

Byrundtur i San Salvador og San Salvador-vulkanen

Efter morgenmad kører vi ind til San Salvador og går rundt i centrum. Vejret er typisk skønt og dejlig varmt, og der er en masse indtryk. Vi besøger kirken El Rosario, som er bygget på fundamentet af en anden kirke, som blev ødelagt ved et jordskælv i 1855. Udefra ligner kirken en lagerbygning, men indenfor er den ganske fascinerende. Kirken er bygget i 1960'erne og tegnet af arkitekten Rubén Martinez. Kirken fremstår i rå materialer, og en del af udsmykningen er fra metaldele, der blev tilovers ved konstruktionen. Rummet er åbent og moderne, og glasmosaikken giver et fantastisk lys.

På vores gåtur i centrum ser vi også mange mere koloniale bygninger, der leder tankerne hen på Havanna og andre latinamerikanske kolonibyer.

Vi kører derefter til udkanten af byen, hvor San Salvador-vulkanen danner en naturlig grænse for byen. Geologer mener, at vulkanen har været en kilometer højere for tusindvis af år siden. I dag har vulkanen to toppe, hvor vi skal besøge Boquerón, som er godt 1800 meter over havet.

Vi er tilbage på hotellet i løbet af eftermiddagen.

Overnatning: San Salvador

• Dag 3

Cerro Verde-vulkanen, Coatepeque-søen og mayaruiner

Vi kører et par timer nord for San Salvador og besøger først Cerro Verde-vulkanen, hvor vi dels går en ca. 40 minutter på en nem sti gennem skov, og dels får nogle forrygende udsigter til andre vulkaner samt Coatepeque-søen.

Herefter tager vi ned til netop denne smukke sø og har mulighed for at bade, inden vi skal have en god frokost.

Vi slutter af med museet Joya de Cerén, hvor man har nogle fantastisk velbevarede artefakter fra mayakulturen. Man kalder det også for mayaernes svar på Pompeji ved Napoli, da mayaerne her flygtede fra beboelsen i al hast på grund af et vulkanudbrud, der dækkede hele området med aske.

Vi kører derefter tilbage til hotellet, og kan slappe af resten af dagen.

Overnatning: San Salvador

• Dag 4

Det østlige El Salvador, Tecapa-vulkanen og La Unión

Vi har en godt 4 timers køretur mod øst til La Union, som ligger ved Fonseca-golfen og Stillehavet. Vi tager den indenlandske rute og oplever en autentisk og yderst smuk del af El Salvador.

Vi starter med at køre til Tecapa-vulkanen, som har en smuk lagune i sit krater. Søen er også blevet kaldt ”Amerikas smaragd”. Vi går en tur rundt om krateret for at nyde den flotte natur. På nogle af skråningerne på ydersiden dyrkes kaffe, og efter vores lille vandretur besøger vi San Rafael-caféen, hvor vi har mulighed for at smage kaffen fra disse skråninger. Her er også en storslået udsigt.

Vi kører herefter det sidste stykke til La Unión, hvor vi skal bo på et godt hotel med en swimmingpool. Om aftenen kører vi op til en landsby, hvor vi prøver lokal mad fra El Salvador.

Overnatning: La Uníon

• Dag 5

Fonseca-golfen og kolonibyen León

Efter morgenmaden kører vi ned til havnen og grænsemyndighederne og går herefter ombord på vores fine båd, der på godt to timer bringer os til Nicaragua.

Det er en spændende og smuk tur over Fonseca-golfen med Honduras til venstre, Nicaragua foran os, Stillehavet til højre og vulkaner til alle sider. På vejen stopper vi ved en lille ø, hvor vi kan gå i vandet fra stranden og nyde en forfriskning og/eller frokost. Undervejs sejler vi også forbi en lille ø, hvor man kan være heldig at se bl.a. fregatfugle, der hviler i træerne.

Ved ankomsten mødes vi af vores lokalguide, der følger os i Nicaragua. Vi kører med bus 2-3 timer mod kolonibyen León, hvor vi bor de næste 3 nætter.

León er en stor by og har en ganske vidunderlig plads og mange spændende seværdigheder, blandt andet den store katedral, som vi skal se nærmere på de følgende dage. Vi bor på et skønt hotel med en dejlig pool, og vi kan sidde udenfor og nyde en kold øl.

Overnatning: León

• Dag 6

Nicaraguansk rom og mangroveskov

Det eneste egentlige romdestilleri i Nicaragua er det enorme foretagende ”Flor de Caña”, der ligger i nærheden af León. Det er oprindelig startet af en italiener, der var på vej på guldeventyr i Californien og havnede i Nicaragua. Flor de Caña dyrker selv alle sine sukkerrør og er faktisk 100% selvforsynende med elektricitet, idet man brænder rørene efter, at man har presset sukkersaften ud af dem. De har meget store lagre af årgangsrom.

Efter en lille tiltrængt siesta i León, kører vi mod Stillehavet, hvor vi tager på en bådtur ind i mangroverne, der ligger langs Stillehavet. Det er ikke ”dybt inde i regnskoven”, men det er grønt, frodigt og gemmer på et rigt fugleliv og med lidt held ser vi en caiman (alligator).

På vej tilbage forlader vi båden og går ad en 30 meter sti gennem mangroven direkte ud til Stillehavet. Denne øde strand besøges hvert år af tusindvis af skildpadder, der lægger æg her. Derfor har man beskyttet området og sætter net op omkring rederne for at sikre, at alle ungerne kommer ud i havet igen og ikke tages af fregatfugle, pelikaner og gribbe (og desværre også fortsat de to-benede). Her er mulighed for en lille badetur.

Vi slutter af med middag på en lille fiskerestaurant med udsigt til San Juan Venado floden, inden vi kører tilbage til hotellet.

Overnatning: León

• Dag 7

Cerro Negro-vulkanen og den historiske koloniby León

Dagen starter med et vulkanbesøg. Vi kører i firehjulstrækker til Cerro Negro-vulkanen og passerer et interessant landskab og landbrug, hvor man især dyrker jordnødder.

Vi har nu muligheden for at bestige vulkanen ad en relativ god sti hele vejen til toppen. Højden er 728 meter, og vi starter i ca. 300 meter. Klarer man ikke hele turen op, så bliver man alligevel belønnet med en smuk udsigt. Cerro Negro-vulkanen er ung, under 200 år gammel, og dermed den yngste i Mellemamerika. Den havde sit sidste mindre udbrud i 1999, og derfor kan man se den spændende kontrast mellem vegetationen udenfor vulkanen og forskellige stadier af lava-erosion. Man ser også, hvordan særligt resistente planter langsomt etablerer sig på vulkanen. Man kan faktisk løbe ned ad vulkanen i meget blødt sand, eller ”sandboarde”, hvis man vil vove pelsen. Eller man kan gå stille og roligt ned.

Vi kører herefter tilbage til León.

Om eftermiddagen går vi på byvandring rundt i León for at se nærmere på denne meget historiske by med pragtfulde kirker og den centrale plads. León blev oprindeligt grundlagt i 1524 ved foden af Momotombo-vulkanen, men blev senere hen flyttet af spanierne til dens nuværende placering i 1610 efter en række naturkatastrofer. Byen har spillet en meget vigtig rolle for spanierne under kolonitiden. Vi skal også se den imponerende katedral, der er optaget på UNESCOs verdensarvsliste, og hvor Nicaraguas mest elskede og berømte digter Ruben Darío ligger begravet.

Vi bor på et dejligt hotel nær hovedpladsen, så man kan gå ned og nyde området om aftenen, hvor temperaturen er yderst behagelig.

Overnatning: León

• Dag 8

Socialt projekt for børn fra fattige vilkår og kolonibyen Granada

Vi har 3 timers kørsel foran os til kolonibyen Granada. På vejen ligger hovedstaden Managua, som i princippet ikke har så meget at byde på af historiske bygninger på grund af ødelæggende jordskælv for cirka 50 år siden. Vi besøger dog et lille men vigtigt socialt projekt, hvor man hjælper børn fra fattige vilkår med lektiehjælp, mad og et sted at være efter skole.

Vi stopper også for at spise frokost og giver os i kast med nogle af de lokale retter som for eksempel ”quesillo” og ”gallopinto”.

I Granada bor vi på et dejligt hotel nær hovedpladsen, der er meget smuk og hyggelig og omkranset af betagende kirker og bygninger. Man kan sige, at det minder lidt om Cartagena i Colombia, men langt mindre turistet og ikke så vedligeholdt. Byen er dog yderst charmerende og vejret knap så fugtigt som i Cartagena.

Man benytter hestevogne i byen, både til lokale turister, men også til at transportere varer. Der er meget at se på, og det lokale marked er også et besøg værd.

Overnatning: Granada

• Dag 9

Byvandring i Granada og Masaya-vulkanen

Vi starter dagen med byvandring i farverige Granada. Vi tager det stille og roligt og nyder de flotte kolonistilsbygninger.

Vi besøger også et lille museum/fabrik, der fortsat laver cigarer. Tidligere var der stor produktion af cigarer i Granada, men produktionen ligger nu stort set alt sammen i det nordlige højland ved Estelí. Dog fastholder man produktion af højkvalitetscigarer i Granada og har lavet et slags museum, hvor man får et godt indtryk af det. Man kan faktisk også rulle sin egen cigar!

Vi fortsætter til markedet og siden hovedpladsen, inden vi tager en lille siesta.

Sidst på eftermiddag oplever vi Masaya-vulkanen. Vi tager afsted sidst på dagen men i god tid inden solnedgang, så vi kan nå en lille let vandretur til et meget smukt udsigtspunkt, hvorfra man kan se det gamle krater. Man kan sige, at Masaya-vulkanen faktisk er to vulkaner, der ligger ved siden af hinanden. Masaya har haft ret store udbrud indenfor de sidste 20-30 år og er et af de få steder i verden, hvor man kan se lavaen boble frit. Når vi har nydt solnedgangen, går vi ned til det nye krater, hvor man netop kan se flydende lava. En helt fantastisk oplevelse.

Vi vender tilbage til hotellet i Granada efter denne helt specielle oplevelse.

Overnatning: Granada

• Dag 10

Mombacho-vulkanen

Vi besøger i dag Mombacho-vulkanen, der er dækket af bjergregnskov og er et vigtigt hotspot for biodiversitet i Nicaragua. Vi holder udkig efter de smukke fugle, de sjældne dovendyr og lytter efter brøleaber.

Vi kan selv vælge længden af den vandretur, vi ønsker. Der er 4 forskellige sværhedsgrader, hvor den længste og vanskeligste dog nok er udenfor vores kategori. For alle ruterne gælder dog, at vi får fantastiske udsigter til Nicaragua-søen og Granada forneden samt til det skovklædte krater.

Efter vulkanbesøget kører vi tilbage til Granada, hvor der er tid til at udforske den skønne by på egen hånd.

Overnatning: Granada

• Dag 11

Ometepe-øen

Vi kører et par timer sydpå mod byen Rivas, hvor den nærliggende lille havn er adgangen til Ometepe-øen.

Ometepe-øen er et par timers sejlads fra fastlandet og er dannet af de to store vulkaner Concepción og Maderas. Den første er den næsthøjeste i Nicaragua med sine 1600 meter.

Ometepe har et areal på 276 km2 (som Langeland) og en befolkning på ca. 30.000, der lever af at dyrke den meget frugtbare vulkanske jord. Mange lever dog også af turisme, og en stor del af øen – herunder vulkanerne – er naturparker.

Vi spiser frokost i den lille havneby, før vi bliver hentet af nogle mindre køretøjer og kørt til vores hotel for de næste tre nætter. Hotellet ligger lige ud til søen og indbyder til en lille svømmetur medmindre man foretrækker hotellets pool.

Overnatning: Ometepe-øen

• Dag 12

Dyreliv til vands og til fods

Alle kan være med, når vi tager til den sydlige del af Ometepe-øen og herfra drager med to-mands kajakker ind i et delta, hvor en flod løber ud i den store sø. Kajakkerne er yderst stabile og altså på ingen måde vanskelige, også for nybegyndere. Vi har god mulighed for at se små skildpadder, små caimaner (alligatorer) og helt sikkert en masse fugle. Vi holder os tæt sammen hele tiden og har en dygtig guide med.

Vi kører tilbage til hotellet og slapper lidt af, inden vi om eftermiddagen samles for at gå en dejlig tur i den nærliggende skov med god chance for at se både brøleaber og kapucineraber.

Overnatning: Ometepe-øen

• Dag 13

Concepción-vulkanen eller museumstur på Ometepe-øen

Dagen i dag byder på to forskellige programmer, hvor vi fordeler os efter, hvad man har lyst til: Vandretur på Concepción-vulkanen eller museumstur.

For dem som har lyst til en god vandretur og oplevelser i naturen, tager vi op ad Concepción-vulkanen, som er en perfekt ”tegneserievulkan”, der rejser sig 1600 m og er det næsthøjeste bjerg i Nicaragua. Vi kommer ikke helt til toppen, da det dels er meget langt, og dels er det sidste stykke teknisk svært. Vi går dog gennem en vidunderlig skov og får ind i mellem udsigt til resten af øen og øens anden vulkan, Madera-vulkanen. Vi kan også være heldige både at høre og se brøleaber, som bor i disse skove. Vi planlægger det således, at vi kan dele os op, hvis nogle ønsker at gå ned, mens andre ønsker at fortsætte.

For dem som hellere vil på museumstur, tager vi afsted i vores eget køretøj og besøger forskellige steder på øen. Allerede før spanierne kom sejlende til øen for over 500 år siden, levede her en stor oprindelig befolkning på grund af øens friske vand og frugtbarhed. Vi besøger blandt andet et lille museum, der har en samling af den keramik, man har fundet på øen. Der er også fundet gamle petroglyffer, som er lavet af den oprindelige befolkning.

Begge grupper kan mødes på en lille café ved søen, hvor man laver sin egen chokolade. Her er mulighed for at bade og spise frokost, og det er et rart sted at slappe lidt af.

Om eftermiddagen kan man nyde det dejlige vejr og udsigten fra hotellet, eller sætte sig ned på den lille restaurant tæt ved og nyde noget koldt og lokale retter.

Overnatning: Ometepe-øen

• Dag 14

En hurtig afstikker til Costa Rica og Rincon den la Vieja nationalpark

Vi tager en tidlig færge tilbage til fastlandet og kører til grænsebyen Peñas Blancas, hvor vi krydser grænsen til Costa Rica.

Efter grænseformalia og et frokoststop regner vi med at nå en vandretur i Rincon de la Vieja nationalpark. Det er hovedsageligt tiden ved grænsen og vejret på dagen, som bestemmer længden på dagens vandretur.

Vi kører herefter til vores hotel, hvor vi spiser en afskedsmiddag og får vendt alle rejsens højdepunkter i godt selskab.

Overnatning: Rincon de la Vieja eller Liberia

• Dag 15

Hjemrejse

Efter en tidlig morgenmad, kører vi til den nærliggende internationale lufthavn i Liberia, hvorfra vi starter hjemrejsen med mellemlanding i Houston og Frankfurt.

Måltider: Morgenmad og på flyet

• Dag 16

Hjemkomst

Vi ankommer til København midt på dagen.

Måltider: På flyet

Her finder du relevante oplysninger om rejser til El Salvador og Nicaragua

El Salvador, Nicaragua og Costa Rica er visumfrit for danske statsborgere for ophold på op til 90 dage. Passet skal være gyldigt 6 måneder udover opholdets varighed.

Vi rejser via USA på de fleste rejser, så det er vigtigt at søge om en ESTA godkendelse hos de amerikanske myndigheder inden afrejse for at få lov til at mellemlande i USA. ESTA godkendelsen søges online og koster 21 USD (ca. 150 kr.). Viktors Farmor fremsender en vejledning til, hvordan man ansøger om ESTA i god tid før afrejse.

Man kan ikke søge om ESTA godkendelse til USA, hvis man har besøgt Cuba efter den 11. januar 2021 og/eller Iran, Irak, Syrien, Libyen, Nordkorea, Somalia, Sudan, eller Yemen efter den 1. marts 2011. Man skal i så fald søge om et turistvisum til USA på den amerikanske ambassade i København. Der kan godt være 1-2 måneders ventetid på visumaftaler, så man skal starte i god tid.

Som i de fleste andre oversøiske lande, anbefales det at være vaccineret mod smitsom leverbetændelse (hepatitis A), stivkrampe og difteri. Viktors Farmor rådgiver af principielle årsager ikke om smitterisiko for malaria og om valg af malaria profylakse. Du bør tale med egen læge eller en specialklinik for rejsemedicin. Medbring evt. dag-for-dag programmet, hvorpå rejseruten er indtegnet.

Du kan også orientere dig på Seruminstituttets hjemmeside. Der kan være forskel på, hvilke vaccinationer der tilrådes.

I forbindelse med din vaccination har Viktors Farmor to rabataftaler med Rejsemedicinsk- og Medicinsk Speciallægeklinik (Jens Baggesens Vej 90 B 8200 Aarhus N) og Udlandsvaccinationen I/S (Ørestads Boulevard 5, 2300 København S). Ved begge steder får du op til 10% i rabat ved vaccinationer.

Møntfoden i El Salvador er amerikanske dollars og i Nicaragua ”cordoba”, men de benytter næsten lige så meget amerikanske dollars. Det letteste er at medbringe amerikanske dollars i kontanter, da der ikke altid en hæveautomat ved hånden, når man skal bruge en.

Man bruger 110-120 volt i både El Salvador og Nicaragua. Elektriske apparater skal kunne håndtere denne noget lavere spænding for at fungere. Man skal ligeledes medbringe en stikadapter, da man benytter strømstik af typerne A og B. Se de forskellige stiktyper her.

• Mad og drikkevand

Det anbefales ikke at drikke vandet. Mineralvand kan købes overalt. Undgå isterninger, ukogte grøntsager og upasteuriseret mælk/mælkeprodukter. Sørg for at få frisklavet mad. Spis kun frugt der ikke er skrællet.

På restaurant er det normalt at lægge ca. 10 % til regningen. Hvis man har fået båret sin bagage til sit hotelværelse giver man et lille beløb for det, f.eks. svarende til 3-5 kr. På grupperejser betales drikkepenge til lokalguider og chauffører af Viktors Farmor.

Lufthavne og militære områder må ikke fotograferes. Hvis man vil fotografere mennesker bør man spørge om lov først, men i de fleste tilfælde er folk dog ganske imødekommende.

Da der er stor forskel på temperaturen i højlandet og i lavlandet anbefales det, at man medbringer tøj, der kan tages af og på ”lag for lag”. I højlandet bliver der brug for en vindjakke og en lun trøje. Nætterne kan være kølige, så medbring lidt lunt nattøj.

I lavlandet anbefales det med let bomuldstøj. Kvinder kan godt gå i shorts i Nicaragua, men bør dog undlade det ved besøg i landsbyer. Brug i stedet en let nederdel. Uformelt tøj er helt ok. Det er ikke nødvendigt at medbringe ”fint” tøj for at klæde om til middag.

Forsøg at begrænse din kuffert til max. 18 kilo og medbring ikke for stor en kuffert. Bløde tasker såsom duffel bags er en fordel på denne rejse i forhold til vores transportmidler. Bagagen bør ikke være tungere, end at man til enhver tid kan bære den selv.

Vær opmærksom på, at flyselskaberne ikke tillader powerbanks og e-cigaretter i den indtjekkede bagage. Har I sådanne apparater, skal de i håndbagagen.

Der er 8 timers tidsforskel mellem Danmark og Nicaragua, ligeledes med Danmark og El Salvador. Det betyder at når klokken er 12 i Nicaragua og El Salvador er klokken 20 i Danmark. Om vinteren er tidsforskellen dog -7 timer.

• Let tøj, lag-på-lag
    • Shorts og tynde vandrebukser
    • Tynd fleecetrøje eller lignende
    • Tynd regn-/vindjakke
    • Gode sko og/eller vandresandaler, evt. klip-klapper
    • Dagtursrygsæk
    • Gode solbriller
    • Solcreme
    • Solhat (kan også købes lokalt)
    • Myggebalsam (kan købes lokalt)
    • Pandelampe
    • Vandrestav
    • Ørepropper (det kan være mere lydt på hotellerne, end hvad vi kender fra Europa, så gode ørepropper af silikone for eksempel fra Matas kan varmt anbefales)

Der er ikke grund til at pakke tøj til alle rejsens dage, da man nemt kan få vasket undervejs!

• Tyveri

Lad være med at medbringe smykker eller kostbare ure. Hav kontante penge på kroppen i en ”pengekat” og kun et lille beløb i taske eller lommer.

• Er det sikkert at rejse i El Salvador og Nicaragua?

Både El Salvador og Nicaragua har haft store konflikter tilbage i 70’erne, 80’erne og 90’erne. Selvom der fortsat er politiske spændinger, hvilket gælder de fleste lande i Latinamerika, så har de sidste 20 år været relativt rolige. Nicaragua har dog været lidt hårdere ramt end de øvrige lande som følge af en voldelig konflikt i Nicaragua i 2018 mellem studerende og regeringen, som dog sluttede i løbet af 2019. I slutningen af 2019 ramte corona-pandemien og to voldsomme orkaner dog Nicaragua, som – om muligt – har været endnu hårdere ramt end sine nabolande de seneste år.

Begge lande er dog langsomt ved at komme sig igen og er, hvis man rejser i en turistgruppe med en dygtig lokalguide, lige så sikre at rejse i som de andre latinamerikanske lande.

• Skal man være i god fysisk form for at være med på denne rejse?

For alle rejser med Viktors Farmor gælder det, at man skal være godt gående og i en almindelig fysisk form. Har man grundformen i orden, kan de fleste dog være med på denne rejse.

I programmet er der indlagt nogle vandreture og selv en bestigning af en mindre vulkan, men det vil alle steder være en mulighed og ikke et krav. Således kan man altid nøjes med at gå en del af turen, eller vente ved en flot udsigt, marked eller en café, hvis man synes, man har gået nok den dag, eller også arrangerer vi to gåture, en lang og en kort.

• Hvordan er årstiden og vejret for denne rejse?

Det er behageligt varmt i El Salvador og Nicaragua med cirka 30 grader i dagtimerne. Vi har lagt rejserne i de måneder, hvor det ikke er ubehageligt varmt, men faktisk ret behageligt ikke mindst om aftenen. Det er en tør varme, og det regner ikke fra begyndelsen af november til slutningen af april. Der er som regel heller ikke mange myg på denne tid af året.

For alle, der skal ud at rejse med Viktors Farmor, tilbydes 10% på varer, som ikke er nedsatte på Spejdersports webshop. Fordelskoden oplyses ved bestilling af rejse.

Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om mulighederne for rejser til Nicaragua og El Salvador.